Geld & Recht alle pijlers

Erfstuk schenken aan wie?

06-04-2025 13:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebaseerd op een vergelijkbare casus in mijn omgeving, waar iedereen gelukkig in harmonie met elkaar leeft en hier geen ruzie van maakt.

Mevrouw X heeft van haar moeder een mooi sieraad geërfd. Ze wil dat sieraad schenken aan 1 van de kinderen. Ze heeft 3 dochters en een zoon. De kinderen staan er neutraal in. Geen scheve ogen als een ander het krijgt.

Voor zover dat relevant is: Dochter A heeft een dochter en een zoon. Dochter B heeft een zoon. Dochter C heeft geen kinderwens. Zoon D heeft twee dochters. Ook voor zover dat relevant is: de band is met alle kinderen goed.

Wat zou jij in zo'n geval doen?
Navragen hoeveel kinderen een sieraad willen, en dan van het bestaande sieraad nieuwe sieraden laten maken. Zo draagt iedereen die het wel een stukje van het oude sieraad met zich mee en iedereen kan naar eigen wens iets ontwerpen.
hadea1 schreef:
06-04-2025 14:00
Als het iets is dat gedragen gaat/kan worden door een vrouw en er is niemand met een duidelijke voorkeur, dan zou ik het aan oudste dochter of oudste kleindochter (beetje afhankelijk van leeftijd kleindochter en of ze er iets mee heeft) Gewoon om een soort van logica te hebben
Waarom oudste?
Ik vind dat de waarde van het sieraad ook een rol speelt. Is het iets van 100 euro of van 10.000?
Als het echt waardevol is staan de kinderen er misschien toch minder neutraal in dan het nu lijkt.

Ik zou inderdaad degene kiezen die het wil gaan dragen.
Bij een kostbaar sieraad de anderen compenseren met een geld bedrag. Dan misschien de vraag stellen. Wat wil je liever het sieraad of het bedrag in euro's?
Pimpim schreef:
06-04-2025 13:25
Ze wil er heel graag van af. Ze is ook al het huis heel erg aan het opruimen.
Is er een van de kinderen die het echt mooi vindt?
Heeft oma het ook weer van haar moeder ? ( in dat geval is de keuze op dochter die zelf ook een dochter heeft best logisch ) Of was oma eerste eigenaresse van het sieraad ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Valerie schreef:
06-04-2025 14:51
Ik vind dat de waarde van het sieraad ook een rol speelt. Is het iets van 100 euro of van 10.000?
Als het echt waardevol is staan de kinderen er misschien toch minder neutraal in dan het nu lijkt.

Bij een kostbaar sieraad de anderen compenseren met een geld bedrag. Dan misschien de vraag stellen. Wat wil je liever het sieraad of het bedrag in euro's?

En wat als iedereen het bedrag in euro's wil?
Coffee is never my cup of tea
Ik zou het geven aan de dochter die zelf dochters heeft. Zodat het te zijner tijd naar een van die dochters kan.

Zelf ben ik kindvrij, en ik zou het eeuwig zonde vinden dat iets waardevols wat al lang in de familie is, na mijn dood zou verdwijnen. Ik vind het veel fijner dat het naar een van mijn siblings zou gaan, die zelf kinderen hebben. Dan is de kans groter dat het bewaard blijft.
Pimpim schreef:
06-04-2025 13:38
Het neemt weinig plek in. Het kan wel in huis blijven, maar ze wil er graag van af. Het is iets dat mentaal speelt, ze wil dit van haar "to do" lijstje.

Er zijn geen andere erfstukken.

Overigens gaat het om een sieraad dat je niet dagelijks draagt. Meer op een speciale gelegenheid omdat het wel een beetje eruit ziet als iets met bombarie. Hiermee ga je zeg maar niet naar kantoor voor een normale werkdag.

Beetje moeilijk doenerij vind ik. Als er iemand is die het echt wil gaan dragen dan geeft ze het aan die persoon (evt. te leen) en anders bewaart ze het gewoon zelf.
himalaya schreef:
06-04-2025 13:28
Vragen wie het echt wil hebben en gaat dragen. Hoeveel kinderen die personen hebben doet er dan toch niet toe?
Misschien heeft de kindvrije persoon tzt wel een heel dierbaar buurmeisje ofzo. Hij/zij mag het dan toch geven aan wie zij/hij wil?

Tja, dat zou kunnen toch is dat jammer als er in de familie meer gegadigden zijn. Het sieraad van mijn moeder, dat van mijn oma was gaat naar mijn moeder haar zus omdat wij het niet willen, ik zou dat niet aan zomaar iemand buiten die kring geven of verkopen.

Mijn neef wilde iets van opa dat ik ook graag had gewild, ik vind het prima dat hij het heeft gekregen, maar ik vind het wel jammer dat hij het uiteindelijk toch naar de kringloop heeft gebracht.

Mijn oma's granaten die ik vaker heb geregen dan mij een haar lief was gingen naar mijn tante met twee zoons. Als ze naar één van mijn neven hun vrouw gaan is dat maar zo. Als ze in de bak gaan zou ik ze graag hebben. Is alleen heel lastig om dat zomaar aan mijn neven te vragen.
Aan degene die er (ook emotionele) waarde aan hecht en het zelf graag wil dragen. Er zijn nu eenmaal mensen die graag sieraden dragen, maar ook die dat nooit doen.
Bij ons gaan vaders sieraden naar mijn broer. Die van mijn moeder naar mijn zus en mezelf. Verder hebben man en ik al uitgesloten dat de koude kant zeg maar, niet erft.
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2025 15:12
Heeft oma het ook weer van haar moeder ? ( in dat geval is de keuze op dochter die zelf ook een dochter heeft best logisch ) Of was oma eerste eigenaresse van het sieraad ?
Oma was eerste eigenaresse.
Star⁴ schreef:
06-04-2025 14:53
Is er een van de kinderen die het echt mooi vindt?
Iedereen vindt het mooi.
Valerie schreef:
06-04-2025 14:51

Het is waardevol. En de kinderen staan er nog steeds neutraal in.
Raver schreef:
06-04-2025 13:58
Dat iedereen er neutraal in staat is waarschijnlijk niet het geval. Maar wordt het niet toegegeven om verschillende redenen.
Dit is in dit geval niet waar.
Je kunt het ook gewoon aan iemand in bewaring geven. Bij voorkeur degene die het misschien wel af en toe wil dragen.

Ik heb het mooie servies van oma in huis, omdat ik het een keer gebruikt heb voor een feestje, maar de familie weet dat ze me gewoon kunnen vragen, als ze het een keer kunnen gebruiken voor iets.

Als iedereen zo gemoedelijk met elkaar omgaat, kun je het gewoon aan allemaal geven en dan 1 iemand die het bewaart.

Misschien kan het een verbindend stuk zijn. Iets van oma wat ze samen koesteren en af en toe inzetten op speciale momenten.
dropdrop wijzigde dit bericht op 06-04-2025 17:04
28.05% gewijzigd
Laten taxeren en voor allen een financieel gelijkwaardige optie aanbieden (en dan mogen ze het zelf verdelen wat mij betreft) . Dit soort dingen zijn de snelste weg naar ruzie/ ontevredenheid in gezinnen. Ontzettend zonde!
Redhead70 schreef:
06-04-2025 16:36
Bij ons gaan vaders sieraden naar mijn broer. Die van mijn moeder naar mijn zus en mezelf. Verder hebben man en ik al uitgesloten dat de koude kant zeg maar, niet erft.
Klopt het dat je bedoelt dat de koude kant ook moet erven? Want dat zeg je. Maar bedoel je dat? Zo ja, waarom zou de koude kant moeten erven? Familiestukken lijken me juist iets voor de warme kant
Ik ben nu nieuwsgierig naar wat het voor iets is? Een diamanten tiara? Bij de Oranjes weet ik dat de "kroonjuwelen" geen persoonlijk eigendom worden van een draagster, maar familiebezit blijven. Omdat sommigen hier ook iets dergelijks voorstellen.
Verkopen en de opbrengst onder alle kinderen verdelen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Sierlijk schreef:
06-04-2025 15:33
Ik zou het geven aan de dochter die zelf dochters heeft. Zodat het te zijner tijd naar een van die dochters kan.

Zelf ben ik kindvrij, en ik zou het eeuwig zonde vinden dat iets waardevols wat al lang in de familie is, na mijn dood zou verdwijnen. Ik vind het veel fijner dat het naar een van mijn siblings zou gaan, die zelf kinderen hebben. Dan is de kans groter dat het bewaard blijft.
Dan kan een nichtje het toch erven? En misschien hebben die kleindochters er juist niets mee, en krijgt een van de kleinzonen een dochtertje dat het prachtig vindt.
Als ze het elkaar allemaal gunnen en het tegelijk ook best zouden willen hebben, lijkt loten me geen gekke optie. Al iedereen zich daarin kan vinden uiteraard.
Hier gaat zo'n erfstuk naar het oudste kind.

Als die overlijdt beslissen de kinderen meestal wat er met het ding gebeurt.
Ofwel gaat het daar ook weer naar de oudste, ofwel gaat het naar een broer of zus.
Meestal de volgende in lijn.

Het blijft wel altijd bij eigen bloed. Het wordt nooit aan "aanhang" doorgegeven.
Teveel gedoe dat het uit de familie gaat bij eventuele scheidingen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
apiejapie schreef:
06-04-2025 17:22
Klopt het dat je bedoelt dat de koude kant ook moet erven? Want dat zeg je. Maar bedoel je dat? Zo ja, waarom zou de koude kant moeten erven? Familiestukken lijken me juist iets voor de warme kant
De koude kant erft niet. Uitgesloten dus ook van sieraden.
Als er niemand is die het heel heel erg graag wil hebben, en om gedoe later te voorkomen, is verkopen misschien ook een optie. En dan van het geld met z'n allen iets leuks gaan doen zodat er een mooie gezamenlijke herinnering is aan degene van wie het sieraad was.
Is mi meer waard dan een sieraad wat de grootste deel van de tijd in een la door zal brengen.
Jammer dater niet meer sieraden/erfstukken zijn. Ook geen trouwringen of bijvoorbeeld het horloge van de vader? Of andere dierbare stukken?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven