Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 527 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Wat een fantastisch initiatief! :thumbsup:
Ik vind hier dingen van.
Hoe gaaf!!

Super makkelijk met groots resultaat.
Mijn Camelia staat eindelijk in bloei. Ik was een lang weekend weg en werd gisteren bij terugkomst verrast met een volop bloeiende Camelia. De nachtvorst heeft de bloemen niet aangetast, dus ze zijn prachtig wit. Dit in tegenstelling tot andere jaren, waar ze door nachtvorst al snel bruin werden. Deze plant in de tuin is echt een feest.
Ja, daar willen we natuurlijk een foto van zien, Phlox. :photo:
Ik vind hier dingen van.
VGM1980 schreef:
09-03-2025 13:21
Dank! Ik las net over verbazing over een citroenvlinder. Ik zag dus net een hommel in een narcis kruipen. Wist niet dat hommels zo vroeg er al konden zijn! Want nog maar weinig voedsel voor ze, toch?
Mijn tuin zit vol met hommels. Ze kruipen in allerlei gaten in de muur die ik eigenlijk dicht wou maken maar ik laat ze nog maar even zitten.
Hier ook al de nodige hommels en vlinders gespot, de eerste dagpauwoog was al aan het zonnebaden, ik heb citroenvlinders en koolwitjes gezien. Echt, bij de eerste iets warmere dagen zijn ze er al.

Het is nu wel droog, maar geen zon te zien.
De camelia’s bloeien hier nu ook mooi, en de magnolia kleurt paars.
Gisteren wat zaailingetjes van de kruipende campanula tussen de straatstenen uitgewrikt en tussen de staptegels geplant. En ik zag ook zaailingen opduiken van een laagblijvende vaste geranium, die zou er ook wel tussen kunnen.

Bij de L.idl een zakje zaad van leeuwenbekjes (Antirrhinum majus) gekocht. Die had ik jaren in verschillende kleuren in de tuin staan, maar was ineens verdwenen. Ik denk dat Tuingraaf daar debet aan is :wtf:
Ik wacht nog even, maar dan gaan de zaden rechtstreeks de borders in. Geen zin in potjes, verspenen en afharden. Heb ook nog een ander zakje zaden, die gaan er dan ook meteen in.
Ik heb ook zaailingen van de wilde blauwe lupine, de planten van vorig jaar doen het ook al goed.
De zon schijnt en ik heb weer een paar plaatjes geschoten in de tuin, omdat ik dat toch niet kan laten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de blauwe druifjes gaan ineens heel hard. Ze zaaien zich enorm uit, maar dat vind ik wel leuk. Mijn gras/mosveldje wordt versierd met madeliefjes en ik hou ervan.
De magnolia heeft nu de eerste bloei, maar deze variant bloeit 1 x op kaal hout en 1x als het blad eraan zit.
De camelia's zijn nu op hun mooist.
Mooie foto’s @TG
Voor iedereen een groene tuin
Schitterend!

Ik heb ook leeuwenbekjes zaadjes geplant en nu ook de zonnehoedje die ik nog had in de grond gedaan.

Dat voorzaaien is een hoop gedoe en met minimaal resultaat.

Nu ook druifjes en die mogen van mij lekker uitzaaien.
Van kinds af aan was ik al gek op blauwe druifjes. Ik heb ze dus ruim in mijn tuin staan.

Ik hoop dat de nachtvorst van vanochtend vroeg mijn bloeiende Camelia niet heeft aangetast.
Phlox24 schreef:
27-03-2025 12:22
Van kinds af aan was ik al gek op blauwe druifjes. Ik heb ze dus ruim in mijn tuin staan.

Ik hoop dat de nachtvorst van vanochtend vroeg mijn bloeiende Camelia niet heeft aangetast.
Dat hoop ik ook voor je.

Ik zie nu overal magnolia's in bloei en dat is zo mooi.
Camelia bloemen kunnen inderdaad niet zo goed tegen vorst, als ze open zijn. In de knop is het niet zo’n probleem. Ik heb vanmorgen wel wat bruine bloemen weg gehaald. Gelukkig zitten er nog veel knoppen in.

Abby, hier in de straat is het een bloesemfestijn. Veel buren hebben magnolia’s staan, en ook de prunussen staan overal te pronken. Heerlijke tijd van het jaar. Jammer genoeg is het maar kort feest. Maar goed, daarna komen overal de vaste planten weer.
Ja, prachtig hè! Hier vlakbij hangt boven de oude grachtjes een hele grote magnolia, zó mooi nu... :love:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Tuingravin schreef:
27-03-2025 18:07
Camelia bloemen kunnen inderdaad niet zo goed tegen vorst, als ze open zijn. In de knop is het niet zo’n probleem. Ik heb vanmorgen wel wat bruine bloemen weg gehaald. Gelukkig zitten er nog veel knoppen in.

Abby, hier in de straat is het een bloesemfestijn. Veel buren hebben magnolia’s staan, en ook de prunussen staan overal te pronken. Heerlijke tijd van het jaar. Jammer genoeg is het maar kort feest. Maar goed, daarna komen overal de vaste planten weer.
Maak me gek!

Ik kan me er ook aan vergapen hier in de buurt.
Mooie foto.s😃 wat wordt het snel groen nu he.1 appelboom al ruim in de knop. De ander begint knopjes te krijgen.

De vlinders en hommels hier ook weer druk en zag net dw vleermuizen ook weer vliegen in de schemering.
Leuk, die vleermuisjes! Wij zien ze ook elk jaar, nu nog niet gezien.
Gisteravond was het buiten ineens een enorm kabaal. Bleek dat er in de bomen aan de overkant van de straat een enorme zwerm spreeuwen was neergestreken, het waren er honderden. Wat een gekwetter! Ze waren vast moe geworden van het rondzwermen. Prachtig gezicht vind ik dat, die spreeuwenzwermen in de lucht. Ze zijn weer vertrokken, geen spreeuw meer te zien of te horen.

Oudste zoon zit nu in Japan, daar bloeien de kersenbomen. Hij stuurde foto’s van de bloesems. Zit op afstand mee te genieten van al dat moois.
Prachtige foto's TG :heart:

Mijn stermagnolia is laat; die staat nog steeds in knop. Ik heb vast hier wel eens verteld dat in mijn vorige tuin de kippen de afgevallen bloemblaadjes van de stermagnolia opaten. Die bloemen ruiken heerlijk en dat zorgde voor geparfumeerde eieren. :lol:
Ik vind hier dingen van.
Vannelle schreef:
24-03-2025 19:34
Helaas geen tijd om bij te lezen, maar wilde, nee, móet echt even iets delen. Een bloemenbakje ter grootte van een tuintegel: briljant!

https://letsflipthecity.nl/

Niet meer na hoeven denken over wat je dan moet doen met die weggehaalde tegel. Voor iedereen die een tegeltje kan missen!

Wat een superleuk idee! Dank je wel voor het delen.
Wat fijn die tip voor het bloembakje ipv een tegel. Volgend jaar gaan we ons tuintje omgooien. Dus nu geen vaste planten poten maar diverse potten vullen. Maar voor het opfleuren van het terras twee van deze bloembakje besteld.
Ik snap die tuintrend niet met die kale houten palen ..ik zie het overal tegenwoordig
Afbeelding
Afbeelding
Ik ook niet.

Staat zo raar.

Misschien willen ze toch nog iets van natuur?
jsv schreef:
02-04-2025 09:13
Wat fijn die tip voor het bloembakje ipv een tegel. Volgend jaar gaan we ons tuintje omgooien. Dus nu geen vaste planten poten maar diverse potten vullen. Maar voor het opfleuren van het terras twee van deze bloembakje besteld.
Goed bezig!
Abby schreef:
02-04-2025 10:07
Ik ook niet.

Staat zo raar.

Misschien willen ze toch nog iets van natuur?
Ik vind het ook geen gezicht.
Ik vind houten paaltjes wel leuk, maar dan in het groen.

Afbeelding

Zo in het kale grind vind ik het ook niet zo, maar nog altijd beter dan antraciet en grijs.
Ik vind hier dingen van.
Toevallig liepen wij hier van de week een rondje en zagen bij een paar nieuwe huizen ook van die stammen staan. Ik begrijp ze ook niet. Maar ach ws begrijpen zij mijn tuin niet. 😆.

De aliums uit de wind in de zon gaan hard. In de rest zie ik nog geen knoppen.

Begreep van de lokale bloementelers dat het wat achterloopt op andere jaren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven