Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 4173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
rieneke schreef:
06-02-2025 08:58
Catco, harig wilgenroosje? Die nemen hier ook alles over, maar ik laat ze ook bloeien voor de bijtjes.
Ja precies die ja! worden ook joekels van planten zeg
Hele bomen worden het! Als je die uit moet gaan trekken kan je het sporten gerust overslaan :)
rieneke schreef:
06-02-2025 09:37
Hele bomen worden het! Als je die uit moet gaan trekken kan je het sporten gerust overslaan :)
De tuin is mijn sportschool. Nadeel is wel dat ik in de winter wat minder in vorm ben :biggrin:
Thanks Catco, ik ben al stiekem onopvallend wat in potten aan het zetten.
Neem ik die potjes gewoon mee ;)
Fijn dat het bij jullie goed is gekomen!
Het moet nog even landen allemaal bij ons, ging ineens heel snel.

Ik ben verder ook erg lui qua tuinieren. Maar wel erg leuk om vast ideeën op te doen. Dus ik zie graag jullie foto's tegemoet komend seizoen :D
Ben overigens wel bang, dat iemand van onze huidige tuin een tegel paradijs gaat maken...
Zou ik echt heel jammer vinden...
Nja, dan moeten ze me maar bellen. Ik haal met liefde op wat ze eruit willen halen.
Hoi allemaal, wij krijgen deze zomer de sleutel van ons huis, voor de eerste keer een eigen tuin! Die willen we meer vergroenen, maar hoe zit het met onderhoud van een houten schutting als je er planten tegenop of voor laat groeien? Ik lees dat beitsen om de drie jaar moet (ongeveer), als je er niet bij kan wordt dat lastig. Ergens anders las ik weer dat ,90% van de Nederlanders de schutting geen onderhoud geeft. Wat is wijsheid?
Als je kiest voor een schutting met betonnen palen en onderrand plus geïmpregneerd hout, heb je er echt geen omkijken naar. Met name de houten palen waar je de schermen of planken aan bevestigt, zijn gevoelig voor rot.
Wij hebben op een paar plekken de zogenaamde ‘betonschuttingen’. Die zijn stevig en onderhoudsvrij.
Geen idee waar je woont, maar wij hebben het laten zetten door een bedrijf dat er niet duur mee is (in vergelijking met andere bedrijven). Ga je voor een schutting met houten palen, zul je na een x aantal jaren in elk geval de palen moeten vernieuwen.
Hina, wat leuk, gefeliciteerd! En altijd fijn om te lezen dat mensen willen vergroenen :hyper:
Staat er al een schutting, of willen jullie die zelf neer gaan zetten? Als jullie zelf gaan plaatsen, zijn er hele leuke groene en duurzame opties. Die deel ik graag met je, maar ik heb zomaar het vermoeden dat er al een schutting staat. Is die al gebeitst? Ik heb in mijn leven nog nooit een schutting gebeitst, lijkt me ook veel gedoe - maar als er alleen maar tegels omheen liggen aardig te doen natuurlijk. Als je er van alles tegenaan laat groeien wordt beitsen lastig en mocht de schutting ooit aan vervanging toe zijn, is het een kunst om alles wat groeit en bloeit te laten staan, maar de andere kant op geeft begroeiing ook extra stevigheid: de schutting "leunt" immers tegen de struiken aan (mochten de palen gaan bezwijken). Zonder te beitsen gaat een schutting gerust een jaar of 20 mee.
Alleen de palen vervangen is inderdaad ook een optie. Zelf heb ik slechte ervaringen met betonpalen... Nog buiten dat ik het niet zo mooi vind (geen natuurlijke materialen en uitstraling), is het niet flexibel als je iets aan de schutting zou moeten of willen doen. Als de schermbevestiging kapot gaat bijvoorbeeld, kun je niet even gemakkelijk de schutting op een andere plek aan de paal bevestigen. Sowieso kun je niets aan de palen vastmaken (en die behoefte bleek ik dus wel te hebben :roll: ).

Houten palen kun je ook in zo'n metalen pin zetten: dan zijn ze beter beschermd tegen rot en ook gemakkelijker te vervangen.
Maar het allermooiste is natuurlijk "gewoon" een heg, een groene muur (als in gestapelde plantenbakken - geen groengeverfde bakstenenstapel), gevlochten schermen, of andere groene schuttingmogelijkheden. Als je daar wat opties voor wilt - laat maar weten!
Schuttingen zijn vaak van hardhout of geïmpregneerd en hoef je in principe niet te beitsen. Als je schutting begroeid is dan geven de planten ook wat bescherming tegen weersinvloeden. Ik zou me in elk geval niet laten tegenhouden om planten neer te zetten vanwege eventueel onderhoud. Je wilt niet tegen een kale schutting aankijken, toch?

Houten palen kunnen gaan rotten op de overgang van onder de grond naar boven de grond. Dat stukje is het meest kwetsbaar. Zorg er altijd voor dat eventuele bestrating niet vlak tegen die palen aan ligt. Regenwater kan dan niet goed weg en blijft staan tussen de tegel en de paal. Je kunt de onderkant van de paal ook insmeren met Rubber Seal tot ongeveer 10 cm boven de grond. Dat spul is zwart. Als je met schilderstape een mooi recht lijntje plakt voor je gaat schilderen, dan ziet dat er netjes uit en is dat zwarte stukje helemaal niet storend.
Ik vind hier dingen van.
Guavepapaya2 schreef:
06-02-2025 10:39
Ben overigens wel bang, dat iemand van onze huidige tuin een tegel paradijs gaat maken...
Zou ik echt heel jammer vinden...
Nja, dan moeten ze me maar bellen. Ik haal met liefde op wat ze eruit willen halen.
Ik heb ooit een aanbieding van een andere betere huurwoning afgeslagen omdat ik inderdaad vreesde dat nieuwe bewoners geen respeckt zouden hebben voor de bomen en planten die ik nu in de tuin heb. Mijn professionele hovenier die ik af en toe laat komen om de hoge bomen bij te snoeien, vertelde me dat hij ook in een huurwoning woont en dat de eigenaar van die woning tegen hem had gezegd dat, als hij zou weggaan, hij de hele tuin leeg zou moeten overdragen!
koala schreef:
12-02-2025 11:51
Ik heb ooit een aanbieding van een andere betere huurwoning afgeslagen omdat ik inderdaad vreesde dat nieuwe bewoners geen respeckt zouden hebben voor de bomen en planten die ik nu in de tuin heb. Mijn professionele hovenier die ik af en toe laat komen om de hoge bomen bij te snoeien, vertelde me dat hij ook in een huurwoning woont en dat de eigenaar van die woning tegen hem had gezegd dat, als hij zou weggaan, hij de hele tuin leeg zou moeten overdragen!
Dat kan bij huurwoningen inderdaad het geval zijn, als de volgende huurder de tuin niet overneemt. Hebben wij 1x gehad. De volgende huurder wilde een volledig betegelde tuin. Het was een klus, maar we hebben alles eruit getrokken en meegenomen naar het volgende huis, inclusief de bestrating die we hebben hergebruikt. We hebben het net zo achtergelaten als hoe het was toen we kwamen: helemaal kaal op een paar rijtjes stoeptegels na achter het huis en een rijtje stoeptegels naar het achterompaadje. We hoefden geen grote bomen te ruimen, dat scheelde weer.

Het koophuis dat we daarna hadden, had een prachtige tuin toen wij het verkochten. Gelukkig waren de nieuwe bewoners er meteen blij mee. Ze hebben het precies zo gelaten. Inmiddels wonen er andere mensen en heb ik geen idee hoe de tuin er nu uit ziet.
Het maakt me ook niet meer zoveel uit, ben d’r goddank al 11 jaar weg. Had daar een veel kleinere tuin, wel makkelijker te onderhouden dan de huidige lap. Maar vanwege de horrorburen daar, zat ik niet met veel plezier in die tuin. Hier is het een stuk gezelliger!
Ik heb binnen voor gezaaid:

Kleine lupine, leeuwenbek en salvia.

Die lupines zouden dan meer kans van slagen moeten hebben.

Ik had biologische zaden gekocht waaronder Turkse drakenkop.
Hebben jullie al wat voor gezaaid?
Plotseling weet ik weer waarom ik zoveel wc-rolletjes heb gespaard en waarom ik die niet had moeten weggooien.
Ik vind hier dingen van.
Eigenlijk had ik normaal nu pepertjes en paprika voorgezaaid, maar de vensterbank staat vol pepers van vorig jaar. Ze blijven volop hun best doen.
Abby schreef:
12-02-2025 16:17
Ik heb binnen voor gezaaid:

Kleine lupine, leeuwenbek en salvia.

Die lupines zouden dan meer kans van slagen moeten hebben.

Ik had biologische zaden gekocht waaronder Turkse drakenkop.

Leuk!! Waar haal jij je zaden vandaan?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Bedankt voor de reacties, het is inderdaad een bestaande schutting met houten palen. Als er voor de rest geen onderhoud nodig is en die palen wel om de x jaren vervangen moeten kunnen zouden ze misschien ook van de buurtkrant kunnen werken, want hun hebben niks tegen de schutting staan, dus daar kunnen ze makkelijker bij. Of anders rondom de palen wat meer ruimte tussen de planten houden. Geen idee wat voor een soort hout het is, nog even nader te inspecteren :)
Sabeltandcavia schreef:
12-02-2025 16:32
Plotseling weet ik weer waarom ik zoveel wc-rolletjes heb gespaard en waarom ik die niet had moeten weggooien.
Hier hetzelfde probleem.

Ik had 1 rol..
LaFolie schreef:
12-02-2025 20:01
Leuk!! Waar haal jij je zaden vandaan?
Deze heb ik bij de Hortus Botanicus gehaald.

Echt leuk daar maar je moet wel een dikke portemonnee meenemen.
rieneke schreef:
12-02-2025 19:56
Eigenlijk had ik normaal nu pepertjes en paprika voorgezaaid, maar de vensterbank staat vol pepers van vorig jaar. Ze blijven volop hun best doen.
Hot summer :-D
Wauw, wat zijn jullie vlijtig met voorzaaien! Ik heb nog helemaal niks gedaan. Wat ik wel wil proberen is zoete aardappel poten (in potten binnen) omdat het blad daarvan echt prachtig is en mooie lange, hangende scheuten heeft die erg mooi staan in balkonbakken. Vorig jaar gezien in Oostenrijk en dat wil ik ook.
Mag ik dan nu ook wel eens werk van maken. Morgen zoete aardappels kopen in de supermarkt!
Tuingravin schreef:
13-02-2025 00:13
Wauw, wat zijn jullie vlijtig met voorzaaien! Ik heb nog helemaal niks gedaan. Wat ik wel wil proberen is zoete aardappel poten (in potten binnen) omdat het blad daarvan echt prachtig is en mooie lange, hangende scheuten heeft die erg mooi staan in balkonbakken. Vorig jaar gezien in Oostenrijk en dat wil ik ook.
Mag ik dan nu ook wel eens werk van maken. Morgen zoete aardappels kopen in de supermarkt!
Leuk idee.

Stelt weinig voor wat ik gedaan heb hoor.

Ondertussen piepen er nog meer bollen omhoog.
Abby schreef:
12-02-2025 21:59
Hier hetzelfde probleem.

Ik had 1 rol..
Jij hebt zeker geen pubers? Die produceren rustig een rol per dag in hun eentje.
Elodea schreef:
13-02-2025 20:05
Jij hebt zeker geen pubers? Die produceren rustig een rol per dag in hun eentje.
Daar ben ik als darmpatiënt zelfs van onder de indruk. o_o
Ik vind hier dingen van.
Elodea schreef:
13-02-2025 20:05
Haha!

Ik had ze weggegooid zonder na te denken.

Dus ik heb nu een tray gebruikt waar ooit plantjes in zaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven