dochter krijgt verwensing zelfmoord te plegen

15-03-2025 21:51 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 16 is een lief meisje, beetje zachtaardig.
Ze is begin dit schooljaar van school veranderd, omwille van meer richting die meer doenbaar is op haar niveau.
In de klasgroep zelf vond ze met een aantal een beetje aansluiting, al voelt ze wel dat de interesses wat anders zijn.
Tijdens de middag trok ze daarom met een andere groep op (niet met de eigen klas), uit een andere richting. In begin ging dat redelijk.
Eén daarvan type bully heeft het recent op haar gemunt, en is beginnen pesten, omwille van bril, kapsel. Deze week deed de bully een uitspraak "ik hoop dat je zelfmoord pleegt".
Mijn dochter slaapt sindsdien niet meer. Het werd donderdag tegen de leerbegeleider gemeld, die ging het 'bekijken'.
Vrijdag stuurde ik nog een mail met de vraag welke concrete acties er zullen ondernomen worden, geen reactie gehad tot nu toe.

Ik heb mijn dochter aangeraden sowieso niet meer op te trekken met de groep waarbij de bully zit, en tijdens de middagpauze bij de eigen klas te zitten, wat niet evident is want die aansluiting is ze nu wat kwijtgespeeld, die kijken raar op van 'Waarom kom jij hier nu?'

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Sommigen zeggen van naar directie stappen, of naar politie.
Dochter zelf zegt liever niet dit op te nemen met de directe, uit vrees voor meer repressailles.

Intussen ook bezig naar zoektocht veerkrachttraining.
1 x is genoeg
meeklets23 wijzigde dit bericht op 16-03-2025 15:58
Reden: 1 x is genoeg
97.84% gewijzigd
Babylon schreef:
16-03-2025 09:34
Ik zou dit niet via de school spelen. Sowieso gaat het niet om een klasgenoot, een directie heeft een paar honderd kinderen om op te letten en het kan ook buiten schooltijd plaats vinden.
Ik zou juist de ouders van de bully er op aan spreken en daar zsm op de stoep staan. Eens zien of ze met haar ouders er bij nog steeds dat soort onzin uit kraamt.
Hoewel de meningen hier verdeeld zijn over hoe je dit zou moeten aanpakken zou ik het ook zo doen.
Ik zou school zeker inlichten maar ik zou inderdaad ook naar die ouders gaan, naar de pester gaan, zou de stier bij de hoorns pakken.
Met een gestrekt been erin en een directe aanpak, met ons moet je niet sollen.. :byee:

Misschien niet de juiste aanpak maar zou wel mijn aanpak zijn :wtf:
meeklets23 wijzigde dit bericht op 16-03-2025 15:59
Reden: wijziging
0.67% gewijzigd
Babylon schreef:
16-03-2025 09:34
Ik zou juist de ouders van de bully er op aan spreken en daar zsm op de stoep staan. Eens zien of ze met haar ouders er bij nog steeds dat soort onzin uit kraamt.
Dat inderdaad. Er kunnen dan ook opeens andere dingen duidelijk worden. Wij hadden destijds op school ook zo'n bully in de klas. Achteraf bleek dat hij thuis regelmatig mishandeld werd en dat hij het pesten op school als uitlaatklep zag. Misschien speelt zoiets in het geval van TO ook. Pesten gebeurt meestal niet zomaar.
MeeKlets23 schreef:
16-03-2025 15:57
Hoewel de meningen hier verdeeld zijn over hoe je dit zou moeten aanpakken zou ik het ook zo doen.
Ik zou school zeker inlichten maar ik zou inderdaad ook naar die ouders gaan, naar de pester gaan, zou de stier bij de hoorns pakken.
Met een gestrekt been erin en een directe aanpak, met ons moet je niet sollen.. :byee:

Misschien niet de juiste aanpak maar zou wel mijn aanpak zijn :wtf:
En je denkt dan dat het daarmee wel over is?
Kind is nú al bang voor represailles als ouders de directie willen inlichten. Ik denk juist dat je het alleen maar erger maakt voor je eigen kind.
Laagdrempelig houden, en, hoe goed bedoeld ook, het niet op de spits gaan drijven als ouders.
There is always something happening, and it's usually right now
Stormke81 schreef:
16-03-2025 12:52
De school had op zijn minst kunnen bellen. Al is het maar om je steun te betuigen en aangeven dat je er mee bezig bent, dat het je aandacht heeft.

Een oplossing ligt niet zo voor handen maar iemand gehoord laten voelen is wel het minste.
Dat is toch gezegd? Je gaat toch na een dag niet piepen dat je niks hoort? Denk je dat school niet meer te doen heeft dan zich druk maken om jouw kind?
Als ik schooldirectrice zou zijn dan zou ik een nul-tolerantiebeleid voor pesten invoeren. 1 waarschuwing en als het toch weer gebeurt dan de dader van school sturen. Zonder excuses van :"hij\zij is zelf zielig" of dat soort smoezen.
koala schreef:
16-03-2025 17:47
Als ik schooldirectrice zou zijn dan zou ik een nul-tolerantiebeleid voor pesten invoeren. 1 waarschuwing en als het toch weer gebeurt dan de dader van school sturen. Zonder excuses van :"hij\zij is zelf zielig" of dat soort smoezen.
dat kan niet. School moet dan zorgen voor een alternatief.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
koala schreef:

Zo werkt het niet. Je kan niet zomaar iemand van school sturen want blijft verantwoordelijk tot er iets passends is, en die plekken zijn schaars.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
16-03-2025 17:54
Zo werkt het niet. Je kan niet zomaar iemand van school sturen want blijft verantwoordelijk tot er iets passends is, en die plekken zijn schaars.
En sowieso is 1x pesten geen grond voor verwijderen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Grobbekuiken_ schreef:
16-03-2025 17:54
In mijn jeugd had je zog. "tuchtscholen". Dat waren scholen voor ontspoorde jeugd . Als iemand een ander kind probeert tot zelfmoord aan te zetten, dan vind ik zo'n tuchtschool een geschikte plek voor heropvoeding.
Appletje schreef:
16-03-2025 16:04
Dat inderdaad. Er kunnen dan ook opeens andere dingen duidelijk worden. Wij hadden destijds op school ook zo'n bully in de klas. Achteraf bleek dat hij thuis regelmatig mishandeld werd en dat hij het pesten op school als uitlaatklep zag. Misschien speelt zoiets in het geval van TO ook. Pesten gebeurt meestal niet zomaar.
Áls zoiets het geval zou zijn, lijkt het mij voor de veiligheid van die klasgenoot niet bevorderlijk als je bij zijn ouders op de stoep gaat staan. Die komen dan niet ineens tot inkeer ofzo, het kind krijgt waarschijnlijk juist nog wat extra agressie voor de kiezen.
apppie schreef:
16-03-2025 18:04
Áls zoiets het geval zou zijn, lijkt het mij voor de veiligheid van die klasgenoot niet bevorderlijk als je bij zijn ouders op de stoep gaat staan. Die komen dan niet ineens tot inkeer ofzo, het kind krijgt waarschijnlijk juist nog wat extra agressie voor de kiezen.
Moeten we nu medelijden gaan hebben met de pester?
De vader van mijn kind heeft daadwerkelijk zelfmoord gepleegd en zelfs op de lagere school kreeg ze daar al "opmerkingen " over. Kind heeft me dat overigens nooit verteld destijds, maar toen ze er veel later wel mee kwam, realiseerde ze zich pas echt wat het met haar gedaan, pestgedrag over een dode vader.

Iemand zelfmoord toewensen, of ze nu puber zijn met nog niet volgroeid brein, gaat écht alle perken te buiten. De impact van dit soort uitspraken is enorm. Slap, dat school niet direct farmer optreedt. Ik zou een telefonisch gesprek willen met de mentor.

Ik ben zelf eind jaren 80, begin jaren 90 verregaand gepest, als in mijn en mijn vriendins agenda vol kladden met seksueel getinte, soms expliciete tekeningetjes en ander treiterwerk. Ik heb mijn ouders dit pas verteld, nadat ik met vriendin bij de directeur hier melding van had gemaakt. De schuldigen zijn een paar uur later door de directeur uit de klas gehaald, 3 dagen geschorst, ze moesten excuses aanbieden een nieuwe agenda's kopen. Het getreiter was daarna over. Zo kan het dus ook.

Fijn dat jullie dochter jullie in vertrouwen heeft genomen, dat is een groot goed!
flipflop wijzigde dit bericht op 16-03-2025 18:38
33.80% gewijzigd
Noordzee schreef:
16-03-2025 00:13
Eerlijk?

Meld haar maar ziek, en ga samen even weg. Als het maar een positieve ervaring is voor haar.
En wat lost dat precies op?
Flipflop schreef:
16-03-2025 18:24
En wat lost dat precies op?

Hopelijk dat dochter zich iets beter gaat voelen.
En dat school in de tussentijd de moeite neemt om die achterlijke gladiool en zijn/haar ouders even goed onder handen te nemen dat dergelijke uitspraken op een school niet gewenst zijn.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
koala schreef:
Voor een keer een opmerking maken. Doe normaal joh.
Veilig thuis bellen, kan me niet voorstellen dat die scholier het fijn heeft thuis.
En de schoolleiding bellen en expliciet vragen naar het pestprotocol en welke acties na jouw melding al zijn uitgevoerd.

Ik zou dit heel zwaar opnemen. In belgie en frankrijk is pesten wel strafbaar. Belachelijk dat Nederland zo achterblijft.
coderood schreef:
16-03-2025 18:19
Moeten we nu medelijden gaan hebben met de pester?
Als blijkt dat pestgedrag voortkomt vanuit een heel onveilige thuissituatie: ja, vind ik wel.
Abby83 schreef:
16-03-2025 19:28
Veilig thuis bellen, kan me niet voorstellen dat die scholier het fijn heeft thuis.
En de schoolleiding bellen en expliciet vragen naar het pestprotocol en welke acties na jouw melding al zijn uitgevoerd.

Ik zou dit heel zwaar opnemen. In belgie en frankrijk is pesten wel strafbaar. Belachelijk dat Nederland zo achterblijft.
Op basis waarvan???
Frankly my dear, I don"t give a damn
apppie schreef:
16-03-2025 19:53
Als blijkt dat pestgedrag voortkomt vanuit een heel onveilige thuissituatie: ja, vind ik wel.
We hebben het hier over een 16-jarige. Niet een 6-jarige of een 11-jarige.

Ongeacht waar die is opgevoed of opgegroeid zou die intussen zelf moeten weten dat zo'n uitspraken en pesterijen absoluut niet kunnen.

Geen medelijden dus.
En ik zou van school dus wel enige actie verlangen.
Niet persé dat ie gelijk buitenstaat, wel dat ie een stevig gesprek krijgt.

Ik zou daarbij ook nog enige snelheid van school verlangen.

Je wil als mentor of als school - neem ik aan - niet straks in de krant lezen dat een puber een mislukte zelfmoordpoging gedaan heeft omdat school niet snel genoeg ingreep op de pesterijen die gekend waren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
calvijn1 schreef:
17-03-2025 01:12
Op basis waarvan???
Hysterie
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ik lees tot mijn verbazing hier reacties waaruit blijkt dat sommigen het opnemen voor de pester en\of het gedrag kennelijk nogal normaal vinden.
Dat lees ik helemaal niet Koala. Wel dat mensen vinden dat zo’n kind niet na een zo’n opmerking radicaal weggestuurd moet worden (of kan worden vanwege de zorgplicht), maar dat uitgezocht moet worden hoe dit kind tot zo’n opmerking kwam, of het kind nog te rehabiliteren is of een toekomstige crimineel.

Dat doet niets af aan dat school ook een zorgplicht heeft naar TO’s dochter.
Op basis van zorgelijk gedrag.
Pesters hebben vaker te maken met een onveilige thuissituatie of emotionele verwaarlozing.

Pesten is niet strafbaar, maar verbale mishandeling waarin de dood of zelfdoding wordt uitgesproken kan net zo goed imitatiegedrag zijn. En waar dat vandaan komt zou best eens onderzocht moeten worden.
Paska schreef:
16-03-2025 16:19
Dat is toch gezegd? Je gaat toch na een dag niet piepen dat je niks hoort? Denk je dat school niet meer te doen heeft dan zich druk maken om jouw kind?
Piepen nog wel? Wat een nare reactie is dit zeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven