Kind net rijbewijs en auto, spannend
woensdag 12 maart 2025 om 21:30
Hoi, kindlief van 18 heeft kort geleden het rijbewijs gehaald en heeft nu ook een auto gekocht. Ik moet zeggen dat ik het erg spannend vindt allemaal, ik hoop dat ik het met de tijd wat los kan laten. Zie soms ook doemscenario's voor me dat hij een ongeluk krijgt. Ik weet dat hij ervaring op moet doen en dat zal ook vast goed komen maar dat loslaten...zucht...zijn er meer die dit herkennen?
woensdag 12 maart 2025 om 21:47
woensdag 12 maart 2025 om 21:55
Eens met Stormke. Mijn zoon is ook 18 en heeft sinds een half jaar zijn rijbewijs. Ja, dat was in het begin best spannend, maar het wende erg snel.
Ik heb nog vrij goed op mijn netvlies staan hoe vervelend ik de overmatige bezorgdheid van mijn eigen moeder destijds vond. Dat was helemaal niet leuk, alsof ze totaal geen vertrouwen in me had. Dus dat wilde ik zelf vooral doen: vertrouwen. Lukt gelukkig best goed.
Ik heb nog vrij goed op mijn netvlies staan hoe vervelend ik de overmatige bezorgdheid van mijn eigen moeder destijds vond. Dat was helemaal niet leuk, alsof ze totaal geen vertrouwen in me had. Dus dat wilde ik zelf vooral doen: vertrouwen. Lukt gelukkig best goed.
woensdag 12 maart 2025 om 22:41
Ik snap je ongerustheid als moeder.
Maar als autobezitter: wees blij dat hij een eigen auto heeft om met parkeren en stoepjes niet kunnen ontwijken te vernaggelen.
Mijn kind deed rijervaring op in mijn dierbare cabriootje. Want rijden leer je door het te doen en de gezinsauto konden we slechter missen……
Is allemaal goed gekomen.
Maar als autobezitter: wees blij dat hij een eigen auto heeft om met parkeren en stoepjes niet kunnen ontwijken te vernaggelen.
Mijn kind deed rijervaring op in mijn dierbare cabriootje. Want rijden leer je door het te doen en de gezinsauto konden we slechter missen……
Is allemaal goed gekomen.
woensdag 12 maart 2025 om 23:11
De ANWB heeft een leuke verzekering voor beginnende rijders. Hou je je aan de snelheidslimiet, en rij je veilig, dan vertaalt zich dat in de premie.
https://www.anwb.nl/verzekeringen/autov ... lig-rijden
woensdag 12 maart 2025 om 23:49
Ik zou deze overslaan.patchouli_ schreef: ↑12-03-2025 23:11De ANWB heeft een leuke verzekering voor beginnende rijders. Hou je je aan de snelheidslimiet, en rij je veilig, dan vertaalt zich dat in de premie.
donderdag 13 maart 2025 om 02:38
donderdag 13 maart 2025 om 07:15
Herkenbaar inderdaad. Ik vind het ook spannend als dochter rijdt, zeker de eerste keren dat ze bijvoorbeeld ver weg ging, dwars door Amsterdam ging, midden in de nacht alleen naar huis kwam, met storm of ijzel ging rijden etc. In het begin heb ik dat gevoel ook iets teveel op dochter overgebracht met een aantal heftige discussies tot gevolg omdat dochter het gevoel had dat ze in mijn ogen niet kon rijden. Wat totaal niet zo was maar ik wilde haar dan toch even waarschuwen, zowel als ik naast haar zat als op momenten dat ze alleen de auto mee nam. Voor haar heel erg irritant natuurlijk. Het heeft haar er gelukkig niet van weerhouden vanaf dag 1 heel veel zelf te rijden.
donderdag 13 maart 2025 om 08:30
Nee, ik vond dat niet spannend. Kind wilde niet eens onze auto lenen, bang dat ie schade zou rijden, heeft een oud autootje gekocht en vind autorijden niet leuk.
Hij vindt het praktisch maar zal nooit voor de lol een stuk rijden, dat ga ik zeker weten wel doen als ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Hij vindt het praktisch maar zal nooit voor de lol een stuk rijden, dat ga ik zeker weten wel doen als ik mijn rijbewijs heb gehaald.
nyco wijzigde dit bericht op 13-03-2025 09:37
0.17% gewijzigd
donderdag 13 maart 2025 om 08:36
Mijn zoon vindt rijden enorm leuk en we laten hem bewust zoveel mogelijk in onze auto rijden. Ik vind het soms enorm eng, maar laat dat niet merken (of althans ik doe een dappere poging tot). Sowieso is deze leeftijd 1 lange les in loslaten en vertrouwen hebben: uitgaan, op vakantie met vrienden, voor de studie een half jaar naar het buitenland en nog zoveel meer.
Ik probeer er vertrouwen in te hebben dat ze het redden en niet teveel aan te denken wat er mis kan gaan. Is bij mij wel iets van de overgang, vroeger was ik daar amper mee bezig.
Ik probeer er vertrouwen in te hebben dat ze het redden en niet teveel aan te denken wat er mis kan gaan. Is bij mij wel iets van de overgang, vroeger was ik daar amper mee bezig.
donderdag 13 maart 2025 om 09:34
donderdag 13 maart 2025 om 09:48
Alleen met de auto weg vind ik makkelijker los te laten dan ernaast zitten. Ik ben een notoir slechte bijrijder (ik rijd liefst altijd zelf) en kind weet dat dat op zich niets te maken heeft met haar en alles met mezelf (controllfreak). Ik probeer er zo weinig mogelijk van te laten merken, maar dat is een gevecht met mezelf.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 13 maart 2025 om 09:49
Onze oudste had net na zijn 17e verjaardag zijn B rijbewijs dus wij hebben bijna een jaar met hem mee mogen rijden. Merkte dat mijn man veel meer kritiek had op hem dan ik.
Een maand na zijn 18e verjaardag heeft hij zijn C en CE rijbewijs gehaald en merkte toen dat ik dat veel enger vond dan alleen rijden met de auto. De eerste keer met een vrachtauto naar Amsterdam was een hele goede leerschool maar voor mij als moeder geen fijne.
Het is allemaal goed gegaan en inmiddels is ie ook al naar Parijs geweest met de vrachtauto en ook naar Oostenrijk.
We moeten echt loslaten en elke dag/rit maakt het makkelijker.
Een maand na zijn 18e verjaardag heeft hij zijn C en CE rijbewijs gehaald en merkte toen dat ik dat veel enger vond dan alleen rijden met de auto. De eerste keer met een vrachtauto naar Amsterdam was een hele goede leerschool maar voor mij als moeder geen fijne.
Het is allemaal goed gegaan en inmiddels is ie ook al naar Parijs geweest met de vrachtauto en ook naar Oostenrijk.
We moeten echt loslaten en elke dag/rit maakt het makkelijker.
donderdag 13 maart 2025 om 09:52
Heel herkenbaar en mijn zoon weet ook dat ik het spannend vond en stiekem nog steeds een beetje. Inmiddels is mijn jongste ook bezig zn rijbewijs te halen en denk dat ik bij hem nog meer bezorgd zou zijn
Mijn oudste is heel rustig en netjes, mijn jongste is meer een jonge hond
. Maar het lukt hem niet om theorie te halen terwijl het rijden heel goed ging, dus staan de rijlessen nu even stil. Elk nadeel.. Nee hoor vind het heel sneu en hoop oprecht dat hij snel weer kan lessen. (En zn rijbewijs kan halen) Naast een bezorgde moeder ben ik vooral een trotse moeder
donderdag 13 maart 2025 om 09:55
Mijn ouders hadden dat met mijn broer destijds. Bang dat die met vriendjes hard ging rijden en zo. Viel eigenlijk alles mee. Rijdt nagenoeg schadevrij en rustig. Auto kunnen rijden is wel heel erg fijn natuurlijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 13 maart 2025 om 10:01
Yoen ik m'n rijbewijs haalde en een auto had heeft m'n vader een dag vrij genomen voor een roadtrip met z'n tweeën.
Spontane verrassing voor mij. Zijn mening, nu ik m'n rijbewijs had moest ik het maar echt gaan leren ook. In een dag tijd zijn we door het halve land gegaan, platteland, file gereden, diverse snelwegen en de grote stad in. Het was geweldig, spannend soms en heel gezellig om dit met m'n vader te doen. Ik heb veel geleerd die dag, over het rijden en hoe de bandenspanning te controleren, wiel verwisselen etc, heeft me veel vertrouwen gegeven.
M'n moeder vond het altijd maar spannend maar ze zei niks, mocht niet van m'n vader, hij wilde niet dat ze haar zorgen op mij overbracht. Bang zijn in het verkeer zorgt voor ongelukken zegt hij altijd.
Spontane verrassing voor mij. Zijn mening, nu ik m'n rijbewijs had moest ik het maar echt gaan leren ook. In een dag tijd zijn we door het halve land gegaan, platteland, file gereden, diverse snelwegen en de grote stad in. Het was geweldig, spannend soms en heel gezellig om dit met m'n vader te doen. Ik heb veel geleerd die dag, over het rijden en hoe de bandenspanning te controleren, wiel verwisselen etc, heeft me veel vertrouwen gegeven.
M'n moeder vond het altijd maar spannend maar ze zei niks, mocht niet van m'n vader, hij wilde niet dat ze haar zorgen op mij overbracht. Bang zijn in het verkeer zorgt voor ongelukken zegt hij altijd.
donderdag 13 maart 2025 om 10:41
donderdag 13 maart 2025 om 10:44
Mijn vader was vroeger enorm relaxt, ik mocht altijd de auto lenen en hij had het volste vertrouwen in mij. Zo probeer ik het ook te doen. En voordeel, we wonen erg ver van familie en zoon vindt 2 x 2 uur rijden hartstikke leuk. Dus man en ik laten ons tegenwoordig rijden.
Mijn andere kind moet binnenkort ook afrijden en als die slaagt wordt het wel lastiger, want die woont op kamers. Die raad ik dus wel aan om dan vaker in het weekeinde naar huis te komen om kilometers te maken. Zo belangrijk om veel rijuren te maken na het behalen van je rijbewijs.
Mijn andere kind moet binnenkort ook afrijden en als die slaagt wordt het wel lastiger, want die woont op kamers. Die raad ik dus wel aan om dan vaker in het weekeinde naar huis te komen om kilometers te maken. Zo belangrijk om veel rijuren te maken na het behalen van je rijbewijs.
donderdag 13 maart 2025 om 10:50
Ik ben net als Belgali een slechte bijrijder. Dochter mag altijd mijn auto mee en inderdaad, dat is soms spannend
(Net als voor het eerst alleen naar school fietsen, uitgaan enz).
Als we samen ergens naartoe gaan, rijd ik liever zelf, voor ons beiden beter. Haar vader zit wel rustig naast haar.
Maar goed, wat ik zei, dat heeft meer met mij dan met haar te maken.

(Net als voor het eerst alleen naar school fietsen, uitgaan enz).
Als we samen ergens naartoe gaan, rijd ik liever zelf, voor ons beiden beter. Haar vader zit wel rustig naast haar.
Maar goed, wat ik zei, dat heeft meer met mij dan met haar te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in