Koudwatervrees verre reis

03-04-2025 16:46 149 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al eerder een topic geopend omdat we destijds een cruise wilden gaan doen maar we hebben het plan inmiddels alweer 10 keer omgegooid.... :-$

We zijn al jaren aan het sparen om een verre reis te maken als ons kind van de basisschool naar de middelbare gaat, en dat zit er nu dus heel dicht aan te komen, maar ik krijg enorm koudwatervrees. Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt en misschien dat mensen het herkennen of een beetje geruststelling kunnen geven.

Wat ik allemaal aan beren op de weg zie:

1. het is zo duur
ja we hebben er jaren voor gespaard dus i wist dat het eraan zat te komen dat we dat geld ooit zouden moeten gaan uitgeven, maar nu het puntje bij paaltje komt schrik ik toch wel heel erg af van het feit om 10.000 euro te gaan betalen aan een reis waarvan ik niet 100% zeker ben of we het leuk gaan vinden (als we het geld zouden uitgeven aan een vakantie ergens in Europa zou ik het wel aandurven maar mijn man wil persé buiten Europa)

2. jetlag
Het plan is nu Japan, 8 uur tijdsverschil. Ik heb al last van de overgang van zomer- naar wintertijd en andersom :bonk:

3. wat als er iemand doodgaat?
We hebben twee (schoon)ouders met kanker, ze zijn weliswaar beide nog onder behandeling en niet terminaal, maar ik heb het al even uitgezocht: als ze tijdens onze vakantie komen te overlijden dan hebben we hoogstwaarschijnlijk geen recht op een vergoeding om eerder terug te komen omdat we nu al weten dat ze ziek zijn. Plus uit Japan ben je ook niet 1,2,3 terug

4. uberhaupt de vliegreis.
12 tot 20 uur onderweg O_O Bagage die kwijt kan raken. Trombosebenen door het lange zitten.... Ja, ik weet het ik ben doemscenario's aan het bedenken maar :facepalm:

5. japan
Enerzijds lijkt het me een prachtig land, aan de andere kant: we spreken de taal niet, we kennen de gebruiken daar niet etc. etc.

Uiteindelijk gaan we het waarschijnlijk wel doen hoor, maar ik ben er zo onwijs gespannen over. Herkent iemand dit en wat doe je eraan?

Updte: we hebben de reis inmiddels geboekt.
auroraatje wijzigde dit bericht op 05-04-2025 11:04
1.15% gewijzigd
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:00
dat was mijn eigen idee om ver weg te gaan. Dus dat ligt niet aan mijn man. Alleen hadden we het er gewoon niet goed genoeg over gehad, waardoor we beiden van de ander dachten dat we dezelfde wensen hadden. En ja, ik heb (voor mijn gevoel) wel meer water bij de wijn gedaan dan mijn man, maar mijn wensen waren ook 'extremer', zeg maar.

Want binnen Europa willen blijven is een extremere wens dan (meer dan) 20 uur vliegen?

Edit: oh, je wilde naar Florida. Nou, geen idee waarom je het dan hebt over dat jij in Europa wilde blijven want Florida ligt toch echt aan de andere kant van de grote plas en is dus ook flink wat uurtjes vliegen.
s-groot wijzigde dit bericht op 03-04-2025 18:14
17.67% gewijzigd
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:08
Nee, ik dacht dat we naar Florida wilden om daar alle pretparken te bezoeken. Mijn man had niet door hoeveel pretparken daar waren, dus die dacht dat we ook genoeg tijd hadden om andere dingen te bezichtigen. Ik word chagrijnig van het idee dat ik in pretparkenhoofdstad van de wereld ben en dan 'maar' de helft van de pretparken kan bezoeken omdat er ook andere dingen gedaan moeten worden. Dus we hebben besloten om te gaan zoeken naar een andere plek met Disneyparken waar we ook wat cultuur kunnen snuiven omdat mijn man daar behoefte aan heeft.

Dus ja, ik ben ook niet de makkelijkste hoor, wat dat betreft.
Florida extremer? Hoe lang hadden jullie in gedachte te gaan dan? Want je kan die parken toch combineren met de Everglades ofzo?
star⁴ wijzigde dit bericht op 03-04-2025 18:15
7.26% gewijzigd
Is ieders eis een pretparken-vakantie?
Star⁴ schreef:
03-04-2025 18:14
Florida extremer?

Dat opzich niet, maar van pretpark naar pretpark naar pretpark is misschien wel extreem? :-$
Frizz schreef:
Zoals ik het lees zijn de pretparken haar eis en cultuur snuiven zijn eis. En in Florida zijn te veel pretparken om tijd over te houden voor andere dingen (hoeveel zijn het er wel niet als je wekenlang gaat?) dus vandaar Japan.

Heeft Californië ook niet een Disneyland? Kun je daar niet heen en dat je dan minder pretparken-FOMO hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:08
Nee, ik dacht dat we naar Florida wilden om daar alle pretparken te bezoeken. Mijn man had niet door hoeveel pretparken daar waren, dus die dacht dat we ook genoeg tijd hadden om andere dingen te bezichtigen. Ik word chagrijnig van het idee dat ik in pretparkenhoofdstad van de wereld ben en dan 'maar' de helft van de pretparken kan bezoeken omdat er ook andere dingen gedaan moeten worden. Dus we hebben besloten om te gaan zoeken naar een andere plek met Disneyparken waar we ook wat cultuur kunnen snuiven omdat mijn man daar behoefte aan heeft.

Dus ja, ik ben ook niet de makkelijkste hoor, wat dat betreft.

Gezellig.

Dus vanwege een Disneypark hebben jullie soort van besloten om naar Japan te gaan, want je man wil meer dingen zien dan pretparken in Florida. Japan is duur land en met je Engels kom je niet zo heel ver (ook niet qua borden).

Hoe hard is de eis van pretparken? Buiten Europa? (Het is maar een streep op de kaart hè?)
himalaya wijzigde dit bericht op 03-04-2025 18:19
1.94% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:15
Dat opzich niet, maar van pretpark naar pretpark naar pretpark is misschien wel extreem? :-$

Gelukkig ben je niet met mij getrouwd! ;-D
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:15
Ik had nog een aanvulling gedaan. Je kan in Florida toch prima eea combineren? Waarom word jij daar chagrijning van? Gaan jullie maar kort?
En nu heb je zoiets ?
https://getjrpass.com/nl/reisroute/14-dagen-amusement/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Frizz schreef:

Ja, daar zijn we wel over uit, alleen de verhouding tussen hoeveelheid pretparken en andere bezienswaardigheden zijn we niet helemaal over eens, en daarin heb ik wel meer water bij de wijn gedaan dan mijn man.
Als TO een pretparkenvakantie wil en man cultuur dan snap ik wel waarom ze er niet uitkomen. Dat staat echt zo ver van elkaar af. Ik zou het doodzonde vinden om zo ver te reizen voor pretparken alleen. Maargoed.
Susan schreef:
03-04-2025 18:16
Zoals ik het lees zijn de pretparken haar eis en cultuur snuiven zijn eis. En in Florida zijn te veel pretparken om tijd over te houden voor andere dingen (hoeveel zijn het er wel niet als je wekenlang gaat?) dus vandaar Japan.

Heeft Californië ook niet een Disneyland? Kun je daar niet heen en dat je dan minder pretparken-FOMO hebt?
Nederland heeft ook best veel pretparken.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik geloof dat dit topic een stuk beter op psyche past.
Star⁴ schreef:
03-04-2025 18:17
Ik had nog een aanvulling gedaan. Je kan in Florida toch prima eea combineren? Waarom word jij daar chagrijning van? Gaan jullie maar kort?

We kwamen er budget-technisch niet uit met Florida met onze beide wensen.

California hebben we ook naar gekeken, maar sprak ons beiden minder aan (toch nog iets waar we het wel over eens waren ;-) )
auroraatje schreef:
Ja, daar zijn we wel over uit, alleen de verhouding tussen hoeveelheid pretparken en andere bezienswaardigheden zijn we niet helemaal over eens, en daarin heb ik wel meer water bij de wijn gedaan dan mijn man.
Qua inhoud of qua bestemming?
Want hoe liggen de verhoudingen nu dan, qua water en wijn?
Star⁴ schreef:

FOMO
Ik zou dan toch Florida doen en dan een programma maken wat pretparken met cultuur afwisselt. Waarom heb jij het idee dat je meer water bij de wijn moet doen TO? Je combineert dan toch jullie beider wensen?
Bbubbels schreef:
03-04-2025 18:18
Als TO een pretparkenvakantie wil en man cultuur dan snap ik wel waarom ze er niet uitkomen. Dat staat echt zo ver van elkaar af. Ik zou het doodzonde vinden om zo ver te reizen voor pretparken alleen. Maargoed.

Mee eens. Ga dan lekker allebei je eigen reis maken, wat een geld voor zulke compromissen en het dan nog niet echt naar je zin hebben.
auroraatje schreef:
Dus als je in Japan elke dag een pretpark zou bezoeken lijkt het je wel leuk ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bbubbels schreef:
03-04-2025 18:20
Ik zou dan toch Florida doen en dan een programma maken wat pretparken met cultuur afwisselt. Waarom heb jij het idee dat je meer water bij de wijn moet doen TO? Je combineert dan toch jullie beider wensen?

Omdat ze alle pretparken daar wil doen maar van man moet er ook nog wat cultuur gedaan worden.
Bbubbels schreef:
03-04-2025 18:18

Ja, dat zegt mijn man ook, vandaar Japan. :)

Ik merk wel dat de reacties van "ga dan toch gewoon niet" me wel doen beseffen dat dat óók niet is wat ik wil. Ik zou alleen zo graag iets chiller erover willen zijn.

Misschien moeten we het gewoon gaan boeken en dat ik eens ga stoppen met twijfelen.
S-Groot schreef:
03-04-2025 18:19
Ik geloof dat dit topic een stuk beter op psyche past.
Je haalt me de woorden uit mijn toetsenbord.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Bbubbels schreef:
03-04-2025 18:20
Dan zou ik nog eerder op Interrail gaan en in ieder aangedaan land één pretpark bezoeken. Geen gezeur met jetlag, het is niet ver weg dus als er iemand doodgaat ben je zo weer thuis, genoeg cultuur om te kunnen snuiven en het is prima te betalen. Iedereen gelukkig, iedereen blij.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
auroraatje schreef:
03-04-2025 18:22
Ja, dat zegt mijn man ook, vandaar Japan. :)

Ik merk wel dat de reacties van "ga dan toch gewoon niet" me wel doen beseffen dat dat óók niet is wat ik wil. Ik zou alleen zo graag iets chiller erover willen zijn.

Misschien moeten we het gewoon gaan boeken en dat ik eens ga stoppen met twijfelen.
Niet boeken maar iets zoeken waar je beide een goed gevoel bij hebt!
Als je naar Japan gaat mis je ook een hoop pretparken. Dan kan je net zo goed naar Florida gaan en deels pretparken doen en deels cultuur.
Lady*Voldemort schreef:
03-04-2025 17:59
Tja, ik wilde dit jaar graag naar Frankrijk. Niet echt een wereldreis natuurlijk, maar man zag het totaal niet zitten omdat sowieso niet zo graag naar het Buitenland gaat en omdat ie geen Frans spreekt en zo. In eerste instantie is ie toch accoord gegaan, maar zijn bezwaren bleven dus nu gaan we naar Zeeland. Is ook leuk, en dan zit ik tenminste niet een half jaar met een zenuwachtige man en met een beetje pech tijdens mijn vakantie met een chagrijnige man ook nog. Dan maar geen Frankrijk hoor, Frankrijk loopt niet zomaar weg.
Frankrijk loopt niet weg, maar je kan lang wachten voordat jouw man erheen wil.

Je kan natuurlijk ook een keer naar Brussel gaan, of Luxemburg.
Op de campings daar spreken ze vaak ook duits of Nederlands.

En voor de ergste pech een goede reisverzekering, zodat je vervangend vervoer krijgt als je de alarmcentrale belt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven