Overlast hond buren wat te doen?

09-04-2025 12:20 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo

Ik ben meestal een stille meelezer maar heb nu zelf even wat raad nodig.
Ik heb sinds een 3 tal maanden nieuwe buren met een grote hond ( geen idee welk ras maar een vrij grote zwarte hond met bruine markeringen).
Deze hond woont in de tuin, heeft een overdekte kennel en loopt meestal vrij in de tuin.
Wij wonen langs een vrij drukke wandelweg en de hond blaft naar alles zowel overdag als in de vroege ochtend en late avond.
Tussen 23 en 6u zit hij volgens mij opgesloten in de kennel en dan is hij stiller op sporadisch geblaf na.

Het eerste is dat ik gek wordt van het geblaf, het zijn oude gehorige huizen en ik hoor het tot binnen. Een keer blaffen geen probleem maar dit is de hele dag door non-stop.

Tweede is dat er enkel een vrij lage draadomheining rondom de tuinen staat en ik schrik heb dat de hond hierover gaat springen of bijten door de draad.
Ik ben momenteel zwanger en hebben verschillende jonge kinderen in de familie en vriendenkring en ben bang dat de hond hen door de draad zou bijten. Als ik buiten zit in de tuin zit hij non-stop naar mij te grommen en blaffen. Ik probeer al weken ' vriendjes' te maken door hondenkoekjes naar hem te gooien maar hij neemt dit niet aan.

Ik ben aan het overwegen om houten panelen te plaatsen langs mijn kant van de tuin maar vind het nogal wat dat ik deze kosten moet maken door de agressieve hond van de buren.

Helaas is met de buren praten geen optie ze spreken geen Nederland, Engels of duits en doen niet open als ik aanbel. Vermoed dat ze een Oost-europese taal spreken.

Wat doe ik hier best mee? Politie? Los van het feit dat het ook hartstikke zielig is voor de hond zelf die hele dagen moederziel alleen in de tuin zit.
Het gaat over koopwoningen dus woningbouw is niet aan de orde.
Lady*Voldemort schreef:
09-04-2025 16:45
Dat koekjes gooien zou ik inderdaad per kerende post mee stoppen. Hoe zou jij het vinden als je toch al een kutleven had en iemand kwam je steeds maar bekogelen. En ja, natuurlijk bedoel je het goed maar ik vrees dat het averechts werkt.

Wijkagent lijkt me dan weer wel een goed idee.
Nou dat dus. Begin maar eens met de wijkagent.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt van Explorista)
Claire45 schreef:
10-04-2025 07:17
Ik ben geen hondenkenner maar het klinkt alsof deze hond nooit wordt uitgelaten (want de buren zijn nooit in beeld) en dus permanent in de tuin zit: is dat überhaupt toegestaan? Of hebben de buren een soort landgoed als tuin?
De levenskwaliteit van veel honden zou flink vooruit gaan als ze de hele dag in de tuin zouden mogen, al was het maar een klein tuintje. Een veel beter en interessanter leven dan binnen liggen suffen in een woonkamer. Maar dan moet de hond wel kunnen ontspannen en niet de godganse dag lopen blaffen of agressie tonen naar willekeurige voorbijgangers of buren.

TO, als er alleen maar gaas naar de buren is, zie je ze dan nooit? Even naar buiten wenken? En met de mobiel in de hand erachter komen welke taal ze spreken door ze aan land aan te laten wijzen op maps en dan Google Translate te gebruiken.
SunShine35 schreef:
10-04-2025 07:09
Als je de hele dag je hypothetische hond hoort blaffen zou ik inderdaad psychologische hulp zoeken :-D

To, ik zou de wijkagent bellen. En op een of andere manier achterhalen (gemeente?) welke taal zij spreken. Misschien kan wijkagent en een tolk langs gaan?

:proud:

Weet je uit welk land ze komen? Als ze niet opendoen zou je nog een briefje in hun taal door de bus kunnen gooien, met vriendelijke maar wel duidelijke tekst. Helpt dat niet, dan wijkagent bellen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Pimpelmeesje87 schreef:
09-04-2025 15:07
Wijkagent inschakelen. Desnoods burenbemiddeling.

Google ook even op 'buren hond overlast' voor meer achtergrond.
Ik heb echt diep medelijden met je. Dit is mijn horrorbeeld van nieuwe buren (ik krijg binnenkort ook nieuwe buren en hoop vreselijk hard dat ze geen hond hebben). Je kunt knetter en knettergek worden van een hond die constant aanslaat. De enige oplossing die ik zie is ook de politie inschakelen voor overlast. Dit is wat copilot erover zegt:

Er zijn regels in Nederland die betrekking hebben op hondenoverlast, zoals aanhoudend geblaf. Dit valt vaak onder de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van gemeenten. Volgens de APV is de eigenaar of houder van een hond verplicht ervoor te zorgen dat het dier niet hinderlijk is voor de omgeving of de nachtrust verstoort.

Als het geblaf aanhoudt en gesprekken met de eigenaar geen oplossing bieden, kun je dit melden bij de gemeente of de politie. In sommige gevallen kan de politie boetes uitdelen of zelfs de hond in beslag nemen, maar dit gebeurt pas na meerdere waarschuwingen
Redhead70 schreef:
09-04-2025 21:14
Honden liefhebbers zijn best vaak leuke mensen is mijn ervaring. ook al gaat dat hier wat anders.
Mwoah, niet per se mijn ervaring. Ik vind hondenliefhebbers door de mand genomen nogal blind voor hun eigen dier. ZIJ hebben ervoor gekozen en daarom zijn ZIJ ook bereid de overlast erbij te nemen en naar het langdurige perspectief te kijken (dat de hond na training met 6 maanden bijv. een stuk minder aanslaat). Een buur zit echter die 6 maanden met samengeknepen billen echter constant in spanning en hoopt dat het gewoon ophoudt. Niet over 6 maanden, maar NU. Of volgende week.

Ik heb helemaal niks met honden. Ik gun een hond een fijn leven. Dat absoluut. Maar waar sommige mensen reageren met ah, wat sneu voor die hond, denk ik vooral wat intens kut voor die mensen.
NomenNesci0 schreef:
10-04-2025 10:02
Mwoah, niet per se mijn ervaring. Ik vind hondenliefhebbers door de mand genomen nogal blind voor hun eigen dier. ZIJ hebben ervoor gekozen en daarom zijn ZIJ ook bereid de overlast erbij te nemen en naar het langdurige perspectief te kijken (dat de hond na training met 6 maanden bijv. een stuk minder aanslaat). Een buur zit echter die 6 maanden met samengeknepen billen echter constant in spanning en hoopt dat het gewoon ophoudt. Niet over 6 maanden, maar NU. Of volgende week.

Ik heb helemaal niks met honden. Ik gun een hond een fijn leven. Dat absoluut. Maar waar sommige mensen reageren met ah, wat sneu voor die hond, denk ik vooral wat intens kut voor die mensen.
Ik heb ook niks met honden maar ik vind het wel (ook) zielig voor de hond. Sowieso vind ik veel honden zielig omdat ze het grootste deel van hun leven in een afgesloten ruimte verblijven terwijl ze gewoon lekker de hele dag in vrijheid buiten zouden moeten rennen. In het boek van Miranda July, All fours, las ik een interessante stelling, namelijk dat het bezitten van een hond neerkomt op een moderne vorm van slavernij. Daar zit iets in. De hond staat ten dienst van de mens en wordt in een tegennatuurlijke omgeving gedwongen omdat het voor zijn baasje zo leuk en gezellig en ontspannen is om een huisdier te hebben maar wat heeft de hond eraan? Zij pleitte voor afschaffing van hondenbezit, maar ze zag wel in dat het lastig zou worden om tegen alle hondenbezitters te zeggen dat hun huidige hond hun laatste hond zou zijn, zodat het fenomeen hondenbezitter zou uitsterven. Ik vond het een terecht punt. Ik moet vaak aan haar uitspraak denken als ik weer een veel te grote hond aan een riem door de stad zie schuifelen, in de wetenschap dat het arme beest straks weer drie trappen op moet klimmen om de verdere dag op een kleine etage te bivakkeren.
Claire45 schreef:
10-04-2025 11:25
Ik heb ook niks met honden maar ik vind het wel (ook) zielig voor de hond. Sowieso vind ik veel honden zielig omdat ze het grootste deel van hun leven in een afgesloten ruimte verblijven terwijl ze gewoon lekker de hele dag in vrijheid buiten zouden moeten rennen. In het boek van Miranda July, All fours, las ik een interessante stelling, namelijk dat het bezitten van een hond neerkomt op een moderne vorm van slavernij. Daar zit iets in. De hond staat ten dienst van de mens en wordt in een tegennatuurlijke omgeving gedwongen omdat het voor zijn baasje zo leuk en gezellig en ontspannen is om een huisdier te hebben maar wat heeft de hond eraan? Zij pleitte voor afschaffing van hondenbezit, maar ze zag wel in dat het lastig zou worden om tegen alle hondenbezitters te zeggen dat hun huidige hond hun laatste hond zou zijn, zodat het fenomeen hondenbezitter zou uitsterven. Ik vond het een terecht punt. Ik moet vaak aan haar uitspraak denken als ik weer een veel te grote hond aan een riem door de stad zie schuifelen, in de wetenschap dat het arme beest straks weer drie trappen op moet klimmen om de verdere dag op een kleine etage te bivakkeren.
:-?
All fours is een roman. Beter bekend als het Eerste Menopauzale Boek. Over een gewaaide veertiger die zichzelf gaat herontdekken en uitvinden door een jonge gast uit te wonen in een motel. De schrijfster heeft niet veel kaas gegeten van de dierenwereld.
Nou ja, toch zit er wel iets in. Huisdieren zijn puur weer een verzinsel van de mens zelf. Om het zélf gezelliger of leuker te hebben. Ik vraag me soms ook wel eens af hoe blij onze katten nou eigenlijk zijn.... in feite sluit je dieren onvrijwillig op in je huis. Maar goed....dat is weer een andere discussie.
Ik denk niet dat je het hebebn van honden kan afschaffen, maar ik zou wel willen dat er strengere wetten en regels voor komen om de regelmatige lawaai overlast van die beesten te verminderen of in ieder geval te kunnen aanpakken. Nu heb je vaak geen stok om mee te slaan
Precies. Omdat overlast als heel subjectief wordt gezien en men vaak pas ingrijpt als het écht de spuigaten uitloopt. Dat je dan onderhand al maanden, zo niet jaren, verder bent met veel stress, dat mag allemaal voorgaan op baasjes die zichzelf geweldige baasjes vinden of die vinden dat je maar gewoon moet wennen aan natuurlijk gedrag (nee, een waakse hond in een woonwijk is géén natuurlijk gedrag. Dat is stressvol voor de hond én alle mensen die er in de buurt wonen).
Sierlijk schreef:
09-04-2025 15:32
Gek dat de eigenaren hier nooit zelf last van hebben. Ik zou toch echt gek worden als mijn hypothetische hond aldoor blafte.
Nou inderdaad!
Voelen ze dan geen onrust, irritatie of zorgen voor de hond?
Heel apart dat soort mensen.
LemoosGaatDoor schreef:
10-04-2025 12:59
:-?
All fours is een roman. Beter bekend als het Eerste Menopauzale Boek. Over een gewaaide veertiger die zichzelf gaat herontdekken en uitvinden door een jonge gast uit te wonen in een motel. De schrijfster heeft niet veel kaas gegeten van de dierenwereld.
All Fours is 'autofiction', volgens July zelf 'written close to the bone', al blijft het natuurlijk fictie, maar wel met een autobiografisch uitgangspunt dat inderdaad draait om haar eigen ervaringen met de peri-menopauze. Geen idee of ze veel kaas heeft gegeten van de dierenwereld, maar mij sprak het gedachte-experiment wel aan. Het is niet realistisch om hondenbezit te verbieden, dat snap ik ook wel en er zijn natuurlijk genoeg situaties te bedenken waarin een hond een heerlijk, vrij leven heeft, maar als stadsbewoner kijk ik regelmatig met pijn in mijn hart naar de bizarre stroom honden die rondschuifelt in de verkeersdrukte. Dat kan volgens mij gewoon de bedoeling niet zijn, hoe leuk de baasjes het ook vinden om een hond te hebben.

De hond waarover dit topic gaat, wordt ook niet beschreven als erg gelukkig. De hele dag opgesloten zitten in een tuin is een vorm van dierenmishandeling, vind ik. Daarom zou ik zeker de politie bellen. En, zoals iemand anders al opperde, proberen andere buren zo ver te krijgen om ook een klacht in te dienen.
Attraverso schreef:
10-04-2025 07:30
Belonen? Met hondenkoekjes? :hihi:
De mijne heeft juist een voorkeur voor goedkope zooi, terwijl ze het niet mag hebben vanwege een voedselallergie. Ik loop dus als een soort politieagent op te letten dat ze van niemand iets krijgt :roll:

On topic: hoewel je het goed bedoelt TO, zou ik koekjes geven om alle door anderen genoemde redenen niet doen.
Een hond die buiten ligt hoeft niet perse ongelukkig te zijn (Mijn kleine hond loopt meestal als we uit zijn geweest van de voordeur recht naar de achterdeur om weer naar buiten te kunnen). Eerder lijkt het constant blaffen een teken dat hij niet gelukkig is. Hij staat constant "aan" en kan geen rust vinden. Mijn hondje blaft nooit buiten of er moet iets heel uitzonderlijks zijn (heteluchtballonnen die laag overvliegen bijvoorbeeld). Ik zou er inderdaad zelf ook gek van worden als ze constant aansloeg.
In geval contact met de buren niet mogelijk is, lijkt ook mij het beste om advies in te winnen bij de wijkagent en bij de dierenbescherming (en in geval je huurt, ook bij de woningbouwvereniging).
In ieder geval zou ik met kinderen geen risico nemen en een hoge schutting plaatsen aan jouw kant.
dan zal terugblaffen ook wel geen goed idee zijn, he?
Lady*Voldemort schreef:
09-04-2025 18:07
Een waakhond in een woonwijk? Beetje gek niet.

En die koekjes deed TO om vriendjes met die enge hond te worden. Niet dat ik denk dat dat helpt maar ze had echt de intentie niet om het beest bij te voederen.
De burenvan mijn ouders hebben ook een waakhond. Ook gewoon in een woonwijk. Weet niet waarom dat gek is?
Carpe Diem!
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb gisteren de wijkagent opgebeld en deze gaat mij volgende week terugbellen. Ik ga is proberen polsen bij de andere buren of er nog iemand last van heeft.

Het speelt zich af in Nederland (dichtbij de grens met Belgie) ;-) .
Ik zit geen hele dagen in de tuin van de buren te loeren maar ik werk meerdere dagen in de week van thuis.

Het is ook niet geheel duidelijk wie er juist precies in het huis wonen, er wonen sowieso 2 mannen en een vrouw maar verblijven vaak ook andere mensen. De vrouw heb ik proberen aanspreken maar die kijkt gewoon weg en loopt door. De andere man geeft aan geen Nederlands te verstaan en loopt dan ook weg.

Ik ken zelf niet zoveel van honden maar het dier komt niet verwaarloosd over qua eten of drinken, hij is niet ondervoed. Volgens mij mist hij aandacht.
Het gaat hier overigens over kleine stadstuinen van nog geen 100m2 dus geen kasteeltuin.
misspatrice schreef:
11-04-2025 07:45
De burenvan mijn ouders hebben ook een waakhond. Ook gewoon in een woonwijk. Weet niet waarom dat gek is?
Een WAAK hond is ervoor om aan te slaan als mensen op of dichtbij het terrein komen. Functioneel als je in een buitengebied woont, omdat dan een alarm afgaat. Niet functioneel in een woonwijk, waar het doorgaans krioelt van de mensen en een WAAKSE hond aan de lopende band aanslaat. Dat zorgt voor veel stress bij een hond (constant alert op alles) en veel stress bij de mensen in de buurt, omdat die constant een blaffende hond horen (wat heel hard op je zenuwstelsel slaat, net als huilende babys).
Wat een aso's aan buren heb je. Ik bedoel, als ze de taal niet machtig zijn, kunnen ze nog wel hun best doen om je te proberen te begrijpen door er moeite in te steken. Ik denk dat dit type mensen geen zin in gezeik heeft en het eerlijk gezegd ook weinig boeit wat jij ervan vindt. Ik zou dan zeker geen moeite meer steken in proberen om in contact te komen en meteen de gemeente of wijkagent in te schakelen.
Streepjeskat schreef:
10-04-2025 13:35
Nou ja, toch zit er wel iets in. Huisdieren zijn puur weer een verzinsel van de mens zelf. Om het zélf gezelliger of leuker te hebben. Ik vraag me soms ook wel eens af hoe blij onze katten nou eigenlijk zijn.... in feite sluit je dieren onvrijwillig op in je huis. Maar goed....dat is weer een andere discussie.
Ik denk niet dat je het hebebn van honden kan afschaffen, maar ik zou wel willen dat er strengere wetten en regels voor komen om de regelmatige lawaai overlast van die beesten te verminderen of in ieder geval te kunnen aanpakken. Nu heb je vaak geen stok om mee te slaan
Klopt niet helemaal: katten zijn bij mensen in de buurt gaan wonen omdat daar veel voedsel te vinden is. (Muizen en ratten die afkomen op kruimels van brood ed, die vormen weer voedsel voor katten)
Om die reden vind ik dat katten ook naar buiten moeten kunnen, dat zit in hun natuur.
Een hond maakt deel uit van een roedel. Het is dierenmishandeling om een hond alsmaar in zijn eentje in de tuin te laten zitten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven