Geld & Recht alle pijlers

Input WMO afspraak ouders

31-03-2025 16:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders (beiden 80+) zijn net verhuisd naar een andere gemeente. Ze zijn kleiner en gelijksvloers gaan wonen. Morgen komt er een WMO consulent langs van die gemeente voor een oriënterend gesprek. Ze belde vandaag dat ze morgen zou komen. Ik heb wat afspraken omgezet, zodat ik er zelf ook bij kan zijn.

Mijn vader en moeder maken elkaar het leven knap zuur. Echte interactie hebben ze niet. Bovendien heeft moeder heeft er tijdens dit soort gesprekken en handje van om zich een stuk beter voor te doen dan ze is. Zo wilde mijn vader een paar jaar geleden een invalidenparkeerkaart aanvragen voor haar (ze is echt slecht ter been). Toen ze een stukje moest lopen, gooide ze haar stok weg en liep ze de hele gang door.

Inmiddels zijn ze allebei een stukje ouder en redden ze het nog net samen. Maar hun oude huis was echt vies. Ik zou het in ieder geval fijn vinden als huishoudelijke hulp kan komen vanuit de WMO. En een parkeerplaats voor de deur. Aanpassingen in huis zijn vooralsnog niet nodig. Hebben jullie nog andere tips waar ik aan kan denken?

Bedankt voor jullie input!
granny71 schreef:
31-03-2025 23:53
Het gaat overigens ook de andere kant op.
Ik hoor van mijn vaste hulp (en kennis in de thuiszorg) dat de eisen van cliënten ook steeds extremer worden.
Tot wekelijks de keukenkastjes en koelkasten toe. Badkamervloer met een borstel op de knieën enz.
Wekelijks de koelkast vind ik heel normaal. Gelukkig kan ik dat zelf, doordat het zware werk voor me gedaan wordt :D
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Graze schreef:
01-04-2025 21:09
Zo die regels gaan wel heel ver.
Ken de verhalen waar clienten amper spullen in huis hadden ondanks dat ze een hele lijst krijgen met wat in huis gehaald moet worden.
Ik moest tijdens mijn laatste huisbezoek (voor het hernieuwen van mijn indicatie) laten zien wat ik in huis had aan spullen en kreeg de opdracht om aan te vullen wat ik niet had.
Waaronder dus een uitschuifbare plumeau voor op de kasten en plafondhoeken.

Als ik die spullen niet heb mag mijn hulp dus bepaalde dingen weigeren te doen.
Die discussie met cliënten mogen ze dus ook niet meer aangaan.
Ben ik, als cliënt, het er niet mee eens moet ik contact opnemen met het hoofdkantoor en hulp verteld haar kant van het verhaal aan het hoofdkantoor.
Allemaal ter bescherming van de hulp.
Moiren schreef:
01-04-2025 22:08
Wekelijks de koelkast vind ik heel normaal. Gelukkig kan ik dat zelf, doordat het zware werk voor me gedaan wordt :D
Alls ze het wekelijks bij jou doet zou het dus in theorie zo kunnen zijn dat ze het 8 keer die week doet.
Jouw koelkast is schoon maar het is dus 8 keer potentieel een half uur met schimmel werken.
granny71 schreef:
01-04-2025 22:16
Alls ze het wekelijks bij jou doet zou het dus in theorie zo kunnen zijn dat ze het 8 keer die week doet.
Jouw koelkast is schoon maar het is dus 8 keer potentieel een half uur met schimmel werken.
Als je elke week schoonmaakt staat er geen schimmel in en ben je ook geen half uur bezig.

Als je zelf echt bijna niets meer kan krijg je echt wel flinke achterstanden in je huis.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
01-04-2025 22:26
Als je elke week schoonmaakt staat er geen schimmel in en ben je ook geen half uur bezig.

Als je zelf echt bijna niets meer kan krijg je echt wel flinke achterstanden in je huis.
Dat bedoel ik niet.
Jij maakt hem iedere week schoon dus hij is niet vies.
De cliënten na jou in diezelfde week zijn niet zo netjes en hebben mogelijk allemaal beschimmelde etenswaren erin liggen.
Dat zou dus in theorie ervoor kunnen zorgen dat ze die week 7 keer de sporen van schimmels inademt.
Door de regel dat de koelkast maar eens in de zoveel tijd mag, verklein je dus het risico dat ze meerdere keren in 1 week blootgesteld wordt aan schimmels.
granny71 schreef:
01-04-2025 22:40
Dat bedoel ik niet.
Jij maakt hem iedere week schoon dus hij is niet vies.
De cliënten na jou in diezelfde week zijn niet zo netjes en hebben mogelijk allemaal beschimmelde etenswaren erin liggen.
Dat zou dus in theorie ervoor kunnen zorgen dat ze die week 7 keer de sporen van schimmels inademt.
Door de regel dat de koelkast maar eens in de zoveel tijd mag, verklein je dus het risico dat ze meerdere keren in 1 week blootgesteld wordt aan schimmels.
En als die cliënten nu zo ziek of gehandicapt zijn dat ze zelf de koelkast niet schoon kunnen maken, lopen zij weer gezondheidsrisico’s.
Hoi TO, wat fijn dat het gesprek goed is gegaan! Dat zal een opluchting zijn.

Die vergoeding voor huishoudelijke hulp verbaast me. “Officieel” heb je de keuze: wil je de hulp in “natura”, dat wil zeggen dat je zelf niets meer hoeft te regelen en dat de thuiszorg komt, of wil je een persoonsgebonden budget (PGB), dat betekent dat je een zakje geld krijgt en alles zelf regelt. Inclusief het zoeken van hun hulp en het betalen.

De meeste mensen die kiezen voor een PGB, doen dat omdat ze zelf iemand op het oog hebben die komt schoonmaken. Uit jouw verhaal kreeg ik die indruk niet.

Het zou kunnen dat de wachtlijsten in jullie gemeente bij de reguliere thuiszorg dusdanig lang zijn, dat de gemeente zegt: het is beter om zelf iemand te zoeken. Dan krijg je van ons het geld, en regel jezelf de hulp. Dan is dat een goede oplossing. Maar houd er rekening mee dat het organisatie van jullie vraagt, en er dus ook een andere mogelijkheid is, namelijk via de thuiszorg.
tinydancer schreef:
01-04-2025 22:46
En als die cliënten nu zo ziek of gehandicapt zijn dat ze zelf de koelkast niet schoon kunnen maken, lopen zij weer gezondheidsrisico’s.
Klopt.
Wat dacht je van dementerenden die niet eens meer denken aan het feit dat ze überhaupt een koelkast hebben die af en toe schoongemaakt moet worden?

Welkom in de "U moet zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen maar er is niet genoeg personeel om u daarbij te helpen" samenleving.
granny71 schreef:
02-04-2025 00:02
Klopt.
Wat dacht je van dementerenden die niet eens meer denken aan het feit dat ze überhaupt een koelkast hebben die af en toe schoongemaakt moet worden?

Welkom in de "U moet zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen maar er is niet genoeg personeel om u daarbij te helpen" samenleving.
Ja die samenleving is er al een tijdje. Maar veel mensen krijgen dit pas door als ze er zelf mee te maken krijgen.
Ik wil toch even reageren op de reacties die je hebt gekregen n.a.v. je post over het positieve gesprek.

Er wordt gesteld dat je voor een PGB en WMO-product beiden apart een eigen bijdrage moet betalen. Dat klopt niet. PGB ís namelijk een WMO maatwerkvoorziening, alleen is het een andere verstrekkingsvorm.
Dat wil zeggen; bij zorg in natura regelt de gemeente het inkopen van de hulp, de administratie, de financiën, én de eventuele kwaliteitseisen waar iemand/een organisatie aan moet voldoen.
Bij PGB regel je al deze zaken zelf.
Bijkomend voordeel bij PGB is dat je zelf regie mag voeren over de hulp die je inkoopt (mits je je aan de gestelde voorwaarden houdt natuurlijk). Dat is dan ook de reden waarom een PGB beter zou passen dan zorg in natura. Vergis je niet, het beheren van een PGB is geen rocketsience maar je moet wel aan eisen voldoen én kan erop worden gecontroleerd. Het is dus belangrijk dat je alle zaken erg goed bijhoudt en opslaat.

Het staat je ouders vrij om te kiezen voor zorg in natura. Sterker nog, dat is eigenlijk ook de meest gangbare oplossing en een PGB wordt eigenlijk alleen verstrekt wanneer je hier expliciet om vraagt en dus kunt voldoen aan de eisen.
Wanneer je moeder een scootmobiel krijgt, kan ze oefenen met een ergotherapeut. Dat kan ook al voor de aanschaf, om ook te kijken hoe verstandig het is om je moeder zelfstandig hiermee op pad te sturen. Maar enkele lessen is vaak geen probleem. Ergo zit in de basisverzekering en kan via de huisarts verwezen worden.
@granny71, ik heb je een pb gestuurd.

Er is hier in de gemeente een wachtlijst van 10 tot 12 maanden voor huishoudelijke zorg. Alleen als je zelf geen regie meer kunt voeren, zetten ze je daarop. Ik ga eens onderzoeken wat er via de thuiszorg mogelijk is. En via de andere organisaties die jullie aangaven (waarvoor mijn dank :worship: )
Homclover schreef:
02-04-2025 07:48
@granny71, ik heb je een pb gestuurd.

Er is hier in de gemeente een wachtlijst van 10 tot 12 maanden voor huishoudelijke zorg. Alleen als je zelf geen regie meer kunt voeren, zetten ze je daarop. Ik ga eens onderzoeken wat er via de thuiszorg mogelijk is. En via de andere organisaties die jullie aangaven (waarvoor mijn dank :worship: )
Sterkte!
Misschien mag je ook een buurmeisje/buurjongen vragen om te poetsen? Ik weet niet in hoeverre het pgb via de officiële witte weg moet? Misschien weet iemand daar antwoord op. Het uurtarief voor pgb is gebaseerd op volwassenen. Misschien dat een jongere het wel erg interessant vindt om te komen poetsen ipv vakkenvullen. Zal Misschien even op gang geholpen moeten worden de eerste keren, afhankelijk van wat er thuis al verwacht wordt/wat die kan, maar daaraan kun je jarenlang een fijne hulp hebben. En voor ouderen vaak ook gezellig om een jongere in huis te hebben, is mijn ervaring.
De Wmo dame zei dat de vergoeding naar eigen inzicht uitgegeven kan worden. Dus ook aan familie. Maar ik ga het niet doen en mijn kinderen ook niet.

Handiger is iemand die de grenzen goed aangeeft. Mijn vader is nogal van een hele hand pakken als hij een vinger krijgt. En het moet ook allemaal op zijn manier. Hoeveel keer ik niet al discussie gehad heb in hun oude huis omdat ik de trap stofzuigde met een andere stofzuiger dan hij.... (6)
Homclover schreef:
02-04-2025 07:48
@granny71, ik heb je een pb gestuurd. Beantwoord

apiejapie schreef:
02-04-2025 09:04
Ik weet niet in hoeverre het pgb via de officiële witte weg moet? .
Alles moet, tot op de cent, verantwoord worden.
Homclover schreef:
02-04-2025 09:21
De Wmo dame zei dat de vergoeding naar eigen inzicht uitgegeven kan worden. Dus ook aan familie. Maar ik ga het niet doen en mijn kinderen ook niet.

Handiger is iemand die de grenzen goed aangeeft. Mijn vader is nogal van een hele hand pakken als hij een vinger krijgt. En het moet ook allemaal op zijn manier. Hoeveel keer ik niet al discussie gehad heb in hun oude huis omdat ik de trap stofzuigde met een andere stofzuiger dan hij.... (6)
Daarom zijn de arbo regels van de thuiszorg zo prettig.
Er is gewoon geen discussie mogelijk.
granny71 schreef:
02-04-2025 11:15
Alles moet, tot op de cent, verantwoord worden.
Maar hoe gaat dat dan als je daarvan ook je kinderen/kleinkinderen/een buurjongen kunt betalen?
@Homclover

Zelf je huishoudelijke hulp regelen heeft ook zo zn voordelen hoor, want dan kun je de selectie zelf doen. Het is zo ontzettend afwachten van wie je anders krijgt bij zorg in natura, kan er inmiddels een boek over schrijven!
Live Life to the fullest
apiejapie schreef:
02-04-2025 13:41
Maar hoe gaat dat dan als je daarvan ook je kinderen/kleinkinderen/een buurjongen kunt betalen?
Hoe het precies zit weet ik niet.

Mijn buurvrouw was thuishulp via pgb en moest dagelijks haar uren invullen. De inkoper kreeg per maand een x bedrag aan pgb en betaalde daar de buurvrouw en haar collega's mee.
Maar hij moest bij controle wel precies ,tot op de cent, aan kunnen tonen waar hij zijn pgb aan uit gegeven had.
Zo kan je natuurlijk niet je kleindochter van 15 jaar, 30 uur laten werken voor 1 euro per uur. Net zomin als je haar 4 uur kan laten werken voor 50 euro per uur.
apiejapie schreef:
02-04-2025 13:41
Wat ik begrepen kan je hiervoor een zorgovereenkomst afsluiten, dat kan ook met kinderen vanaf 13 jaar. Daarin leg je de afspraken vast. Je betaalt de hulpverlener bruto. In dit bedrag zit bijvoorbeeld ook vakantiegeld. De ontvanger hoort het officieel als bruto inkomen op te geven bij de belastingdienst. Maar dat hoort natuurlijk voor alle inkomsten.
GeweldigWeer schreef:
02-04-2025 16:18
@Homclover

Zelf je huishoudelijke hulp regelen heeft ook zo zn voordelen hoor, want dan kun je de selectie zelf doen. Het is zo ontzettend afwachten van wie je anders krijgt bij zorg in natura, kan er inmiddels een boek over schrijven!
Mijn moeder heeft nog nooit een hh hulp gehad die er echt wat van kon. Ze waren altijd aardig en mijn moeder kon het goed met ze vinden, maar ik zag nooit dat ze geweest waren. Op de leidinkjes in de wc lag op een gegeven moment een centimeter stof en de keukenkastjes plakten aan alle kanten. Het huisje was 50 vierkante meter, dus daar kun je in 2 uur best wel wat doen. Als ik op visite ging begon ik altijd maar met de het aanrecht schoonmaken en de keuken dweilen.
Moiren schreef:
01-04-2025 22:08
Wekelijks de koelkast? Waar wordt het vies van dan,?
De gemeente betaalt dat geld niet rechtstreeks aan de ouders van TO, maar zet dat weg bij de SVB.
De ouders van TO sluiten een contract af met een huishoudelijke hulp, de SVB controleert of dat contract juridisch klopt (je mag iemand bijv niet minder dan het minimumloon betalen) en als alles in orde is gaat de SVB het salaris uitbetalen aan de hulp.

Dat de reguliere thuiszorg een wachtlijst van 10-12 maanden heeft en ze deze plekjes beschikbaar houden voor mensen die geen regie meer kunnen voeren klinkt wel logisch. Ik snap waarin je ze dat PGB toekennen.

Wat droevig hè. Zoveel mensen die zorg nodig hebben, zoveel handjes te kort.

Ik hoop dat jullie een geschikte hulp vinden TO! De uurtarieven voor een hulp die werkt via PGB liggen aanzienlijk hoger dan hulpen die zwart werken, hopelijk maar dat het wat aantrekkelijker.
Homclover schreef:
02-04-2025 09:21

Het is ook maar goed dat jullie zelf mogen inhuren want als de wmoconsulent het gaat regelen gaan zijn naast arbowetgeving ook kijken naar wat je ouders, dus ook je vader, nog allemaal wel kan, dat wordt vastgelegd en dat gaat de hulp houding dan ook echt niet doen.
Dus als een van de twee nog kan stofzuigen beneden of niet kan bukken maar wel zelf kan stoffen op de plinten na, dan gaan zij dat dus niet doen.

Als je zelf iemand inhuurt is alleen de arbowet (mits die persoon daar zelf aan wil houden) wat er niet gedaan gaat worden, de rest kan je gewoon vragen en zal dan gedaan worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven