
Leren en toetsen maken verschil
maandag 17 maart 2025 om 16:11
Goedemiddag zijn er ook docenten aanwezig die mij een advies kunnen geven?
Zoon zit op de middelbare school doet Havo, gaat prima.
Prima cijfers.
Echter als mijn zoon voor een toets leert kent hij de gehele stof uit zijn hoofd, ik stel hem vragen hij weet overal antwoord op. Echt gebeurd het regelmatig dat hij dan een 6 haalt. Wat overigens prima is begrijp me niet verkeerd.
Maar wat ik mij wel afvraag hoe komt dit? Als ik hem hoor vertellen wat hij allemaal weet zou ik hogere cijfers verwachten.
Ik vraag het me af of het ergens in zit waar ik zoon mee kan helpen zodat het hem wat gemakkelijker maakt. Iemand ervaring?
Faalangst zie ik niet zo 123 bij hem terug.
De vraag niet goed gelezen/begrepen hebben zie ik wel eens terug.
Als dat laatste het geval is hoe zou ik hem daarmee kunnen helpen?
Zoon zit op de middelbare school doet Havo, gaat prima.
Prima cijfers.
Echter als mijn zoon voor een toets leert kent hij de gehele stof uit zijn hoofd, ik stel hem vragen hij weet overal antwoord op. Echt gebeurd het regelmatig dat hij dan een 6 haalt. Wat overigens prima is begrijp me niet verkeerd.
Maar wat ik mij wel afvraag hoe komt dit? Als ik hem hoor vertellen wat hij allemaal weet zou ik hogere cijfers verwachten.
Ik vraag het me af of het ergens in zit waar ik zoon mee kan helpen zodat het hem wat gemakkelijker maakt. Iemand ervaring?
Faalangst zie ik niet zo 123 bij hem terug.
De vraag niet goed gelezen/begrepen hebben zie ik wel eens terug.
Als dat laatste het geval is hoe zou ik hem daarmee kunnen helpen?
maandag 17 maart 2025 om 16:25
maandag 17 maart 2025 om 16:26
maandag 17 maart 2025 om 16:34
Ik zou hem adviseren om in zo'n geval samen met de docent de toets na te bespreken. Dit hebben wij met de kids ook gedaan.
Advisren een afspraak te maken met de docent, eventueel helpen een mail te schrijven. "Ik kende de stof goed, en wil graag leren van wat ik nog fout gedaan heb. Kunnen we de toets nabespreken?"
Het is mogelijk dat hij niet alleen moet "leren leren" maar ook "leren toetsen te maken". Enkele dingen die mijn kinderen fout deden:
Alle engelse woordjes goed kennen, maar 'vergeten' hoofdletters, punten en komma's te gebruiken (oh, moet dat ook met Engels...Eh ja dus).
Een stuk van de stof niet geleerd hebben (oh, moesten de dagen van de week ook?).
Niet begrijpen hoe er beantwoord moet worden (oh, bij wiskunde moet je niet alleen het antwoord geven maar ook elke stap van de berekening)
Advisren een afspraak te maken met de docent, eventueel helpen een mail te schrijven. "Ik kende de stof goed, en wil graag leren van wat ik nog fout gedaan heb. Kunnen we de toets nabespreken?"
Het is mogelijk dat hij niet alleen moet "leren leren" maar ook "leren toetsen te maken". Enkele dingen die mijn kinderen fout deden:
Alle engelse woordjes goed kennen, maar 'vergeten' hoofdletters, punten en komma's te gebruiken (oh, moet dat ook met Engels...Eh ja dus).
Een stuk van de stof niet geleerd hebben (oh, moesten de dagen van de week ook?).
Niet begrijpen hoe er beantwoord moet worden (oh, bij wiskunde moet je niet alleen het antwoord geven maar ook elke stap van de berekening)
maandag 17 maart 2025 om 16:41
In de hogere klassen zal het niet altijd lukken om alles zo goed te kennen. Dus ook als de cijfers nu goed zijn, is het handig om te begrijpen wat er dan nog mis ging, en wat de docent wilde horen. Ook is het iets waar je later veel aan hebt: leren feedback vragen en begrijpen wat de bedoeling eigenlijk is.
maandag 17 maart 2025 om 16:53
Leren is vooral actief met de stof bezig zijn. Dus, jezelf overhoren voordat je begint, zodat je weet wat je niet weet. Oefenen. Schema's maken.
Niet zo effectief is doorlezen bijvoorbeeld. Op deze site
(https://thomasmore.be/nl/onderwijs-en-l ... met-succes) kun je een boekje downloaden met tips. Google ook eens op 'weg met de gele markeerstift / universiteit van Nederland'. Deze professor legt uit hoe je het beste kan leren, op basis van de kennis over de werking van het geheugen.
Niet zo effectief is doorlezen bijvoorbeeld. Op deze site
(https://thomasmore.be/nl/onderwijs-en-l ... met-succes) kun je een boekje downloaden met tips. Google ook eens op 'weg met de gele markeerstift / universiteit van Nederland'. Deze professor legt uit hoe je het beste kan leren, op basis van de kennis over de werking van het geheugen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 17 maart 2025 om 17:19
Hier hadden we een tijdje hetzelfde. Na een gesprek met een docent begreep ik het. Zij had alle uitgewerkt op het volgende (geknipt van een google-pagina):
Het is tegenwoordig in om onderscheid te maken tussen allerlei soorten toetsvragen, bijvoorbeeld reproductie-, toepassings- en inzichtsvragen. Een onderscheid dat zou helpen om te differentiëren of om onderscheid te maken tussen goede en minder goede leerlingen.
Ze had per vraag een r-t-i aangegeven, en per vraag aangekruist of de ll de vraag goed/fout had. Ze zag dat mijn kind echt goed probeerde te leren, de r-vragen waren allemaal goed. Maar bij de t-vragen werd het al wat minder en bij de i-vragen ging het mis. Ze heeft kind toen hiermee geholpen. Dat hielp wel iets.
Maar vooral ook de frustratie van het idee hebben alles echt te kennen, maar toch een mager cijfer halen werd minder. Nu begrepen we waardoor dat kwam.
Het is tegenwoordig in om onderscheid te maken tussen allerlei soorten toetsvragen, bijvoorbeeld reproductie-, toepassings- en inzichtsvragen. Een onderscheid dat zou helpen om te differentiëren of om onderscheid te maken tussen goede en minder goede leerlingen.
Ze had per vraag een r-t-i aangegeven, en per vraag aangekruist of de ll de vraag goed/fout had. Ze zag dat mijn kind echt goed probeerde te leren, de r-vragen waren allemaal goed. Maar bij de t-vragen werd het al wat minder en bij de i-vragen ging het mis. Ze heeft kind toen hiermee geholpen. Dat hielp wel iets.
Maar vooral ook de frustratie van het idee hebben alles echt te kennen, maar toch een mager cijfer halen werd minder. Nu begrepen we waardoor dat kwam.
maandag 17 maart 2025 om 17:33
maandag 17 maart 2025 om 18:43
Kan hij zijn antwoorden ook goed schriftelijk onder woorden brengen?
Hoe wordt er getoetst? Het antwoord weten is één maar dan ook nog het juiste kiezen bij multiple choice is soms al lastiger. Vooral het lezen van alle antwoorden kan daarbij helpen. Is er altijd een echt fout antwoord maar ook een bijna goed en een helemaal goed antwoord.
Hoe wordt er getoetst? Het antwoord weten is één maar dan ook nog het juiste kiezen bij multiple choice is soms al lastiger. Vooral het lezen van alle antwoorden kan daarbij helpen. Is er altijd een echt fout antwoord maar ook een bijna goed en een helemaal goed antwoord.
maandag 17 maart 2025 om 19:15
Dit idd en daarnaast, is hij altijd snel klaar? Leest hij de vragen goed? Leest hij zijn toets na als hij klaar is?
Hier zat bij mijn dochter het probleem.
maandag 17 maart 2025 om 20:11
maandag 17 maart 2025 om 20:22
Hij leest idd door maakt samenvattingen kan zo het boek navertellenBelle73 schreef: ↑17-03-2025 16:53Leren is vooral actief met de stof bezig zijn. Dus, jezelf overhoren voordat je begint, zodat je weet wat je niet weet. Oefenen. Schema's maken.
Niet zo effectief is doorlezen bijvoorbeeld. Op deze site
(https://thomasmore.be/nl/onderwijs-en-l ... met-succes) kun je een boekje downloaden met tips. Google ook eens op 'weg met de gele markeerstift / universiteit van Nederland'. Deze professor legt uit hoe je het beste kan leren, op basis van de kennis over de werking van het geheugen.
maandag 17 maart 2025 om 20:22
maandag 17 maart 2025 om 20:25
Dat benoem ik ook vaak, hij is baak slordig en te snel.met antwoord geven. Mist dan de helft als er 2 antwoorden in 1 vraag gevraagd worden en bijvoorbeeld bij cijfers per ongeluk een spatie oid gedaan waardoor het fout gerekend wordt als het online isSunShine35 schreef: ↑17-03-2025 20:11Ik haalde op de middelbare school niet zo hoge cijfers voor geschiedenis, terwijl ik het wel goed kende.
Toen zei mijn moeder: schrijf alles op wat je weet over het onderwerp waarnaar gevraagd word ipv alleen de vraag te beantwoorden. Toen had ik ineens veel hogere cijfers.
dinsdag 18 maart 2025 om 08:24
Mag ik ook zeggen dat ik vind dat je er niet zo mee bezig moet zijn? Zijn cijfers zijn goed dus wat maakt het dan precies uit of hij een 6 of een 8 heeft? Sommige vakken zoals geschiedenis zijn gewoon lastig, met veel bronvragen waar je niet echt voor kan leren. Probeer het een beetje los te laten, hij zit pas in de eerste. Als het in latere jaren toch problematisch wordt dan kan je altijd nog ingrijpen.
dinsdag 18 maart 2025 om 21:34
Ja mag hoor, ik maak me er druk om dat hij enorm zijn best doet het hele boek uit z'n hoofd kent en dan een 6 haalt. Ik denk dat als hij mondeling een gesprek heeft hij veel beter uit de verf komt.Charlotta schreef: ↑18-03-2025 08:24Mag ik ook zeggen dat ik vind dat je er niet zo mee bezig moet zijn? Zijn cijfers zijn goed dus wat maakt het dan precies uit of hij een 6 of een 8 heeft? Sommige vakken zoals geschiedenis zijn gewoon lastig, met veel bronvragen waar je niet echt voor kan leren. Probeer het een beetje los te laten, hij zit pas in de eerste. Als het in latere jaren toch problematisch wordt dan kan je altijd nog ingrijpen.
We hebben net een oefentoets gemaakt, ben er nu eens bij gaan zitten en zie idd al wat puntjes.
Geef 2 voorbeelden, hij geeft er 1
Geef een conclusie: daarom is dat mijn antwoord ipv een opsomming van wat hij beschreven heeft.
Denk ook niet goed de vraag lezen, dus nu even aandacht aan besteed. Want hij weet 100% maar geeft zeer summier antwoord.
dinsdag 18 maart 2025 om 22:29
woensdag 19 maart 2025 om 06:10
WorkMomNia37 schreef: ↑18-03-2025 21:34Ja mag hoor, ik maak me er druk om dat hij enorm zijn best doet het hele boek uit z'n hoofd kent en dan een 6 haalt. Ik denk dat als hij mondeling een gesprek heeft hij veel beter uit de verf komt.
We hebben net een oefentoets gemaakt, ben er nu eens bij gaan zitten en zie idd al wat puntjes.
Geef 2 voorbeelden, hij geeft er 1
Geef een conclusie: daarom is dat mijn antwoord ipv een opsomming van wat hij beschreven heeft.
Denk ook niet goed de vraag lezen, dus nu even aandacht aan besteed. Want hij weet 100% maar geeft zeer summier antwoord.
En waren de gestelde vragen duidelijk geformuleerd?
Geen vragen met eigenlijk twee vragen in één? Past de manier van vragen stellen bij het niveau wat hij doet?
woensdag 19 maart 2025 om 06:32
Jawel want hij begreep het prima
Was allleen hup snel lezen antwoord door
Toen na het antwoord geven vroeg lees de vraag nog eens goed was het oooh en vulde hij het antwoord aan.
Ook zei hij dat zijn teveel woorden, hij was bang dt het antwoord te lang was.
Ik vroeg wie zegt dan dat het kort moet, zei hij ik
Ik vroeg wat zegt de docent weet ik niet
Dat het kort moest had hij dus zelf bedacht
Was allleen hup snel lezen antwoord door
Toen na het antwoord geven vroeg lees de vraag nog eens goed was het oooh en vulde hij het antwoord aan.
Ook zei hij dat zijn teveel woorden, hij was bang dt het antwoord te lang was.
Ik vroeg wie zegt dan dat het kort moet, zei hij ik
Ik vroeg wat zegt de docent weet ik niet
Dat het kort moest had hij dus zelf bedacht

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in