Leren en toetsen maken verschil

17-03-2025 16:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag zijn er ook docenten aanwezig die mij een advies kunnen geven?

Zoon zit op de middelbare school doet Havo, gaat prima.
Prima cijfers.

Echter als mijn zoon voor een toets leert kent hij de gehele stof uit zijn hoofd, ik stel hem vragen hij weet overal antwoord op. Echt gebeurd het regelmatig dat hij dan een 6 haalt. Wat overigens prima is begrijp me niet verkeerd.
Maar wat ik mij wel afvraag hoe komt dit? Als ik hem hoor vertellen wat hij allemaal weet zou ik hogere cijfers verwachten.

Ik vraag het me af of het ergens in zit waar ik zoon mee kan helpen zodat het hem wat gemakkelijker maakt. Iemand ervaring?
Faalangst zie ik niet zo 123 bij hem terug.
De vraag niet goed gelezen/begrepen hebben zie ik wel eens terug.

Als dat laatste het geval is hoe zou ik hem daarmee kunnen helpen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt wel alle onderdelen van een fiets kunnen benoemen, maar dat wil nog niet zeggen dat je kan fietsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toetsen gaan vaak over de toepassing van de stof, niet zozeer over wat er letterlijk staat. Je zou je zoon kunnen voorstellen meer oefenopgaven of toetsen te maken ter voorbereiding van een toets. (maar als hij prima cijfers haalt, waarom eigenlijk?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Op havo zal een toets geleidelijk minder vragen bevatten waarbij je het antwoord moet reproduceren en steeds meer vragen waarbij je het geleerde moet toepassen in een andere context.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat het hem aan zijn docenten vragen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hem adviseren om in zo'n geval samen met de docent de toets na te bespreken. Dit hebben wij met de kids ook gedaan.
Advisren een afspraak te maken met de docent, eventueel helpen een mail te schrijven. "Ik kende de stof goed, en wil graag leren van wat ik nog fout gedaan heb. Kunnen we de toets nabespreken?"

Het is mogelijk dat hij niet alleen moet "leren leren" maar ook "leren toetsen te maken". Enkele dingen die mijn kinderen fout deden:

Alle engelse woordjes goed kennen, maar 'vergeten' hoofdletters, punten en komma's te gebruiken (oh, moet dat ook met Engels...Eh ja dus).
Een stuk van de stof niet geleerd hebben (oh, moesten de dagen van de week ook?).
Niet begrijpen hoe er beantwoord moet worden (oh, bij wiskunde moet je niet alleen het antwoord geven maar ook elke stap van de berekening)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie tip Aliana ik laat hem dit idd doen
Gaat mij niet om de cijfers maar meer om het hem makkelijker te maken voor zichzelf

Hij zei zelf al dat hij de oefentoets niet had gemaakt
Alle reacties Link kopieren Quote
In de hogere klassen zal het niet altijd lukken om alles zo goed te kennen. Dus ook als de cijfers nu goed zijn, is het handig om te begrijpen wat er dan nog mis ging, en wat de docent wilde horen. Ook is het iets waar je later veel aan hebt: leren feedback vragen en begrijpen wat de bedoeling eigenlijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leren is vooral actief met de stof bezig zijn. Dus, jezelf overhoren voordat je begint, zodat je weet wat je niet weet. Oefenen. Schema's maken.

Niet zo effectief is doorlezen bijvoorbeeld. Op deze site
(https://thomasmore.be/nl/onderwijs-en-l ... met-succes) kun je een boekje downloaden met tips. Google ook eens op 'weg met de gele markeerstift / universiteit van Nederland'. Deze professor legt uit hoe je het beste kan leren, op basis van de kennis over de werking van het geheugen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
In welke klas zit je kind nu? In de brugklas is dit nog best logisch hoor.
Worden al goede tips gegeven hier.

Sommige kinderen focussen heel erg op snel klaar zijn en worden daardoor slordig. Kan dat spelen?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Iets mondeling weten en dan schriftelijk verwoorden zijn 2 verschillende competenties. Ik mocht vroeger heel veel mondeling doen, wat anderen schriftelijk deden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hadden we een tijdje hetzelfde. Na een gesprek met een docent begreep ik het. Zij had alle uitgewerkt op het volgende (geknipt van een google-pagina):

Het is tegenwoordig in om onderscheid te maken tussen allerlei soorten toetsvragen, bijvoorbeeld reproductie-, toepassings- en inzichtsvragen. Een onderscheid dat zou helpen om te differentiëren of om onderscheid te maken tussen goede en minder goede leerlingen.

Ze had per vraag een r-t-i aangegeven, en per vraag aangekruist of de ll de vraag goed/fout had. Ze zag dat mijn kind echt goed probeerde te leren, de r-vragen waren allemaal goed. Maar bij de t-vragen werd het al wat minder en bij de i-vragen ging het mis. Ze heeft kind toen hiermee geholpen. Dat hielp wel iets.
Maar vooral ook de frustratie van het idee hebben alles echt te kennen, maar toch een mager cijfer halen werd minder. Nu begrepen we waardoor dat kwam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad, reproduceren en toepassen zijn 2 verschillende dingen.
Dus oefenvragen maken. Zoon begon in vwo 3 met een 1.5 voor natuurkunde, hij dacht dat je alleen de formules hoefde te kennen. Maar belangrijker is natuurlijk ze begrijpen en toe kunnen passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan hij zijn antwoorden ook goed schriftelijk onder woorden brengen?

Hoe wordt er getoetst? Het antwoord weten is één maar dan ook nog het juiste kiezen bij multiple choice is soms al lastiger. Vooral het lezen van alle antwoorden kan daarbij helpen. Is er altijd een echt fout antwoord maar ook een bijna goed en een helemaal goed antwoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
17-03-2025 17:33
Inderdaad, reproduceren en toepassen zijn 2 verschillende dingen.
Dus oefenvragen maken. Zoon begon in vwo 3 met een 1.5 voor natuurkunde, hij dacht dat je alleen de formules hoefde te kennen. Maar belangrijker is natuurlijk ze begrijpen en toe kunnen passen.
Dit idd en daarnaast, is hij altijd snel klaar? Leest hij de vragen goed? Leest hij zijn toets na als hij klaar is?
Hier zat bij mijn dochter het probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik haalde op de middelbare school niet zo hoge cijfers voor geschiedenis, terwijl ik het wel goed kende.

Toen zei mijn moeder: schrijf alles op wat je weet over het onderwerp waarnaar gevraagd word ipv alleen de vraag te beantwoorden. Toen had ik ineens veel hogere cijfers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle73 schreef:
17-03-2025 16:53
Leren is vooral actief met de stof bezig zijn. Dus, jezelf overhoren voordat je begint, zodat je weet wat je niet weet. Oefenen. Schema's maken.

Niet zo effectief is doorlezen bijvoorbeeld. Op deze site
(https://thomasmore.be/nl/onderwijs-en-l ... met-succes) kun je een boekje downloaden met tips. Google ook eens op 'weg met de gele markeerstift / universiteit van Nederland'. Deze professor legt uit hoe je het beste kan leren, op basis van de kennis over de werking van het geheugen.
Hij leest idd door maakt samenvattingen kan zo het boek navertellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
17-03-2025 17:06
In welke klas zit je kind nu? In de brugklas is dit nog best logisch hoor.
Worden al goede tips gegeven hier.

Sommige kinderen focussen heel erg op snel klaar zijn en worden daardoor slordig. Kan dat spelen?
In de eerste dus dat onderstaande speelt zeker mee
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
17-03-2025 20:11
Ik haalde op de middelbare school niet zo hoge cijfers voor geschiedenis, terwijl ik het wel goed kende.

Toen zei mijn moeder: schrijf alles op wat je weet over het onderwerp waarnaar gevraagd word ipv alleen de vraag te beantwoorden. Toen had ik ineens veel hogere cijfers.
Dat benoem ik ook vaak, hij is baak slordig en te snel.met antwoord geven. Mist dan de helft als er 2 antwoorden in 1 vraag gevraagd worden en bijvoorbeeld bij cijfers per ongeluk een spatie oid gedaan waardoor het fout gerekend wordt als het online is
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik ook zeggen dat ik vind dat je er niet zo mee bezig moet zijn? Zijn cijfers zijn goed dus wat maakt het dan precies uit of hij een 6 of een 8 heeft? Sommige vakken zoals geschiedenis zijn gewoon lastig, met veel bronvragen waar je niet echt voor kan leren. Probeer het een beetje los te laten, hij zit pas in de eerste. Als het in latere jaren toch problematisch wordt dan kan je altijd nog ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
18-03-2025 08:24
Mag ik ook zeggen dat ik vind dat je er niet zo mee bezig moet zijn? Zijn cijfers zijn goed dus wat maakt het dan precies uit of hij een 6 of een 8 heeft? Sommige vakken zoals geschiedenis zijn gewoon lastig, met veel bronvragen waar je niet echt voor kan leren. Probeer het een beetje los te laten, hij zit pas in de eerste. Als het in latere jaren toch problematisch wordt dan kan je altijd nog ingrijpen.
Ja mag hoor, ik maak me er druk om dat hij enorm zijn best doet het hele boek uit z'n hoofd kent en dan een 6 haalt. Ik denk dat als hij mondeling een gesprek heeft hij veel beter uit de verf komt.

We hebben net een oefentoets gemaakt, ben er nu eens bij gaan zitten en zie idd al wat puntjes.
Geef 2 voorbeelden, hij geeft er 1
Geef een conclusie: daarom is dat mijn antwoord ipv een opsomming van wat hij beschreven heeft.

Denk ook niet goed de vraag lezen, dus nu even aandacht aan besteed. Want hij weet 100% maar geeft zeer summier antwoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom maak je je daar druk om? Het is zijn school, niet de jouwe. Misschien heeft hij gewoon wat meer tijd nodig om de manier van toetsen te snappen. Ik ben wat verder in de middelbare school en ik heb geleerd: laat het los en grijp pas in als het mis dreigt te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
18-03-2025 21:34
Ja mag hoor, ik maak me er druk om dat hij enorm zijn best doet het hele boek uit z'n hoofd kent en dan een 6 haalt. Ik denk dat als hij mondeling een gesprek heeft hij veel beter uit de verf komt.

We hebben net een oefentoets gemaakt, ben er nu eens bij gaan zitten en zie idd al wat puntjes.
Geef 2 voorbeelden, hij geeft er 1
Geef een conclusie: daarom is dat mijn antwoord ipv een opsomming van wat hij beschreven heeft.

Denk ook niet goed de vraag lezen, dus nu even aandacht aan besteed. Want hij weet 100% maar geeft zeer summier antwoord.

En waren de gestelde vragen duidelijk geformuleerd?

Geen vragen met eigenlijk twee vragen in één? Past de manier van vragen stellen bij het niveau wat hij doet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jawel want hij begreep het prima
Was allleen hup snel lezen antwoord door
Toen na het antwoord geven vroeg lees de vraag nog eens goed was het oooh en vulde hij het antwoord aan.

Ook zei hij dat zijn teveel woorden, hij was bang dt het antwoord te lang was.
Ik vroeg wie zegt dan dat het kort moet, zei hij ik
Ik vroeg wat zegt de docent weet ik niet
Dat het kort moest had hij dus zelf bedacht
Alle reacties Link kopieren Quote
Hele nuttige dingen om met hem te bespreken! Als hij het oppikt heeft hij daar zijn hele schoolloopbaan nog wat aan.
Het is zoals het is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven