Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekadviseur vraagt om meer geld

07-04-2025 12:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een vriend van ons is zijn eerste hypotheekaanvraag afgewezen, waarna adviseur bij een andere bank de aanvraag heeft neergelegd.
Deze adviseur werkte obv no cure no pay.
Buiten het feit dat hij de documenten naar de bank toestuurde die werden gevraagd, heeft hij alleen aangegeven welke documenten benodigd zijn en deze hebben wij aangeleverd. Ook heeft hij 2x een email gestuurd naar de makelaar voor uitstel van ontbindende voorwaarden.

Nu vraagt hij ongeacht de uitslag van de bank (wel of niet hypotheek) een extra bedrag van 2000,- omdat hij 2x uitstel heeft gevraagd (gewoon een mail met 2 zinnen) en de bank extra toelichting moest geven (deze toelichting hebben wij zelf met onze eigen boekhouder gedaan)

Hij heeft het over extra inspanningen, weet niet of er mensen zijn die hier verstand van hebben, maar kan hij dit zomaar doen en welke extra inspanningen vraag ik me af.
Je hebt als het goed is een overeenkomst getekend met de adviseur, waarin staat op welke basis je moet betalen. Dat is het belangrijkste, welke afspraken ben je overeen gekomen.
Er is blijkbaar geen overeenkomst getekend nog. Mondeling heeft deze adviseur aangegeven dat zijn bemiddelingskosten 3000,- is en no cure no pay heeft hij aangegeven. Maar nu ineens wil hij 1500 voor de extra werkzaamheden.
Oh gekruist
mylittlepony wijzigde dit bericht op 07-04-2025 13:18
84.95% gewijzigd
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
kreefje schreef:
07-04-2025 12:57
Er is blijkbaar geen overeenkomst getekend nog. Mondeling heeft deze adviseur aangegeven dat zijn bemiddelingskosten 3000,- is en no cure no pay heeft hij aangegeven. Maar nu ineens wil hij 1500 voor de extra werkzaamheden.
In de OP heb je het nog over 2000...
Bijzonder dat de hypotheekadviseur aan het werk gaat zonder getekende overeenkomst.
Jullie hebben deze aanvraag met behulp van een vriend gedaan? Of vraag je advies voor een vriend?
kreefje schreef:
In de OP staat 2.000,-.

Verder zou ik hem zeggen dat er een vast bedrag is afgesproken.
ik vraag advies voor een vriend, sorry de kosten voor extra werkzaamheden zijn 2000. Er is blijkbaar geen overeenkomst getekend nog, adviseur heeft dit mondeling aangegeven. Bijzonder inderdaad, maar buiten het doorsturen van de benodigde documenten, taxatie aanvraag en 2x een email opstellen zijn er geen extra werkzaamheden,
En heeft die vriend dit al teruggekoppeld naar adviseur; dat dit niet volgens afspraak is? En zo ja, wat was zijn reactie?
Een mondelinge afspraak is bindend dus adviseur kan niet zomaar er ineens dingen bij gaan rekenen. Wel bijzonder dat er niets getekend is.
Nog niet teruggekoppeld nee, omdat de huidige aanvraag nog loopt. Beetje in de stress dat hij het proces van aanvraag dan gaat stopzetten. Na goed, ik denk dat hij moet laten specificeren welke extra werkzaamheden die niet binnen zijn taken liggen heeft uitgevoerd.
Dus de adviseur heeft eigenlijk nog niets gedaan en er is nog geen overeenkomst. Dan zou ik die ook vooral niet gaan tekenen en een ander zoeken
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
nee is ook een antwoord.
Als hij niet tevreden is met deze adviseur dan stopt je vriend de samenwerking en vraagt hij zelf z'n hypotheek aan. Zo moeilijk is het doorgaans niet.
kreefje schreef:
07-04-2025 13:06
ik vraag advies voor een vriend, sorry de kosten voor extra werkzaamheden zijn 2000. Er is blijkbaar geen overeenkomst getekend nog, adviseur heeft dit mondeling aangegeven. Bijzonder inderdaad, maar buiten het doorsturen van de benodigde documenten, taxatie aanvraag en 2x een email opstellen zijn er geen extra werkzaamheden,
Dan kan je het verzoek om extra geld naast je neer leggen lijkt me.
kreefje schreef:
een vriend van ons...

toen hebben WIJ die documenten aangeleverd...

nu wil hij 2000 extra...

nu wil hij 1500 extra...

je kunt ook té hard je best doen om anoniem te blijven hahaha
En doooooor!
broadway schreef:
07-04-2025 13:40
een vriend van ons...

toen hebben WIJ die documenten aangeleverd...

nu wil hij 2000 extra...

nu wil hij 1500 extra...

je kunt ook té hard je best doen om anoniem te blijven hahaha

Wij hebben hem hierbij geholpen. Zo heftig onderwerp is het niet om anoniem te moeten blijven. Vandaar dat ik af en toe in de wij vorm schrijf. Maar voor hem, voor mij of voor ons, maakt niet heel veel uit, de vraag blijft hetzelfde.
kreefje schreef:
07-04-2025 14:07
Wij hebben hem hierbij geholpen. Zo heftig onderwerp is het niet om anoniem te moeten blijven. Vandaar dat ik af en toe in de wij vorm schrijf. Maar voor hem, voor mij of voor ons, maakt niet heel veel uit, de vraag blijft hetzelfde.
het is heel simpel: er is geen overeenkomst dus zowel voor jullie en de adviseur geen poot om op te staan. Het is bekend dat je de adviseur moet betalen voor zijn diensten (vroeger zat dat bij de prijs van de hypotheek in) dus dit kan nog wel vies worden als hij zegt dat die mondelinge afspraak 4,500 was.
En doooooor!
broadway schreef:
07-04-2025 14:12
het is heel simpel: er is geen overeenkomst dus zowel voor jullie en de adviseur geen poot om op te staan. Het is bekend dat je de adviseur moet betalen voor zijn diensten (vroeger zat dat bij de prijs van de hypotheek in) dus dit kan nog wel vies worden als hij zegt dat die mondelinge afspraak 4,500 was.
Nou dat is wat te kort door de bocht. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Het punt daarbij is dat de bewijslast meestal heel lastig ligt.

In dit geval is het eerste bedrag afgesproken. Maar dat was no cure no pay. Er is geen hypotheek tot stand gekomen. Dus geen pay. Het tweede bedrag is een nieuwe afspraak en daar hoeft vriend niet mee akkoord te gaan.

Edit: of de tweede aanvraag wordt nog steeds gezien als een en dezelfde dienstverlening (no cure no pay tot er wel of niet een hypotheek is) en dan hoeft vriend ook niet akkoord te gaan met het tweede bedrag. Dat is een nieuwe afspraak.

(https://www.huisadvocaten.nl/nieuws/ove ... e%20partij.)
Er is neem ik aan wel een overeenkomst. Hij is niet zomaar namens de vriend van TO de makelaar gaan mailen. Dat heeft hij in opdracht van die vriend gedaan. Wellicht dat er wel een schriftelijke overeenkomst was voor de aanvraag van bank nummer 1.

Je moet eerst kijken waar die vriend mee akkoord is gegaan en welke algemene voorwaarden er zijn overeengekomen. Misschien dat die no cure no pay alleen voor de eerste aanvraag was overeengekomen en als er daarna nog een poging gedaan zou worden bij een andere bank niet meer. Zelfde voor eventuele aanvullende werkzaamheden als contact leggen met de makelaar. Als je daarover geen tarief hebt afgesproken zul je wellicht een gebruikelijk tarief moeten betalen. Of dat dan 2000,00 is weet ik niet. Het lijkt inderdaad vrij hoog voor de tijd die er mee gemoeid is geweest.

https://www.akd.eu/nl/insights/geen-uur ... chuldigd-0
De gouden regel is in ieder geval maar weer: eerst heldere afspraken, dan op papier zetten, dan pas uitvoeren en betalen.
Soort van mosterd, Maar waarom zijn hij, jullie en de makelaar akkoord gegaan met een moeilijk te bewijzen mondelinge overeenkomst waarbij niemand precies weet wát er is afgesproken?
Zo’n overeenkomst is geen hogere wiskunde, dat laat de hypotheekadviseur met 3 muisklikken uit de printer rollen.

Het gaat niet over een tientje wat je van iemand leent en belooft het op 1 mei terug te betalen. Het gaat over de mogelijke aankoop van een huis!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen adviseur die zonder getekende opdracht/overeenkomst aan de slag gaat toch.
ShaunTheSheep schreef:
07-04-2025 15:57
Geen adviseur die zonder getekende opdracht/overeenkomst aan de slag gaat toch.

Misschien is die adviseur ook een vriend en dachten ze er allemaal wat te makkelijk over. Anders is het best heel erg vaag om zoiets groots zonder getekende overeenkomst te doen en niet verder te komen dan 'no cure no pay'.
S-Groot schreef:
07-04-2025 17:31
Misschien is die adviseur ook een vriend en dachten ze er allemaal wat te makkelijk over. Anders is het best heel erg vaag om zoiets groots zonder getekende overeenkomst te doen en niet verder te komen dan 'no cure no pay'.
Ik heb vele tientallen hypotheek-adviseurs geadviseerd in hun kwaliteitsdenken (en zich aan de wet houden) en dat heeft me geleerd dat ook in die branche de variatie groot is. Veel heel prima adviseurs, sommige echt goed, en sommige echt cowboys of amateurs.
MyLittlePony schreef:
07-04-2025 17:36
Ik heb vele tientallen hypotheek-adviseurs geadviseerd in hun kwaliteitsdenken (en zich aan de wet houden) en dat heeft me geleerd dat ook in die branche de variatie groot is. Veel heel prima adviseurs, sommige echt goed, en sommige echt cowboys of amateurs.

Is ook weer zo en misschien zelfs wel een verdienmodel van deze no cure no payer.
S-Groot schreef:
07-04-2025 18:02
Is ook weer zo en misschien zelfs wel een verdienmodel van deze no cure no payer.
Beunhazerij kan behoorlijk goed rendement geven

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven