Wakker worden met onverklaarbare kleine wondjes in gezicht
maandag 31 maart 2025 om 16:10
Zondagochtend werd ik wakker met 2 kleine prikwondjes, minder dan 1 cm van elkaar verwijderd, op mijn neusbrug. Voor het slapengaan hadden we het raam open. Ik dacht er verder niks van, en we zijn die dag vertrokken naar huis. Wij waren in Tirol, in Oostenrijk
Ik maak me nu zorgen dat ik wellicht door een vleermuis gebeten ben die wellicht met hondsdolheid besmet was. Ik heb een angststoornis en kan ontzettend lopen malen om dit soort dingen. Ik stel me aan, denk ik, en durf daarom geen contact op te nenen met een arts. Ik heb het idee dat ze me niet serieus zullen nemen. Tegelijkertijd kan ik dit niet voor mezelf rationalizeren. Ik heb geen idee wat een andere oorzaak kan zijn. Ik heb de ruimte ook niet gecheckt voor vleermuizen, en dat kan nu ook niet meer. Ik heb hier ondertussen zoveel over gelezen en kan het gewoon niet uitsluiten.
Niet iedereen wordt wakker van een vleermuisbeet. De vleermuis zou in de ochtend ergens verstopt kunnen zijn en daarom hebben we deze niet gezien.
Ik heb angsten ook met andere gezondheidsdingen, maar deze zijn meestal niet fataal, waar hondsdolheid dit absoluut is zonder behandeling na blootstelling.
Ik heb behandeling gehad voor mijn anhststoornis en zoals ik al zij over het algemeen is dit onder controle. Maar met dit voel ik me gewoon heel erg gestressd nu.
Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Kan ik dit met een arts bespreken of word ik dan meteen weggezet als aansteller?
Sarcastische opmerkingen hierover mogen weggelsten worden. Ik weet hoe dit overkomt.
Ik maak me nu zorgen dat ik wellicht door een vleermuis gebeten ben die wellicht met hondsdolheid besmet was. Ik heb een angststoornis en kan ontzettend lopen malen om dit soort dingen. Ik stel me aan, denk ik, en durf daarom geen contact op te nenen met een arts. Ik heb het idee dat ze me niet serieus zullen nemen. Tegelijkertijd kan ik dit niet voor mezelf rationalizeren. Ik heb geen idee wat een andere oorzaak kan zijn. Ik heb de ruimte ook niet gecheckt voor vleermuizen, en dat kan nu ook niet meer. Ik heb hier ondertussen zoveel over gelezen en kan het gewoon niet uitsluiten.
Niet iedereen wordt wakker van een vleermuisbeet. De vleermuis zou in de ochtend ergens verstopt kunnen zijn en daarom hebben we deze niet gezien.
Ik heb angsten ook met andere gezondheidsdingen, maar deze zijn meestal niet fataal, waar hondsdolheid dit absoluut is zonder behandeling na blootstelling.
Ik heb behandeling gehad voor mijn anhststoornis en zoals ik al zij over het algemeen is dit onder controle. Maar met dit voel ik me gewoon heel erg gestressd nu.
Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Kan ik dit met een arts bespreken of word ik dan meteen weggezet als aansteller?
Sarcastische opmerkingen hierover mogen weggelsten worden. Ik weet hoe dit overkomt.
maandag 31 maart 2025 om 17:23
maandag 31 maart 2025 om 17:24
Ik heb geen vaste huisarts. Ik woon in Duitsland voor mijn PhD en spreek niet echt fantastisch Duits. Ik heb hier een huisarts die wel wat Engels spreekt, maar ik voel me totaal niet op mijn gemak bij haar. Ik heb een aantal andere artsen geprobeerd, maar tot zo ver geen goede ervaringen.
maandag 31 maart 2025 om 17:25
Dat is niet helemaal waar. Er is geen behandeling, slechts een vaccinatie, of eigenlijk meerdere vaccinaties. De eerste moet zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen 24 uur. Maar het is altijd zinvol, zolang er nog geen symptomen zijn. Dus het is niet zo dat je na 25 of pak-em-beet 36 uur opeens ten dode opgeschreven bent.
Ontopic, de kans dat dit een hondsdolle vleermuis was, is ongeveer gelijk de kans dat het door een uitgevallen olifantwimper is gekomen.
maandag 31 maart 2025 om 18:29
Er vliegen er al voldoende rond. Als er insecten zijn (na een relatief warme dag) wordt het voor vleermuizen interessant. Op een relatief warme nacht in de winter maken ze ook rustig een rondje.framboise-t schreef: ↑31-03-2025 16:49Volgens google is het in Oostenrijk vandaag overdag 8 graden Celsius, en vleermuizen komen pas uit hun winterslaap als het een tijdje boven de 10 graden is. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er daar al vleermuizen vliegen. Ik heb ze bij mij in NL ook nog niet gezien; de nachten zijn nog hartstikke koud.
Maar daar gaat het niet om. TO weet ook wel dat haar angst onterecht is. We leven continu met zeer kleine kansen op groot of zelfs dodelijk letsel. De kans dat TO in het verkeer een dodelijk ongeluk krijgt is waarschijnlijk een stuk groter dan de kans dat ze met rabiës besmet is en daaraan zal overlijden.
maandag 31 maart 2025 om 18:35
Vleermuishondsdolheid is een onafhankelijke infectie en is niet gerelateerd aan terrestrische hondsdolheid. Tussen 2006 en 2023 werden meer dan 1.800 vleermuizen getest op lyssavirussen in het nationale referentielaboratorium voor hondsdolheid, allemaal met negatieve resultaten. In september 2023 werd het vleermuishondsdolheidvirus voor het eerst bevestigd bij een breedvleugelvleermuis in Oostenrijk tijdens monitoringonderzoeken: het dier was in juni al overleden in het opvangcentrum Bat Rescue Austria. Overdracht van vleermuishondsdolheid op andere diersoorten of op mensen is uiterst zeldzaam en is tot op heden niet vastgesteld in Oostenrijk.CriticalProblem schreef: ↑31-03-2025 17:17Zo zie ik het helaas niet. Er komen zeker wel vleermuizen voor met rabiës in Oostenrijk. En het is eerder voorgekomen dat mensen in de nacht door een vleermuis zijn gebeten (bijv. in Luxemburg een aantal jaren terug).
maandag 31 maart 2025 om 18:50
TO, je vraag staat ook bij de FAQ op reddit. Misschien stelt dit antwoord je gerust en weet je ook dat je echt niet de enige bent die zich hierover zorgen maakt (het is niet voor niets een FAQ).
Ik kopieer hem hier even:
3. I found a suspicious mark on my body but I didn't see or feel a bat touch me and I didn’t find a bat in my house. Did a bat bite me while I was walking outside, and I just didn't notice it? Did a bat sneak into my house to bite me and then sneak back out?
Bats are NOT invisible or ninjas. Finding a little mark on your body is not a rabies exposure. If a bat gets in your house, you WILL see it. They are not good at finding their way out on their own. If a bat bites you, you WILL see and feel it. A sober, alert, adult human WILL notice being bitten by a bat. Finding little marks on your body is not unusual. This is not a reason to assume an invisible bat attacked you.
Ik kopieer hem hier even:
3. I found a suspicious mark on my body but I didn't see or feel a bat touch me and I didn’t find a bat in my house. Did a bat bite me while I was walking outside, and I just didn't notice it? Did a bat sneak into my house to bite me and then sneak back out?
Bats are NOT invisible or ninjas. Finding a little mark on your body is not a rabies exposure. If a bat gets in your house, you WILL see it. They are not good at finding their way out on their own. If a bat bites you, you WILL see and feel it. A sober, alert, adult human WILL notice being bitten by a bat. Finding little marks on your body is not unusual. This is not a reason to assume an invisible bat attacked you.
maandag 31 maart 2025 om 18:54
Bedankt voor alle comments, heb om enige wel moeten lachen.
Mijn vriend had vergelijkbare prikwondjes op zijn voet en heeft het Duitse troposche ziekten centrum gebeld, die hebben een hotline waar je met al je vrageb terecht kan. Hij had blijkbaar een hele vriendelijke dame aan de lijn die hem er, net als jullie, op wees dat de kans nagenoeg 0 is. Het is vroeg in het seizoen, de kans dat het een vleermuis was is klein, de kans dat het een besmette vleermuis was ook hartstikke klein, etc. Mocht het een ander wezentje zijn geweest, in de gaten houden dat het niet gaan tintelen o.i.d. want dat kan duiden op weer andere leuke aandoeningen.
Nou ja, niet 100% gerustgesteld maar ik moet denk ik maar verder met mijn leven. Had inderdaad ook gelezen dat er slechts 1x een vleermuis met rabiës is vastgesteld in Oostenrijk, en overdraging van rabiës van vleermuis naar mens in West Europa is laag. Oké, we gaan door. Ik ga boodschappen doen en koken, en proberen hier niet meer aan te denken!
Mijn vriend had vergelijkbare prikwondjes op zijn voet en heeft het Duitse troposche ziekten centrum gebeld, die hebben een hotline waar je met al je vrageb terecht kan. Hij had blijkbaar een hele vriendelijke dame aan de lijn die hem er, net als jullie, op wees dat de kans nagenoeg 0 is. Het is vroeg in het seizoen, de kans dat het een vleermuis was is klein, de kans dat het een besmette vleermuis was ook hartstikke klein, etc. Mocht het een ander wezentje zijn geweest, in de gaten houden dat het niet gaan tintelen o.i.d. want dat kan duiden op weer andere leuke aandoeningen.
Nou ja, niet 100% gerustgesteld maar ik moet denk ik maar verder met mijn leven. Had inderdaad ook gelezen dat er slechts 1x een vleermuis met rabiës is vastgesteld in Oostenrijk, en overdraging van rabiës van vleermuis naar mens in West Europa is laag. Oké, we gaan door. Ik ga boodschappen doen en koken, en proberen hier niet meer aan te denken!
maandag 31 maart 2025 om 19:16
maandag 31 maart 2025 om 19:31
Ik vind de reacties hier lief en leerzaam. Ik had op vakantie ook ooit twee kleine prikjes op mijn been. Twee dagen later bleek er een megavleermuis in de slaapkamer te zitten.
Ik deed hetzelfde rondje google als TO. Heb een goed gesprek met mezelf gehad en besloten dat de kans heel erg klein was dat ik niet van een vleermuis van Dracula-formaat op mijn been wakker was geworden. Kansberekening bleek te kloppen: ik leef nog.
Juist als je geen ervaring met dit beesten hebt, is het moeilijk om de angst daarover los te laten.
Ik deed hetzelfde rondje google als TO. Heb een goed gesprek met mezelf gehad en besloten dat de kans heel erg klein was dat ik niet van een vleermuis van Dracula-formaat op mijn been wakker was geworden. Kansberekening bleek te kloppen: ik leef nog.
Juist als je geen ervaring met dit beesten hebt, is het moeilijk om de angst daarover los te laten.
maandag 31 maart 2025 om 19:45
Ben het met je eens. Ik was een beetje nerveus om dit te posten, maar voel me begrepen zonder dat de angst meer opgestookt wordt. Bedankt dames.Kipzonderkop schreef: ↑31-03-2025 19:31Ik vind de reacties hier lief en leerzaam. Ik had op vakantie ook ooit twee kleine prikjes op mijn been. Twee dagen later bleek er een megavleermuis in de slaapkamer te zitten.
Als ik daadwerkelijk een vleermuis was tegen gekomen, had ik die injecties wel geëist hoor bij een arts! Maar ben blij dat je kansberekening in jouw voordeel is uitgelopen, en ook dapper jezelf daarin te vertrouwen.

maandag 31 maart 2025 om 19:49
Kipzonderkop schreef: ↑31-03-2025 19:31Ik vind de reacties hier lief en leerzaam. Ik had op vakantie ook ooit twee kleine prikjes op mijn been. Twee dagen later bleek er een megavleermuis in de slaapkamer te zitten.
Deze volg ik even niet. Het was dus wel een vleermuis?
maandag 31 maart 2025 om 20:12
Dit is écht écht écht onzin. Sowieso zijn er ‘’maar” 59.000 rabiesgevallen per jaar, wat relatief gezien al heel weinig is, maar vrijwel al die gevallen zijn in Afrika. In Europa zijn de rabiesgevallen onder mensen op één hand te tellen. Ik vind van de meeste jaren niet eens getallen. In 2019 waren er 5 gevallen bij mensen (in heel Europa) waarvan in ieder geval 4 opgelopen tijdens verre reizen (en onder vee en zo zijn alleen gevallen in oost-Europa).
Ook Oostenrijk staat op de rabieskaart als “rabies-vrij”. Dus nee, de kans is echt nul.
Ik zou zeker hulp zoeken, maar niet vanwege rabies, maar vanwege een absoluut totaal irrationele angst.
Ook Oostenrijk staat op de rabieskaart als “rabies-vrij”. Dus nee, de kans is echt nul.
Ik zou zeker hulp zoeken, maar niet vanwege rabies, maar vanwege een absoluut totaal irrationele angst.

maandag 31 maart 2025 om 20:30
'Maar; 59.000 gevallen per jaar? Het gaat wereldwijd om 59.000 doden per jaar. Er gaan per dag 160 mensen dood door rabiës.Charlie591 schreef: ↑31-03-2025 20:12Dit is écht écht écht onzin. Sowieso zijn er ‘’maar” 59.000 rabiesgevallen per jaar, wat relatief gezien al heel weinig is, maar vrijwel al die gevallen zijn in Afrika. In Europa zijn de rabiesgevallen onder mensen op één hand te tellen. Ik vind van de meeste jaren niet eens getallen. In 2019 waren er 5 gevallen bij mensen (in heel Europa) waarvan in ieder geval 4 opgelopen tijdens verre reizen (en onder vee en zo zijn alleen gevallen in oost-Europa).
Als het om gevaar wat van dieren afkomstig is, is rabiës een van de dodelijkste en gevaarlijke bedreigingen voor mensen. Na de malariamug, slangen komt rabiës (vaak via een hond). Honden zijn daarmee veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld dieren die wij als klassiek gevaarlijk zien, zoals de haai of krokodil. Om maar wat te noemen.
In delen van Europa komt het bijna niet voor.
Maar dat 59000 doden per jaar 'relatief gezien weinig is', is flauwekul.
Het is ook niet zo dat vrijwel alle gevallen in Afrika gebeuren. In Azië vallen 60 procent van alle doden.
Misschien even kritisch kijken naar je informatie, als je iets op google opzoekt.
Over 'echt, echt, echt onzin' gesproken.
maandag 31 maart 2025 om 21:08
maandag 31 maart 2025 om 21:15
Welke variant bedoel je? En heb je hier toevallig een bron van? Want via de RIVM kan ik dit zo snel niet terugvinden dat die ook in Nederland voorkomt en overdraagbaar is.Presto schreef: ↑31-03-2025 16:35In NL (en Europa)komt er wel een iets andere variant van het virus bij enkele soorten vleermuizen voor. In theorie zou je besmet kunnen worden bij contact, maar die kans is enorm klein gelukkig (en bij de meest algemene soort zijn voor zover ik het weet niet besmettingen aangetoond).
Hiervan ben ik ook wel benieuwd naar de bron. Heb je die?CriticalProblem schreef: ↑31-03-2025 17:17Er komen zeker wel vleermuizen voor met rabiës in Oostenrijk.
maandag 31 maart 2025 om 21:16
Maar al die nuanceringen doen er voor hier niet echt toe. Of de meeste doden nou in Afrika of Azië vallen is niet relevant. TO is in Europa en hier is het aantal echt zo bizar laag. Er is in Oostenrijk al 20 jaar niemand meer aan rabiës overleden, en de man in 2004 was buiten Oostenrijk besmet geraakt - de laatste besmetting in Oostenrijk zelf was in 1979.Siri schreef: ↑31-03-2025 20:30'Maar; 59.000 gevallen per jaar? Het gaat wereldwijd om 59.000 doden per jaar. Er gaan per dag 160 mensen dood door rabiës.
Als het om gevaar wat van dieren afkomstig is, is rabiës een van de dodelijkste en gevaarlijke bedreigingen voor mensen. Na de malariamug, slangen komt rabiës (vaak via een hond). Honden zijn daarmee veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld dieren die wij als klassiek gevaarlijk zien, zoals de haai of krokodil. Om maar wat te noemen.
In delen van Europa komt het bijna niet voor.
Maar dat 59000 doden per jaar 'relatief gezien weinig is', is flauwekul.
Het is ook niet zo dat vrijwel alle gevallen in Afrika gebeuren. In Azië vallen 60 procent van alle doden.
Misschien even kritisch kijken naar je informatie, als je iets op google opzoekt.
Over 'echt, echt, echt onzin' gesproken.
Dus ja, in deze situatie is die angst echt, echt, echt onzin.
maandag 31 maart 2025 om 21:19
Bij mij (niet TO) was er een vleermuis. Een grote ook. Maar mijn hele kleine krasjes kwamen niet van de vleermuis. No way dat ik dat niet door had gehad, zo'n beest op mijn been.
Maar goed, ik heb hetzelfde gedachteproces als TO doorlopen.
maandag 31 maart 2025 om 21:24
Oké, ja, het is Google wijsheid. Duizend excuses voor de niet kloppende bronnen. Maar ik heb met de beste wil van de wereld geen jaarlijkse incidentiecijfers over rabies door mensen opgelopen in Oostenrijk gevonden. Want die zijn er dus niet. Dus conclusie blijft staan.

maandag 31 maart 2025 om 21:25
Ik reageer op iemand die dingen beweert die niet kloppen. Dus je moet niet bij mij zijn met kritiek.Wombat schreef: ↑31-03-2025 21:16Maar al die nuanceringen doen er voor hier niet echt toe. Of de meeste doden nou in Afrika of Azië vallen is niet relevant. TO is in Europa en hier is het aantal echt zo bizar laag. Er is in Oostenrijk al 20 jaar niemand meer aan rabiës overleden, en de man in 2004 was buiten Oostenrijk besmet geraakt - de laatste besmetting in Oostenrijk zelf was in 1979.
Dus ja, in deze situatie is die angst echt, echt, echt onzin.
Diegene vond het nodig zaken te noemen die niet relevant zijn. En bovendien niet kloppen.
Ik reageer op een post die niet klopt. Als ik onzin lees, reageer ik daar op. Het maakt me niet uit of dat er toe doet of niet.

maandag 31 maart 2025 om 21:29
Daar heb je gelijk in.Charlie591 schreef: ↑31-03-2025 21:24Oké, ja, het is Google wijsheid. Duizend excuses voor de niet kloppende bronnen. Maar ik heb met de beste wil van de wereld geen jaarlijkse incidentiecijfers over rabies door mensen opgelopen in Oostenrijk gevonden. Want die zijn er dus niet. Dus conclusie blijft staan.
Ik stoorde me niet zozeer aan de cijfers, maar aan de conclusies die je eraan verbond. Die 59000 doden die per jaar vallen zijn volgens experts onnodig en reden tot zorg.
Het is prima om te stellen dat het hier nauwelijks een probleem oplevert, het is niet prima te stellen dat dat hele aantal op de wereld ook wel meevalt. Is nogal makkelijk om te stellen vanuit het veilige Westen.
Maar goed, hier of in Oostenrijk geen probleem inderdaad. Dat klopt.
maandag 31 maart 2025 om 21:37
Het is ook zo dat 59000 niet niks is en dat preventie hier wsl veel in kan voorkomen. Dat heb ik dan ook wat ongenuanceerd gezegd. Maar ter vergelijking; er overlijden jaarlijks wereldwijd ook 24.000 mensen omdat ze getroffen worden door de bliksem. Ik bedoel meer;het is en blijft een een zeldzaam iets bij mensen.Siri schreef: ↑31-03-2025 21:29Daar heb je gelijk in.
Ik stoorde me niet zozeer aan de cijfers, maar aan de conclusies die je eraan verbond. Die 59000 doden die per jaar vallen zijn volgens experts onnodig en reden tot zorg.
Het is prima om te stellen dat het hier nauwelijks een probleem oplevert, het is niet prima te stellen dat dat hele aantal op de wereld ook wel meevalt. Is nogal makkelijk om te stellen vanuit het veilige Westen.
Maar goed, hier of in Oostenrijk geen probleem inderdaad. Dat klopt.
charlie591 wijzigde dit bericht op 31-03-2025 21:52
3.53% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in