Zwerfafval
zaterdag 22 maart 2025 om 16:43
Het valt mij op dat er in mijn buurt, maar ook langs de snelweg heel veel zwerfafval ligt. Ik stoor me er heel erg aan. En voor mijn gevoel is het probleem veel erger dan voorheen. Echt wat een rotzooi er tegenwoordig overal ligt.....
Hoe ervaren jullie dat?
Hoe ervaren jullie dat?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-03-2025 10:23
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
zondag 23 maart 2025 om 10:17
Helaas lukt dat niet ergeren me nog niet. Heb dat op meerdere vlakken, vooral in wat voor mij asociaal of onnodig gedrag betreft. Ik heb wel wat inzichten opgedaan door de Omdenken podcasts die hierover gaan, maar helemaal loslaten lukt me (nog) niet. Dus als iemand tips heeft: graag.La_Galette schreef: ↑23-03-2025 09:48Je kan er voor kiezen om het niet te doen, of je ergernis om te zetten in actie. Ergeren om het ergeren is zonde van je energie.
zondag 23 maart 2025 om 10:53
vivapimpelmees schreef: ↑23-03-2025 08:07Grofvuil meld je toch niet aan bij de gemeente? Hier niet althans.
Hier wel. Je mag een x aantal keer per jaar een afspraak maken om je grof vuil op te laten halen. Wel tegen betaling natuurlijk.
zondag 23 maart 2025 om 11:05
Mijn toen brugklasser werd vroeger gepest en uitgelachen als die er wat van zei als zijn “vrienden” hun blikjes, koekverpakkingen en chipszakken in de natuur gooiden. Hij ging er nog wel eens achteraan om het op te rapen ook. Dat maakte dat ze het expres juist voor zijn neus gingen doen. Hij was in hun ogen de loser wat dat betreft, desondanks bleven ze wel vrienden kwa afspreken en voetballen. Toen ze ouder werden sijpelde het “gewoon in de prullenbak gooien gedrag” en wel langzaam in.
Zoals iemand anders al eerder zei, het is triest dat het de omgekeerde wereld is.
Zoals iemand anders al eerder zei, het is triest dat het de omgekeerde wereld is.
zondag 23 maart 2025 om 13:01
Nee maar wel in die regio
zondag 23 maart 2025 om 13:14
Achterlijk hè! Hier wordt het ook steeds erger. Altijd dezelfde aso's en hun afval, vooral veel fastfood troep.
En gemeentes komen totaal niet meer rond en dan is opruimrondes verminderen echt één van de eerste dingen als bezuiniging. Mensen moeten zelf eens wat meer verantwoordelijkheid nemen in het schoonhouden van hun omgeving, maar hoe je die aso's opvoedt... Geen idee.
En gemeentes komen totaal niet meer rond en dan is opruimrondes verminderen echt één van de eerste dingen als bezuiniging. Mensen moeten zelf eens wat meer verantwoordelijkheid nemen in het schoonhouden van hun omgeving, maar hoe je die aso's opvoedt... Geen idee.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
maandag 24 maart 2025 om 20:32
Er is een tak van wetenschap, waarbij historisch onderzoek wordt gedaan naar de manier waarop mensen leefden, aan de hand van vuilnisstortplaatsen. Nou , over korte tijd hoeft dat niet meer. Dan kunnen ze gewoon een willekeurig stuk urban terrein (stedelijk danwel buitengebied) omschoffelen en vinden ze een 'rijkdom' aan menselijk levensstijl-restanten.
don't watch the movie, read the book
dinsdag 25 maart 2025 om 07:12
Nou dit ja. Ik vind het ook echt heel hinderlijk dat mensen alles maar op de grond flikkeren. Ik woon in een appartementencomplex en de troep die hier overal ligt is echt niet normaal meer. Lege verpakkingen van de McDonalds, boterammen, plastic in de tuinen, het is overal. Laatst liep ik met mijn hond een rondje en had hij ineens ( in het donker ) weer een boterham gevonden die midden op straat lag. En hij heeft ook wel eens een restje loempia opgegeten die nog in de verpakking zat. Sommigen van mijn buren gooien hun afval ( inclusief glas ) gewoon uit het raam, ik heb het wel eens zien gebeuren. Ik ruim zoveel mogelijk op maar het is dweilen met de kraan open.Strelizia schreef: ↑23-03-2025 09:10Dat is voor mij ook het dilemma. Ik erger mij aan zwerfafval hier rond de flat. Nu ik met pensioen ben zie ik het ook meer.
Ik heb een grijper aangeschaft en ik maak regelmatig een opruimrondje rond onze flat. Het is natuurlijk wel jammer dat degene die de zooi op straat/in het plantsoen gooit niet degene is die opruimt.
Maar mij in mijn luie stoel een beetje gaan zitten ergeren vind ik ook niet nuttig.
Een aantal jaar geleden is er hier vlakbij een McDonalds geopend. Dat zorgt ook voor heel veel zwerfafval.
Als ik naar mijn werk fiets kom ik langs een druk busstation waar veel tieners de bus naar school pakken en de troep die je daar overal ziet liggen wordt met de dag erger. De hele berm ligt bezaaid met verpakkingen van koekjes, chips, chocla, blikjes, noem het maar op. Ze donderen dat gewoon op straat, soms ook vanaf de fiets.
Ik snap er niets van, maar ja ik ben echt opgevoed met dat je je papiertjes en andere rommel gewoon in je zak stopte tot je een vuilnisbak zag of desnoods in je tas. Ik heb echt nog nooit in mijn leven iets op straat gegooid en zal het ook nooit doen.
Het veroorzaakt ook ellende bij dieren die ziek kunnen worden van het plastic wat ze eten of oude etensresten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Hier in de buurt lopen wel steeds meer mensen rond met een prikker en een vuilniszak dus dat is wel fijn om te zien. Het is ook zo zonde want we wonen in een prachtige groene wijk, midden in een natuurgebied. Het ziet er niet uit, al die troep overal.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
dinsdag 25 maart 2025 om 08:03
Toen mijn kinderen jong en later puber waren had ik een pedaalemmertje naast de wasmachine staan. Je wil niet weten wat er uit hun broekzakken kwam. Maar dat kwam in ieder geval niet op straat terecht.
Op zich valt de hoeveelheid zwerfafval hier wel mee maar elk zakje/pakje/blikje is er wat mij betreft een teveel.
Een grote vloek vind ik de sigarettenpeuken die bewoners over het balkon gooien.
Twee weken geleden heb ik bij wijze van ludieke actie alle asbakken van de kringloopwinkel gekocht, dat waren er vijf. Die heb ik op het weggeefkastje in de hal van de flat gezet en die waren binnen 2 dagen weg.
Asbakken staan alweer op mijn lijstje voor Koningsdag
Op zich valt de hoeveelheid zwerfafval hier wel mee maar elk zakje/pakje/blikje is er wat mij betreft een teveel.
Een grote vloek vind ik de sigarettenpeuken die bewoners over het balkon gooien.
Twee weken geleden heb ik bij wijze van ludieke actie alle asbakken van de kringloopwinkel gekocht, dat waren er vijf. Die heb ik op het weggeefkastje in de hal van de flat gezet en die waren binnen 2 dagen weg.
Asbakken staan alweer op mijn lijstje voor Koningsdag

Ik kan altijd nog kale mannen gaan tellen.
dinsdag 25 maart 2025 om 08:44
Ik ken de omdenken podcast niet, dus ik weet niet welke tips je al hebt gehad. Maar wat mij helpt:apiejapie schreef: ↑23-03-2025 10:17Helaas lukt dat niet ergeren me nog niet. Heb dat op meerdere vlakken, vooral in wat voor mij asociaal of onnodig gedrag betreft. Ik heb wel wat inzichten opgedaan door de Omdenken podcasts die hierover gaan, maar helemaal loslaten lukt me (nog) niet. Dus als iemand tips heeft: graag.
Je ergeren aan dingen waaraan je niets kunt veranderen kost alleen maar (negatieve) energie. Beter kun je je focussen op de dingen die wel goed gaan. Dat de gemeentelijke prullenbakken vaak overvol zitten, is een teken dat veel mensen wél hun afval in de bakken gooien, bijvoorbeeld.
Je hebt geen invloed op het gedrag van anderen, alleen op je eigen gedrag. Misschien kan je méér doen, van af en toe iets oprapen en weggooien tot je aanmelden bij een buurtploeg die met zakken en prikkers aan de slag gaat, maar je hoeft je niet schuldig te voelen als je dat om welke reden dan ook niet doet. Zolang je zelf je eigen afval in de bakken gooit is het goed.
Bedenk dat de meeste mensen zoiets niet doen om jou te ergeren, of om bewust de buurt te vervuilen. Het een ingesleten gewoonte. Of ze denken: iedereen doet het, dus dat ene papiertje van mij maakt ook niet uit. Je kunt daar weinig aan doen, hooguit als het ter sprake komt zeggen hoe jij erover denkt, bijvoorbeeld: Ik doe het wel, want als iedereen op elkaar gaat zitten wachten verandert er nooit iets. Misschien zet het ze aan het denken, misschien ook niet.
dinsdag 25 maart 2025 om 08:47
Ik heb ook vooral het idee dat mensen steeds meer aan zichzelf denken en niet verder.
Toen ik nog in appartementencomplex woonde ergerde ik me ook al aan dingen zoals:
- verf in de algemene lift morsen, maar niet opruimen
- vuurwerk afsteken en het dan de volgende dag niet opruimen.
- bij de post reclamefolders openen en het vervolgens op de postbussen achterlaten en niet opruimen.
- hele kartonnen dozen bij oud papier zonder even klein te maken
- als je niet binnen 10 meter kan parkeren gewoon voor op de stoep bij de uitgang zetten. (Wat hulpdiensten in geval van nood belemmert) want ja je zou eens een paar meter extra moeten lopen.
Dat soort zaken. En inderdaad dus zwerfafval. Ik kwam er achter dat er in mijn gemeente een groep actief is met opruimen en elkaars routes deelt op facebook. Dus heb me daar bij aangesloten.
Toen ik nog in appartementencomplex woonde ergerde ik me ook al aan dingen zoals:
- verf in de algemene lift morsen, maar niet opruimen
- vuurwerk afsteken en het dan de volgende dag niet opruimen.
- bij de post reclamefolders openen en het vervolgens op de postbussen achterlaten en niet opruimen.
- hele kartonnen dozen bij oud papier zonder even klein te maken
- als je niet binnen 10 meter kan parkeren gewoon voor op de stoep bij de uitgang zetten. (Wat hulpdiensten in geval van nood belemmert) want ja je zou eens een paar meter extra moeten lopen.
Dat soort zaken. En inderdaad dus zwerfafval. Ik kwam er achter dat er in mijn gemeente een groep actief is met opruimen en elkaars routes deelt op facebook. Dus heb me daar bij aangesloten.
dinsdag 25 maart 2025 om 09:51
Hier helaas niet. Wij zitten in een klein complex en kennen elkaar allemaal wel maar toch heb ik een aantal aso's die alles op straat kwakken. We weten ook allemaal wie dat zijn maar ze hebben er echt schijt aan wat wij ervan vinden. Het zijn hier dezelfde tokkies die op alle gebieden overlast veroorzaken, van geluidsoverlast tot hun fiets in het trapgat parkeren waar hij niet mag staan of de scooter voor de voordeur zetten ipv de box of bij de auto's.Draaideurforummer schreef: ↑25-03-2025 09:31Anonimiteit heeft er ook mee te maken denk ik. Hier kleine portieken waarin de mensen elkaar over het algemeen kennen. Hier blijft het veel netter dan in de grote flats.
Gelukkig ruimt het gros zijn troep wel gewoon op maar die paar aso's verpesten wel het aanzien van de buurt.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in