andijvie: vette vingers van mat zwarte keukenkasten
dinsdag 8 april 2025 om 15:34
sinds begin dit jaar wonen we in ons nieuwe prachtige huis... een huis met een grote woonkeuken die door de vorige eigenaren is geplaatst. (afgelopen zomer, dus nog heel nieuw).
Deze keuken is modern opgezet en met veel (heel veel) kastruimte. Er is dus echt weinig op aan te merken..
Alleen...deze keuken is mat zwart. Ik vind het prachtig en zou niet anders willen, ware het niet dat ik helemaal krankjorum wordt van de vette vingers op de deuren. Uiteraard roepen we de hele dag: greep gebruiken... maar ja,in een onbewaakt ogenblik zit iedereen klaarblijkelijk toch met zijn vette vingers aan die deuren.
Op social media zag ik een mengsel van schoonmaak azijn- Glansspoelmiddel en afwasmiddel. Ik heb het geprobeerd, maar het doet niets.
Een simpel sopje... nope, doet ook niets..
Wie heeft DE tip??
en als we hier dan toch bezig zijn, gooi je eigen gekmakende schoonmaakklusje er ook maar in, wie weet heeft iemand ook voor jouw probleem de oplossing?
Deze keuken is modern opgezet en met veel (heel veel) kastruimte. Er is dus echt weinig op aan te merken..
Alleen...deze keuken is mat zwart. Ik vind het prachtig en zou niet anders willen, ware het niet dat ik helemaal krankjorum wordt van de vette vingers op de deuren. Uiteraard roepen we de hele dag: greep gebruiken... maar ja,in een onbewaakt ogenblik zit iedereen klaarblijkelijk toch met zijn vette vingers aan die deuren.
Op social media zag ik een mengsel van schoonmaak azijn- Glansspoelmiddel en afwasmiddel. Ik heb het geprobeerd, maar het doet niets.
Een simpel sopje... nope, doet ook niets..
Wie heeft DE tip??
en als we hier dan toch bezig zijn, gooi je eigen gekmakende schoonmaakklusje er ook maar in, wie weet heeft iemand ook voor jouw probleem de oplossing?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 8 april 2025 om 15:39
De polierdoeken van Action (of izi clean, scheelt weinig, maar zijn ietsje beter)
edit: deze doek: https://www.action.com/nl-nl/p/3006312/luxe-polierdoek/
gewoon vochtig bij geen/weinig vlekken en vochtig van water en (de doek) ingespoten met glassex als er vingers opzitten.
ik heb nu 2 jaar een matzwarte keuken. (eigen schuld, maar mijn hemel wat een hel) en sinds een maand de glassex ontdekt. werkt perfect!
oh en ik heb gewoon eigen merk ruitenreiniger.
en belangrijk: geen microvezeldoekjes. als je daar iets te hard mee boent krijg je een soort schuurvlek die dus niet meer weggaat.. ja eigen ervaring
gewoon vochtig bij geen/weinig vlekken en vochtig van water en (de doek) ingespoten met glassex als er vingers opzitten.
ik heb nu 2 jaar een matzwarte keuken. (eigen schuld, maar mijn hemel wat een hel) en sinds een maand de glassex ontdekt. werkt perfect!
en belangrijk: geen microvezeldoekjes. als je daar iets te hard mee boent krijg je een soort schuurvlek die dus niet meer weggaat.. ja eigen ervaring

En doooooor!
dinsdag 8 april 2025 om 15:41
broadway schreef: ↑08-04-2025 15:39De polierdoeken van Action (of izi clean, scheelt weinig, maar zijn ietsje beter)
en belangrijk: geen microvezeldoekjes. als je daar iets te hard mee boent krijg je een soort schuurvlek die dus niet meer weggaat.. ja eigen ervaring![]()

Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 8 april 2025 om 15:51
dinsdag 8 april 2025 om 15:55
Groene zeep helpt niet. Dank voor de tip van Glassex. Ga ik proberen en ik ben bang dat ik wel microvezeldoek heb gebruikt al een tijd lang....Maar ik ga het proberen met Glassex. Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan. Mooie keuken maar wat een vlekken!
dinsdag 8 april 2025 om 16:03
Ik gebruik een wit wondersponsje voor mijn mat zwarte keuken. (eerst geprobeerd op de binnenkant van een deurtje). Dat werkt prima en krast niet op dit materiaal. Ik probeerde het ook op een mat rode kast, maar daarbij kleurde de spons al na een keer wrijven rood. Dus eerst op een verborgen plekje proberen.
dinsdag 8 april 2025 om 16:57
Nee, vingerafdrukken op een hoogglans keuken werken niet hetzelfde als op een matte keuken helaas
dinsdag 8 april 2025 om 19:16
Hahahah ook dan is het devies: poetsen!Sterrenstof74 schreef: ↑08-04-2025 18:36Geen tips.
Ik dacht bij het lezen van topic titel dat je vette vingers kreeg van je keuken....![]()
dinsdag 8 april 2025 om 19:24
Welke dan?? Gewoon de ontvetter voor het schilderen?Muurbloempje schreef: ↑08-04-2025 19:22Hier ook een mat zwarte keuken. Sinds kort St Marc ontdekt om op deze kasten te gebruiken. Werkt als een trein. Voor het eerst in 4 jaar écht schone deurtjes!

woensdag 16 april 2025 om 10:58
Heldin!!! Heb net glassex eindelijk kunnen uitproberen nav dit topic. Pfoe wat een makkie nu, wat scheelt dit zeg! Zo blij met deze tip.broadway schreef: ↑08-04-2025 15:39De polierdoeken van Action (of izi clean, scheelt weinig, maar zijn ietsje beter)
en belangrijk: geen microvezeldoekjes. als je daar iets te hard mee boent krijg je een soort schuurvlek die dus niet meer weggaat.. ja eigen ervaring![]()
Super bedankt!
woensdag 16 april 2025 om 12:33

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in