Keuze in avondgasten bruiloft
dinsdag 25 maart 2025 om 22:11
Mijn vriend en ik gaan over 3 maanden trouwen. We hebben ervoor gekozen om de bruiloft klein te houden. Overdag zijn onze directe families/gezinnen aanwezig met onze vrienden en in de avond komen er nog wat kennissen van ons en collega’s van mij bij, omdat ik daar een hele goede klik mee heb.
Ik weet dat wie we uitnodigen voor ons avondfeest geheel aan ons is, maar toch hoor ik graag jullie mening.
Nu zit ik sinds vorig jaar in een sportteam van 8 dames. Ik vind ze aardig, maar meer dan de sport delen en af en toe een keer borrelen, doen we niet. Laatst vroeg één van hen naar de precieze trouwdatum, want die was ze kwijt in haar telefoon. Toen zei ik ongelofelijk stom: “jaja, wel goed noteren hè?”. Ik ben bang dat ik hen daarmee het idee heb gegeven dat ze uitgenodigd worden tijdens het avondfeest, terwijl ik dat eigenlijk niet wil. Andersom denk ik - dat als er iemand van hen zou trouwen - zij het team wel zou uitnodigen. Dus enerzijds wil ik ze niet uitnodigen, anderzijds ben ik bang dat ik mezelf buitenspel zet, maar dat vind ik ook geen gegronde reden om ze dan maar wel uit te nodigen. Hoe zouden jullie je voelen als jullie in mijn team zouden zitten?
Ik weet dat wie we uitnodigen voor ons avondfeest geheel aan ons is, maar toch hoor ik graag jullie mening.
Nu zit ik sinds vorig jaar in een sportteam van 8 dames. Ik vind ze aardig, maar meer dan de sport delen en af en toe een keer borrelen, doen we niet. Laatst vroeg één van hen naar de precieze trouwdatum, want die was ze kwijt in haar telefoon. Toen zei ik ongelofelijk stom: “jaja, wel goed noteren hè?”. Ik ben bang dat ik hen daarmee het idee heb gegeven dat ze uitgenodigd worden tijdens het avondfeest, terwijl ik dat eigenlijk niet wil. Andersom denk ik - dat als er iemand van hen zou trouwen - zij het team wel zou uitnodigen. Dus enerzijds wil ik ze niet uitnodigen, anderzijds ben ik bang dat ik mezelf buitenspel zet, maar dat vind ik ook geen gegronde reden om ze dan maar wel uit te nodigen. Hoe zouden jullie je voelen als jullie in mijn team zouden zitten?
woensdag 26 maart 2025 om 11:17
Oh we zijn alweer bij het typisch Nederlands-gebeuren. Ik ben gratis getrouwd op een doordeweekse ochtend, stond in een kwartier weer buiten. Iemand die hierover heen kan, qua Hollandse zuinigheid?
To, gewoon doen wat jij wil. Misschien zijn ze volgend jaar je teamgenoten wel niet meer of zijn ze allang blij dat ze niet hoeven. En anders zijn ze even teleurgesteld, komt ook wel weer goed. Ik zou zeker geen hele uitleg gaan geven.
To, gewoon doen wat jij wil. Misschien zijn ze volgend jaar je teamgenoten wel niet meer of zijn ze allang blij dat ze niet hoeven. En anders zijn ze even teleurgesteld, komt ook wel weer goed. Ik zou zeker geen hele uitleg gaan geven.
woensdag 26 maart 2025 om 11:20
woensdag 26 maart 2025 om 11:33
Volgens de OP gaat ze over 3 maanden trouwen.
TO, ik zou een appje sturen. Meiden, nav de vraag over mijn trouwdatum wilde ik even laten weten dat.....
Dan kun je het uit je hoofd zetten en hoef je ook niet bang te zijn voor een vrijgezellendag.
woensdag 26 maart 2025 om 11:37
Dat zou ik dus echt niet doen, het zijn slechts sportmaatjes. Ik heb ook sportmaatjes waar ik al jarenlang mee sport en die in die periode getrouwd zijn. Het kwam geen moment in mij op dat ik een uitnodiging voor het feest zou kunnen krijgen. En ja, ik heb ze ook meerdere keren om de datum gevraagd. Ik vergeet dat namelijk snel.
TO, ik vind dat je het wel erg groot maakt. Je nodigt ze niet uit klaar. Als ze daar iets van zeggen, zeg je dat je een klein feest houdt. Meer uitleg ben je ze echt niet verschuldigd.
woensdag 26 maart 2025 om 11:39
woensdag 26 maart 2025 om 11:44
Het gaat er niet om hoe iemand zich voelt die in jouw team zit. Het gaat erom dat jij de bruiloft hebt die je wilt. En het is simpel: een uitnodiging betekent welkom. En anders niet.
En even he; als jullie sporten en af en toe borrrelen, dan ben je gewoon een kennis. Zij gaan heus niet weken zitten miesmuizen dat ze er niet bij waren. Hun leven gaat gewoon door. Klinkt misschien hard, maar zo bedoel ik het niet. Maar meer als; jij zit vol van je bruiloft, zij waarschijnlijk een stuk minder.
Ik heb zo vaak mensen die ik goed kende zien trouwen en die hielden het klein. Ik was daar dan niet bij. is dat erg? Had ik wrok? Nee joh. Als ze maar een leuke dag hebben!
En even he; als jullie sporten en af en toe borrrelen, dan ben je gewoon een kennis. Zij gaan heus niet weken zitten miesmuizen dat ze er niet bij waren. Hun leven gaat gewoon door. Klinkt misschien hard, maar zo bedoel ik het niet. Maar meer als; jij zit vol van je bruiloft, zij waarschijnlijk een stuk minder.
Ik heb zo vaak mensen die ik goed kende zien trouwen en die hielden het klein. Ik was daar dan niet bij. is dat erg? Had ik wrok? Nee joh. Als ze maar een leuke dag hebben!
woensdag 26 maart 2025 om 12:02
Ik denk ook dat je het belangrijker maakt dan het is. Ja voor jou is het van groot belang maar voor de meeste anderen mensen is het meer een “te doen ding” als ze wel worden uitgenodigd.
Ik zou zo’n vraag eerder stellen uit interesse/het gesprek te starten of zodat ik je dan een kaart/app kan sturen niet zodat ik vrij kan nemen om ongevraagd mee te gaan feesten.
Kennissen gaan sowieso niet zomaar een vrijgezellenfeestje plannen.
Ik zou er dus zeker geen app over sturen en hooguit het losjes melden op je volgende borrelavond/training.
Wel herken ik je gevoel van “ow stom van mij dat ik dit zo gezegd heb” en dat het blijft hangen in je hoofd. Dat is altijd vervelend. Maar niet iets waar je naar mijn idee iets mee hoeft.
Nogmaals jouw bruiloft is voor jou een belang van 100 voor kennissen is het hooguit een 5.
Ik zou zo’n vraag eerder stellen uit interesse/het gesprek te starten of zodat ik je dan een kaart/app kan sturen niet zodat ik vrij kan nemen om ongevraagd mee te gaan feesten.
Kennissen gaan sowieso niet zomaar een vrijgezellenfeestje plannen.
Ik zou er dus zeker geen app over sturen en hooguit het losjes melden op je volgende borrelavond/training.
Wel herken ik je gevoel van “ow stom van mij dat ik dit zo gezegd heb” en dat het blijft hangen in je hoofd. Dat is altijd vervelend. Maar niet iets waar je naar mijn idee iets mee hoeft.
Nogmaals jouw bruiloft is voor jou een belang van 100 voor kennissen is het hooguit een 5.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 26-03-2025 13:44
0.18% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 26 maart 2025 om 13:31
woensdag 26 maart 2025 om 13:48
Waarom zou je dat willen? Buiten dat er dan mss weer verwacht wordt dat TO dat etentje ter ere van haar bruiloft betaalt.Nija schreef: ↑26-03-2025 10:22Waarom zeg je niet bij het volgende samenzijn gewoon iets als:
Hey dames, nog even over mijn bruiloft. We hebben besloten om het klein te houden maar ik zou het heel leuk vinden om ter ere ervan op datum X samen uit eten te gaan/lekker te borrelen.
Dit is zo breed dat je iedereen ondervangt: zowel mensen die mogelijk dachten uitgenodigd te zijn, als degenen die daar niet vanuit gingen. En het is meteen superduidelijk dat ze geen uitnodiging hoeven te verwachten. En als dit niet in goede aarde valt dan zijn het ook gewoon geen goede vriendinnen/kennissen hoor.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
woensdag 26 maart 2025 om 13:50
Precies dit zou ik doen TO.Itsnojoke schreef: ↑26-03-2025 09:57Dit. Mee eens. Je hoeft ze niet uit te nodigen, maar je opmerking heeft mogelijk wel verwarring gezaaid, dus ik zou wel duidelijkheid geven en zeggen dat je het klein houdt en dat ze niet uitgenodigd gaan worden, en dat je het expliciet wil zeggen omdat je eerdere opmerking misschien wel de suggestie gewekt heeft.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
woensdag 26 maart 2025 om 13:53
Ik denk ook dat iemand het wel zo zou kunnen opvatten.
Het kan ook zijn dat diegene ernaar vroeg omdat ze vreesde een uitnodiging te krijgen en hoopte te horen dat ze niet hoefde te komen (en in plaats daarvan moest ze de datum noteren....)

Maar het hangt ervan af hoe vaak TO het eigenlijk over die bruiloft heeft (gehad). Als het toch geen goede vriendinnen zijn, hoef je het ze überhaupt niet te vertellen, maar als je veel gedeeld hebt om onduidelijke redenen, kan het zijn dat ze nu denken dat ze daar ook deel van gaan uitmaken....
woensdag 26 maart 2025 om 14:05
woensdag 26 maart 2025 om 14:11
Zelf zou ik me er niet teveel van aantrekken maar TO doet dat blijkbaar wel, gezien ze een topic erover opent.
Ik zou het zelf ook niet doen, maar TO voelt zich blijkbaar heel bezwaard omdat ze vindt dat ze het gevoel heeft gegeven iemand uitgenodigd te hebben die ze er eigenlijk niet bij wil. Los daarvan is het een groepje wat wel gezellig is en blijkbaar al regelmatig borrelt.
Als je dan zonder gezichtsverlies voor beide partijen, eronderuit wil, zou je mijn voorstel bijv kunnen uitvoeren. En wil ze dus geen duur etentje, dan doet ze een drankje. En dan kun je ook om kosten te beperken ‘het eerste rondje is van mij’ doen. Niet iedereen is namelijk in staat om rechtstreeks te zeggen dat ze het niet als uitnodiging bedoelde. Het is ook maar een suggestie.
woensdag 26 maart 2025 om 14:17
Samen uit eten gaan in die zin van dat TO trakteert? Of gewoon ieder op eigen kosten? Als jij ze uitnodigt met bovenstaande zin zou ik erg twijfelen wat de bedoeling is. Krijg je daar weer gedoe over.
woensdag 26 maart 2025 om 14:22
Ach ja, ik heb als gast ook wel eens gebaald dat ik tussen plechtigheid en avondfeest een aantal uur in een of ander gat in mijn bruiloftsoutit zelf moest zien warm te blijven en me vermaken.Tafelkleed schreef: ↑26-03-2025 14:05Het is nog vele malen meer armoe, om iets denken te vinden hoe iemand anders zijn feest viert.
Maar heb ervan geleerd en doe dat dus niet meer. Als er een gat is in de dag dan kom ik of alleen naar de ceremonie of alleen naar het feest als het ver weg is. Als ik terug naar huis kan vind ik het geen probleem.
woensdag 26 maart 2025 om 14:22
woensdag 26 maart 2025 om 14:27
Zo vatten sommige mensen het ook op, als openbaar. Bij het huwelijk van mijn zus was zelfs de huishoudelijke hulp van mijn moeder naar de ceremonie gekomen. Mijn moeder was zo vol van het gebeuren dat ze het tegen Jan en alleman had verteld, compleet met tijdstip en locatie. Het zaaltje zat helemaal vol en ik denk dat zeker een kwart van die mensen helemaal geen uitnodiging had gekregenOgenvanTijgers schreef: ↑26-03-2025 10:58De huwelijkssluiting is sowieso openbaar (al is het gebruikelijk om daar alleen heen te gaan als je uitgenodigd bent).

woensdag 26 maart 2025 om 15:11
Worden uitnodigingen voor bruiloften 3 maanden van tevoren al gestuurd? Ik dacht 6 weken ofzo.Nanouk schreef: ↑25-03-2025 22:38Ik denk dat als je uitlegt dat je het klein houdt met wat goede vrienden en familie, dit best oke is. Zelf zou ik denken ik nodig collega's uit die 8 sportvrienden kunnen er ook wel bij.
Maar als ik je sportvriendin was geweest en ik had 3 maanden voor de trouwdag geen uitnodiging ontvangen, zou ik er vanuit gaan dat ik niet uitgenodigd ben.
Ik heb zelf weleens een jaar van tevoren een “officiële” safe the date ontvangen van iemand, destijds nog per e-mail. Maar bij de uiteindelijke bruiloft was ik niet meer genodigd. Maar goed, daar was wederzijdse irritatie ontstaan, dus dat was helemaal prima.
woensdag 26 maart 2025 om 15:17
Zeker geen etentjes enzo doen. Of je nodigt iemand uit, of niet. Niet op een of ander slap aftreksel waar je allemaal ook weer tijd en geld aan kwijt bent.
Gewoon even terugkomen op je opmerking, hand in eigen boezem, ik zei het wat onhandig, en heb misschien de indruk gewekt dat ik jullie uit zou nodigen, dat was niet mijn bedoeling.
Of je het groot of klein viert doet er eigenlijk niet toe.
Gewoon even terugkomen op je opmerking, hand in eigen boezem, ik zei het wat onhandig, en heb misschien de indruk gewekt dat ik jullie uit zou nodigen, dat was niet mijn bedoeling.
Of je het groot of klein viert doet er eigenlijk niet toe.
woensdag 26 maart 2025 om 15:19
Het niet uitzonderlijk om zowat een jaar van tevoren een safe the date te versturen: Als mensen er echt bij willen zijn, kunnen ze rekening houden met de datum o.a. bij het boeken van een vakantie e.d.pina schreef: ↑26-03-2025 15:11Worden uitnodigingen voor bruiloften 3 maanden van tevoren al gestuurd? Ik dacht 6 weken ofzo.
Ik heb zelf weleens een jaar van tevoren een “officiële” safe the date ontvangen van iemand, destijds nog per e-mail. Maar bij de uiteindelijke bruiloft was ik niet meer genodigd. Maar goed, daar was wederzijdse irritatie ontstaan, dus dat was helemaal prima.
Wij wisten onze trouwdatum zelf pas 2 maanden voordien en verstuurden pas 3 weken ervoor een uitnodiging. En wonder boven wonder was iedereen er. Alleen onze moeders waren boos dat ze 'zo weinig tijd hadden om hun outfit te kiezen'. Mijn moeder had haar jurk al toen ik nog relaxt dacht 'ik moet volgende week echt even gaan shoppen'.

TO: Ik zou bij de volgende gelegenheid dat jullie elkaar zien zeggen ; 'We gaan onze bruiloft in klein gezelschap vieren. Zullen we na de bruiloft samen een borrel gaan drinken? Ik trakteer'.
woensdag 26 maart 2025 om 15:21
Ik snap niet zo goed waarom je speciaal nog een borrel moet aanbieden, het klinkt alsof je dat dan uit schuldgevoel doet? Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Het is toch jouw bruiloft?OlleGrieze schreef: ↑26-03-2025 15:19TO: Ik zou bij de volgende gelegenheid dat jullie elkaar zien zeggen ; 'We gaan onze bruiloft in klein gezelschap vieren. Zullen we na de bruiloft samen een borrel gaan drinken? Ik trakteer'.
Als je het doet omdat je zin hebt om het te vieren moet je het natuurlijk wel doen. Maar zo van "ik vier het klein, sorry jullie zijn niet uitgenodigd maar ik trakteer wel als goedmakertje", daar snap ik niet zoveel van.
woensdag 26 maart 2025 om 15:22
Zou ik ook niet doen, maar wel excuses aanbieden voor eventuele verwarring.Pimpelmeesje87 schreef: ↑26-03-2025 15:21Ik snap niet zo goed waarom je speciaal nog een borrel moet aanbieden, het klinkt alsof je dat dan uit schuldgevoel doet? Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Het is toch jouw bruiloft?
Als je het doet omdat je zin hebt om het te vieren moet je het natuurlijk wel doen. Maar zo van "ik vier het klein, sorry jullie zijn niet uitgenodigd maar ik trakteer wel als goedmakertje", daar snap ik niet zoveel van.
woensdag 26 maart 2025 om 15:23
Nee, niet uit schuldgevoel. Ik lees dat het groepje vaker samen borrelt. Dus ik zou dat doen omdat ik dat groepje bijvoorbeeld ook trakteer ter gelegenheid van mijn verjaardag.Pimpelmeesje87 schreef: ↑26-03-2025 15:21Ik snap niet zo goed waarom je speciaal nog een borrel moet aanbieden, het klinkt alsof je dat dan uit schuldgevoel doet? Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Het is toch jouw bruiloft?
woensdag 26 maart 2025 om 16:08
Wij hebben vorig jaar een save the date uitgedaan via de app en deze is niet naar hen toegegaan. Dus opzich…OlleGrieze schreef: ↑26-03-2025 15:19Het niet uitzonderlijk om zowat een jaar van tevoren een safe the date te versturen: Als mensen er echt bij willen zijn, kunnen ze rekening houden met de datum o.a. bij het boeken van een vakantie e.d.
Wij wisten onze trouwdatum zelf pas 2 maanden voordien en verstuurden pas 3 weken ervoor een uitnodiging. En wonder boven wonder was iedereen er. Alleen onze moeders waren boos dat ze 'zo weinig tijd hadden om hun outfit te kiezen'. Mijn moeder had haar jurk al toen ik nog relaxt dacht 'ik moet volgende week echt even gaan shoppen'.![]()
TO: Ik zou bij de volgende gelegenheid dat jullie elkaar zien zeggen ; 'We gaan onze bruiloft in klein gezelschap vieren. Zullen we na de bruiloft samen een borrel gaan drinken? Ik trakteer'.
Definitieve uitnodigingen gaan 6-7 weken voor de tijd de deur bij ons uit.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in