Verzakking, continu gevoel te moeten plassen
zondag 13 april 2025 om 22:15
Sinds 1,5 week heb ik vanuit het niks ineens de hele dag het gevoel te moeten plassen. Ga ik naar de wc, 15-30 minuten later kan ik alweer. 2 Keer urine ingeleverd, op kweek gezet maar komt geen blaasontsteking uit. Heb verder ook geen pijn, geen andere klachten. Ik kan mijn plas ook wel ophouden, maar ik voel gewoon continu aandrang. Nu voel ik bij mijn vagina dat het gewoon niet helemaal voelt zoals voorheen. Ook zie ik, als ik met een spiegeltje kijk, dat er een soort wittige uitstulping zit (binnenin). Ik vermoed dus dat mijn blaas is verzakt en dat ik dus niet goed kan uitplassen. Vandaar ook continu die aandrang. Ik heb zelf ook het idee dat de achterwand ook verzakt is overigens, als ik zo voel. Heb donderdag een afspraak staan bij de huisarts. Maar herkent iemand dit misschien? Alleen dus klachten van steeds te moeten plassen? En kan ik daar zelf iets aan doen, waardoor het minder wordt? Het is zo’n ontzettend vervelend gevoel, kan echt de hele dag wel op de wc blijven zitten eigenlijk. Over 2 weken gaan we op vakantie, waarbij we veel gaan lopen. Hoe ga ik dit doen? Ik ga in ieder geval wel tena’s meenemen, mocht ik toch ineens urine verliezen of het niet meer kunnen ophouden. Maar dit is eigenlijk geen doen zo
ik heb niet het idee dat de huisarts hier iets aan kan doen, die gaat me alleen doorsturen naar de gynaecoloog of bekkenfysiotherapie denk ik. Maar ik zou van dat gevoel van te moeten plassen af willen, en snel. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dezelfde klacht. Ik merk dus verder weinig, alleen dat continue gevoel…wordt er een beetje moedeloos van.

zondag 13 april 2025 om 22:22
Dank je! Dat ken ik inderdaad, maar dat is meer bij een overactieve blaas als ik me niet vergis. Vraag me af of dat in mijn geval zou helpen?
Ik vraag me ook af hoe die verzakking ineens zo op is gekomen. Ik ben juist aan het afvallen en begonnen met sporten (roeien, wandelen op de loopband en crosstrainer). Lees dat dat allemaal gewoon mag met een verzakking en juist goed is. Hoe kom ik dan ineens vanuit het niks aan een verzakking? Vind het zo irritant.
zondag 13 april 2025 om 22:22
He wat vervelend, ik denk wel dat je zelf de juiste conclusie hebt getrokken. Je kunt wel spierversterkende oefeningen doen, maar die moet je wel op de juiste manier doen. Dus fysio.
Voor een (bekkenbodem)fysio kan je trouwens ook meteen een afspraak maken, hoeft niet eerst langs de huisarts, dat scheelt misschien weer iets. Als je morgen meteen een afspraak maakt dan kan dat vast nog voor je vakantie. Maar echt resultaat binnen 2 weken is wel heel snel.
(En misschien is een gynaecoloog ook een goed idee maar kleine kans dat je daar nog voor je vakantie terecht kunt...)
Voor een (bekkenbodem)fysio kan je trouwens ook meteen een afspraak maken, hoeft niet eerst langs de huisarts, dat scheelt misschien weer iets. Als je morgen meteen een afspraak maakt dan kan dat vast nog voor je vakantie. Maar echt resultaat binnen 2 weken is wel heel snel.
(En misschien is een gynaecoloog ook een goed idee maar kleine kans dat je daar nog voor je vakantie terecht kunt...)
zondag 13 april 2025 om 22:27
Die heb ik allemaal al bekeken en ik weet dat er wat aan te doen is. Maar ik vraag me vooral af of ik heel snel van dat gevoel van te moeten plassen af kan komen, en dan vooral hoe.
zondag 13 april 2025 om 22:31
Ik had inderdaad een pagina gevonden met link naar die app, maar die is er niet meer kreeg ik als melding. Ik zie wel een app “kegel trainer”. Ik heb die gedownload nu. Edit : die kost geld dus helaas…
Er zit een bekkenfysio hier in de buurt. Maar heb geen aanvullende verzekering en moet dat zelf betalen. En ik moet woensdag ook al naar de tandarts voor een intakegesprek voor een wortelkanaalbehandeling

zondag 13 april 2025 om 22:36
Irregular_Choice schreef: ↑13-04-2025 22:22Dank je! Dat ken ik inderdaad, maar dat is meer bij een overactieve blaas als ik me niet vergis. Vraag me af of dat in mijn geval zou helpen?
Ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt nu je het zo zegt.
zondag 13 april 2025 om 22:50
Weet je zeker dat het een verzakking is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn? Want dan is mijn vraag: Drink je wel voldoende? Ik heb in een ver verleden zelfde probleem gehad met continu aandrang, verder geen klachten en bleek dat ik puur chemisch plaste vanwege te weinig vocht

Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zondag 13 april 2025 om 22:55
Op sommige dagen drink ik juist meer, want tijdens het sporten drink ik nu veel water. Dat deed ik voorheen niet. Op dagen dat ik niet sport ben ik niet meer of minder gaan drinken. En ik ben eigenlijk wel zeker van die verzakking, door wat ik voel bij mijn vagina. Het voelt echt anders dan voorheen.Lebow schreef: ↑13-04-2025 22:50Weet je zeker dat het een verzakking is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn? Want dan is mijn vraag: Drink je wel voldoende? Ik heb in een ver verleden zelfde probleem gehad met continu aandrang, verder geen klachten en bleek dat ik puur chemisch plaste vanwege te weinig vocht![]()
zondag 13 april 2025 om 23:04
Ja, had nergens last van en kreeg ineens op mijn werk aandrang. Naar de wc gegaan, maar even later weer. En sindsdien gaat het al 1,5 week zo. Heb wel steeds contact gehad met de huisarts, urine dus ingeleverd en zelfs een AB kuur gehad uit voorzorg. Ik kon woensdag eventueel, maar dat gaat me echt niet lukken want dat was op dezelfde tijd als de intake bij de tandarts voor de wortelkanaalbehandeling. Donderdag is de eerst mogelijke optie daarna. Een verzakking is verder geen probleem en daar schrik ik niet zo van. Het grootste probleem is dat continue gevoel van moeten plassen.
maandag 14 april 2025 om 05:04
Ik zou voor de zekerheid toch een afspraak willen maken bij de huisarts om te laten vaststellen dat het daadwerkelijk om een verzakking gaat.
De kans dat het een verzakking is, lijkt me ook groot maar zeker vlak voor een vakantie zou ik zeker willen weten of dat het probleem is.
Ik heb zelf al járen een verzakking, opgelopen na mijn tweede bevalling maar ik herken de voortdurende aandrang dan weer niet.
En ja, ik ben in eerste instantie door mijn huisarts naar de gynaecoloog verwezen, niet naar de uroloog.
De kans dat het een verzakking is, lijkt me ook groot maar zeker vlak voor een vakantie zou ik zeker willen weten of dat het probleem is.
Ik heb zelf al járen een verzakking, opgelopen na mijn tweede bevalling maar ik herken de voortdurende aandrang dan weer niet.
En ja, ik ben in eerste instantie door mijn huisarts naar de gynaecoloog verwezen, niet naar de uroloog.
maandag 14 april 2025 om 07:05
Dat dit ineens van één op andere minuut ontstaat is wel vreemd. Een verzakking kan meespelen maar klinkt toch wel als een (om wat voor reden dan ook) overactieve blaas. Ik zou naar de huisarts gaan en een plasdagboekje bijhouden vooraf en ook toch nog een keer een (vooraf zo lang mogelijk opgehouden) ochtendurine meenemen. Soms is een urineweginfectie niet meteen duidelijk.
(Dit is in zekere zin medisch advies, maar ja, aan “ga naar de huisarts” valt verder niet zoveel af te dingen toch?)
(Dit is in zekere zin medisch advies, maar ja, aan “ga naar de huisarts” valt verder niet zoveel af te dingen toch?)
maandag 14 april 2025 om 07:13
Ik moet donderdag urine meenemen ook. Ophouden is geen probleem ‘s nachts. Ik slaap gewoon door en hoef ook niet meteen te rennen als ik wakker wordtCharlie591 schreef: ↑14-04-2025 07:05Dat dit ineens van één op andere minuut ontstaat is wel vreemd. Een verzakking kan meespelen maar klinkt toch wel als een (om wat voor reden dan ook) overactieve blaas. Ik zou naar de huisarts gaan en een plasdagboekje bijhouden vooraf en ook toch nog een keer een (vooraf zo lang mogelijk opgehouden) ochtendurine meenemen. Soms is een urineweginfectie niet meteen duidelijk.

Plasdagboek is wel een goede ja!
maandag 14 april 2025 om 07:14
maandag 14 april 2025 om 07:17
Ik heb donderdag al een afspraak staan met de huisartsLaFleurNoire schreef: ↑14-04-2025 05:04Ik zou voor de zekerheid toch een afspraak willen maken bij de huisarts om te laten vaststellen dat het daadwerkelijk om een verzakking gaat.

maandag 14 april 2025 om 08:04
Heb je ook gelijk in ja. Maar met pas donderdag de afspraak, paasdagen er nog tussen heb ik er een hard hoofd in dat het voor die tijd opgelost gaat worden helaas. Maar we gaan het zien. Kan toch niet meer doen dan afwachten nuVivamensje schreef: ↑14-04-2025 07:53Altijd eerst naar de huisarts gaan en niet gelijk zelf een diagnose stellen!. Hopelijk is het snel duidelijk wat er aan de hand is en kan er iets aan gedaan worden. Niet te druk maken over je vakantie.

maandag 14 april 2025 om 08:10
Helaas sinds kort herkenbaar bij mij ontstaan na een flinke hoestbui en voelde het daarna vooral bij het sporten . Nu doorverwijzing naar bekkenbodemtherapie en als dat niet voldoende werkt bestaan er ringen die geplaatst kunnen worden die liet de huisarts al zien . Soort pessariums . Ook kreeg ik de tip tijdens het sporten een grote tampon te dragen om de boel op de plaats te houden . Bij mij is het nog wel inwendig , zeg maar wat jij omschrijft . Een uitstulping in de voorwand .
Hoop dat therapie snel zijn vruchten afwerpt .
Hoop dat therapie snel zijn vruchten afwerpt .
maandag 14 april 2025 om 08:21
Je zou kunnen overwegen om alvast een afspraak bij de bekkenbodem fysio te maken. Wellicht dat je daar dan nog voor je vakantie terecht kan?
Zij kunnen ook advies geven voor bv ontspanningsoefeningen. Die kunnen sowieso helpen, want met dit soort klachten ga je juist alles aanspannen en dat kan dan ook de klachten verergeren.
Zij kunnen ook advies geven voor bv ontspanningsoefeningen. Die kunnen sowieso helpen, want met dit soort klachten ga je juist alles aanspannen en dat kan dan ook de klachten verergeren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in