Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 344 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
:daisy:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
GroenTuintje schreef:
10-03-2025 23:01
@TG, prachtige bomen zijn dat, Perzische slaapboom/ zijdeboom. Is de jouwe al groot? En kan deze goed tegen vorst?
Ja hoor, die is winterhard. Die van mij is al best groot, en fungeert als parasol. En bloeit elk jaar geweldig!
Kleinezon schreef:
10-03-2025 13:46
Happy new topic. Ik post niet meer zoveel maar deze wou ik jullie niet onthouden, actie bij een onderhoudsarmoe tuin op zijn Rotterdams:

https://youtu.be/VWXGZHvz-60?si=cTFyHrZXu7N-zPQL
Dank voor het delen van deze, hij was echt heel leuk! 🥰
Welkom Citroenthee! Mooie grote tuin zeg!

@feow, ik vind jou posts altijd zo mooi beschreven :heart:
@CC, ik hoop dat je de liefde voor de tuin terug mag vinden. En anders ben je welkom bij mij, ik kan wel een beetje CC in mijn nieuwe tuin gebruiken...

Oeh, die boom van TG gaat op het lijstje!

Bezichtigingen zijn geweest, mag ik dan nu de vensterbanken volpleuren? ;-D
Is nog te vroeg denk ik, kan me dus niet meer herinneren hoelang het vorig jaar duurde met de groenten...
@Citroenthee: Een tuin kun je spannender maken als je hem niet in één keer kunt overzien. Wat mensen vaak doen is de tuin indelen in allemaal rechte vlakken, met de hoge beplanting achterin en de lagere planten voorin. Dat is inderdaad saai. Het wordt al gelijk anders als je een paadje ziet wat ergens de bocht om gaat of als je ergens doorheen of onderdoor kunt kijken.

Om te beginnen (misschien doe je dat al) laat je de borders rond lopen of je laat ze een beetje slingeren. Een ronde lijn lijkt altijd langer dan een rechte lijn en je ogen volgen automatisch die lijn. Als je op een breder stuk border een meerstammig boompje zet waar je een beetje doorheen kunt kijken, dan wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld omdat je niet ziet wat er nog meer te beleven is achter dat boompje. Zet hem dus niet helemaal achterin maar iets naar voren. Een sering of krentenboompje is daar heel geschikt voor, of een mooie fruitboom.
Afbeelding

De tuin op de foto hierboven is niet groot, maar lijkt groot en spannend door de ronde vormen en de strategisch geplaatste boom.
Je kunt dat effect ook bereiken door hoogteverschillen. Bijvoorbeeld door een iets verhoogde border of een opstapje van één trede naar een ander gedeelte van je tuin.

Creëer coulissen met bijvoorbeeld een pergola, een eilandborder wat TG al voorstelde of een boog of poortje.
Afbeelding
Afbeelding

Bedenk dat als je voor je raam naar buiten kijkt, je niet alleen maar tuin wilt zien als je omlaag kijkt. Je wilt ook tuin zien op ooghoogte. Zorg dus dat er beplanting te zien is als je recht vooruit kijkt, en niet alleen achterin. :)

Voor het hete gedeelte in je tuin kun je óf planten neerzetten die goed gedijen in de volle zon, óf schaduw creëren d.m.v. bomen of een pergola van rondhout die je laat begroeien met druiven of blauwe regen. :love: Zolang de hippietuin van TG nog niet af is, komen we bij jou onder je druivendak aan de Bertolli-tafel zitten. :P
Ik vind hier dingen van.
Wat een geweldige foto's Sabeltandcavia. Daar kan ik wel wat mee qua inspiratie. Ik ga eens kijken wat er bij ons haalbaar is. Ik ga de plaatjes ook eens aan man laten zien, op zich hoeft het niet heel ingewikkeld te zijn denk ik. En het scheelt hem weer grasmaaien. :yes:

Eigenlijk zou ik eens wat planten moeten gaan stekken, dan hoef ik niet alles aan te schaffen.

Oeh een Bertolli tafel, dat klinkt goed!
prachtig, Cavia. Ik heb een paar jaar geleden ook je advies gevolgd (was voor iemand anders maar zoals ik al zei - ik loer graag mee :mrgreen: )voor een paadje door de tuin van klinkers en rond ipv kaarsrecht. Zelf aangelegd en nog altijd blij mee.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Wat leuk VGM! Heb je daar een foto van?
Ik vind hier dingen van.
De forsythia begint te kleuren💗 weer wat meer kleur in de tuin.
Altijd handig zo'n lijstje van planten die je niet wil

https://www.elle.com/nl/interieur/inter ... tuinieren/
zonnigweertje schreef:
13-03-2025 12:45
De forsythia begint te kleuren💗 weer wat meer kleur in de tuin.
Fijn zeg.
Dat is hier nog ver weg.
Handig lijstje inderdaad, al herken ik de omschreven eigenschappen niet echt in de planten die vermeld worden. Het hangt denk ik ook van je grondsoort af.

In mijn plantenspijtlijstje staan citroenmelisse en aardpeer. Allebei wegens woekeren in mijn vorige tuin, dus die komen er bij mij niet meer in.
Ik vind hier dingen van.
Ik vind de winterharde geranium juist zo leuk.

Sommige planten doen hier niets. Inmiddels gestopt met proberen. Ze verdwijnen gewoon. We wonen hier nog niet heel lang, dus we blijven voorlopig uit proberen met andere soorten
zonnigweertje wijzigde dit bericht op 14-03-2025 18:54
Reden: Stond er een beetje raar
4.61% gewijzigd
Ik heb de Euphorbia van het lijstje in de tuin, echt geen enkel probleem mee. Staat er inmiddels al 15 jaar ofzo.
Sorry maar wat een raar artikel. Acanthus Mollis (oftewel berenklauw, want dat klinkt zo lekker negatief), Japanse anemonen en winterharde geraniums als plaag betitelen? En dan ook nog schrijven dat het nóg erger is dan haagwinde of zevenblad in je tuin? Dat vind ik echt absurd.
Haagwinde en zevenblad zijn heel lastig om vanaf te komen, die andere drie schep je er heel makkelijk uit als je er last van heb of het zich te snel verspreid in de tuin. De andere planten die genoemd worden in het artikel heb ik niet, maar dan nog vind ik het allemaal zwaar overdreven.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ik ben opgevoed met een gruwelijke haat tegen berenklauw. Wij hadden een soort pleegbroertje omdat zijn moeder gedachtenloos aan een blad frummelde vanuit haar luie tuinstoel en vervolgens wat weken op de IC mocht vertoeven. Berenklauw komt allen dood en uitgedroogd binnen, en dan eigenlijk vooral omdat z’n schaduw zo leuk is.

Zevenblad kan je eten, van berenklauw kan je sterven. Dat vat het voor mij wel zo ongeveer samen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb Japanse anemoon en winterharde geranium en met beide planten geen probleem.

De bamboe van de vorige bewoners daarentegen.....
feow schreef:
14-03-2025 19:17
Ik ben opgevoed met een gruwelijke haat tegen berenklauw. Wij hadden een soort pleegbroertje omdat zijn moeder gedachtenloos aan een blad frummelde vanuit haar luie tuinstoel en vervolgens wat weken op de IC mocht vertoeven. Berenklauw komt allen dood en uitgedroogd binnen, en dan eigenlijk vooral omdat z’n schaduw zo leuk is.

Zevenblad kan je eten, van berenklauw kan je sterven. Dat vat het voor mij wel zo ongeveer samen.
Berenklauw is vreselijk maar Acanthus Mollis valt in vergelijking daarmee echt 1000% mee. Het is niet eens giftig, een prachtige borderplant en het lijkt ook niet op berenklauw. Dus dat het wel zo genoemd word vind ik totaal geen recht doen aan de plant.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
14-03-2025 19:44
Berenklauw is vreselijk maar Acanthus Mollis valt in vergelijking daarmee echt 1000% mee. Het is niet eens giftig, een prachtige borderplant en het lijkt ook niet op berenklauw. Dus dat het wel zo genoemd word vind ik totaal geen recht doen aan de plant.
Mijn nederige excuses dan aan de Acanthus Mollis. Ik dacht dat dat de Latijnse naam voor berenklauw was.
:flag:
Nou inderdaad! Acanthus is prachtig. En vaste geraniums, de anemonen, en de lysimachia doen het bij mij geweldig zonder dat ik ze als plaag ervaar.
Echte berenklauw vind ik heel mooi, maar geen plant voor in de borders. Ik zie ze wel graag langs het kanaal. Je kunt er beter maar niet mee in aanraking komen, want heftige blaren (ja, ervaringsdeskundig en auww).

Zevenblad heb ik goddank niet in mijn huidige tuin, maar bij mijn vorige tuin wel. Echt niet leuk. Maargoed, nu heb ik kweekgras in de borders en dat vind ik heel vervelend.
En mijn teunisbloemenkwekerij vind ik ook niet geweldig. Ik wil graag enkele teunisbloemen her en der, maar die zijn moeilijk onder controle te houden. Toch wil ik ze niet helemaal kwijt. Dat bijna lichtgevende geel in de schemer :love: (sorry CC)
Sabeltandcavia schreef:
14-03-2025 17:58
Handig lijstje inderdaad, al herken ik de omschreven eigenschappen niet echt in de planten die vermeld worden. Het hangt denk ik ook van je grondsoort af.

In mijn plantenspijtlijstje staan citroenmelisse en aardpeer. Allebei wegens woekeren in mijn vorige tuin, dus die komen er bij mij niet meer in.
Citroenmelisse inderdaad .
Ik heb zelf geen ervaring met de genoemde planten.
Hier Japanse duizendknoop, sterft in de winter af maar komt elk jaar weer terug grrrr. Het klampt zich helemaal vast aan andere planten. En ja die moet je met wortel en al verwijderen, maar ze zitten overaaaaaaaaaaaaaaaal.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
15-03-2025 09:28
Hier Japanse duizendknoop, sterft in de winter af maar komt elk jaar weer terug grrrr. Het klampt zich helemaal vast aan andere planten. En ja die moet je met wortel en al verwijderen, maar ze zitten overaaaaaaaaaaaaaaaal.
Oef :O die schijnt echt gevaarlijk te zijn, gaat overal dwars doorheen….zelfs door beton
Voor iedereen een groene tuin
Ja die geeft hele huizen ontwricht geloof ik. Groeit onder huizen door.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven