Zwerfafval

22-03-2025 16:43 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij op dat er in mijn buurt, maar ook langs de snelweg heel veel zwerfafval ligt. Ik stoor me er heel erg aan. En voor mijn gevoel is het probleem veel erger dan voorheen. Echt wat een rotzooi er tegenwoordig overal ligt.....

Hoe ervaren jullie dat?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-03-2025 10:23
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Mijn gemeente heeft een app waarmee je (oa) zwerfafval meldt
En dan wordt her echt vrijwel direct opgehaald
Heel handig.
NellieVermicelli schreef:
22-03-2025 18:45
Wat ga je doen dan behalve heel boos worden?
Als ik het zie spreek ik mensen aan… dat vind ik al een begin!
Wij zijn vandaag met een groepje kinderen de wijk doorgetrokken. Ongelooflijk wat je voor troep aantreft in de struiken. En staat er een paar meter verderop een prullenbak. Naast de blikjes, vreetverpakkingen en peuken vonden we ook luiers, snoetenpoetsers (sowieso veel schoonmaakspullen) en kassabonnetjes.
Lila-Linda schreef:
22-03-2025 19:24
Mijn gemeente heeft een app waarmee je (oa) zwerfafval meldt
En dan wordt her echt vrijwel direct opgehaald
Heel handig.

De vervuiler lacht zich een bult en de afvalstoffenheffing gaat volgend jaar weer omhoog. Heel handig.

Ik heb ook wel eens een filmpje van dumping, met duidelijk herkenbare bewoners die de wijkbeheerder ook kende, naar de gemeente gestuurd. Werd ook niks mee gedaan want de BOAs hadden het niet zelf geconstateerd.

En de man van de reiniging die de losse vuilniszakken opruimt heeft verder geen bevoegdheid, dus die kan ook niks met een adresstrook tussen de troep.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
La_Galette schreef:
22-03-2025 18:29
Ik denk dan; als het je zo ergert, wat let je om er iets aan te doen ? Snelweg is wat lastiger maar in je eigen omgeving kun je met een prikstok een hele hoop afval opruimen.
Je kunt je er toch aan ergeren en zelf niet in de mogelijkheid zijn er iets aan te doen of het niet jouw verantwoordelijk vinden er wat aan te doen? Zou wat zijn als degenen die zich storen verantwoordelijk gemaakt worden om het asociale gedrag van anderen teniet te doen....
La_Galette schreef:
Ik denk dan; als het je zo ergert, wat let je om er iets aan te doen ? Snelweg is wat lastiger maar in je eigen omgeving kun je met een prikstok een hele hoop afval opruimen.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 22-03-2025 21:42
Reden: Dubbel
68.77% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
La_Galette schreef:
Als ik dit hier serieus binnen een straal van 5 km van waar ik woon zou invoeren, zou ik mijn baan van 36 uur per week kunnen opzeggen.

En los daarvan, Ja het ergert mij...want waar ik woon is er niet bezuinigd op afvalbakken, glas en papierbakken etc, maar het wordt er soms 10 meter er vandaan letterlijk naast gepleurd. En dat laatste woord gebruik ik vanwege het feit dat ik dat soort gedrag zodanig aso vind dat een netter woord misplaatst zou zijn.
Mijn dieptepunt ooit was een paar jaar geleden dat ik op een N weg richting huis bijna een halve Mac Donald's over me heen kreeg van de auto die voor mij reed en blijkbaar geen prullenbak thuis had.
Om nog maar te zwijgen over het parkje bij mijn huis waar ik regelmatig wandel en waar de weekenden jongeren chillen...wat hun goed recht is maar wat ze achterlaten wekelijks,daar zou de forensische opsporing blij van worden....en er staan dus afvalbakken.
Overblijfselen van lachgas, gebruikte condooms, tissues, lege flessen, fastfoodafval.
En dan zou ik hier iets aan moeten doen???
Gevalletje wereld op zijn kop als je t mij vraagt.
venessa schreef:
22-03-2025 17:40
Dit zou mijn openingspost kunnen zijn! Het valt mij ook op. Langs de snelwegen, het is vreselijk. Erger dan het (mijns inziens) ooit geweest is. Ik heb de gemeente gemaild over een soort meubelstuk dat al maanden in de berm ligt. Dat is nu weg maar ik heb verder geen antwoord gekregen.

In de berm langs snelwegen maaien ze alles stuk waardoor 1 stuk plastic in tien stukjes eindigt. Doet de gemeente volgens mij ook. Ik heb vandaag rotzooi opgeruimd maar ik kan wel een jaar rotzooi ruimen hier en dan is nog niet alles weg. Wordt erop bezuinigd? Heeft het geen prioriteit (meer)? Ik weet het niet.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor bermen langs snelwegen.
Hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor bermen langs provinciale wegen.
Gemeente is verantwoordelijk voor de rest. En de gemeente heeft meestal een meldingssysteem voor dit soort zaken, dat werkt beter dan mailen.
sprokkelientje schreef:
22-03-2025 21:35
Als ik dit hier serieus binnen een straal van 5 km van waar ik woon zou invoeren, zou ik mijn baan van 36 uur per week kunnen opzeggen.

En los daarvan, Ja het ergert mij...want waar ik woon is er niet bezuinigd op afvalbakken, glas en papierbakken etc, maar het wordt er soms 10 meter er vandaan letterlijk naast gepleurd. En dat laatste woord gebruik ik vanwege het feit dat ik dat soort gedrag zodanig aso vind dat een netter woord misplaatst zou zijn.
Mijn dieptepunt ooit was een paar jaar geleden dat ik op een N weg richting huis bijna een halve Mac Donald's over me heen kreeg van de auto die voor mij reed en blijkbaar geen prullenbak thuis had.
Om nog maar te zwijgen over het parkje bij mijn huis waar ik regelmatig wandel en waar de weekenden jongeren chillen...wat hun goed recht is maar wat ze achterlaten wekelijks,daar zou de forensische opsporing blij van worden....en er staan dus afvalbakken.
Overblijfselen van lachgas, gebruikte condooms, tissues, lege flessen, fastfoodafval.
En dan zou ik hier iets aan moeten doen???
Gevalletje wereld op zijn kop als je t mij vraagt.
Niks moet, ik snap alleen de functie van het ergeren niet zo. Ik heb ook liever dat iedereen zijn eigen shit opruimt maar me binnen op gaan zitten vreten, daar wordt de rommel zeker niet minder van.
vivapimpelmees schreef:
22-03-2025 21:39
En de gemeente heeft meestal een meldingssysteem voor dit soort zaken, dat werkt beter dan mailen.
Dat is héél handig voor mensen die niet naar de vuilstort willen of kunnen.
Stort het gewoon op straat en de gemeente komt het de volgende dag opruimen.

Als ik het grofvuil, bijvoorbeeld een tuinset, keurig aanmeld en een afspraak maak kost het me 45 euro.
Een grote zekerheid is dat mijn ene tuinset aangevuld wordt met huisraad, tuinafval en vuilnis van de rest van de buurt.
Met als gevolg dat ik 45 euro kwijt ben maar mijn tuinset nog steeds niet opgehaald is omdat er veel meer staat dan ik aangemeld had.
apiejapie schreef:
22-03-2025 21:06
Je kunt je er toch aan ergeren en zelf niet in de mogelijkheid zijn er iets aan te doen of het niet jouw verantwoordelijk vinden er wat aan te doen? Zou wat zijn als degenen die zich storen verantwoordelijk gemaakt worden om het asociale gedrag van anderen teniet te doen....
Nouja, omgekeerd: als je het niet doet, verandert er dus niks.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
22-03-2025 22:14
Nouja, omgekeerd: als je het niet doet, verandert er dus niks.
Maar als je wel wat doet, verandert dat de mentaliteit van degenen die vuil storten ook niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor de vuiligheid van anderen (al pik ik soms echt wel wat mee, en heb de instelling "laat een plek altijd minstens zo netjes achter als dat je 'm aantreft").
La_Galette schreef:
22-03-2025 21:59
Niks moet, ik snap alleen de functie van het ergeren niet zo. Ik heb ook liever dat iedereen zijn eigen shit opruimt maar me binnen op gaan zitten vreten, daar wordt de rommel zeker niet minder van.
Nee natuurlijk, want wat is überhaupt de functie van ergeren? Wil toch niet zeggen dat je dat 'uit' kunt zetten, dat ergeren?
granny71 schreef:
22-03-2025 22:04
Dat is héél handig voor mensen die niet naar de vuilstort willen of kunnen.
Stort het gewoon op straat en de gemeente komt het de volgende dag opruimen.

Als ik het grofvuil, bijvoorbeeld een tuinset, keurig aanmeld en een afspraak maak kost het me 45 euro.
Een grote zekerheid is dat mijn ene tuinset aangevuld wordt met huisraad, tuinafval en vuilnis van de rest van de buurt.
Met als gevolg dat ik 45 euro kwijt ben maar mijn tuinset nog steeds niet opgehaald is omdat er veel meer staat dan ik aangemeld had.

Grofvuil meld je toch niet aan bij de gemeente? Hier niet althans.
vivapimpelmees schreef:
23-03-2025 08:07
Grofvuil meld je toch niet aan bij de gemeente? Hier niet althans.
Dat is per gemeente verschillend.
Dat is voor mij ook het dilemma. Ik erger mij aan zwerfafval hier rond de flat. Nu ik met pensioen ben zie ik het ook meer.
Ik heb een grijper aangeschaft en ik maak regelmatig een opruimrondje rond onze flat. Het is natuurlijk wel jammer dat degene die de zooi op straat/in het plantsoen gooit niet degene is die opruimt.
Maar mij in mijn luie stoel een beetje gaan zitten ergeren vind ik ook niet nuttig.

Een aantal jaar geleden is er hier vlakbij een McDonalds geopend. Dat zorgt ook voor heel veel zwerfafval.
Ik kan altijd nog kale mannen gaan tellen.
vivapimpelmees schreef:
22-03-2025 21:39
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor bermen langs snelwegen.
Hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor bermen langs provinciale wegen.
Gemeente is verantwoordelijk voor de rest. En de gemeente heeft meestal een meldingssysteem voor dit soort zaken, dat werkt beter dan mailen.
Ik weet dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de berm. Ooit twee keer een voicemail ingesproken. Nooit iets op gehoord. Ben bang dat het opruimen van zwerfafval een soort sluitpost wordt, niet belangrijk genoeg en het geld stoppen we (liever) in andere dingen. Eigenlijk à la de huidige mentaliteit..?

Misschien als we het allemaal gaan melden?
venessa schreef:
23-03-2025 09:23
Ik weet dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de berm. Ooit twee keer een voicemail ingesproken. Nooit iets op gehoord. Ben bang dat het opruimen van zwerfafval een soort sluitpost wordt, niet belangrijk genoeg en het geld stoppen we (liever) in andere dingen. Eigenlijk à la de huidige mentaliteit..?

Misschien als we het allemaal gaan melden?
Je schreef eerder dat je dacht dat de gemeente verantwoordelijk is. Vandaar mijn post.
apiejapie schreef:
23-03-2025 08:06
Nee natuurlijk, want wat is überhaupt de functie van ergeren? Wil toch niet zeggen dat je dat 'uit' kunt zetten, dat ergeren?
Dat kan best wel.
Levert veel op.
Wat eten we vanavond?
apiejapie schreef:
23-03-2025 08:05
Maar als je wel wat doet, verandert dat de mentaliteit van degenen die vuil storten ook niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor de vuiligheid van anderen (al pik ik soms echt wel wat mee, en heb de instelling "laat een plek altijd minstens zo netjes achter als dat je 'm aantreft").
Je kunt andere mensen niet echt veranderen, of je nou hun troep opruimt of niet.
Wat eten we vanavond?
vivapimpelmees schreef:
23-03-2025 09:27
Je schreef eerder dat je dacht dat de gemeente verantwoordelijk is. Vandaar mijn post.
Ja, het stond er wat onduidelijk.
Een belangrijk kenmerk van zwerfafval is dat zodra er iets ligt, er vrij makkelijk dingen bij gegooid of gezet worden (zie voorbeeld hierboven van de tuinset).

Wij zijn als gezin lid van een zwerfafval clubje en ruimen de boel regelmatig op. In de loop der jaren zien we dat het zeker effect heeft en de rotzooi steeds minder wordt. Het zal niet helemaal verdwijnen maar zoals het nu gaat, is dat helemaal niet gek!

Verder wonen we in een omgeving waar het gelukkig nog normaal is dat je elkaar aanspreekt als dat nodig is. Dus de lokale hangjongeren bijvoorbeeld worden vriendelijk verzocht om hun afval in de vuilnisbak te laten verdwijnen in plaats van in de speeltuin.
apiejapie schreef:
23-03-2025 08:06
Je kan er voor kiezen om het niet te doen, of je ergernis om te zetten in actie. Ergeren om het ergeren is zonde van je energie.
makreel schreef:
23-03-2025 09:36
Dat kan best wel.
Levert veel op.
Leer me alsjeblieft hoe. Zou inderdaad veel opleveren.
granny71 schreef:
22-03-2025 19:23
Een open gescheurde vuilniszak waarvan de inhoud op straat lag, heel veel brieven met naam en adres gefotografeerd. Huismeester erbij geroepen.
Wat blijkt, ze (gemeente en boa's) kunnen er niets mee want het is geen heterdaadje en ik zou die brieven er wel eens zelf tussen gelegd kunnen hebben. :facepalm:
Die zou ik de volgende keer, met plastic handschoenen aan, oprapen en in de brievenbus van de geadresseerde proppen.

Hier ook zwerfafval. Ik ruim weleens op maar er ligt teveel, en te snel weer nieuw afval. Ik maak regelmatig een melding bij de gemeente.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven