Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
maandag 7 april 2025 om 18:55
30 kilo is ook wel echt heel veel, @tanteslankie! Ik heb met mijn (bijna) 18 kilo minder al het gevoel dat ik een heel nieuw lijf heb gekregen. Ik vind het ook nog steeds vrij bizar om bijvoorbeeld 15 kilo op te tillen. Blijft zo moeilijk voor te stellen dat ik dat met me mee zeulde.
Wat is jouw plan verder? Wil je nog meer afvallen? En zo nee, ga je nog wel door met GLP-1 medicatie?
Wat is jouw plan verder? Wil je nog meer afvallen? En zo nee, ga je nog wel door met GLP-1 medicatie?
The impossible just takes a little longer.
maandag 7 april 2025 om 22:21
18 kg is ook een boel hoor!Avena schreef: ↑07-04-2025 18:5530 kilo is ook wel echt heel veel, @tanteslankie! Ik heb met mijn (bijna) 18 kilo minder al het gevoel dat ik een heel nieuw lijf heb gekregen. Ik vind het ook nog steeds vrij bizar om bijvoorbeeld 15 kilo op te tillen. Blijft zo moeilijk voor te stellen dat ik dat met me mee zeulde.
Ik wil nog 6 kg afvallen. Dan zit ik in de groene bmi balk. Ik denk dat ik wel moet blijven spuiten voor mijn diabetes. Want hoewel ik geen insuline meer spuit, slik ik nog wel 1x metformine per dag. De diabetes is hormoon gerelateerd, werd geconstateerd in mijn zwangerschap 17 jaar geleden en werd erger 5 jaar geleden toen de overgang zijn intrede deed. Misschien als ik daar doorheen ben, dat ik dan kan stoppen. Ik spuit 0,5 mg ozempic, dus niet de hoogste dosering.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
maandag 7 april 2025 om 22:22
Heel herkenbaar. Ik gun jou zo ook goede resultaten.poldervrouw schreef: ↑07-04-2025 21:46Ik moet ook minimaal 30 kg kwijt. En die eet onrust. En mijn eetstoornis .. dus best wel gecompliceerd dus ..
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
dinsdag 8 april 2025 om 17:47
Tanteslankie20 schreef: ↑07-04-2025 22:2118 kg is ook een boel hoor!
Ik wil nog 6 kg afvallen. Dan zit ik in de groene bmi balk. Ik denk dat ik wel moet blijven spuiten voor mijn diabetes. Want hoewel ik geen insuline meer spuit, slik ik nog wel 1x metformine per dag. De diabetes is hormoon gerelateerd, werd geconstateerd in mijn zwangerschap 17 jaar geleden en werd erger 5 jaar geleden toen de overgang zijn intrede deed. Misschien als ik daar doorheen ben, dat ik dan kan stoppen. Ik spuit 0,5 mg ozempic, dus niet de hoogste dosering.
O, dat is niet veel, 0,5 mg Ozempic. Lekker mee doorgaan, zou ik zeggen als het ondertussen nog steeds de food noise weghoudt.
The impossible just takes a little longer.
dinsdag 8 april 2025 om 19:40
Kun je wat meer vertellen over het verschil tussen de twee klinkieken? Ik ben nog in dubio wat en waar (en dan ook nog welke). Ik val net buiten de bmi grens, en heb geen trek in een GLI traject. Dus het wordt een zelf-betalen verhaal. Dus zoek een plek waar ik niet helemaal aan m’n lot wordt overgelaten maar wat nog enigszins acceptabel is qua prijs.Nienke8 schreef: ↑03-04-2025 21:43Ik zit sinds vandaag op 0,5 Wegovy. Ben ook overgestapt van de body clinic naar de vischer kliniek en dat is goed bevallen Veel (!) goedkoper en een fijn intakegesprek. Veel minder commercieel. In de overgangsperiode heb ik een week niet Wegovy gebruikt en ik merkte dat het vele eten ‘s avonds gewoon weer terugkwam. Vrij confronterend dus. Ben blij dat ik nu weer verder kan met waar ik gestopt was. Hoop dat de bijwerkingen meevallen.
Merk dat ik het ook wel lastig vind. Voel me toch een beetje een loser dat dit nu de oplossing zou moeten zijn. En schaam me dus ook om m’n omgeving evt deelgenoot te moeten maken. Hoe voelt dat bij jullie?
woensdag 9 april 2025 om 11:50
Ik had gelukkig huisarts die besefte dat GLI voor mij ook niet passend was. Heb al meerdere keren traject met Personal trainers gehad waarbij voeding grote rol speelde. En omdat vergoeding voor mij niet vereist was, heb ik gelijk Mounjaro voorgeschreven gekregen.
Ben er inmiddels 10 weken mee bezig en ruim 14kg afgevallen. Het gaat heel snel, en dat is denk ik vooral omdat ik ook veel sport. Dat deed ik altijd al, alleen toen had het geen effect op de weegschaal. Heel fijn dat het nu dus wel te merken is qua gewicht
Maar het begint nu ook zichtbaar te worden voor de mensen om me heen. Wist nog niet hoe open ik er over wilde zijn, maar nu met de vragen die komen vertel ik bijna elke keer het eerlijke verhaal. Tot nu toe alleen maar hele lieve en supportive reacties gekregen. Veel meer dan dat ik verwacht zou hebben, ook meer interesse er in hoe het dan werkt. Dus voor mij voelt het goed om er open in te zijn, maar snap dat het ook drempel kan zijn.
Ben er inmiddels 10 weken mee bezig en ruim 14kg afgevallen. Het gaat heel snel, en dat is denk ik vooral omdat ik ook veel sport. Dat deed ik altijd al, alleen toen had het geen effect op de weegschaal. Heel fijn dat het nu dus wel te merken is qua gewicht
Maar het begint nu ook zichtbaar te worden voor de mensen om me heen. Wist nog niet hoe open ik er over wilde zijn, maar nu met de vragen die komen vertel ik bijna elke keer het eerlijke verhaal. Tot nu toe alleen maar hele lieve en supportive reacties gekregen. Veel meer dan dat ik verwacht zou hebben, ook meer interesse er in hoe het dan werkt. Dus voor mij voelt het goed om er open in te zijn, maar snap dat het ook drempel kan zijn.
woensdag 9 april 2025 om 20:48
Na mijn gastric bypass waarmee ik nooit al mijn overgewicht ben mee kwijtgeraakt, mag ik nu van de huisarts starten met Rybelsus 3 mg. Niet vergoed terwijl ik wel een hoog bmi heb, mijn diabetes type 2 is niet erg genoeg.
Volgens mijn dokter zou ik niet misselijk mogen worden of diarree krijgen, maar ik lees heel wat anders. Ik werk op een klein kantoor met het toilet erg dicht bij. Ik heb de bijwerkingen er voor over om eindelijk weer af te vallen, maar ik zou dit liever niet delen met mijn collega's. Hadden jullie erg veel last van bijwerkingen die niet te verbergen zijn? Ik wil sowieso zaterdag starten zodat ik de eerste 2 dagen toch thuis ben.
Volgens mijn dokter zou ik niet misselijk mogen worden of diarree krijgen, maar ik lees heel wat anders. Ik werk op een klein kantoor met het toilet erg dicht bij. Ik heb de bijwerkingen er voor over om eindelijk weer af te vallen, maar ik zou dit liever niet delen met mijn collega's. Hadden jullie erg veel last van bijwerkingen die niet te verbergen zijn? Ik wil sowieso zaterdag starten zodat ik de eerste 2 dagen toch thuis ben.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
woensdag 9 april 2025 om 22:02
Ik kom ook even buurten. Vorige week bij de huisarts geweest. Althans, die zei meteen al met de praktijkondersteuner te gaan praten. En die zei weer dat zij geen tijd hebben voor begeleiding en ik maar naar de NOk moest of de Bodyclinic. Ze heeft me wel doorverwezen voor een lading waardes testen, dus dat is wel fijn. Maar ik word niet zo blij van perse langs de commerciële kliniek te moeten. Dan liever dat de medicatie gewoon via de huisarts wordt voorgeschreven ipv dat ik de marges van de commerciële kliniek moet gaan betalen.
Ik heb het hele topic doorgelezen. Super fijne info allemaal. Maar lastig blijft het wel. Wat is wijsheid, toch maar langs de commerciële kliniek of proberen via de huisarts en dan maar zonder begeleiding?
Er moet minstens 30 kilo af om in een gezond gewicht te komen. Ik weet precies wat mijn valkuilen zijn en wat gezond eten is. De theorie is echt het probleem niet.
Als de uitslagen binnen zijn, heb ik weer een afspraak. En dan moet ik aangeven wat ik wil.
Ik heb het hele topic doorgelezen. Super fijne info allemaal. Maar lastig blijft het wel. Wat is wijsheid, toch maar langs de commerciële kliniek of proberen via de huisarts en dan maar zonder begeleiding?
Er moet minstens 30 kilo af om in een gezond gewicht te komen. Ik weet precies wat mijn valkuilen zijn en wat gezond eten is. De theorie is echt het probleem niet.
Als de uitslagen binnen zijn, heb ik weer een afspraak. En dan moet ik aangeven wat ik wil.
donderdag 10 april 2025 om 09:06
@Dannas2: ik gebruik zelf nu bijna twee maanden Mounjaro en heb in die periode alleen na een week of drie een check gehad bij de huisarts. Dat was meer het bespreken van bijwerkingen en mijn bloeddruk meten. Verder is het alleen even aan de bel trekken als het nodig is. Oh ja, en voor de start had ik een afspraak met de POH over het prikken. Maar hierover zijn ook heel veel filmpjes terug te vinden op YouTube. Het is geen hogere wiskunde. Ik heb zelf heel veel gehad aan Reddit. Hier wordt veel gedeeld over wat belangrijk is om eventuele bijwerkingen te voorkomen.
Ik zou het zelf dus zonde vinden om dat extra geld te besteden aan een kliniek.
Ik zou het zelf dus zonde vinden om dat extra geld te besteden aan een kliniek.
donderdag 10 april 2025 om 12:41
Ik heb t wel verborgen kunnen houden. Ik was ook niet heel misselijk, ik kon gewoon alleen bijna niet eten. Naar de wc gaan was een hel. Ik heb heel vaak op de wc gezeten om er iets uit te persen. Ik heb uiteindelijk van die zakjes gehad en daarmee ging het iets makkelijker. En ik was doodmoe de eerste 2 maanden.MrsNiceGuy schreef: ↑09-04-2025 20:48Na mijn gastric bypass waarmee ik nooit al mijn overgewicht ben mee kwijtgeraakt, mag ik nu van de huisarts starten met Rybelsus 3 mg. Niet vergoed terwijl ik wel een hoog bmi heb, mijn diabetes type 2 is niet erg genoeg.
Succes!!
donderdag 10 april 2025 om 16:29
Bijverschijnselen is heel lastig te voorspellen. Sommige mensen hebben veel last, anderen helemaal niet. Het is ook niet perse elke week hetzelfde.
Ik heb niet zo veel bijwerkingen maar mijn darmen zijn wel van slag, dat gaat van alles er uit tot dagen niks. Maar ik heb er verder niet zo'n last van en niemand heeft het gemerkt verder. Dus ja, dat kan gewoon helemaal goed gaan.
Het is mij echt 100% meegevallen tot nog toe. Ik gebruik nu twee maanden Mounjaro (en ongeveer 10 kg kwijt!)
Ik heb niet zo veel bijwerkingen maar mijn darmen zijn wel van slag, dat gaat van alles er uit tot dagen niks. Maar ik heb er verder niet zo'n last van en niemand heeft het gemerkt verder. Dus ja, dat kan gewoon helemaal goed gaan.
Het is mij echt 100% meegevallen tot nog toe. Ik gebruik nu twee maanden Mounjaro (en ongeveer 10 kg kwijt!)
donderdag 10 april 2025 om 17:54
Dankjewel! Ik start voor de zekerheid nu zaterdag. Mijn apotheker zegt dat als ik niet te veel water neem bij het innemen en geen grote porties eet, het wel zal meevallen met de misselijkheid. En kleine porties heb ik toch al door mijn bypass.Tanteslankie20 schreef: ↑10-04-2025 12:41Ik heb t wel verborgen kunnen houden. Ik was ook niet heel misselijk, ik kon gewoon alleen bijna niet eten. Naar de wc gaan was een hel. Ik heb heel vaak op de wc gezeten om er iets uit te persen. Ik heb uiteindelijk van die zakjes gehad en daarmee ging het iets makkelijker. En ik was doodmoe de eerste 2 maanden.
Succes!!
Hij zegt zelfs dat Rybelsus in de Engelstalige literatuur aangeraden wordt na een gastric bypass om het gewichtsverlies te behouden. Ik had dit dus 15 jaar geleden al moeten hebben.
Het is ook niet de misselijkheid waar ik bang voor ben, eerder de darmklachten omdat die hoor -en ruikbaar zijn voor anderen

Maar ik begin er vol goede moed aan. Ik zie wel vaker mensen klagen over iets waar ik weinig tot geen last van heb dus wie weet. Fingers crossed...
donderdag 10 april 2025 om 17:56
Jij ook bedankt, we gaan het zien. Misschien ben ik wel bij de gelukkigen met weinig bijwerkingen.Saelle1 schreef: ↑10-04-2025 16:29Bijverschijnselen is heel lastig te voorspellen. Sommige mensen hebben veel last, anderen helemaal niet. Het is ook niet perse elke week hetzelfde.
donderdag 10 april 2025 om 18:27
Dank voor je ervaring! Vind zelfs de stap naar de HA lastig. Ik vrees een beetje voor een “je moet de knop omzetten” reactie. Kom ook echt nooit bij de HA dus heb er nul connectie mee. En ik heb een soort van voordeel dat ik een stuk zwaarder ben dan ik eruit zie. Waardoor ik denk dat mijn omgeving het overdreven vind.Brelle87 schreef: ↑09-04-2025 11:50Ik had gelukkig huisarts die besefte dat GLI voor mij ook niet passend was. Heb al meerdere keren traject met Personal trainers gehad waarbij voeding grote rol speelde. En omdat vergoeding voor mij niet vereist was, heb ik gelijk Mounjaro voorgeschreven gekregen.
Had een poging ondernomen bij die Visscher kliniek maar die kan alleen dinsdagavond. En dan kan ik niet
donderdag 10 april 2025 om 21:46
Ja, die angst had ik ook. Had zelfs m’n man meegevraagd naar de afspraak omdat ik bang was dat ik alleen niet serieus zou worden genomen. Maar tegendeel was waar! Dus weet dat er gelukkig ook meedenkende huisartsen zijn die snappen wat obesitas in houdt.Zandhaas schreef: ↑10-04-2025 18:27Dank voor je ervaring! Vind zelfs de stap naar de HA lastig. Ik vrees een beetje voor een “je moet de knop omzetten” reactie. Kom ook echt nooit bij de HA dus heb er nul connectie mee. En ik heb een soort van voordeel dat ik een stuk zwaarder ben dan ik eruit zie. Waardoor ik denk dat mijn omgeving het overdreven vind.
Had een poging ondernomen bij die Visscher kliniek maar die kan alleen dinsdagavond. En dan kan ik niet. Dus nog even verder dubben
Wat betreft de bijwerkingen: ik zelf merk dat als ik aan gezonde voeding en kleine porties houd, ik bijna geen bijwerkingen heb. Zo snel als ik wat te veel eet, heb ik opgeblazen gevoel. Maar niets waar ik veel last van heb. Sommige dagen wat constipatie maar ook dat valt mee.
Ik had vooral gewild dat ik zelf hier eerder voor open had gestaan, want het is voor mij echt openbaring hoe m’n relatie met eten/gezondheid nu is.
vrijdag 11 april 2025 om 08:18
Op de website van de Visscher kliniek staat heel duidelijk uitgelegd wat de tarieven zijn. Bij de Body clinic was het ook professioneel, ik ben er ook geweest om op de weegschaal te staan. Maar veel duurder. Ik vind het ook heel stom dat ik naar zo’n commerciële kliniek moet in plaats van de gewone huisarts, maar heb het inmiddels wel geaccepteerd. Hopelijk wordt het in de nabije toekomst goedkoper.Zandhaas schreef: ↑08-04-2025 19:40Kun je wat meer vertellen over het verschil tussen de twee klinkieken? Ik ben nog in dubio wat en waar (en dan ook nog welke). Ik val net buiten de bmi grens, en heb geen trek in een GLI traject. Dus het wordt een zelf-betalen verhaal. Dus zoek een plek waar ik niet helemaal aan m’n lot wordt overgelaten maar wat nog enigszins acceptabel is qua prijs.
Merk dat ik het ook wel lastig vind. Voel me toch een beetje een loser dat dit nu de oplossing zou moeten zijn. En schaam me dus ook om m’n omgeving evt deelgenoot te moeten maken. Hoe voelt dat bij jullie?
vrijdag 11 april 2025 om 13:38
Je schreef eerder dat je BMI niet hoog genoeg is. Let wel op dat als je BMI niet boven de 30 is, je vrij weinig kans maakt, ook niet bij een privekliniek, omdat het dan niet voorgeschreven mag worden.Zandhaas schreef: ↑10-04-2025 18:27Dank voor je ervaring! Vind zelfs de stap naar de HA lastig. Ik vrees een beetje voor een “je moet de knop omzetten” reactie. Kom ook echt nooit bij de HA dus heb er nul connectie mee. En ik heb een soort van voordeel dat ik een stuk zwaarder ben dan ik eruit zie. Waardoor ik denk dat mijn omgeving het overdreven vind.
Had een poging ondernomen bij die Visscher kliniek maar die kan alleen dinsdagavond. En dan kan ik niet. Dus nog even verder dubben
vrijdag 11 april 2025 om 18:20
O echt niet? Ik dacht dat je het wel kreeg maar dan sowieso zelf moet betalen. Dan moet ik er dus met Pasen nog een paar kilo aaneten.
zaterdag 12 april 2025 om 09:58
Hoi,
Ik zit nu ook op 0.5 van Wegovy. Ik heb een pen van 1mg inmiddels maar omdat 0.5 zo goed werkte tel ik de klikjes zodat ik er langer mee kan doen. Ik ben nu 8 kilo kwijt, ben eind januari begonnen maar ik merk inderdaad wel dat ik wel iets meer honger krijg. Dus ik zie het even aan en dan misschien toch naar de 1 mg. Gelukkig geen last van bijwerkingen, af en toe beetje maagzuur. Maar daar heb ik dan rennies voor.
zaterdag 12 april 2025 om 10:07
Mag ik even iets vragen? Ik ben momenteel in overleg met mijn huisarts over de mogelijkheid om te starten met medicatie. Waarschijnlijk kom ik niet in aanmerking voor vergoeding (omdat ik geen diabetes heb), maar dat wordt nog uitgezocht. Ik heb namelijk obstructieve slaapapneu, en er zijn aanwijzingen dat medicatie in dat geval soms wel vergoed wordt.
De apotheek gaf het volgende aan:
Mounjaro: er is een risico op hypo’s, omdat mijn bloedsuikerspiegel normaal is. Dit middel verlaagt die spiegel namelijk vrij sterk. Het positieve is dat Mounjaro het enige middel lijkt te zijn dat een gunstig effect heeft op het verminderen van apneus.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit middel en kunnen delen hoe zij het risico op hypo’s ervaren?
Verder gaf de apotheek aan dat Wegovy in Nederland nog niet wordt voorgeschreven. Saxenda is wél beschikbaar, maar prijzig, omdat je het dagelijks moet injecteren.
Ik vind het eerlijk gezegd best lastig om alles goed uit te zoeken.
De apotheek gaf het volgende aan:
Mounjaro: er is een risico op hypo’s, omdat mijn bloedsuikerspiegel normaal is. Dit middel verlaagt die spiegel namelijk vrij sterk. Het positieve is dat Mounjaro het enige middel lijkt te zijn dat een gunstig effect heeft op het verminderen van apneus.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit middel en kunnen delen hoe zij het risico op hypo’s ervaren?
Verder gaf de apotheek aan dat Wegovy in Nederland nog niet wordt voorgeschreven. Saxenda is wél beschikbaar, maar prijzig, omdat je het dagelijks moet injecteren.
Ik vind het eerlijk gezegd best lastig om alles goed uit te zoeken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in