Algarve: ik zie door de bomen het bos niet meer

14-03-2025 11:32 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Wij zouden graag binnenkort op vakantie gaan naar de Algarve. Maar er zijn zo ontzettend veel aanbieders, hotels, etc dat ik even niet meer weet waar ik moet zoeken. Dus ik hoop op tips voor locatie, maar ook voor bijv concrete accomodatie.

Wat wel:
- Relatief rustige omgeving, weg van de massa.
- Paar restaurants en/of barretjes op loopafstand.
- Bij voorkeur in de buurt van een strand maar rij afstand is prima.
- Appartement, villa of vakantiehuis.
- Zwembad
- Bij voorkeur weinig gezinnen.
- Authentiek
- We gaan voor strand, lekker eten, wandelen.

Wat zeker niet:
- All in resorts
- Massatoerisme, Torremolinos achtige sfeer.

Ik heb werkelijk geen idee waar in de Algarve ik moet zoeken.Hopelijk hebben jullie tips.
Ik ben een paar keer in Carvoeiro geweest en vond dat fantastisch. Mooie wandelingen over de kliffen, leuke restaurants. Wel een beetje klein strand. En nooit druk, maar dat kwam wellicht omdat ik er buiten de populaire tijden zat.
Spreuken 18:2
Ik ben een paar keer hier geweest, heerlijk! Wel duur maar je kunt in die omgeving vast van alles vinden. Heel rustig, mooie stranden en het resort is ruim opgezet waardoor je vrijwel niemand ziet. Ik was er in mei en september, dus wel buiten de schoolvakanties.

https://vilalara.com/en/
Ik zat een paar jaar geleden in een Airbnb iets buiten het centrum van Lagos. Dat vond ik zelf ideaal: je loopt zo het leuke (wel toeristische) stadje in vol restaurants, maar daarbuiten is het gewoon rustig en zit je tussen de Portugezen. En mooie strandjes op een stukje loopafstand.

Misschien niet precies wat je zoekt gezien het nog wel in een toeristisch deel zit, maar de moeite waard om eens te bekijken.
Je zegt niet wanneer je van plan bent te gaan, maar in de zomer heeft zowat de hele (zuid) kust van de Algarve een beetje Torremolinos vibe...
Als je van rust en wandelen houdt, zou ik kijken naar de west-Algarve, en met name de westkust, bijvoorbeeld het dorpje Carrapateira. Dicht bij strand en in het Costa Vicentina natuurgebied (https://www.visitportugal.com/en/conten ... tina-coast).
Wanneer ga je? Wil je perse aan de kust? Er zijn namelijk ook genoeg mooie plekken in het binnenland. Als je in een mooi landhuis met zwembad verblijft zit je niet met allemaal drukte van gezinnen. En als je een huurauto hebt kun je zo een dagje naar het strand rijden. Maar zit je verder wel lekker rustig en in een mooie omgeving.

Wij waren paar jaar geleden in Évora. Dat is voor jou misschien wat ver van de kust, maar er waren weinig gezinnen en er zijn prima restaurants en (volwassen) leven.
Wij gaan in mei naar zo'n locatie die al jouw wensen aantikt behalve dan dat het wel een hotel is. In Albufeira. We zijn er al eens geweest en zo goed bevallen dat we er nu weer terug gaan. Het is een 'only adults'-hotel.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Google eens op Monte Gordo! :heart:

Wel heel wat jaren geleden dat we er geweest zijn, dus weet niet of er intussen veel veranderd is, maar wij vonden het toen een fantastische vakantiebestemming!
Ben paar weken geleden in Lagos, Salema, Luz Silves en Carvoeiro geweest.
Erg mooi daar.
Helaas geen tips omdat ik bij een vriendin thuis sliep die daar woont
Dank voor jullie reacties. We willen in juni weg, maar goed om te weten dat de west kust misschien ook een optie is. Carvoeiro hoor ik ook wel goede dingen over, maar ben toch nog beetje bang voor de Torremolinos vibe. Monte Gordo en Evora ga ik eens opzoeken.
Imaginary_Diva schreef:
14-03-2025 15:19
Wij gaan in mei naar zo'n locatie die al jouw wensen aantikt behalve dan dat het wel een hotel is. In Albufeira. We zijn er al eens geweest en zo goed bevallen dat we er nu weer terug gaan. Het is een 'only adults'-hotel.
Ik denk niet dat Albufeira is wat TO zoekt.
Volg
Tavira was 15 jaar geleden heel gemoedelijk. Precies wat je zoekt. Maar weet niet hoe het nu is :)
Ik kom iedere winter wel een keer in de Algarve, deze winter zelfs 2x.
Carvoeira ben ik twee weken geleden nog doorheen gefietst. Zelfs in februari was het daar behoorlijk druk. En authentiek kan je het niet echt noemen.
Monte Gordo is al helemaal niet authentiek te noemen, hoge lelijke flatgebouwen en hotels langs een boulevard, met hier en daar een 'Piet Patat' of iets dergelijks. Veel Engelsen en dito bars etc.
Dit geldt ook voor Albufeira, altijd druk, hele jaar door, maar vooral in de zomer.
Tavira is een heel erg leuk stadje, mooi centrum, een rivier door het stadje, en niet ver van de kust en natuurgebieden waar je mooi kunt wandelen. Cabanas, dat er vlakbij ligt, is een leuk dorp, langs de kust, met voor de kust lange eilanden met stranden waar je met een bootje naar toe kunt.
Luz meer naar het westen in de Algarve, bij Lagos, is een leuk dorp, met goede accommodaties, en een prachtige kust, waar je mooie wandelingen kunt maken over de kliffen.
Ten oosten van Faro is de kust vlak, met grote stranden. Ten westen van Faro zijn er rotskusten, met veel mooie kleine strandjes tussen de kliffen.
Kijk eens bij 'Eliza was hier', die mooie originele accomodaties aanbiedt, met auto, vaak gelegen op rustige locaties, weg van het massatoerisme.
Nognietoveralgeweest schreef:
14-03-2025 19:16

Kijk eens bij 'Eliza was hier', die mooie originele accomodaties aanbiedt, met auto, vaak gelegen op rustige locaties, weg van het massatoerisme.
Dank je wel. We zijn vorig jaar met Eliza was here geweest. Inderdaad mooie locaties, maar de beschrijving van appartementen vonden we niet goed. Daarom zouden we nu liever iets meer uitgeven, en zelf boeken. Misschien wel goed om hun locaties eens in de gaten te houden en op basis daarvan te zoeken. Ik ga het ik gedachte houden.
Blackstarr schreef:
14-03-2025 17:17
Ik denk niet dat Albufeira is wat TO zoekt.
Het heeft inderdaad niet de eerste voorkeur, maar ik laat me graag verrassen als iemand de perfecte plek heeft.
Ik weet niks over hotels enzo want logeren bij vrienden maar beach club Kalu in Ferragundo is zalig aan een prachtig groot strand

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven