Niet tevreden
dinsdag 18 maart 2025 om 22:55
Goedenavond. Ik lees al jaren mee.
Maar ik reageerde net op een ander topic en toen bedacht ik mij dat dit niet het leven is wat ik wil.
Ik ben al 17 jaar alleen wel bewust omdat ik iemand niet gun om met mij samen te zijn is niet te doen.
Wat ik nu tegenwoordig nog doe
Is werken 1 keer per week boodschappen en naar de ggz psycholoog. Verder ben ik dus thuis. En shop dan vooral veel online want pakketjes maken me blij.
Ben gediagnosticeerd met PTSS, angsstoornis, en persoonlijkheidsstoornis.
Ik zou zo graag weer wat meer willen ondernemen. Maar ben bang om dingen te plannen omdat het vaak zo is dat leuke dingen op het laatst niet meer doorgaan waardoor de teleurstelling te groot is wat ik dan niet aankan. Dus ik spreek eigenlijk nooit wat af geeft veelsteveel onrust. Of ik denk dat mensen er niet op zitten te wachten om met mij wat te doen want daar is niks aan met mij.
Als ik een goeie dag heb dan heb ik zoveel ideeen wat ik wil doen en spreek ook af met mensen Maar vaak na een paar uur beklemd het mij al en verzin ik weer wat om er onderuit te komen en zak ik direct weer in alle negatieve gedachtes.
Ik vroeg mij af of hier meer mensen zijn met deze probleempjes.
Oja aan de buitenkant denkt iedereen dat ik het altijd zo leuk heb. Die maskers moet je opzetten om in de wereld te kunnen overleven
Groetjes
Maar ik reageerde net op een ander topic en toen bedacht ik mij dat dit niet het leven is wat ik wil.
Ik ben al 17 jaar alleen wel bewust omdat ik iemand niet gun om met mij samen te zijn is niet te doen.
Wat ik nu tegenwoordig nog doe
Is werken 1 keer per week boodschappen en naar de ggz psycholoog. Verder ben ik dus thuis. En shop dan vooral veel online want pakketjes maken me blij.
Ben gediagnosticeerd met PTSS, angsstoornis, en persoonlijkheidsstoornis.
Ik zou zo graag weer wat meer willen ondernemen. Maar ben bang om dingen te plannen omdat het vaak zo is dat leuke dingen op het laatst niet meer doorgaan waardoor de teleurstelling te groot is wat ik dan niet aankan. Dus ik spreek eigenlijk nooit wat af geeft veelsteveel onrust. Of ik denk dat mensen er niet op zitten te wachten om met mij wat te doen want daar is niks aan met mij.
Als ik een goeie dag heb dan heb ik zoveel ideeen wat ik wil doen en spreek ook af met mensen Maar vaak na een paar uur beklemd het mij al en verzin ik weer wat om er onderuit te komen en zak ik direct weer in alle negatieve gedachtes.
Ik vroeg mij af of hier meer mensen zijn met deze probleempjes.
Oja aan de buitenkant denkt iedereen dat ik het altijd zo leuk heb. Die maskers moet je opzetten om in de wereld te kunnen overleven
Groetjes
dinsdag 18 maart 2025 om 23:02
En als je nu zelf op avontuur gaat? Zonder anderen?
Klein beginnen, zoals een uur wandelen of fietsen vanuit huis in de natuur?
Zelf naar een vlooienmarkt en daar dingetjes kopen?
Op een terras mensen kijken?
Ben je met jezelf in goed gezelschap?
En als dat goed gaat, dat je dan iemand daar uitnodigd. Ontmoeten daar op de vlooienmarkt bijvoorbeeld. Zodat je ook elk weegs zou kunnen gaan als het teveel is. Samen, maar niet met elkaar opgescheept.
Probeer op die manier heel klein wat succesjes te behalen?
Klein beginnen, zoals een uur wandelen of fietsen vanuit huis in de natuur?
Zelf naar een vlooienmarkt en daar dingetjes kopen?
Op een terras mensen kijken?
Ben je met jezelf in goed gezelschap?
En als dat goed gaat, dat je dan iemand daar uitnodigd. Ontmoeten daar op de vlooienmarkt bijvoorbeeld. Zodat je ook elk weegs zou kunnen gaan als het teveel is. Samen, maar niet met elkaar opgescheept.
Probeer op die manier heel klein wat succesjes te behalen?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
dinsdag 18 maart 2025 om 23:11
Ja dit heb ik ook bedacht. En ook geprobeerd. Maar dat was geen succes.
Als ik alleen ben nemen mijn disfunctionele gedachten heel erg toe. Ook als ik alleen thuis ben hoor. Maar dan kan ik medicatie nemen om een beetje te verdoven en dan slapen. Dan is de dag weer om en mag ik weer werken.
Ik probeer het wel ik ga mischien zaterdag mee bowlen. Maar dat is weer angstig omdat ik ook verslavingsproblematiek heb. En de alcohol vloeit dan rijkelijk. Dus ben ik ook weer bang om te zwichten.
En zwichten voor alcohol is helaas voor mij op dit moment levensgevaarlijk
Als ik alleen ben nemen mijn disfunctionele gedachten heel erg toe. Ook als ik alleen thuis ben hoor. Maar dan kan ik medicatie nemen om een beetje te verdoven en dan slapen. Dan is de dag weer om en mag ik weer werken.
Ik probeer het wel ik ga mischien zaterdag mee bowlen. Maar dat is weer angstig omdat ik ook verslavingsproblematiek heb. En de alcohol vloeit dan rijkelijk. Dus ben ik ook weer bang om te zwichten.
En zwichten voor alcohol is helaas voor mij op dit moment levensgevaarlijk
dinsdag 18 maart 2025 om 23:44
woensdag 19 maart 2025 om 08:35
woensdag 19 maart 2025 om 10:44
woensdag 19 maart 2025 om 10:51
Wat betreft bewegings opties. Dat gaat hem niet worden. Heb echt een hekel aan sporten of wat daar ook bij in de buurt komt. Heb het wel geprobeerd hoor maar voelde mij echt niet voldaan. En tijdens dat soort dngen gingen mijn gedachtes juist alle kanten op.
Wat ik wel leuk vind is tuinieren dus daar ga ik me nu het voorjaar begint lekker mee bezig houden.
En ga proberen langzaamaan wat meer te plannen.
Wat ik wel leuk vind is tuinieren dus daar ga ik me nu het voorjaar begint lekker mee bezig houden.
En ga proberen langzaamaan wat meer te plannen.
woensdag 19 maart 2025 om 13:05
Vraag me even af; wil je meer ondernemen of juist minder eenzaam zijn? In dat eerste geval zou ik niet meteen een tuincentrumuitje vast hangen aan drie mensen. Goed dat je nu al hebt besloten dat je alleen ook zal gaan. Aversie tegen 'alles wat met bewegen te maken heeft' staat wel wat haaks op 'lekker in de tuin werken' trouwens.
Ik herken je PTSS, angsstoornis, en persoonlijkheidsstoornis. Bij mij werkt yin yoga dus wel heel goed. Ik vind het fijn dat je bij yin yoga gewoon stilligt op een matje, en een uurtje instructies volgt. Door de sfeer en de instructies ben je goed gefocust, maar je gedachten even laten gaan is ook onderdeel van de les. Ik kom heel zen thuis. Dus als je denkt 'sporten en inspanning voelt kut en daarom wil ik er niet aan', dit is heel anders. Voelt als een uurtje me-time en beter dan een uurtje netflix.
Als je echt iets anders wil, moet je wel een beetje uit je comfortzone durven te stappen. Hopelijk is het tuincentrum een goed begin. Wat zegt je psych hier eigenlijk over?
Ik herken je PTSS, angsstoornis, en persoonlijkheidsstoornis. Bij mij werkt yin yoga dus wel heel goed. Ik vind het fijn dat je bij yin yoga gewoon stilligt op een matje, en een uurtje instructies volgt. Door de sfeer en de instructies ben je goed gefocust, maar je gedachten even laten gaan is ook onderdeel van de les. Ik kom heel zen thuis. Dus als je denkt 'sporten en inspanning voelt kut en daarom wil ik er niet aan', dit is heel anders. Voelt als een uurtje me-time en beter dan een uurtje netflix.
Als je echt iets anders wil, moet je wel een beetje uit je comfortzone durven te stappen. Hopelijk is het tuincentrum een goed begin. Wat zegt je psych hier eigenlijk over?
woensdag 19 maart 2025 om 14:31
Dat yin yoga ga ik dan eens naar kijken.
Maar echt iets op een vast tijdstip doen is heel lastig mischien dat dat ook thuis kan?
Ik wordt heel onrustig als ik vaste dingen heb per week want ik weet nooit hoe ik ben elke week.
Sommige weken ben ik euforisch en blij.
En dan komen er altijd weer weken dat in het allemaal niet meer zie zitten en eigenlijk niet meer wil leven. In die weken kan ik helemaal niks. Behalve keihard mijn best doen om de dagen op mijn werk door te komen.
Maar mijn spych zegt idd ook dat ik kleine stapjes moet zetten om wel leuke dingen te gaan doen zodat ik weer meer zin heb in het leven.
Maar echt iets op een vast tijdstip doen is heel lastig mischien dat dat ook thuis kan?
Ik wordt heel onrustig als ik vaste dingen heb per week want ik weet nooit hoe ik ben elke week.
Sommige weken ben ik euforisch en blij.
En dan komen er altijd weer weken dat in het allemaal niet meer zie zitten en eigenlijk niet meer wil leven. In die weken kan ik helemaal niks. Behalve keihard mijn best doen om de dagen op mijn werk door te komen.
Maar mijn spych zegt idd ook dat ik kleine stapjes moet zetten om wel leuke dingen te gaan doen zodat ik weer meer zin heb in het leven.
woensdag 19 maart 2025 om 15:07
Probeer eens een proefles! Niks moet, maar een stapje 'proberen' kan natuurlijk wel. Je hoeft heus niet meteen een abbo op de sportschool af te sluiten. En misschien vind je het wel leuker dan je denkt! Ik snap dat je denkt dat thuis ook kan, maar mijn ervaring is dat het echt goed is om even in een andere omgeving te zijn. Het is maar een uurtje, en even iets 'volgen' is ook heel fijn voor je zelfbeeld.
Klinkt ook een beetje alsof je bang bent om te falen, is dat zo? Weet dat je net zo leuk bent, ook als het niks is.
Klinkt ook een beetje alsof je bang bent om te falen, is dat zo? Weet dat je net zo leuk bent, ook als het niks is.

woensdag 19 maart 2025 om 16:12
Wat ik leuk vind, en regelmatig doe. Is afval rapen met zn lange knijper. Dan pak ik een vuilniszak en maak een rondje door de wijk. Ik verzet dan echt mijn gedachte, het enige waar je op gefocust bent is het speuren naar dingen in bosjes en de berm. Mijn hoofd raakt er helemaal van leeg (en het is ook nog eens goed voor het milieu).
En daarnaast verzamel ik zo ook blikjes met statiegeld, dat gaat thuis in een grote ton. Deze heb ik laatst weer eens ingeleverd, zat ik zo maar op 50 euro.
Zn grijper kun je zelf eventueel kopen bij de Action. En soms kun je ze ook gratis van je gemeente krijgen. In mijn dorp zijn er ook regelmatig acties waarbij je met andere mensen de wijk door gaat. Bijv. nu met NLdoet.
Je hoeft niet veel te praten met de anderen, maar hebt toch even een sociale interactie. Want ik denk dat het wel goed is als je er uit blijft gaan en toch onder de mensen komt. Je hoeft niet direct hele sociale en drukke activiteiten te gaan doen. Maar even kort een hoi/doei enzo, dat is wel fijn.
En als je het eerst in de stad te druk vind, dan ga je lekker naar het bos of langs de boerenweggetjes. Zal je over verbazen hoeveel troep er langs de weg ligt.
En daarnaast verzamel ik zo ook blikjes met statiegeld, dat gaat thuis in een grote ton. Deze heb ik laatst weer eens ingeleverd, zat ik zo maar op 50 euro.
Zn grijper kun je zelf eventueel kopen bij de Action. En soms kun je ze ook gratis van je gemeente krijgen. In mijn dorp zijn er ook regelmatig acties waarbij je met andere mensen de wijk door gaat. Bijv. nu met NLdoet.
Je hoeft niet veel te praten met de anderen, maar hebt toch even een sociale interactie. Want ik denk dat het wel goed is als je er uit blijft gaan en toch onder de mensen komt. Je hoeft niet direct hele sociale en drukke activiteiten te gaan doen. Maar even kort een hoi/doei enzo, dat is wel fijn.
En als je het eerst in de stad te druk vind, dan ga je lekker naar het bos of langs de boerenweggetjes. Zal je over verbazen hoeveel troep er langs de weg ligt.
woensdag 19 maart 2025 om 16:16
Leuke tip, inspirerendBabylon schreef: ↑19-03-2025 16:12Wat ik leuk vind, en regelmatig doe. Is afval rapen met zn lange knijper. Dan pak ik een vuilniszak en maak een rondje door de wijk. Ik verzet dan echt mijn gedachte, het enige waar je op gefocust bent is het speuren naar dingen in bosjes en de berm. Mijn hoofd raakt er helemaal van leeg (en het is ook nog eens goed voor het milieu).

Veritas vos liberabit
woensdag 19 maart 2025 om 17:34
Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-03-2025 15:07Probeer eens een proefles! Niks moet, maar een stapje 'proberen' kan natuurlijk wel. Je hoeft heus niet meteen een abbo op de sportschool af te sluiten. En misschien vind je het wel leuker dan je denkt! Ik snap dat je denkt dat thuis ook kan, maar mijn ervaring is dat het echt goed is om even in een andere omgeving te zijn. Het is maar een uurtje, en even iets 'volgen' is ook heel fijn voor je zelfbeeld.
Klinkt ook een beetje alsof je bang bent om te falen, is dat zo? Weet dat je net zo leuk bent, ook als het niks is.![]()
Nou dat weet ik eigenlijk niet. Dat falen.
Ik weet van mezelf als ik ergens aan begin dat ik het nooit kan afmaken of volhouden. Ik ben eigenlijk meestal Sjaak afhaak. Weet ie wat het is als ik zeg maar zoiets doe bijvoorbeeld 1 keer per week yoga. Dan ben ik elke dag van de week ermee bezig dat ik die dag daarheen moet dan benoem ik dat in mijn hoofd ook de hele dag. Elke dag van de week tot het die dag is.
Ik moet woensdag naar yoga. Ja ik moet woensdag naar yoga. Niet vergeten ik moet woensdag naar yoga. Maar wat als ik moe ben. Ik wil eigenlijk niet. Als ik niet ga dan hoef ik er niet meer aan te denken om te gaan. Maarja het is goed voor me.
En dat herhaald zich.
Daarom plan ik eigenlijk buiten mijn werk liever niks. Dat is het rustigste.
Vandaag heb ik ook al 30 keer tegen mijn collega’s gezegd dat ik vrijdag naar het tuincentrum ga.
Ik ben echt vermoeiend voor mensen.
woensdag 19 maart 2025 om 17:37
woensdag 19 maart 2025 om 20:33
En als je je nou opgeeft voor een proefles op dezelfde dag dat je denkt “ik ga het doen”. Ik weet niet of je fulltime werkt, maar bij veel yoga scholen kun je op het laatste moment nog een plekje in de les reserveren.Energylight schreef: ↑19-03-2025 17:34
Ik weet van mezelf als ik ergens aan begin dat ik het nooit kan afmaken of volhouden. Ik ben eigenlijk meestal Sjaak afhaak. Weet ie wat het is als ik zeg maar zoiets doe bijvoorbeeld 1 keer per week yoga. Dan ben ik elke dag van de week ermee bezig dat ik die dag daarheen moet dan benoem ik dat in mijn hoofd ook de hele dag. Elke dag van de week tot het die dag is.
Ik moet woensdag naar yoga. Ja ik moet woensdag naar yoga. Niet vergeten ik moet woensdag naar yoga. Maar wat als ik moe ben. Ik wil eigenlijk niet. Als ik niet ga dan hoef ik er niet meer aan te denken om te gaan. Maarja het is goed voor me.
En dat herhaald zich.
Als je het leuk vindt, dan hoef je ook niet op een vaste dag, maar kijk je gewoon wanneer je zin hebt (durft).
donderdag 20 maart 2025 om 00:51
Ik zou idd geen yogales ver van tevoren inplannen. Maar misschien kan je eens kijken of je een leuke plek weet, en dan op de dag zelf besluiten of het je wilt gaan. Want als je jezelf een week lang vertelt "ik moet", daar zou iedereen moe van worden.Energylight schreef: ↑19-03-2025 17:34Nou dat weet ik eigenlijk niet. Dat falen.
En dat herhaald zich.
Vandaag heb ik ook al 30 keer tegen mijn collega’s gezegd dat ik vrijdag naar het tuincentrum ga.
Ooit hoorde ik iemand zeggen "the words you speak are the house you live in". Alles wat jij jezelf vertelt, ga je geloven. Als jij jezelf nu vertelt dat je vermoeiend bent voor mensen, dan geloof je het ook. Zo gaat je zelfbeeld natuurlijk helemaal naar beneden. Praat je hier ook over met je psych?
donderdag 20 maart 2025 om 03:28
Energylight schreef: ↑19-03-2025 17:34Nou dat weet ik eigenlijk niet. Dat falen.
En dat herhaald zich.
Dit herken ik. Enorm. Dat als je iets gaat doen, sport, afspraak buitenshuis dat je daar de hele tijd mee bezig bent gedurende de week.
Ik heb ook tegen mezelf gezegd op een bepaald moment: en nu ga ik niet meer iets buitenshuis afspreken, tenzij het echt nodig is of…ik vind iets leuk. Alles ertussen doe ik niet meer.
Ik zie het niet als falen maar als iets wat op dit moment gewoon niet gaat voor je.
Daarom zou ik ook zeggen: ga niet uit huis. Zoek het in de mogelijkheden in en om je huis.
Misschien is er yin yoga tutorials online en kan je er gewoon eens voor gaan zitten, in je eigen moment, op jouw manier en tempo
Soms denk ik, laat ik even strekoefeningen doen. Terwijl ik begin merk ik toch ineens weinig geduld en energie en laat het bij 1 strekoefening.
Vroeger bevocht ik dat van binnen, nu denk ik, het is prima. Het is ok voor wat het is.
donderdag 20 maart 2025 om 03:35
Deze misschien. Er zijn ook andere
https://youtu.be/sVqH6qPDdh0?si=Xf93q5f0cVp8Kxp4 ( hij is in engels)
https://youtu.be/Vd2gfyRUUDg?si=zUiHUSaKtIrfqzxI (in nederlands)
https://youtu.be/sVqH6qPDdh0?si=Xf93q5f0cVp8Kxp4 ( hij is in engels)
https://youtu.be/Vd2gfyRUUDg?si=zUiHUSaKtIrfqzxI (in nederlands)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in