Alleen op reis
zondag 13 april 2025 om 16:51
Hoi allemaal , ik wilde graag eens verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest.
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd. Ik ben dan van plan zelf wat plekjes te bezoeken.
Ik zou graag verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest. Net als ik gedeeltelijk georganiseerd of echt helemaal zelf ingevuld? Wat heeft het je gebracht? Heb je ook moeilijke / spannende momenten gehad en hoe kijk je er op terug?
Bedankt alvast voor de input!
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd. Ik ben dan van plan zelf wat plekjes te bezoeken.
Ik zou graag verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest. Net als ik gedeeltelijk georganiseerd of echt helemaal zelf ingevuld? Wat heeft het je gebracht? Heb je ook moeilijke / spannende momenten gehad en hoe kijk je er op terug?
Bedankt alvast voor de input!
zondag 13 april 2025 om 16:59
Hi, hoe oud ben je? Dat maakt wel wat uit namelijk. Ik heb eind 20 en medio 30 twee grote reizen in mijn eentje gemaakt. Eerste keer 5 maanden Australië/Nieuw-Zeeland/Fiji, en tweede keer 2 maanden Thailand/Laos/Vietnam/Cambodja. Beiden gedeeltelijk ingevuld, maar ook veel zelf. Ik denk dat het cliché is, maar hoe meer je op jezelf bent aangewezen hoe beter. Out of your comfortzone, maar dat vinden veel mensen erg eng. Tuurlijk zijn er spannende en moeilijke momenten, maar je leert om op jezelf te vertrouwen en een oplossing te bedenken. Ik vond het soms eenzaam, maar ik heb vooral heel veel vrienden gemaakt. Als je onzeker bent, raad ik je aan om het boek Soloreizen van Liesbeth Rasker te kopen. Succes!
https://www.bol.com/nl/nl/f/solo-reizen ... 107638208/
https://www.bol.com/nl/nl/f/solo-reizen ... 107638208/
zondag 13 april 2025 om 17:02
zondag 13 april 2025 om 17:12
Veel alleen gereisd, ook langere tijd. De eerste dagen altijd even wennen, mijn draai vinden, maar daarna erg lekker om alleen rekening te houden met mijzelf. Wil ik blijven of ergens anders heen? Ga ik 3 dagen achter elkaar naar hetzelfde eettentje? Blijf ik lang bij die bezienswaardigheid of heb ik het wel gezien na een half uur? Trek ik een paar dagen op met andere mensen, of vind ik het wel prima alleen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 13 april 2025 om 17:33
Ik ben zelf vaak alleen op vakantie geweest. Naar Rome, Berlijn, Engeland. Dat was altijd alleen met reis en hotel geboekt. De invulling deed ik zelf. Heel fijn, want je kunt lekker precies de dingen doen waar je zin in hebt.
Jaren geleden heb ik een kook vakantie gedaan in Italie. Dat was, muv de reis, helemaal georganiseerd. Ook heel leuk om te doen.
Jaren geleden heb ik een kook vakantie gedaan in Italie. Dat was, muv de reis, helemaal georganiseerd. Ook heel leuk om te doen.
zondag 13 april 2025 om 17:40
Ik bedoel meer; ben je 20'er en ga je backpacken en hostels doen, of ben je 30/40/50 en huur je in je eentje een huis. Leeftijd en type vakantie bedoel ik dus (reizen versus vakantie).
pimpelmeesje87 wijzigde dit bericht op 13-04-2025 17:41
2.55% gewijzigd
zondag 13 april 2025 om 17:47
kiddo2 schreef: ↑13-04-2025 16:51Hoi allemaal , ik wilde graag eens verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest.
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd.
Dit klinkt wel of je op één plek verblijft.
Of ga je nog verder reizen/rondtrekken?
TAFKAPML
zondag 13 april 2025 om 17:47
Ik reis normaal met partner en gezin of vrienden , nog nooit alleen.
Nu het erop aan komt, vind ik het best spannend! Ook een paar reacties van mensen om ons heen ( meesten heel positief hoor) , maakten dat ik opeens even een dubbel gevoel kreeg. Twijfel sloeg toe, doe ik hier wel echt goed aan!? Vandaar de vraag naar ervaringen van anderen. Positief of negatief, gewoon nieuwsgierig
Nu het erop aan komt, vind ik het best spannend! Ook een paar reacties van mensen om ons heen ( meesten heel positief hoor) , maakten dat ik opeens even een dubbel gevoel kreeg. Twijfel sloeg toe, doe ik hier wel echt goed aan!? Vandaar de vraag naar ervaringen van anderen. Positief of negatief, gewoon nieuwsgierig
zondag 13 april 2025 om 17:49
Pimpelmeesje87 schreef: ↑13-04-2025 17:40Ik bedoel meer; ben je 20'er en ga je backpacken en hostels doen, of ben je 30/40/50 en huur je in je eentje een huis. Leeftijd en type vakantie bedoel ik dus (reizen versus vakantie).
Oh zo.
Mja, ook op mijn 20e verbleef ik niet in hostels. Daarom zag ik het niet zo denk ik.
Maar idd. Is het (rond)reizen of op vakantie? De OP is niet heel duidelijk wat dat betreft.
TAFKAPML
zondag 13 april 2025 om 17:51
Mensen hebben altijd meningen. Bij mij vonden bekenden het óf heel leuk en stoer dat ik een maand weg ging óf ze snapten er geen zak van en vonden het heel raar.
En als het niet is wat je er van verwacht kun je altijd weer naar huis toch.
TAFKAPML
zondag 13 april 2025 om 17:54
Ik heb in mijn leven veel alleen gereisd en doe het nog regelmatig. Tegenwoordig liever niet meer al te lang, het liefst combineer ik het alleen reizen met niet-alleen. Afgelopen najaar ben ik bijvoorbeeld in Italië geweest; de eerste dagen ging een vriendin mee. Daarna was ik twee dagen alleen, vervolgens had ik vijf dagen een georganiseerde culinaire reis met kookworkshops in groepsverband. Daarna kwam mijn man naar Italië en hadden we daar nog drie dagen samen. Uiteindelijk voelde ik me gek genoeg het meest alleen in die groep, de andere deelnemers waren allemaal met tweeën gekomen. Maar ik vind een combinatie van gezamenlijke activiteiten (kookcursussen) en alleen zijn over het algemeen wel prettig.
Ik ga ook weleens ergens heen omdat ik sommige werkzaamheden beter kan doen als ik uit mijn dagelijkse omgeving ben. Dan ga ik bijvoorbeeld naar een stad of een Waddeneiland, ben daar een paar dagen alleen en dan sluit mijn man aan.
Langer dan een paar dagen echt helemaal alleen reizen, zonder tussentijdse groepsactiviteiten of zoiets of zonder vooruitzicht dat mijn man of een vriendin nog komt, vind ik niet meer zo leuk als vroeger. Toen ik jong en mooi was had ik altijd vrij snel aansluiting als ik ergens alleen naartoe ging (met mannen), daar ben ik niet meer op uit sinds ik mijn man ken (al 25 jaar inmiddels), sowieso merk ik dat ik veel minder gemakkelijk contact leg met anderen dan vroeger. Soms vind ik dat jammer, meestal mis ik het niet.
Geniet van je retraite, wordt vast heerlijk!
Ik ga ook weleens ergens heen omdat ik sommige werkzaamheden beter kan doen als ik uit mijn dagelijkse omgeving ben. Dan ga ik bijvoorbeeld naar een stad of een Waddeneiland, ben daar een paar dagen alleen en dan sluit mijn man aan.
Langer dan een paar dagen echt helemaal alleen reizen, zonder tussentijdse groepsactiviteiten of zoiets of zonder vooruitzicht dat mijn man of een vriendin nog komt, vind ik niet meer zo leuk als vroeger. Toen ik jong en mooi was had ik altijd vrij snel aansluiting als ik ergens alleen naartoe ging (met mannen), daar ben ik niet meer op uit sinds ik mijn man ken (al 25 jaar inmiddels), sowieso merk ik dat ik veel minder gemakkelijk contact leg met anderen dan vroeger. Soms vind ik dat jammer, meestal mis ik het niet.
Geniet van je retraite, wordt vast heerlijk!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 13 april 2025 om 18:01
Ik bewandel ook een ander levenspad dan de meesten in mijn omgeving. Als ik daarover vertel dan wordt er regelmatig gereageerd met "oh zou ik nooit doen". Nee, klopt. JIJ zou dat nooit doen. Maar echt hoor, de mensen die zo reageren staan niet in jouw schoenen en durven waarschijnlijk ook niet out of their comfortzone te gaan. Zo'n reactie zegt vooral iets over hen dan over jou. Uiteindelijk heb je altijd het meeste spijt van de dingen die je niet doet dan van de dingen die je wel doet. Dus als jij bij je eerste plan dacht "JA ik ga dat lekker doen!" dan ga je dat gewoon doen.kiddo2 schreef: ↑13-04-2025 17:47Ik reis normaal met partner en gezin of vrienden , nog nooit alleen.
Overigens, als je het spannend vindt; toen ik (inclusief angststoornis) op reis ging, heb ik een aantal scenario's bedacht waar ik bang voor was en van tevoren alvast een oplossing bedacht. En dat hielp goed. Overal is een oplossing voor. En weet je, als het echt helemaal kut is, kan je altijd weer naar huis.
Ga je dromen waarmaken, you got this!
zondag 13 april 2025 om 18:03
Reizen in je eentje is top. Maar jij gaat iets anders doen. Je vliegt ergens heen en dan is daar een heel programma wat je gaat volgen met af en toe vrije tijd.
Aan mijn ervaringen heb je daardoor niks, denk ik.
Ik organiseer alles zelf en moet mezelf continu entertainen. En goed zelfredzaam zijn. Op je spullen passen en scherp blijven in bepaalde situaties.
Het ligt er ook aan waar je naartoe gaat. In Bolivia kom je jezelf harder tegen dan in zuid Spanje bijvoorbeeld.
Aan mijn ervaringen heb je daardoor niks, denk ik.
Ik organiseer alles zelf en moet mezelf continu entertainen. En goed zelfredzaam zijn. Op je spullen passen en scherp blijven in bepaalde situaties.
Het ligt er ook aan waar je naartoe gaat. In Bolivia kom je jezelf harder tegen dan in zuid Spanje bijvoorbeeld.
zondag 13 april 2025 om 18:10
Pimpelmeesje87 schreef: ↑13-04-2025 18:01.Maar echt hoor, de mensen die zo reageren staan niet in jouw schoenen en durven waarschijnlijk ook niet out of their comfortzone te gaan.
Of willen.
Heel veel mensen hebben de behoefte niet. En dat is ook prima.
Maar idd, dat gaat meer over hen dan over TO.
TAFKAPML
zondag 13 april 2025 om 18:17
Pimpelmeesje87 schreef: ↑13-04-2025 18:01Ik bewandel ook een ander levenspad dan de meesten in mijn omgeving. Als ik daarover vertel dan wordt er regelmatig gereageerd met "oh zou ik nooit doen". Nee, klopt. JIJ zou dat nooit doen. Maar echt hoor, de mensen die zo reageren staan niet in jouw schoenen en durven waarschijnlijk ook niet out of their comfortzone te gaan. Zo'n reactie zegt vooral iets over hen dan over jou. Uiteindelijk heb je altijd het meeste spijt van de dingen die je niet doet dan van de dingen die je wel doet. Dus als jij bij je eerste plan dacht "JA ik ga dat lekker doen!" dan ga je dat gewoon doen.
Overigens, als je het spannend vindt; toen ik (inclusief angststoornis) op reis ging, heb ik een aantal scenario's bedacht waar ik bang voor was en van tevoren alvast een oplossing bedacht. En dat hielp goed. Overal is een oplossing voor. En weet je, als het echt helemaal kut is, kan je altijd weer naar huis.
Ga je dromen waarmaken, you got this!
Herkenbaar. Mijn pedicure kon er niet over uit dat ik een korte trip maakte, alleen. Heb je met andere mensen gepraat? Nee. Dat vond ze heel apart. Ze vond het ook apart dat ze in het theater een klant tegenkwam, in haar eentje. Tja, als je alleen bent, niemand die mee wil en je graag iets wil zien heb je 2 keuzes. Ik vind het juist mooi als mensen voor hunzelf kiezen en ze zich niet laten tegenhouden door dit soort gedachtes en reacties. Want het zit natuurlijk puur in je hoofd en je eigen gedachtes.
Ik heb me overigens prima vermaakt en ben blij dat ik gegaan ben.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in