Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.

Ik vind hier dingen van.
woensdag 19 maart 2025 om 21:05
Ik houd me ook nog in. In al die stengels zitten larves, eitjes en insecten, dus als ik al iets snoei nu, dan gaat het direct terug op de tuin, niet in de kliko.
Ik zag gisteren een facebook herinnering dat vorig jaar deze tijd de honingbes al in bloei stond. Dit jaar is het blad net aan het uitlopen, echt een groot verschil met vorig jaar!
Ik zag gisteren een facebook herinnering dat vorig jaar deze tijd de honingbes al in bloei stond. Dit jaar is het blad net aan het uitlopen, echt een groot verschil met vorig jaar!
donderdag 20 maart 2025 om 09:28
Ik ben ook niet zo van de exotische planten. Maar het is niet helemaal inheems.
Bij het nieuwe huis wordt dat wel mijn streven
Maar goed, een druif over je pergola is wel mooi...
Ons huis is verkocht. Super fijn!
Nu kan ik gaan opruimen en inpakken.
Tuin ga ik niet heel veel aan doen, wel wat snoeien, maar dat doe ik later. I.v.m. de beestjes.
En dan zet ik ook vast wat stekjes in potjes. Kan ik die mooi meenemen, aangezien de kopers spraken over een tuinrenovatie....
Bij het nieuwe huis wordt dat wel mijn streven

Maar goed, een druif over je pergola is wel mooi...
Ons huis is verkocht. Super fijn!
Nu kan ik gaan opruimen en inpakken.
Tuin ga ik niet heel veel aan doen, wel wat snoeien, maar dat doe ik later. I.v.m. de beestjes.
En dan zet ik ook vast wat stekjes in potjes. Kan ik die mooi meenemen, aangezien de kopers spraken over een tuinrenovatie....

donderdag 20 maart 2025 om 09:39
Ik ben ook al begonnen. In februari was het tijd de bessenstruiken te snoeien. Ook heb ik wat vaste planten uitgespit en verplaatst. Het is juist beter om dat te doen als ze nog in winterslaap zijn. Blad heb ik uiteraard nog wel laten liggen en de vaste planten heb ik ook nog niet terug geknipt, ook al zegt Jurgen van Tuinmanieren dat het allang kan. (Ik ben het niet altijd meer eens met Jurgen, heb ik gemerkt.) Verder ook wat onkruid gewied voordat de groei erin komt (= nu) want dat scheelt weer als straks de tuin ontploft.
Zo'n anderhalve week geleden toen het een blauwe maandag mooi weer was, heb ik een verwaarloosde 'losse' liguster teruggesnoeid die inmiddels lange dunne takken had van meer dan 4 meter lang
. Ze groeiden helemaal de bomen in. De struik was een dichte kluwen van takken, dicht tegen elkaar aan gegroeid en om elkaar gedraaid. Die struik smeekte om bevrijd te worden. Op die plek in de tuin had de klimop van de buren meterslange uitlopers gemaakt die de grond van mijn border en mijn aardbeienperkje overwoekerden. Dat ruimde flink op, en toch is het daar niet 'netjes'
. Met al die takken en lianen ga ik nog iets creatiefs doen.
In de moestuin heb ik vorige maand gewied, lavameel en compost aangebracht en binnen ben ik aan het zaaien geslagen. De zaailingen staan al een tijdje in hun potjes te huppen tot de nachtvorst voorbij is, dus die gaan de komende dagen eindelijk de grond in.
Ik vind dit qua weer één van de fijnste tijden van het jaar. Als het voorjaar op het punt van beginnen staat en de knoppen in de bomen verschijnen, vol beloften van al het moois wat nog gaat komen.
Zo'n anderhalve week geleden toen het een blauwe maandag mooi weer was, heb ik een verwaarloosde 'losse' liguster teruggesnoeid die inmiddels lange dunne takken had van meer dan 4 meter lang

In de moestuin heb ik vorige maand gewied, lavameel en compost aangebracht en binnen ben ik aan het zaaien geslagen. De zaailingen staan al een tijdje in hun potjes te huppen tot de nachtvorst voorbij is, dus die gaan de komende dagen eindelijk de grond in.

Ik vind dit qua weer één van de fijnste tijden van het jaar. Als het voorjaar op het punt van beginnen staat en de knoppen in de bomen verschijnen, vol beloften van al het moois wat nog gaat komen.

Ik vind hier dingen van.
donderdag 20 maart 2025 om 09:44
Fijn dat je huis verkocht is, Guave
. Oei, die opmerking over tuinrenovatie belooft niet veel goeds
. Heel verstandig dat je stekjes gaat nemen. Misschien kun je in overleg met de nieuwe bewoners nog wat planten uitgraven? Wie weet zijn ze daar zelfs wel blij mee, want dat scheelt hun weer werk als ze van plan mochten zijn om de tuin leeg te trekken. (Wat bezielt mensen toch
)

Ik vind hier dingen van.
donderdag 20 maart 2025 om 10:21
Ik denk dat vaak onderschat wordt hoeveel standaard tuinplanten eigenlijk exoten zijn. Zelfs het krentenboompje kwam oorspronkelijk niet voor in Nederland. Hij wordt soms als inheems beschouwd omdat hij nuttig blijkt te zijn voor inheemse vogels en insecten. Inheemse planten en bomen hebben over het algemeen een subtiele bloei. Het is niet voor niets dat kwekers planten zijn gaan cultiveren en dat planten uit warmere streken de weg naar onze tuinen hebben gevonden. Wie heeft er geen vlinderstruik of roos in de tuin? Inmiddels zijn we gewend aan veel en grote bloemen, en de inheemse planten die minder spectaculair bloeien steken daar wat povertjes bij af.
Ik vind ook niet dat we exotische planten helemaal in de ban moeten doen. Een tuin die volledig is ingericht met inheemse planten is nobel, maar eerlijk is eerlijk, misschien ook wat saai. Het oog wil ook wat. En exotische planten zijn niet 'slecht'. Naast vlinders en bijen die maar één plant lusten zijn er ook vlinders en bijen die alles lusten, dus nut hebben ze sowieso. Je kunt het ook zo bekijken: als je alleen planten neerzet voor kieskeurige vogels en insecten, dan moeten deze concurreren met de alleslusters. Zet dus gerust tussen je inheemse planten voor de zeldzame bijen óók vlinderstruiken, pioenrozen, lavendel, druiven, vijgen etc voor de vogels en insecten die alles lusten. En voor jezelf.
Ik vind ook niet dat we exotische planten helemaal in de ban moeten doen. Een tuin die volledig is ingericht met inheemse planten is nobel, maar eerlijk is eerlijk, misschien ook wat saai. Het oog wil ook wat. En exotische planten zijn niet 'slecht'. Naast vlinders en bijen die maar één plant lusten zijn er ook vlinders en bijen die alles lusten, dus nut hebben ze sowieso. Je kunt het ook zo bekijken: als je alleen planten neerzet voor kieskeurige vogels en insecten, dan moeten deze concurreren met de alleslusters. Zet dus gerust tussen je inheemse planten voor de zeldzame bijen óók vlinderstruiken, pioenrozen, lavendel, druiven, vijgen etc voor de vogels en insecten die alles lusten. En voor jezelf.

Ik vind hier dingen van.
donderdag 20 maart 2025 om 10:34
Ik ben het met je eens, Sabeltandcavia. Ik ben bioloog en ik kan je zeggen dat deze discussie ook daar volop speelt
Het is inderdaad wat saai, zonder exoten. Voor mijn eigen tuin hou ik aan dat de exoten geen plek van de inheemse soort mogen innemen. Dus ze vullen aan waar de standplaats ongeschikt is óf geen inheemse soorten dan bloeien.
Palmen etc. in Nederlandse tuinen vind ik daarentegen vooral gewoon héél erg lelijk

Palmen etc. in Nederlandse tuinen vind ik daarentegen vooral gewoon héél erg lelijk

"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
donderdag 20 maart 2025 om 11:46
Wat interessant om te horen LaFolie!
En ik ben het met je eens Caaf. Past wel bij mijn denkwijze. Denk dat ik onbewust toch meer exoten heb, dan gedacht haha
Maar een palmboom in de tuin, brrrr...
Qua planten eruit halen, ik heb niet echt iets bijzonders waar ik aan gehecht ben. Ik ga de kopers zeker wel aangeven, dat als ze gaan 'renoveren', ze me even een berichtje moeten doen
Ik vraag me echt af wat er te renoveren is, ik vind mijn tuin prachtig
Oh de Magnolia staat hier op knappen!! En ik heb hooikoorts...
En ik ben het met je eens Caaf. Past wel bij mijn denkwijze. Denk dat ik onbewust toch meer exoten heb, dan gedacht haha

Maar een palmboom in de tuin, brrrr...
Qua planten eruit halen, ik heb niet echt iets bijzonders waar ik aan gehecht ben. Ik ga de kopers zeker wel aangeven, dat als ze gaan 'renoveren', ze me even een berichtje moeten doen

Oh de Magnolia staat hier op knappen!! En ik heb hooikoorts...
donderdag 20 maart 2025 om 19:23
vrijdag 21 maart 2025 om 15:09
Yihaaaaa! zo heerlijk! En vandaag nog vrij ook, dus 1 keer raden waar ik net vandaan kom, hahaha
Ik heb nu eindelijk mijn staptegelpaadje af, de stenen dan. Er moeten nog wel meer kruipplantjes tussen, maar dat gaat goed komen.
Twee foto's:

Ook weer blad en mos weg gehaald, en her en der wat gesnoeid. Ik ben er nog lang niet.
Ben nu helemaal vies en stoffig, want de tuin is al behoorlijk droog. Maar zo lekker, alle deuren open, buiten koffie drinken. Kan d'r zo blij van worden!

vrijdag 21 maart 2025 om 15:15
Jaaaa TG wat is het leuk geworden je pad zeg.
en de rest komt vanzelf he, alles op zijn tijd, lekekr van de koffie genieten.
Ik ga van het weekend weer een beetje opruimen, heb echt het meeste werk aan dat wilgenroosje , komt echt overal op, op sommige plekken mag ie blijven maar ik moet nog een hoop weghalen.
ik moet nog een uurtje werken en dan ga ik ook een beetje van het weer genieten,
Ik ga van het weekend weer een beetje opruimen, heb echt het meeste werk aan dat wilgenroosje , komt echt overal op, op sommige plekken mag ie blijven maar ik moet nog een hoop weghalen.
ik moet nog een uurtje werken en dan ga ik ook een beetje van het weer genieten,
vrijdag 21 maart 2025 om 15:21
Karrota, niks mis met exoten hoor, gewoon lekker planten wat je zelf mooi vindt. Ik heb ook niet alleen maar inheemse planten, meer een mix.
Zelf ben ik minder gecharmeerd van palmbomen in een Nederlandse tuin, staat een beetje vreemd vind ik. Maar liever een palmboom dan helemaal geen groen zeg ik altijd maar. Al vind ik 1 zielige palmboom in een betonjungle een aanfluiting, maar daar kan ik ook niks aan doen
In een mediterraan aangeplante tuin kan het best mooi zijn.
Ik probeer met de aanschaf van bloeiers wel op te letten dat het planten zijn waar geen gif op gespoten is tijdens de kweek, maar ook daar zal ik soms wel eens de mist mee ingaan. En ik krijg ook wel eens plantjes cadeau. Ga ik niet vragen of het wel verantwoord gekweekt is, maar zet ik het gewoon neer.
Ik bega hier op het topic ook een doodzonde: ik houd van coniferen. Die blieven de dames gardenguerrillistas hier ook niet zo. Maar die trek ik er niet uit, haha.
Ze zorgen voor wat wintergroen en daar ben ik blij mee. De vogeltjes nestelen graag in mijn coniferenhaag, en ik heb liever een haag dan een schutting.
Zelf ben ik minder gecharmeerd van palmbomen in een Nederlandse tuin, staat een beetje vreemd vind ik. Maar liever een palmboom dan helemaal geen groen zeg ik altijd maar. Al vind ik 1 zielige palmboom in een betonjungle een aanfluiting, maar daar kan ik ook niks aan doen

In een mediterraan aangeplante tuin kan het best mooi zijn.
Ik probeer met de aanschaf van bloeiers wel op te letten dat het planten zijn waar geen gif op gespoten is tijdens de kweek, maar ook daar zal ik soms wel eens de mist mee ingaan. En ik krijg ook wel eens plantjes cadeau. Ga ik niet vragen of het wel verantwoord gekweekt is, maar zet ik het gewoon neer.
Ik bega hier op het topic ook een doodzonde: ik houd van coniferen. Die blieven de dames gardenguerrillistas hier ook niet zo. Maar die trek ik er niet uit, haha.
Ze zorgen voor wat wintergroen en daar ben ik blij mee. De vogeltjes nestelen graag in mijn coniferenhaag, en ik heb liever een haag dan een schutting.
vrijdag 21 maart 2025 om 15:22
tnx! wilgenroosjes heb ik hier niet, maar ik weet dat het een plaag kan zijn.Catco schreef: ↑21-03-2025 15:15Jaaaa TG wat is het leuk geworden je pad zeg.

vrijdag 21 maart 2025 om 15:27
Guave, fijn dat het verkocht is, zou wel fijn zijn als z eje contacten zodat je nog wat meenemen inderdaad, zou toch zo zonde zijn als ze de tuin vol met tegels gooien en 2 palmbomen
Ik ben ook geen Fan van palmbomen, maar wat Caaf zegt inderdaad zo is het ook weer.
Laat de lente maar doorzetten , alleen een drupje regen zo af en toe zou wel fijn zijn, ik wil de vaten nog vol krijgen.

Ik ben ook geen Fan van palmbomen, maar wat Caaf zegt inderdaad zo is het ook weer.
Laat de lente maar doorzetten , alleen een drupje regen zo af en toe zou wel fijn zijn, ik wil de vaten nog vol krijgen.
vrijdag 21 maart 2025 om 16:25
Leuk, dat paadje Tuingravin!
Ik vind palmbomen ook niks. Hier in de buurt staat er eentje in een voortuin, gezellig tussen kiezelsteentjes….het is maar wat je mooi vind.
Ik heb in mijn tuin een mix van inheems en niet-inheems. Ik probeer vooral veel diversiteit te creëren. Dat geeft me dan ook een goed excuus om telkens nieuwe plantjes te kopen
Ik vind palmbomen ook niks. Hier in de buurt staat er eentje in een voortuin, gezellig tussen kiezelsteentjes….het is maar wat je mooi vind.
Ik heb in mijn tuin een mix van inheems en niet-inheems. Ik probeer vooral veel diversiteit te creëren. Dat geeft me dan ook een goed excuus om telkens nieuwe plantjes te kopen

vrijdag 21 maart 2025 om 17:08
Hier sturen we het gele bloemenleger op af.Tuingravin schreef: ↑21-03-2025 15:21.
Ik bega hier op het topic ook een doodzonde: ik houd van coniferen.

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 21 maart 2025 om 17:39
Wow, wat wordt je paadje gaaf, TG!
Onder exoten versta ik alles wat niet inheems is, en dat is bijna alles.
Maar ik krijg de indruk dat hier vooral tropische planten worden bedoeld. Palmbomen inderdaad. Die vind ik lelijk als ze slecht gecombineerd worden. Een palmboom midden in een Hollands grasveld bijvoorbeeld. Daar krijg ik een error van in mijn hoofd. Of een palmboom in een tegeltuin die in de winter in het noppenplastic gaat. Waarommmm?
Maar palmbomen in een geheel tropisch ingerichte tuin en/of in een tropisch land vind ik een ander verhaal. Een tropische tuin heb ik in dit land nog nooit gezien, maar wie weet. Als de klimaatverandering doorzet hebben we misschien wel allemaal palmen en cactussen in de tuin (hoop het niet zeg
)

Onder exoten versta ik alles wat niet inheems is, en dat is bijna alles.

Maar palmbomen in een geheel tropisch ingerichte tuin en/of in een tropisch land vind ik een ander verhaal. Een tropische tuin heb ik in dit land nog nooit gezien, maar wie weet. Als de klimaatverandering doorzet hebben we misschien wel allemaal palmen en cactussen in de tuin (hoop het niet zeg

Ik vind hier dingen van.
vrijdag 21 maart 2025 om 18:09
Waarschijnlijk doordat het je eerste post is (er zit dan vertraging op het plaatsen) is je vraag onopgemerkt gebleven. Ik heb even geen tijd om inhoudelijk te reageren, maar wilde je post even "omhoog halen". Leuk dat je aan de slag wil met je tuin!!!FreddyBreck schreef: ↑16-03-2025 15:40Na een poos meegelezen te hebben een account aangemaakt. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben. Sinds een paar jaar probeer ik onze voortuin aan te pakken, vorige eigenaars hebben eind jaren 90 een tuinplan gemaakt met veel heggen, vooral symmetrie en o.a veel
(Boeren) hortensia’s. Ik heb voor het zonnige deel wel in mijn hoofd hoe het gaat worden, maar heb een vlak van 3 bij 4 wat zeer schaduwrijk is en waar water lang blijft staan, hebben jullie tips wat ik daar kan planten? Graag goed opvullend, want ook een hekel aan onkruid wieden op dat stuk…ik hou van gele, oranje, paars, roze planten en grassen.
Tuingravin, wat ziet het resultaat van je noeste arbeid er leuk uit!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in