Viva’s hondenveldje deel drie

15-08-2022 19:55 1739 berichten
En hier weer verder!
Alle reacties Link kopieren Quote
LemoosGaatDoor schreef:
23-02-2025 20:31
Wat fijn dat de privéles zo goed is bevallen. Ook goed voor Kruimels’ zelfvertrouwen.
Zeker weten
1 van de kinderen was mee en heeft een filmpje gemaakt
Ik kreeg op een gegeven moment wat uitleg en hij was kruimel nog aan het filmen.
Zag ik, toen ik het filmpje bekeek, kruimel met een grote smile erop staan.
Heel duidelijk dat ze voor de volle 100 procent aan het genieten was.
Hoi hondenmama’s, even wat algemene praktische vragen van mijn kant aan jullie als ervaren hondeneigenaren, waar ik nieuwsgierig naar ben (ivm in de toekomst, aanschaf van hond).

1. Hoe vaak laten jullie je hond uit? Heb je hier een vast ritme in qua tijden of niet? Hoe lang wandel je per dag (bijv. Heb je als ‘regel’ dat 1 wandeling per dag minimaal een uur moet zijn bijvoorbeeld)?
Keer of 4 a 5 per dag, hier zit weinig regelmaat in. Het eerste en laatste rondje van de dag is bijna dagelijks hetzelfde rondje, de rest wisselt van ronde, afstand en tijd. Geen regel over hoe ver minimaal, houden ook rekening met in hoeverre er andere prikkels zijn (geweest/komen).

2. We wonen in een regenachtig land en ik kan me voorstellen dat je vaak met een modderige hond thuiskomt. Heb je hier een routine in om de hond ergens mee af te drogen? Of moet hij eerst in een andere ruimte blijven of gaat hij gewoon direct mee naar binnen? Hoe gaan jullie hier mee om?
Wij komen binnen in een klein halletje en daar liggen handdoeken. Met die handdoeken vegen we zijn poten en lijf af. Daarna gaat hij mee de woonkamer in.

3. Heb je een vaste oppas voor als je een dagje weg wil waarbij geen hond mee mag? (Als ik naar mezelf kijk, komen dit soort situaties bij ons bijna nooit voor, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie hier mee omgaan). Ervaar je veel beperking hierdoor/ doe je dingen niet meer die je wel zou willen ivm hond? Of ervaar je dat juist helemaal niet zo?
Wij nemen hem zoveel mogelijk mee, maar als dat niet gaat hebben we (schoon)ouders en wat vrienden die het leuk vinden om op te passen. Ook blijft hij wel eens een nachtje logeren als dat moet. Dat gaat prima.

4. Wat doen jullie met de hond als je op vakantie gaat? (Wij zijn zelf kampeerders dus een hond zou prima mee kunnen).
Hij gaat altijd mee, we passen onze vakantie erop aan. Geen vliegtuig meer dus.

5. Hoe lang laat jij je hond maximaal alleen?
Max 5 uur maar dat komt eigenlijk nooit voor. 3 a 4 uur komt wel eens voor.

6. Wat doe jij met de hond als je even weg gaat of bijv. in de nacht? Heb je een bench of blijft de hond in de woonkamer of een aparte ruimte?
Toen hij kleiner was (tot een jaar ongeveer) ging hij in de bench, maar op gegeven moment gekozen om hem zijn ding te laten doen. En dat ging van begin af aan prima. Geen vernielingen, blaf-partijen etc. We hebben een routine als we hem alleen laten ("pas je goed op het huis, ik ben zo weer terug" en iets lekkers) en dat gaat goed.
Hartje567 schreef:
22-02-2025 09:17

1. Hoe vaak laten jullie je hond uit? Heb je hier een vast ritme in qua tijden of niet? Hoe lang wandel je per dag (bijv. Heb je als ‘regel’ dat 1 wandeling per dag minimaal een uur moet zijn bijvoorbeeld)?
Ik wandel elke dag een keer met ze, ongeveer een half uur. Soms ook langer. Maar.... ik woon buitenaf en ze gaan al 's ochtends direct mee naar buiten als ik de dieren ga voeren en de paarden buiten ga zetten en de eerste stallen uitmest. Daarna ga ik naar binnen om zelf te eten en de honden te voeren. Daarna weer voor het werk naar buiten en dan gaan ze weer mee. Buiten hebben ze vrij spel door te snuffelen, de hanen of de geit te klieren (de geit heeft ze de wacht aangezet) en hun ding te doen. Ze zijn dus heel veel buiten
2. We wonen in een regenachtig land en ik kan me voorstellen dat je vaak met een modderige hond thuiskomt. Heb je hier een routine in om de hond ergens mee af te drogen? Of moet hij eerst in een andere ruimte blijven of gaat hij gewoon direct mee naar binnen? Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik droog ze af met een handdoek en ook hun pootjes. Ik heb ruwharige honden, die worden vrij gemakkelijk droog. De nattigheid is niet het meest storende, het zand veel meer
3. Heb je een vaste oppas voor als je een dagje weg wil waarbij geen hond mee mag? (Als ik naar mezelf kijk, komen dit soort situaties bij ons bijna nooit voor, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie hier mee omgaan). Ervaar je veel beperking hierdoor/ doe je dingen niet meer die je wel zou willen ivm hond? Of ervaar je dat juist helemaal niet zo?
Ik heb een vriendin die op zou kunnen passen. Als we gaan skien komt ze ook in huis en mijn honden zijn vertrouwd met haar. Ze heeft nu geen hond, maar als ze er t.z.t. weer een heeft, komt haar hond bij ons. Ik ervaar niet heel veel beperking met mijn honden. Ik neem ze vaak mee. Op de fiets als we gaan fietsen (daarom zijn ze klein van formaat), of mee winkelen (de oudste gaat dan in de buggy want die kan niet meer zo goed)
4. Wat doen jullie met de hond als je op vakantie gaat? (Wij zijn zelf kampeerders dus een hond zou prima mee kunnen).
Zoals eerder gezegd, vriendin komt hier met de wintersport, en met zomervakantie of zo, gaan we met de caravan en dan gaan ze uiteraard gewoon mee.
5. Hoe lang laat jij je hond maximaal alleen? maximaal vier uur
6. Wat doe jij met de hond als je even weg gaat of bijv. in de nacht? Heb je een bench of blijft de hond in de woonkamer of een aparte ruimte?
mijn honden verblijven dan in de serre, daar zijn ze gedurende de nacht ook.
Hartje567 schreef:
22-02-2025 10:23
Dankjewel! Leuk om te lezen.

Wij willen in de toekomst waarschijnlijk een Border Terriër nemen. Als pup, dus natuurlijk is de eerste periode als pup (en de pubertijd dus laten we zeggen 1,5jaar) anders dan hoe het uiteindelijk zal zijn qua ritme enzo.

Maar ik ben dus vooral benieuwd naar de praktische dingen daarna (vandaar ook deze praktische vragen). Wij hebben helaas geen bijkeuken of garage. Vroeger bij mijn ex ging de lab na het zwemmen in zuur veenwater gewoon eerst een tijdje in de garage, of bijkeuken, maar helaas hebben wij gewoon een heel ‘open’ huis zonder garage, bijkeuken o.i.d. Ik heb wel een hal maar die is ook niet bijster groot (lees: leuk nieuwbouwhuis maar qua indeling niet heel praktisch). Verder heb ik wel een grote omheinde tuin én een hele grote overkapping, dat dan weer wel. :D
Kei leuke hondjes, heb ik ook nog overwogen. Maar het is een Parson Russel terrier geworden. (en dan heb ik nog een jacky, en een ruwh teckel). Dat je geen bijkeuken hebt of garage is allemaal niet zo'n punt. Gewoon goed met handdoek afvegen en haar event op een dekentje leggen.
Tover-Feetje schreef:
22-02-2025 18:02

Er was geen behandelplan meer....en ik heb de moeilijke beslissing moeten nemen haar, in haar eigen belang, te laten gaan.
Mijn hart is gebroken...
:"-(
Tegelijk moet je tevreden zijn omdat ze een mooie leeftijd bereikt heeft. Neemt niet weg dat je haar zult missen. Een hond verliezen is altijd zo moeilijk! Heel veel sterkte!
LemoosGaatDoor schreef:
22-02-2025 21:55
@Tover-feetje: :hug: Heel veel sterkte. Het breekt je hart iedere keer weer. En toch leven ze allemaal ook voort in je hart.

@redhead70: is dat ook niet iets wat in de volksaard daar zo ‘is’? In Italië zie je ook nog veel honden die nooit verder komen dan de eigen tuin (in Toscane dan, oké, zijn wel grote tuinen maar goed). Vond dat in Spanje ook zo. Grote erfhonden en kleine gezelschapshonden die niet verder komen dan een dakterras. In Spanje was ik echt een bezienswaardigheid voor mijn gevoel als ik met jongedame ging wandelen met mijn poepzakjes. Wat ook wel grappig was, schijnbaar herinnerde ze zich toch wat Spaans. Toen een oudere mevrouw haar ‘muy guapa’ vond, ging dat staartje gelijk in de overdrive. Spaanstalige mannen moest ze echt helemaal niets van hebben. De tijdelijke ‘buurman’ kreeg alleen een diepe grom uit haar.
In Spanje is de hond het populairste huisdier. De welzijnsregels voor honden zijn aangescherpt, met uitzondering van de jacht honden. Ik zie op tiktok filmpjes van massademonstraties om voor deze honden op te komen. Ik moet zeggen dat ik mijn mening over Spanjaarden heb moeten bijstellen. Zit ik nog wel met die killingstations. Werkelijk vreselijk.
Sterkte, Tover-Feetje.

Boef is een Boomer, van m'n ouders.
1. 4 à 5 keer per dag. Eerste rondje ca. 15 minuten tussen 7.30 - 9.00 uur (afhankelijk van de dag). Tweede rondje ca. 1 uur rond 11 uur. Soms een plasrondje voor het eten. Na de afwas ca. 1 uur rond 19 uur. Voor het naar bed gaan even plassen, rond 22.30 uur ca. 5 min.

2. In de gang wordt hij dan in een handdoek gewikkeld en in de keuken afgedroogd. Als hij erg natgeregend is, krijgt hij daarna nog even een badjas aan.

3. Heb je een vaste oppas voor als je een dagje weg wil waarbij geen hond mee mag?
Dat ben ik. :mrgreen: Maar dat gaat niet om een hele dag, hooguit een dagdeel.

4. Hij gaat mee, altijd binnen Nederland.

5. Ca. 2 uur.

6. In de nacht slaapt hij op bed. Overdag kan hij het huis door, wat in de praktijk betekent dat hij op bed gaat liggen slapen. ;-)
ioneszoveelstekeer schreef:
24-02-2025 21:41
In Spanje is de hond het populairste huisdier. De welzijnsregels voor honden zijn aangescherpt, met uitzondering van de jacht honden. Ik zie op tiktok filmpjes van massademonstraties om voor deze honden op te komen. Ik moet zeggen dat ik mijn mening over Spanjaarden heb moeten bijstellen. Zit ik nog wel met die killingstations. Werkelijk vreselijk.
Het is daar ook een populair cadeau voor de kinderen. Totdat de puppy geen puppy meer is. Het lijfje van jongedame zit onder de littekens omdat ze in Spanje gewoon in een glascontainer is geflikkerd als een stuk oud vuil. De stichting die haar gered heeft en samenwerkt met een Nederlandse steun ik nog steeds. Op die site van perros sin Fronteras kan ik niet kijken met droge ogen.
LemoosGaatDoor schreef:
25-02-2025 01:24
Het is daar ook een populair cadeau voor de kinderen. Totdat de puppy geen puppy meer is. Het lijfje van jongedame zit onder de littekens omdat ze in Spanje gewoon in een glascontainer is geflikkerd als een stuk oud vuil. De stichting die haar gered heeft en samenwerkt met een Nederlandse steun ik nog steeds. Op die site van perros sin Fronteras kan ik niet kijken met droge ogen.
Dan zal ik daar ook maar niet gaan kijken...
Ik snap niet wat voor stuk str.nt dat is, om een dier in een glascontainer te gooien. De regels zijn daar flink aangescherpt en je wordt er op afgestrafd .
Zo'n "hadden we toch maar een chihuahua genomen" momentje

Afbeelding
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Moonenz :rofl:
Duidelijk gevalletje: ik vind je lief.....

Hier inmiddels besloten om nog een speurles te gaan doen.
Die is ingepland voor volgende week zaterdagmiddag.

Het was wel erg kaal, deze week.
De herdergroep cursus is nu klaar, dat was een half jaar lang elke woensdag les.
Maar kruimel ging er op het laatst met steeds meer tegenzin erheen, dus wat dat betreft is het voor nu ook prima.
Er komt nog wel een vervolg op die cursus, maar heb gelijk aangegeven dat we die eerst maar even overslaan.
Dank jullie wel voor de meelevende reacties :heart:
Voor veel mensen is het "maar" een hond, wat ik ook wel begrijp.
Maar voor mij was ze een heel waardevol gezinslid, iets wat de meeste van jullie wel zullen herkennen.
Ik was stapelgek op haar, op de training is mij ook wel een gezegd dat het wel leek of ik verliefd op mijn hond was...en dat was ik ook :loveys:
Natuurlijk weet je dat, als je een huisdier hebt, je hier ook weer afscheid van moet nemen.
Maar op een of andere manier blokkeer ik heel dat gegeven in mijn hoofd, mijn honden zijn tenslotte onsterfelijk :facepalm:
Het afscheid moeten nemen viel mij heel erg zwaar maar was het laatste wat ik voor haar kon doen :"-(

Ik train met nakomertje nog een keer in de week al is het meer bezigheidstherapie ;)
Ze beheerst alle oefeningen die gevraagd worden maar heeft er zelf nogal lol in.
Voor zolang dat duurt vind ik het wel even goed zo.

@hartje567, leuk vooruitzicht om een hond te verwelkomen.
Maar vergis je niet in de (eventuele) kosten.
Mijn Spaanse heeft cushing en het eerste half jaar was ik zo'n 500 euro per maand kwijt aan testen en medicatie.
De kosten om de diagnose te stellen reken ik daar niet in mee.
Inmiddels zijn de kosten lager omdat ze niet meer zo vaak getest wordt, ik ben gestopt met tellen :roll: , maar ik vermoed dat het nog steeds zo'n 200 euro per maand is
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
moonenz schreef:
01-03-2025 23:46
Zo'n "hadden we toch maar een chihuahua genomen" momentje

Afbeelding
Maar dan had je al die letterlijke warmte moeten missen :-). Ik moet mij bedekken met hond en kat en dan heb ik pas de helft van mijn stompjes bedekt met vachtjes
LemoosGaatDoor schreef:
25-02-2025 01:24
Snap ik en het wordt qua regelgeving steeds beter. Hier in mijn stadje zitten vooral honden met een Engelse chip in de opvang. Verzekering voor je hond en aangeven bij de gemeente is hier verplicht evenals registratie. Dan krijg je een soort bankpas met zijn naam, nummer en adres. De guardia vraagt hier ook actief naar. Maar,dit is plaatselijke nog.
Het zou fijn zijn als dit landelijk al wordt doorgezet, de wil is er. Nu de uitvoering overal nog en dat kan hier lang duren zoals alles.
Iedereen genoten van dit zonnige weekend?

Afbeelding
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
moonenz schreef:
09-03-2025 23:20

[url=https://postimg.cc/N9ZYNPh3]
moonenz schreef:
09-03-2025 23:20

Afbeelding
Jouw honden in ieder geval wel zo te zien :love:

Ik heb in de tuin gewerkt met de hulpjes.
Nakomertje die ieder gevonden takje vakkundig moet verpulveren en Spaanse die strategisch altijd precies in de weg gaat liggen in de perken waar ik bezig ben :facepalm:
Dat schiet dus wel op ;)
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
Vaag, zie dat een stuk tekst wat ik geschreven had, niet geplaatst is.
Had ik laatst ook al eens.

Ik heb met kruimel afgelopen zaterdag haar eerste echte speurles gehad.
Super leuk om te doen en ze pikte het spoor heel goed op.

En zondag zijn we met de honden naar het water geweest, ravotten in en rond het water
Jongedame heeft uitgebreid liggen zonnebaden in de perkjes waar ik probeerde nieuwe plantjes in te zetten. Misschien een Spaanse tic zo te lezen :-)

Nu maar steeds borstelen want de wintervacht komt in één keer volledig los. Best bizar want ze heeft geen ondervacht.
Leuk dat speuren! Ik heb net mijn eerste online cursus gehad om het in de praktij te kunnen gaan brengen! We willen TZT ook met hond ergens heen om het in cursusvorm te doen, maar voor mij is dit al leerzaam.

Onze Weim geniet ook heerlijk van de zon, en wij ook :). Sinds wij verhuisd zijn naar het dal waar we nu wonen hebben we bijna alleen maar regen gehad, dus de afgelopen dagen was extra genieten. Weim houdt echt van warmte, hij ligt het liefste in de zon of voor de kachel. Grappig hoe dat per hond kan verschillen, onze Border zoekt altijd de koelte op.

Wat betreft in de tuin werken, ik heb zo'n 150 bollen gepoot - blijkt uiteraard dat Weim het fantastisch vindt deze op te graven :) dus we moeten hem eventjes goed in de gaten in de tuin de komende tijd haha. Hij zit nu nog aan een lange (15m) lijn in de tuin dus die maken we wat korter.

Hier weer een zonnige dag, dus lekker aan de wandel straks :)
"Mijn" ( leen ) hond is echt zo'n moddervarken, niet normaal. Hij is net geplukt en zag er prachtig uit toen ik hem net uit ging laten en binnen vijf minuten lag hij alweer in de plomp en was hij helemaal zwart van de modder. Hij heeft zo'n blond labrador kleurtje dus tja, dat zie je wel. Hij had er een lol in joh. Sprong achter een andere labrador de plomp in toen ik even met het baasje stond te kletsen.
Dus ik kon aan de schoonmaak toen we thuis kwamen. :P
Morgen komt hij weer de hele dag en hij blijft ook vaker logeren nu. Super gezellig hoor, op de modder na.
Maar goed dat hoort bij hem en ik hou toch wel van hem. :heart:

Maar als ik ooit een eigen hond neem heb ik er liever zo een die net als ik een diva is die niet echt van vies zijn houdt. En ja, die zijn er. :proud:
Mijn hond zijn teckelzusje bijvoorbeeld. Ze krijgt waarschijnlijk binnenkort puppies, zo schattig.

Geniet van het lekkere weer met jullie honden. :high5:

Leuke foto's Moonenz. Wat een scheetjes.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
Zojuist ook zo’n modderbadveldslag gezien. Lab sprong vol overgave in een vrij diepe kuil met modder en kwam vast te zitten. Baasje omzichtig proberen te naderen om hond los te krijgen en iedere keer begon de lab flink te kwispelen. Baas helemaal onder de modder :P

Heb de man maar een oude handdoek gegeven die ik nog in de kofferbak had liggen.
Lekker hoor veel tuinwerkzaamheden, zo jammer dat het weer kouder is.

Wat leuk dat kruimel het speuren leuk vindt!

Ben blij dat poppedopje de modderduikgenen van de lab niet heeft :hihi:
LemoosGaatDoor schreef:
13-03-2025 12:57
Zojuist ook zo’n modderbadveldslag gezien. Lab sprong vol overgave in een vrij diepe kuil met modder en kwam vast te zitten. Baasje omzichtig proberen te naderen om hond los te krijgen en iedere keer begon de lab flink te kwispelen. Baas helemaal onder de modder :P

Heb de man maar een oude handdoek gegeven die ik nog in de kofferbak had liggen.
🤣🤣🤣 ik zie het helemaal voor me
Van de week had 1 van de kinderen de achterdeur open laten staan
En kruimel heeft ontdekt hoe ze over het tuinhek heen kan komen :facepalm:
De buurvrouw kwam even melden dat ze los liep.
Kwam een gespikkelde hond terug met zwarte sokjes, ze had even dapper in een stinkslootje staan dansen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven