Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 488 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
klopt ja, zo heftig is het hier gelukkig dan weer niet maar vrolijk word ik er niet van
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Abby schreef:
15-03-2025 09:58
Ja die geeft hele huizen ontwricht geloof ik. Groeit onder huizen door.
We zagen paar jaar terug in België, dat dat spul gewoon dwars door een leegstaand pand groeide @( was echt griezelig om te zien
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
15-03-2025 10:21
We zagen paar jaar terug in België, dat dat spul gewoon dwars door een leegstaand pand groeide @( was echt griezelig om te zien
Dat zeg je goed.
Dat is hartstikke creepy.
VGM1980 schreef:
15-03-2025 09:59
klopt ja, zo heftig is het hier gelukkig dan weer niet maar vrolijk word ik er niet van
Nee dat snap ik...
Heb je het gemeld bij je gemeente? Bij ons moet dat...
En heb je de mogelijkheid om het stuk grond af te dekken?
Volgens mij is dat de enige manier om er vanaf te komen...
Het gaat zelfs onder straten door.

Berenklauw ben ik mee opgegroeid, met de nodige waarschuwingen van mijn moeder. Al vind ik het een prachtige plant :heart:
Na een poos meegelezen te hebben een account aangemaakt. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben. Sinds een paar jaar probeer ik onze voortuin aan te pakken, vorige eigenaars hebben eind jaren 90 een tuinplan gemaakt met veel heggen, vooral symmetrie en o.a veel
(Boeren) hortensia’s. Ik heb voor het zonnige deel wel in mijn hoofd hoe het gaat worden, maar heb een vlak van 3 bij 4 wat zeer schaduwrijk is en waar water lang blijft staan, hebben jullie tips wat ik daar kan planten? Graag goed opvullend, want ook een hekel aan onkruid wieden op dat stuk…ik hou van gele, oranje, paars, roze planten en grassen.
Dit weekend 3 kuub snoeiafval naar de stort gebracht. Dat vind ik dan wel weer een nadeel van een groene tuin. Maar nog altijd beter dan tegels, dat dan weer wel.
Tering wat is het koud! o_o
Ik vind hier dingen van.
VGM1980 schreef:
15-03-2025 09:28
Hier Japanse duizendknoop, sterft in de winter af maar komt elk jaar weer terug grrrr. Het klampt zich helemaal vast aan andere planten. En ja die moet je met wortel en al verwijderen, maar ze zitten overaaaaaaaaaaaaaaaal.
Je moet ze 3 meter afgraven en die grond zeven. Of meerdere jaren volledig afdekken. Chemische bestrijdingsmiddelen lijken ook enigszins effectief.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/japanse-duizendknoop

De duizendknoop mag niet in de GFT container, maar dient te worden afgevoerd naar een compostbedrijf. Alle gereedschap meteen goed schoonmaken na gebruik.
Sabeltandcavia schreef:
16-03-2025 19:10
Tering wat is het koud! o_o
Dat is voor het contrast met wat komen gaat.
En ook om mij te bevestigen in mijn beslissing om de herfstbladeren van vorig jaar, ondanks opkomende voorjaarspracht, nog even te laten liggen om de bodemdiertjes wat beschutting te geven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wat is jullie mening over exotische planten in de tuin?
Ik zie het nu heeeeelemaal voor me om een exotische tuin aan te leggen.
Niet-woekerende bamboe, een grote cactus, een palmboom, varens in de schaduwhoek. Het meeste uit dit lijstje: https://www.gardenersworldmagazine.nl/i ... e-planten/
Hier eindelijk alle takken door de hakselaar gedaan vandaag….ik dacht lekker in het zonnetje maar het was steenkoud. Begint nu pas lekker te worden en nu ben ik klaar…al het restmateriaal ligt dus nu lekker weer terug in de tuin ipv boomschors zeg maar. We geven het terug aan de tuin.
Had de stapel laten liggen omdat ik dacht dat er misschien een egel inzat…was helaas niet zo.
Verder heb ik dus net vorig jaar de japanse of chinese anemonen geplant. Ik hoop juist dat ze weelderig gaan groeien want aan die kant van de tuin onder de leisierappel groeit verder niks behalve een enkele varen en mijn twee fatsia’s

@Karotta :Mijn mening over exotische planten in de tuin ? Dat je vooral moet doen wat je zelf wilt en alles beter dan alles vol met tegels. Maar voor de bioderversiteit is het natuurlijk het allerbeste om inheemse planten te kiezen. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat dus ook niet alleen maar in mijn tuin heb staan. Ik probeer er wel op te letten maar soms vind je gewoon ook iets heel mooi.
Over exotische planten, dat ligt bij mij aan de rest van de tuin, zo'n eenzame palm op een parkeerplaats vind ik tranen trekkend. Maar in een mooie groene tuin vind ik het prima. Ik heb zelf ook een grote olijf :A: in een half wijnvat. staat lekker groen te zijn op het terras,

Ik hou sowieso meer van tuinen die niet zo klinisch zijn aangelegd. ik hou meer van een tuin met plantjes van allerlei pluimage
love2dance schreef:
17-03-2025 14:59
Hier eindelijk alle takken door de hakselaar gedaan vandaag….ik dacht lekker in het zonnetje maar het was steenkoud. Begint nu pas lekker te worden en nu ben ik klaar…al het restmateriaal ligt dus nu lekker weer terug in de tuin ipv boomschors zeg maar. We geven het terug aan de tuin.
Had de stapel laten liggen omdat ik dacht dat er misschien een egel inzat…was helaas niet zo.
Verder heb ik dus net vorig jaar de japanse of chinese anemonen geplant. Ik hoop juist dat ze weelderig gaan groeien want aan die kant van de tuin onder de leisierappel groeit verder niks behalve een enkele varen en mijn twee fatsia’s

@Karotta :Mijn mening over exotische planten in de tuin ? Dat je vooral moet doen wat je zelf wilt en alles beter dan alles vol met tegels. Maar voor de bioderversiteit is het natuurlijk het allerbeste om inheemse planten te kiezen. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat dus ook niet alleen maar in mijn tuin heb staan. Ik probeer er wel op te letten maar soms vind je gewoon ook iets heel mooi.
Op een soortgelijke plek in mijn tuin doen longkruid en gebroken hartje het ook goed, naast de Japanse anemoon.
Ik heb ineens een artisjok in de tuin .

Die heb ik niet geplant dus die is komen aanwaaien.
Elodea schreef:
17-03-2025 22:19
Op een soortgelijke plek in mijn tuin doen longkruid en gebroken hartje het ook goed, naast de Japanse anemoon.
Oh dat is een goede, die ga ik ook onthouden. Eerst eens kijken hoe hard die anemoon gaat groeien .
Ik vind het geen probleem om inheemse planten aan te vullen met een aantal exoten, maar een tuin met alléén maar exoten óf met invasieve exoten daar gaat m'n hart toch wel van huilen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik heb hier een bonte kermis van inheems en wat palmpjes en bananen. Ik hou wel van wat gekkigheid 😉
Ik heb er inmiddels al weer heel wat uurtjes op de knietjes opzitten... En wel door mijn grote vriend & grootste nachtmerrie moerasanemoon :'( Zevenblad, heermoes en kleine maagdenpalm zijn in vergelijking kinderspel. Nu is de tijd dat de moerasanemoon weer opkomt, dus ik probeer zoveel mogelijk uit te graven. Er is geen beginnen aan! Ook een paar kopjes en wortels gevonden in het naastgelegen perkje, hopelijk lukt het om het daar verder weg te houden.

Goed, gelukkig ook wat meer leven in de tuin! Sommige van mijn afgelopen winter geplante heesters (Gelderse Roos, Kardinaalsmuts, Egelantier en Hondsroos) beginnen knopjes te vertonen. En de Rotsheide, Camelia en een Prunus-soort beginnen lekker te bloeien!

Aankomende vrijdag aardappels poten en kerstomaatjes binnen voorzaaien.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik heb heel voorzichtig 6 tuintegels en enkele potten met voorjaarsspul ontdaan van herfstbladeren.

Ik denk dat het nog veel te vroeg is om te werken in de tuin!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Hoezo denk je dat het veel te vroeg is?

Wat mij betreft is dat niet zo. Ik maak mijn borders altijd deze tijd in orde. Voor snoeien van sommige planten kijk ik even of het een paar nachten niet vriest. Ik heb twee weken geleden veel gesnoeid, kunnen vaste planten prima verdragen.
Ik heb ook al heel veel gesnoeid, gras zelfs al gemaaid, was zo'n knollenveld. wel om de bloemetjes heen gegaan. Mijn grasveld is meer een soort van gras/mosveld, geen probleem blijft lekker groen.

meerdere potten gevuld met viooltjes, potjes weer terug gebracht naar de teler. kunnen ze ze mooi hergebruiken,

ik zag net bollen waar de bloei al in komt, even geen idee nog wat het zijn, en of ik het zelf heb geplant, of dat het er al stond
Ik wacht ook nog even :) veel vogels en andere dieren maken gebruik van de bladeren en takken op de grond.
Mijn grote borders liggen nog in winterstand. daar zitten veel vogels. Eergisteren een enorme zwerm spreeuwen in de bomen in de tuin. en bij de buren in de bomen. prachtig gezicht,

gisteren de auto maar door de wasstraat gedaan :geek:
GroenTuintje schreef:
19-03-2025 20:25
Ik wacht ook nog even :) veel vogels en andere dieren maken gebruik van de bladeren en takken op de grond.
Mijn borders zijn nooit strak en zonder afval. Valt altijd genoeg te ritselen. Ook maak ik hoopjes met tuinafval en nestmateriaal.
Phlox24 schreef:
19-03-2025 20:53
Mijn borders zijn nooit strak en zonder afval. Valt altijd genoeg te ritselen. Ook maak ik hoopjes met tuinafval en nestmateriaal.
Ik heb vooral nog geen zin om in de tuin te werken :$ eerst warmer weer graag :mrgreen:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven