dochter krijgt verwensing zelfmoord te plegen
zaterdag 15 maart 2025 om 21:51
Mijn dochter van 16 is een lief meisje, beetje zachtaardig.
Ze is begin dit schooljaar van school veranderd, omwille van meer richting die meer doenbaar is op haar niveau.
In de klasgroep zelf vond ze met een aantal een beetje aansluiting, al voelt ze wel dat de interesses wat anders zijn.
Tijdens de middag trok ze daarom met een andere groep op (niet met de eigen klas), uit een andere richting. In begin ging dat redelijk.
Eén daarvan type bully heeft het recent op haar gemunt, en is beginnen pesten, omwille van bril, kapsel. Deze week deed de bully een uitspraak "ik hoop dat je zelfmoord pleegt".
Mijn dochter slaapt sindsdien niet meer. Het werd donderdag tegen de leerbegeleider gemeld, die ging het 'bekijken'.
Vrijdag stuurde ik nog een mail met de vraag welke concrete acties er zullen ondernomen worden, geen reactie gehad tot nu toe.
Ik heb mijn dochter aangeraden sowieso niet meer op te trekken met de groep waarbij de bully zit, en tijdens de middagpauze bij de eigen klas te zitten, wat niet evident is want die aansluiting is ze nu wat kwijtgespeeld, die kijken raar op van 'Waarom kom jij hier nu?'
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Sommigen zeggen van naar directie stappen, of naar politie.
Dochter zelf zegt liever niet dit op te nemen met de directe, uit vrees voor meer repressailles.
Intussen ook bezig naar zoektocht veerkrachttraining.
Ze is begin dit schooljaar van school veranderd, omwille van meer richting die meer doenbaar is op haar niveau.
In de klasgroep zelf vond ze met een aantal een beetje aansluiting, al voelt ze wel dat de interesses wat anders zijn.
Tijdens de middag trok ze daarom met een andere groep op (niet met de eigen klas), uit een andere richting. In begin ging dat redelijk.
Eén daarvan type bully heeft het recent op haar gemunt, en is beginnen pesten, omwille van bril, kapsel. Deze week deed de bully een uitspraak "ik hoop dat je zelfmoord pleegt".
Mijn dochter slaapt sindsdien niet meer. Het werd donderdag tegen de leerbegeleider gemeld, die ging het 'bekijken'.
Vrijdag stuurde ik nog een mail met de vraag welke concrete acties er zullen ondernomen worden, geen reactie gehad tot nu toe.
Ik heb mijn dochter aangeraden sowieso niet meer op te trekken met de groep waarbij de bully zit, en tijdens de middagpauze bij de eigen klas te zitten, wat niet evident is want die aansluiting is ze nu wat kwijtgespeeld, die kijken raar op van 'Waarom kom jij hier nu?'
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Sommigen zeggen van naar directie stappen, of naar politie.
Dochter zelf zegt liever niet dit op te nemen met de directe, uit vrees voor meer repressailles.
Intussen ook bezig naar zoektocht veerkrachttraining.
maandag 17 maart 2025 om 11:41
Ik kan me jouw reactie voorstellen.
Als de schoolleiding niks doet terwijl pestgedrag op school een signaal kan zijn dat het thuis niet goed gaat, dan kunnen die 2 instanties samen de signalen op een rijtje zetten.
Ik ga daar als ouder niet tussen zitten, want vanwege de privacywetgeving zal er toch niets inhoudelijks besproken mogen worden.
Mijn kind hoeft niet geconfronteerd te worden met verbaal geweld waarin zelfdoding wordt bejubeld of mogelijk zelfs wordt aangemoedigd.
maandag 17 maart 2025 om 11:45
Natuurlijk is dat naar en gelukkig maar 1x gebeurd. Pubers roepen soms nou eenmaal nare dingen.
Ik (als mentor) zou inzetten op een gesprek tussen de mentor en pester en een gesprek tussen mentor en slachtoffer.
Vervolgens een herstelgesprek tussen beiden onder leiding van beide mentoren en een stevige vinger aan de pols houden.
Helaas zijn dat soort dingen vaak niet binnen een paar uur te regelen.
moiren wijzigde dit bericht op 17-03-2025 16:49
Reden: Aanvulling, was onduidelijk.
Reden: Aanvulling, was onduidelijk.
1.23% gewijzigd
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 17 maart 2025 om 11:51
maandag 17 maart 2025 om 12:03
Mee eensMoiren schreef: ↑17-03-2025 11:45Natuurlijk is dat naar en gelukkig maar 1x gebeurd. Pubers roepen soms nou eenmaal nare dingen.
Ik zou inzetten op een gesprek tussen de mentor en pester en een gesprek tussen mentor en slachtoffer.
Vervolgens een herstelgesprek tussen beiden onder leiding van beide mentoren en een stevige vinger aan de pols houden.
Er moet wat ondernomen worden vanuit school.
Niet zelf bij ouders op de stoep gaan staan, VT inschakelen etc.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 17 maart 2025 om 12:45
Omdat je gewezen wordt op het feit dat je iets zegt wat niet kan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

maandag 17 maart 2025 om 14:57
Tja dat het vaker voorkomt, wil niet zeggen dat het per se een signaal is waar Veilig Thuis voor in actie komt.Abby83 schreef: ↑17-03-2025 11:30Op basis van zorgelijk gedrag.
Pesters hebben vaker te maken met een onveilige thuissituatie of emotionele verwaarlozing.
Pesten is niet strafbaar, maar verbale mishandeling waarin de dood of zelfdoding wordt uitgesproken kan net zo goed imitatiegedrag zijn. En waar dat vandaan komt zou best eens onderzocht moeten worden.
anoniem_67d85b620a3f1 wijzigde dit bericht op 17-03-2025 15:38
0.20% gewijzigd
maandag 17 maart 2025 om 15:33
Nee laat het kind maar zelf uitzoeken, hard nodig. Je wilt ze toch niet met zijden handschoentjes opvoeden, hoe kunnen ze dan later ooit dealen met de stroom aan doodsbedreigingen die alle volwassenen dagelijks naar hun hoofd krijgen? Die curlingouders van tegenwoordig toch.
maandag 17 maart 2025 om 16:00
Dit.Moiren schreef: ↑17-03-2025 11:45Natuurlijk is dat naar en gelukkig maar 1x gebeurd. Pubers roepen soms nou eenmaal nare dingen.
Ik zou inzetten op een gesprek tussen de mentor en pester en een gesprek tussen mentor en slachtoffer.
There is always something happening, and it's usually right now
maandag 17 maart 2025 om 16:47
Ja, ik bedoel ook ik als mentor, niet ik als ouder. Dat was niet duidelijk.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 17 maart 2025 om 16:49
Dat is niet wat ik zeg,dat is wat jij er in leest.Wombat schreef: ↑17-03-2025 15:33Nee laat het kind maar zelf uitzoeken, hard nodig. Je wilt ze toch niet met zijden handschoentjes opvoeden, hoe kunnen ze dan later ooit dealen met de stroom aan doodsbedreigingen die alle volwassenen dagelijks naar hun hoofd krijgen? Die curlingouders van tegenwoordig toch.
Als je mijn eerdere post in dit topic had gelezen, dan had je niet zo gereageerd.
maandag 17 maart 2025 om 16:56
Welkom in de echte wereld waarin je kinderen niet altijd kunt beschermen tegen dit soort zaken.
[/quote]
Wat is het doel van het pestprotocol?
maandag 17 maart 2025 om 17:43
Het is mij niet helemaal duidelijk of het hier gaat om vmbo/havo/vwo kind of bijvoorbeeld al mbo scholier.
Ik vind het vanzelfsprekend dat je als ouder je 16-jarige kind emotioneel steunt en dat deze altijd met raad, advies, support en een schouder om op uit te huilen bij jou terechtkan.
Ik vind ook dat je bij een kind van 16 jaar (ik ga ervan uit dat we het niet hebben over een kind met een beperking) inzet op enige zelfredzaamheid, ook bij situaties die voor het kind niet leuk of lastig zijn.
Zit je 16-jarige nog op het vmbo/havo/vwo dan zou ik mijn kind aanmoedigen zelf naar de mentor te stappen en melding te maken van de pester. Alleen als het kind dat echt heel moeilijk vindt, zou ik zelf eerst bellen met de mentor, het probleem voorleggen en melden dat kind graag een gesprek wil met de mentor. Maar ik zou wel aansturen op meer zelfredzaamheid. Bij en 16 jarige mbo'er zou ik willen dat deze echt zelf aan de slag gaat met het probleem.
Je mag van de school verwachten dat ze hier aandacht aan besteden en in gesprek gaan met zowel de pester als de gepeste en dat beide hiervan wat opsteken: de pester dat pestgedrag niet acceptabel is (en net als in het 'echte leven' consequenties heeft); het gepeste kind dat er handvaten zijn om met pestgedrag om te gaan. 'Verwachten' is overigens niet hetzelfde als op hoge poten eisen dat de school nu, gelijk, direct en wel onmiddellijk een pasklare oplossing uit de hoge hoed tovert.
De suggesties om als ouder verhaal te gaan halen de ouders van de pester vind ik bij 16-jarigen erg ver gaan. We hebben het hier niet meer over basisschoolkinderen of piepjonge brugklassers. Met 16 jaar duurt het nog maar een paar jaar voor dochter (jong)volwassen is, en ook in het volwassen leven zal dochter mensen tegenkomen die lelijk tegen haar doen of niet het beste met haar voor hebben. Er lopen nu eenmaal genoeg assholes los in het wild. Enig zelfvertrouwen, zelfstandigheid en veerkracht is dan wel zo fijn. Het signaal dat je een kind vooral niet wil meegeven is dat hij/zij een 'zwak afhankelijk vogeltje' is dat maar beter onder moeders & vaders vleugels kan schuilen.
De suggesties om naar de politie of wijkagent te stappen... Echt? De zelfmoordverwensing is smakeloos, lelijk en naar, maar niet strafbaar.
Ik vind het vanzelfsprekend dat je als ouder je 16-jarige kind emotioneel steunt en dat deze altijd met raad, advies, support en een schouder om op uit te huilen bij jou terechtkan.
Ik vind ook dat je bij een kind van 16 jaar (ik ga ervan uit dat we het niet hebben over een kind met een beperking) inzet op enige zelfredzaamheid, ook bij situaties die voor het kind niet leuk of lastig zijn.
Zit je 16-jarige nog op het vmbo/havo/vwo dan zou ik mijn kind aanmoedigen zelf naar de mentor te stappen en melding te maken van de pester. Alleen als het kind dat echt heel moeilijk vindt, zou ik zelf eerst bellen met de mentor, het probleem voorleggen en melden dat kind graag een gesprek wil met de mentor. Maar ik zou wel aansturen op meer zelfredzaamheid. Bij en 16 jarige mbo'er zou ik willen dat deze echt zelf aan de slag gaat met het probleem.
Je mag van de school verwachten dat ze hier aandacht aan besteden en in gesprek gaan met zowel de pester als de gepeste en dat beide hiervan wat opsteken: de pester dat pestgedrag niet acceptabel is (en net als in het 'echte leven' consequenties heeft); het gepeste kind dat er handvaten zijn om met pestgedrag om te gaan. 'Verwachten' is overigens niet hetzelfde als op hoge poten eisen dat de school nu, gelijk, direct en wel onmiddellijk een pasklare oplossing uit de hoge hoed tovert.
De suggesties om als ouder verhaal te gaan halen de ouders van de pester vind ik bij 16-jarigen erg ver gaan. We hebben het hier niet meer over basisschoolkinderen of piepjonge brugklassers. Met 16 jaar duurt het nog maar een paar jaar voor dochter (jong)volwassen is, en ook in het volwassen leven zal dochter mensen tegenkomen die lelijk tegen haar doen of niet het beste met haar voor hebben. Er lopen nu eenmaal genoeg assholes los in het wild. Enig zelfvertrouwen, zelfstandigheid en veerkracht is dan wel zo fijn. Het signaal dat je een kind vooral niet wil meegeven is dat hij/zij een 'zwak afhankelijk vogeltje' is dat maar beter onder moeders & vaders vleugels kan schuilen.
De suggesties om naar de politie of wijkagent te stappen... Echt? De zelfmoordverwensing is smakeloos, lelijk en naar, maar niet strafbaar.
maandag 17 maart 2025 om 18:03
maandag 17 maart 2025 om 21:11
Wat is het doel van het pestprotocol?
[/quote]
Jij denkt dat pest protocollen pesten voorkomt? Je kùnt kinderen niet overal tegen beschermen.
En ook voor jou de opmerking: lees mijn eerdere post eens terug. Zowel ikzelf als mijn kind hebben een portie getreiter achter de rug. Ik weet precies hoe het werkt.
maandag 17 maart 2025 om 21:15
Dat is dus precies wat ik bedoel met dat dat is wat jij er in leest en zeker niet de toon is, die ik er bij aan sla.
Ik heb mijn portie pesten (en mijn kind ook), wel gehad. Als je een kind tegen dat soort dingen wil beschermen, moet je ze in een gouden kooi stoppen na geboorte. En niet alleen kinderen treiteren. Vele volwassen ook.
maandag 17 maart 2025 om 21:42
Ik heb alles gelezen. Ik lees altijd alles voordat ik een reactie plaats. En ik vind het echt neerbuigend klinken. Alsof de ander maar een onnozele naïeveling is en jij tenminste wél streetwise en ervaren weet hoe alles werkt.Flipflop schreef: ↑17-03-2025 21:11
Dat is dus precies wat ik bedoel met dat dat is wat jij er in leest en zeker niet de toon is, die ik er bij aan sla.
Ik heb mijn portie pesten (en mijn kind ook), wel gehad. Als je een kind tegen dat soort dingen wil beschermen, moet je ze in een gouden kooi stoppen na geboorte. En niet alleen kinderen treiteren. Vele volwassen ook.
Het echte leven begint als je geboren wordt. Alles is het echte leven. En dan hoor je als ouder en school je best te doen voor je kind. Dat het niet altijd lukt betekent nog niet dat proberen niet hoeft of niet waardevol is.
maandag 17 maart 2025 om 21:47
Jij denkt dat pest protocollen pesten voorkomt? Je kùnt kinderen niet overal tegen beschermen.
En ook voor jou de opmerking: lees mijn eerdere post eens terug. Zowel ikzelf als mijn kind hebben een portie getreiter achter de rug. Ik weet precies hoe het werkt.
[/quote]
Ik heb nergens gezegd dat pesten voorkomen zou moeten worden. En ik heb nergens gezegd dat pesten voorkomen kan worden.
Ik heb gezegd wat je kan doen wanneer er sprake is van pesten en je wilt hierop reageren met als doel het gepest/de pester te stoppen.
Kind kan de volgende dag zo weer door een andere pester worden gepest. Ja, maar dat is hier toch helemaal niet het onderwerp?
Dat jij en jouw kind je portie wel hebben gehad betekent precies niet zoveel meer dan dat je vanuit jouw ervaring spreekt. En toch is het goed als je je ervaring deelt, maar het zou fijn zijn als je je wat milder opstelt naar de ervaringen van anderen. Of in ieder geval, zoals jij nu zegt het beter te wetem vanwege jouw ervaring, je houding wat gelijkwaardiger op te stellen ten aanzien van de ervaring van anderen.
maandag 17 maart 2025 om 22:00
Welkom in de echte wereld waarin je kinderen niet altijd kunt beschermen tegen dit soort zaken.
[/quote]
Waar begint je kind beschermen en waar eindigt het? Dat verschilt toch per situatie, op basis van reactie van het kind, eventuele gevolgen etcetera? Het is toch aan de ouder of opvoeder om hierin, al dan niet samen met het kind een keuze te maken?
Waarom bepaal jij wat de echte wereld is en tot waar ik mijn kind wel of niet mag beschermen. En wat die bescherming dan precies inhoudt?
Ik weet niet vanuit welke toon ik dit moet lezen omdat ik je niet ken, maar zelfs al zou ik me de meest gematigde toon voorstellen, lees je onprettig.
dinsdag 18 maart 2025 om 14:08
Decaan? Het is dan denk ik maar net hoe het ingericht is op jouw school, want ik werk ook op het VO en een decaan doet bij ons heel andere dingen. Die gaat over vakkenpakketten en studiekeuzes etc. Maar gaat niet over pesters hoor. Oh sorry, zag dat dat al opgehelderd was.Verbinder schreef: ↑16-03-2025 01:02Direct hiermee naar de decaan gaan. Niet mailen maar bel ze.
Ik zou zeggen wat er is gebeurt en dat je absoluut verwacht dat hier direkt aktie op wordt ondernomen naar de leerling toe die deze uitspraak deed. En die leerling duidelijk wordt gemaakt in hele duidelijke taal en resoluut dat dit niet getolereert wordt en wat de konsequenties zijn als het nog een keer gebeurt.
Dat hier wordt gezegd: 'stap naar de directie', dat zou ik pas doen als de school het verder zelf echt niet oppakt. Bij ons heb je eerst een mentor, en een pestcoördinator, en een zorgcoördinator en een teamleider. Zij horen dit op te pakken. Als school niks doet zou ik ze 'lastig' blijven vallen. Blijven bellen, op vrijdag een mailtje sturen en op zaterdag mopperen dat er geen reactie is is misschien niet terecht. Weet niet hoe laat de mail op vrijdag is gestuurd, maar niet iedereen werkt elke dag. Als het echt haast heeft zou ik bellen ipv mailen.
Bij ons gaan ze echt wel in gesprek met de pester en kan er inderdaad een schorsing worden opgelegd. Pas is er bij ons ook nog zo'n soort situatie geweest waarbij een jongen ontoelaatbare dingen tegen een meisje zei. Hij is geschorst en heeft een gesprek bij Halt gehad.
Ik lees hier ook dat je het niet via school moet regelen maar zelf op de stoep van het kind moet gaan staan. Hoe weet je waar dat kind woont? school mag die info echt niet geven en als dochter verder weinig met die leerling heeft zal zij ook niet weten waar kind woont. En sowieso lijkt het me erg onverstandig. Bij ons heb je ouders die nog veel erger zijn dan de leerling zelf. Daar bereik je echt niks mee om daar op de stoep te gaan staan.
dinsdag 18 maart 2025 om 15:12
Nogmaals: jij vult zelf de toon en intonatie van mijn tekst in. Die bedenk je er zelf bij. Er is werkelijk niks neerbuigends aan.Wombat schreef: ↑17-03-2025 21:42Ik heb alles gelezen. Ik lees altijd alles voordat ik een reactie plaats. En ik vind het echt neerbuigend klinken. Alsof de ander maar een onnozele naïeveling is en jij tenminste wél streetwise en ervaren weet hoe alles werkt.
Het echte leven begint als je geboren wordt. Alles is het echte leven. En dan hoor je als ouder en school je best te doen voor je kind. Dat het niet altijd lukt betekent nog niet dat proberen niet hoeft of niet waardevol is.
En je aanname dat ik dan wel streetwise zou zijn is echt absurd.
Je interpreteert overduidelijk mijn tekst niet goed.
Maar doe en denk vooral wat je niet laten kunt. Ter info: denk de geïrriteerde toon er nu maar wel bij, want je irriteert me mateloos.
dinsdag 18 maart 2025 om 15:16
Pesten is ernstig en het stopt niet bij de jeugd, ook volwassenen pesten soms. Ik persoonlijk heb een schurfthekel aan pesters van welke leeftijd ook en in mijn eigen omgeving probeer ik ze zo veel mogelijk kwijt te raken en uit te bannen. Nou zit ik niet meer op school, op mijn middelbare school werd ook gepest en dat richtte zich op de leraren! Voor sommige vakken hadden we daardoor elk jaar een andere leraar omdat bijna niemand het langer dan een jaar uithield. Maar in de hogere klassen waarbij degenen die op school zaten niet om te pesten maar om te leren naar de gymnasiumafdeling waren gepromoveerd, werd niet meer gepest.
zondag 23 maart 2025 om 16:25
Ik heb ook ervaren en gezien hoe pesten echt niet zomaar stopt.koala schreef: ↑18-03-2025 15:16Pesten is ernstig en het stopt niet bij de jeugd, ook volwassenen pesten soms. Ik persoonlijk heb een schurfthekel aan pesters van welke leeftijd ook en in mijn eigen omgeving probeer ik ze zo veel mogelijk kwijt te raken en uit te bannen. Nou zit ik niet meer op school, op mijn middelbare school werd ook gepest en dat richtte zich op de leraren! Voor sommige vakken hadden we daardoor elk jaar een andere leraar omdat bijna niemand het langer dan een jaar uithield. Maar in de hogere klassen waarbij degenen die op school zaten niet om te pesten maar om te leren naar de gymnasiumafdeling waren gepromoveerd, werd niet meer gepest.
Mijn laatste middelbare school had bv. een pestprotocol. Dat hing her en der wel door de school heen.
Maar verder werd er nooit over gesproken. Een papieren werkelijkheid dus.
Soms begon er wel iemand over in het mentoruur maar werd er met handen gebaard dat we het er nu niet over gaan hebben.
Hoe moet een school verwachten dat leerlingen elkaar niet pesten en wel normaal met elkaar omgaan, als dit onderwerp nooit bespreekbaar is gemaakt?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in