Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.

Ik vind hier dingen van.

vrijdag 21 maart 2025 om 21:52
Ik weet niet hoe ik eraan kom, het komt overal op, zou een prima bodembedekker kunnen zijn , maar sterft snel af.Tuingravin schreef: ↑21-03-2025 21:46Speenkruid is prachtig, echt lente! Wil ik ook wel in mijn tuin.
vrijdag 21 maart 2025 om 21:58
Ah bedankt, ik zag de post idd nergens. Heerlijk gewerkt in de tuin. Inmiddels andere tuinliefhebbers blij kunnen maken met de planten die gaan wijken, kan ze niet weggooien natuurlijk. Mooi die tuin met dat paadje! Ik probeer hier een beetje te volgen en het posten onder de knie te krijgen. Geniet van het zonnige weekend allemaalVannelle schreef: ↑21-03-2025 18:09Waarschijnlijk doordat het je eerste post is (er zit dan vertraging op het plaatsen) is je vraag onopgemerkt gebleven. Ik heb even geen tijd om inhoudelijk te reageren, maar wilde je post even "omhoog halen". Leuk dat je aan de slag wil met je tuin!!!
Tuingravin, wat ziet het resultaat van je noeste arbeid er leuk uit!
zaterdag 22 maart 2025 om 07:32
Goeiemorgen!
Het lijkt weer een zonnige dag te worden, heerlijk!
Even een vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met het zaaien van sedum en sempervivum?
Ik wil dat gaan proberen voor mijn paadje. Omdat ik nogal veel nodig heb, dacht ik aan zaaien, of van die rollen sedum aanschaffen die als dakbedekking gebruikt worden, en dat dan in stukjes knippen en verspreiden?
Ik heb nu aan de randen van mijn paadje een aantal pollen kruiptijm staan, maar die doen het wat minder. De grond is er zeer droog, vandaar ook mijn wens voor dat paadje, gras doet het er niet (behalve kweekgras, grrrr)
Vorig jaar heb ik ook een potje sempervivum gekocht en geplant, en dat doet het prima.
Maargoed, die kant en klare plantjes kosten al gauw 1,50 per stuk, en ik heb er nogal wat nodig. Dus dacht ik aan zaaien.
Of hebben jullie nog tips voor andere leuke laagblijvende kruipende plantjes die houden van droogte en zon?
Het lijkt weer een zonnige dag te worden, heerlijk!
Even een vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met het zaaien van sedum en sempervivum?
Ik wil dat gaan proberen voor mijn paadje. Omdat ik nogal veel nodig heb, dacht ik aan zaaien, of van die rollen sedum aanschaffen die als dakbedekking gebruikt worden, en dat dan in stukjes knippen en verspreiden?
Ik heb nu aan de randen van mijn paadje een aantal pollen kruiptijm staan, maar die doen het wat minder. De grond is er zeer droog, vandaar ook mijn wens voor dat paadje, gras doet het er niet (behalve kweekgras, grrrr)
Vorig jaar heb ik ook een potje sempervivum gekocht en geplant, en dat doet het prima.
Maargoed, die kant en klare plantjes kosten al gauw 1,50 per stuk, en ik heb er nogal wat nodig. Dus dacht ik aan zaaien.
Of hebben jullie nog tips voor andere leuke laagblijvende kruipende plantjes die houden van droogte en zon?
zaterdag 22 maart 2025 om 10:30
Hoi TG,
Mijn buurvrouw heeft sedummatten gelegd op een groot stuk grond die droog is en erg zonnig. Het ziet er heel mooi uit. Dit zijn matten die bedoeld zijn om in de tuin te leggen en niet op je dak. Het is een soort pakket van een substraatlaag en sedumlaag ineen. Volgens mij ook goedkoper dan daksedum omdat het gewicht niet uitmaakt. Het sedum onderdrukt het onkruid goed en heeft amper onderhoud nodig. Ik denk dat zoiets heel geschikt is voor jouw paadjes, tenzij er erg veel schaduw is. Ik zou er een laag karton onder leggen (zonder inkt of plastic) en liever geen worteldoek i.v.m. microplastics.
Mijn buurvrouw heeft sedummatten gelegd op een groot stuk grond die droog is en erg zonnig. Het ziet er heel mooi uit. Dit zijn matten die bedoeld zijn om in de tuin te leggen en niet op je dak. Het is een soort pakket van een substraatlaag en sedumlaag ineen. Volgens mij ook goedkoper dan daksedum omdat het gewicht niet uitmaakt. Het sedum onderdrukt het onkruid goed en heeft amper onderhoud nodig. Ik denk dat zoiets heel geschikt is voor jouw paadjes, tenzij er erg veel schaduw is. Ik zou er een laag karton onder leggen (zonder inkt of plastic) en liever geen worteldoek i.v.m. microplastics.
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 22 maart 2025 om 16:04
Caaf, dank je wel voor de tip. Ik zat ook al te denken aan sedummatten, zal eens kijken wat ik daar mee kan. Lijkt me uiteindelijk ook goedkoper dan losse planten, en sneller dan zaaien
Wil ook nog kijken naar knalroze/paars bloeiende kruiptijm, ik heb nu kruiptijm met heel donkere blaadjes en bijna witte bloemetjes, niet zo opvallend. Het mag wel een beetje knallen, vind ik leuk.
Inmiddels is het hier bewolkt, maar wat was het vanmorgen heerlijk! Niet in de tuin gewerkt uiteindelijk, maar even met jongste zoon (die is is hier dit weekend) naar het centrum geweest voor wat boodschapjes en lekker lunchen op een terras.
Erg gezellig met zoon gehad. Wat kan een mens toch opknappen van een beetje
!

Wil ook nog kijken naar knalroze/paars bloeiende kruiptijm, ik heb nu kruiptijm met heel donkere blaadjes en bijna witte bloemetjes, niet zo opvallend. Het mag wel een beetje knallen, vind ik leuk.
Inmiddels is het hier bewolkt, maar wat was het vanmorgen heerlijk! Niet in de tuin gewerkt uiteindelijk, maar even met jongste zoon (die is is hier dit weekend) naar het centrum geweest voor wat boodschapjes en lekker lunchen op een terras.
Erg gezellig met zoon gehad. Wat kan een mens toch opknappen van een beetje
zaterdag 22 maart 2025 om 18:55
Ik ook GT!! Heerlijk geluid 
En het sputtert hier wat. Is niet genoeg voor de plantjes, ik zie dat het echt al droog is in de tuin. Van mij mag het wel 2 dagen regenen. Beetje afwisseling
Ook prettig voor mijn hooikoorts.
Wat een gaaf paadje TG!!
Kan ik je inhuren haha! Echt heel mooi geworden. Sedum zaaien, bij mij werkte het niet... Ik zou ook voor matten gaan.
En ik weet niet wie het was die naar schaduwplanten zocht, maar dovenetel doet het ook goed bij mij.
Nou ik ga slapen, totaal niet fit. Denk alle spanning die eruit komt

En het sputtert hier wat. Is niet genoeg voor de plantjes, ik zie dat het echt al droog is in de tuin. Van mij mag het wel 2 dagen regenen. Beetje afwisseling

Wat een gaaf paadje TG!!

Kan ik je inhuren haha! Echt heel mooi geworden. Sedum zaaien, bij mij werkte het niet... Ik zou ook voor matten gaan.
En ik weet niet wie het was die naar schaduwplanten zocht, maar dovenetel doet het ook goed bij mij.
Nou ik ga slapen, totaal niet fit. Denk alle spanning die eruit komt

zaterdag 22 maart 2025 om 19:07
Het was weer goed tuinierweer vandaag. Vanmiddag alle dode blaadjes weggehaald, Wat kruipers die teveel over het pad gaan teruggesnoeid. Ik ben begonnen met wat planten verplaatsen of eerst verdelen en dan verplaatsen, zodat ik niet meer van die rechte borders heb, maar wat ronder waardoor er hopelijk meer diepte in de tuin komt, zoals hier werd aangeraden.
Viooltjes gekocht in een zak voor aan de muur. En alvast aardbeienplantjes.
Helaas in de voortuin in de glansmispelhaag zitten kevertjes die de hele boel aanvreten. Ik heb nu meerdere dode glansmispels. Baal er een beetje van. Ik zag een rododendron aan de zijkant van het huis ook al met plekjes. De man van het tuincentrum zei dat er waarschijnlijk kevers in de grond zitten, maar behalve vogels lokken en goede voeding had hij ook geen oplossing.
Viooltjes gekocht in een zak voor aan de muur. En alvast aardbeienplantjes.
Helaas in de voortuin in de glansmispelhaag zitten kevertjes die de hele boel aanvreten. Ik heb nu meerdere dode glansmispels. Baal er een beetje van. Ik zag een rododendron aan de zijkant van het huis ook al met plekjes. De man van het tuincentrum zei dat er waarschijnlijk kevers in de grond zitten, maar behalve vogels lokken en goede voeding had hij ook geen oplossing.
zaterdag 22 maart 2025 om 19:47
zaterdag 22 maart 2025 om 19:47
Beterschap!Guavepapaya2 schreef: ↑22-03-2025 18:55Ik ook GT!! Heerlijk geluid
En het sputtert hier wat. Is niet genoeg voor de plantjes, ik zie dat het echt al droog is in de tuin. Van mij mag het wel 2 dagen regenen. Beetje afwisselingOok prettig voor mijn hooikoorts.
Wat een gaaf paadje TG!!![]()
Nou ik ga slapen, totaal niet fit. Denk alle spanning die eruit komt![]()
zaterdag 22 maart 2025 om 21:05
Ik heb afgelopen najaar een hosta verplaatst, en dat ging echt prima.
zondag 23 maart 2025 om 12:46
Hosta kun je prima uitspitten, opsplitsen en verplaatsen. Bij mij zijn de hosta’s nog niet boven de grond, ik spit ze pas uit als er wat kleine blaadjes zichtbaar zijn.
Net een paar sempervivum rozetjes uit de koperen bak op mijn tuintafel getrokken en die in mijn paadje geplant. Er staat al jaren een bak met sempervivum en die bak ik helemaal dichtgegroeid, dus daar kunnen wel wat rozetjes van af. Met een paar worteltjes eraan, hopelijk slaan ze aan.
Zag net dat de kruiptijm die ik vorig jaar heb geplant toch wat begint te kruipen. De lange sliertjes wat uitgerekt en over de grond gelegd, en hopelijk komen ze dan flink aan de groei. Heb ook wat sedum geplant vorig jaar, eens kijken of ik die met kopstekjes nog wat kan vermeerderen. En op zoek naar een goedkope website voor sedummatten en ondertussen het paadje zo onkruidvrij mogelijk te houden.
Ik vind het kamerplantje slaapkamergeluk (soleirolia solerolii) ook mooi tussen de stapstenen. Maar dat gaat op die plek dood, te zonnig en droog. Die heeft echt schaduw en vochtige grond nodig.
Saxifraga is misschien ook nog een idee, maar dat wordt in de zon ook snel ‘knapperig’ en kaal in het midden.
De magnolia begint te bloeien! En ook de camelia’s zien er mooi uit nu. Die hebben echt geprofiteerd van de natte zomer van vorig jaar.
Net een paar sempervivum rozetjes uit de koperen bak op mijn tuintafel getrokken en die in mijn paadje geplant. Er staat al jaren een bak met sempervivum en die bak ik helemaal dichtgegroeid, dus daar kunnen wel wat rozetjes van af. Met een paar worteltjes eraan, hopelijk slaan ze aan.
Zag net dat de kruiptijm die ik vorig jaar heb geplant toch wat begint te kruipen. De lange sliertjes wat uitgerekt en over de grond gelegd, en hopelijk komen ze dan flink aan de groei. Heb ook wat sedum geplant vorig jaar, eens kijken of ik die met kopstekjes nog wat kan vermeerderen. En op zoek naar een goedkope website voor sedummatten en ondertussen het paadje zo onkruidvrij mogelijk te houden.
Ik vind het kamerplantje slaapkamergeluk (soleirolia solerolii) ook mooi tussen de stapstenen. Maar dat gaat op die plek dood, te zonnig en droog. Die heeft echt schaduw en vochtige grond nodig.
Saxifraga is misschien ook nog een idee, maar dat wordt in de zon ook snel ‘knapperig’ en kaal in het midden.
De magnolia begint te bloeien! En ook de camelia’s zien er mooi uit nu. Die hebben echt geprofiteerd van de natte zomer van vorig jaar.
zondag 23 maart 2025 om 14:16
Caaf, ik wil ook wel langere stelten
ben bang dat dit lastig gaat worden. Klinkt ook wel raar, plantjes oprekken. Ik bedoelde eigenlijk de warboel van stengeltjes uit elkaar peuteren en de lengtes over de grond leggen. Maar dat had jij best begrepen
Saponaria is ook een idee! Ga ik naar kijken. Tnx.

zondag 23 maart 2025 om 19:01
zondag 23 maart 2025 om 22:10
Een mens mag hoop hebben.Tuingravin schreef: ↑23-03-2025 14:16Caaf, ik wil ook wel langere steltenben bang dat dit lastig gaat worden. Klinkt ook wel raar, plantjes oprekken. Ik bedoelde eigenlijk de warboel van stengeltjes uit elkaar peuteren en de lengtes over de grond leggen. Maar dat had jij best begrepen
![]()

Ik vind hier dingen van.
zondag 23 maart 2025 om 22:49
Jup, dat mag. Mijn pootjes groeien helaas alleen in de breedte, als ik me teveel bezondig aan mijn baksels…of iemand moet een recept hebben voor langebenentaart. Dan bak ik er ook eentje voor jou Caaf!
maandag 24 maart 2025 om 19:34
Helaas geen tijd om bij te lezen, maar wilde, nee, móet echt even iets delen. Een bloemenbakje ter grootte van een tuintegel: briljant!
https://letsflipthecity.nl/
Niet meer na hoeven denken over wat je dan moet doen met die weggehaalde tegel. Voor iedereen die een tegeltje kan missen!
Niet meer na hoeven denken over wat je dan moet doen met die weggehaalde tegel. Voor iedereen die een tegeltje kan missen!
maandag 24 maart 2025 om 20:20
Erg leuk idd!Tuingravin schreef: ↑24-03-2025 20:17Wat een leuk initiatief die kroostegel! Ik had er nog niet van gehoord Vannelle, maar ik hou m in mijn achterhoofd om cadeau te geven.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 24 maart 2025 om 20:31
Wow, wat prachtig.Vannelle schreef: ↑24-03-2025 19:34Helaas geen tijd om bij te lezen, maar wilde, nee, móet echt even iets delen. Een bloemenbakje ter grootte van een tuintegel: briljant!
Ik ga er een aantal cadeau doen.
Dank je!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in