Geld & Recht alle pijlers

Erfstuk schenken aan wie?

06-04-2025 13:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebaseerd op een vergelijkbare casus in mijn omgeving, waar iedereen gelukkig in harmonie met elkaar leeft en hier geen ruzie van maakt.

Mevrouw X heeft van haar moeder een mooi sieraad geërfd. Ze wil dat sieraad schenken aan 1 van de kinderen. Ze heeft 3 dochters en een zoon. De kinderen staan er neutraal in. Geen scheve ogen als een ander het krijgt.

Voor zover dat relevant is: Dochter A heeft een dochter en een zoon. Dochter B heeft een zoon. Dochter C heeft geen kinderwens. Zoon D heeft twee dochters. Ook voor zover dat relevant is: de band is met alle kinderen goed.

Wat zou jij in zo'n geval doen?
Gewoon loten, hoe moeilijk kan het zijn?
So much universe, and so little time.
Ik zou zeker niet verkopen, je wil het stuk denk ik in de familie houden.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Redhead70 schreef:
06-04-2025 17:46
De koude kant erft niet. Uitgesloten dus ook van sieraden.

Dat is niet wat je eerder zegt. Daar sluit je uit dat ze niets erven. Dus erven ze iets toch?
Vragen wie er mee wil loten en dan verloten.
Grappig, of eigenlijk om te janken. Mijn moeder had een lijstje gemaakt wat ze graag in de familie wilde houden. Nu is een zus bewindvoerder geworden en gaat gewoon de boel verdelen aan wie het maar wil. Of wie het hardste roept.
Everything you see I owe to spaghetti!
Mijn eerste gedachte was naar de oudste dochter en dan geeft zij het weer door aan haar dochter. Zo blijft het in de familie. Ik kan me voorstellen dat het voor de andere kinderen wat oneerlijk kan voelen. Maar het sieraad kan nu eenmaal maar aan 1 persoon gegeven worden. Loten kan natuurlijk ook, als iedereen het even graag wil hebben. Dat zou mijn tweede optie zijn

Ik ben wel blij dat mijn moeder bepaalde sieraden aan mij wil overdragen en niet aan mijn broer die ook dochters heeft. Hij doet daar ook niet moeilijk over net zoals ik bepaalde zaken van mijn vader aan hem zal gunnen ondanks dat ik zelf ook zoons heb. Er zijn twee sieraden die ik zelf heel graag wil hebben en later aan mijn eigen dochter wil geven. Puur omdat er grote emotionele waarde aan zit, mijn oma droeg ze en mijn moeder draagt ze nu en ik zal ze zelf ook dragen. Maar mijn moeder heeft meerdere sieraden dus er blijft ook nog over voor mijn nichtjes als ze dat willen.

In het geval van meerdere kinderen is het lastig verdelen als er maar 1 belangrijk erfstuk is. Ik kan me het “dilemma” goed voorstellen, jammer dat er niet voor iedereen iets bijzonders is
Sierlijk schreef:
06-04-2025 15:33
Ik zou het geven aan de dochter die zelf dochters heeft. Zodat het te zijner tijd naar een van die dochters kan.

Zelf ben ik kindvrij, en ik zou het eeuwig zonde vinden dat iets waardevols wat al lang in de familie is, na mijn dood zou verdwijnen. Ik vind het veel fijner dat het naar een van mijn siblings zou gaan, die zelf kinderen hebben. Dan is de kans groter dat het bewaard blijft.
Ik ben ook kindvrij en zou het juist heel pijnlijk vinden als ik word uitgesloten van bepaalde erfstukken om die reden. Ik kan het zelf immers later ook prima aan een nichtje schenken.
Laat ze zelf overleggen. Zij het dan geven aan degene die het het meest zou dragen. En die kinderen zijn inderdaad niet relevant want dochter C kan het bijv ook aan een van nichtjes geven later.
Nadinexxx schreef:
06-04-2025 20:07
Laat ze zelf overleggen. Zij het dan geven aan degene die het het meest zou dragen. En die kinderen zijn inderdaad niet relevant want dochter C kan het bijv ook aan een van nichtjes geven later.
Vind ik wel relevant want iets wat je eigen moeder heeft gedragen heeft doorgaans toch meer emotionele waarde dan wanneer een tante het heeft gedragen
Aangezien je zegt dat het een duur ding is, zou ik het laten taxeren en de kinderen laten overleggen.
Mimi19 schreef:
06-04-2025 20:27
Vind ik wel relevant want iets wat je eigen moeder heeft gedragen heeft doorgaans toch meer emotionele waarde dan wanneer een tante het heeft gedragen
Maar als zo'n nichtje het sierraad supermooi zou vinden, en de zussen van zus C niet, dan kan dat toch? Dus ik zie dat iets anders .
Aan de oudste dochter of oudste kleindochter
Nadinexxx schreef:
06-04-2025 22:17
Maar als zo'n nichtje het sierraad supermooi zou vinden, en de zussen van zus C niet, dan kan dat toch? Dus ik zie dat iets anders .
Snap ik hoor, dit is zo persoonlijk. Iedereen heeft er weer een andere mening over of een ander gevoel bij. Dat maakt het ook zo lastig
Marianneke schreef:
06-04-2025 15:14
En wat als iedereen het bedrag in euro's wil?
Dan verlaag je het bedrag in euro's geleidelijk totdat iemand liever het sieraad wil.
Ik zou dit de dochters onderling uit laten zoeken. Het klinken als nuchtere mensen die goed met elkaar overweg kunnen, dan komen ze hier ook wel uit.

Ik zou niet oudste dochter doen of een dochter met dochters. Daar krijg je sneller scheve ogen van.
Zelf vind ik dit de oplossing van vier sieraden van maken ook erg mooi, maar kan me ook voorstellen dat je het erfstuk in originele staat wil houden.
Annapicobella schreef:
06-04-2025 18:52
Grappig, of eigenlijk om te janken. Mijn moeder had een lijstje gemaakt wat ze graag in de familie wilde houden. Nu is een zus bewindvoerder geworden en gaat gewoon de boel verdelen aan wie het maar wil. Of wie het hardste roept.
Verdelen onder familie? Dan is het toch goed, of bedoel je ook onder buitenstaanders?
Ik zou het aan een van de kinderen geven die als schatbewaarder fungeert. Als iemand het wil gebruiken dan kan het worden opgehaald. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de oudste dochter en die kan het doorgeven aan haar eigen oudste dochter of het oudste nichtje als ze geen dochters heeft. Zeker als het heel waardevol (in geld) is dan zou ik het wel goed laten vastleggen. Juist om dat soort ringetjes en dingetjes krijg je na overlijden vaak de grootste ruzie. Nu is alles nog goed en prima maar 5 jaar na overlijden van moeder weet niemand de afspraak meer.
problemen:
- moeder wil sieraad per se schenken
- ze heeft te veel nazaten
- nazaten lijken weinig geïnteresseerd in het sieraad

Ik zou dan als kind zeggen, als je het per se wil weggeven en je kunt niet kiezen, verkoop je het maar en verdeel je de opbrengst.

Ik zou zelf niet zitten wachten op de opdracht iets in de familie te houden. Gelukkig was mijn familie daar ook niet van, maar mijn schoonfamilie heeft hier wel eens iets gebracht met die opdracht. Daar zit mijn man ook niet op te wachten.
Stormke81 schreef:
06-04-2025 14:02
Hier anders gedaan: ik heb van alle erfstukken 4 sieraden laten maken. Oude elementen in een nieuwe stijl en dat dragen we dagelijks.
Dit vind ik echt heel mooi
Of idd taxeren en de rest een gelijk bedrag schenken. Als ze allemaal het bedrag willen, dan weer naar optie 1:voor allemaal iets laten maken van dat erfstuk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven