Journey pass
maandag 14 april 2025 om 16:24
De ICAO (International Civil Aviation Organization) wil de ouderwetse check-in binnen 3-7 jaar afschaffen.
Op vliegvelden kun je dan op basis van gezichtsherkenning doorlopen. En in een "journey pass" op je smartphone zitten alle reisdocumenten. Je paspoort moet je zelf op je mobiel laden.
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 1789.htmll
Ik weet niet hoor. Ik hoef geen paspoort op mijn mobiel. Tickets hoef ik daar eigenlijk ook niet per se op.
En een gezichtsscan voor de douane, wat we op Schiphol al hebben, en waar ik, net als de Autoriteit Persoonsgegevens overigens, ook niet gelukkig mee ben, is nog weer iets anders dan dat de luchtvaartmaatschappij en luchthaven je gezicht al bij binnenkomst gaan scannen en tracken. En dat een beursgenoteerd commercieel bedrijf (Amadeus) dat ook vakantie boeking sites en taxi boeking sites heeft, al die gegevens bezit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amadeus_IT_Group
Als we deze kant op gaan zie ik dit ook uitgerold worden voor concerttickets, treinkaartjes, autohuur, weet ik veel.
Het lijkt me er ook niet het moment voor, gezien hetgeen er momenteel in de VS gebeurt.
Leren we daar nou niks van?
Op vliegvelden kun je dan op basis van gezichtsherkenning doorlopen. En in een "journey pass" op je smartphone zitten alle reisdocumenten. Je paspoort moet je zelf op je mobiel laden.
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 1789.htmll
Ik weet niet hoor. Ik hoef geen paspoort op mijn mobiel. Tickets hoef ik daar eigenlijk ook niet per se op.
En een gezichtsscan voor de douane, wat we op Schiphol al hebben, en waar ik, net als de Autoriteit Persoonsgegevens overigens, ook niet gelukkig mee ben, is nog weer iets anders dan dat de luchtvaartmaatschappij en luchthaven je gezicht al bij binnenkomst gaan scannen en tracken. En dat een beursgenoteerd commercieel bedrijf (Amadeus) dat ook vakantie boeking sites en taxi boeking sites heeft, al die gegevens bezit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amadeus_IT_Group
Als we deze kant op gaan zie ik dit ook uitgerold worden voor concerttickets, treinkaartjes, autohuur, weet ik veel.
Het lijkt me er ook niet het moment voor, gezien hetgeen er momenteel in de VS gebeurt.
Leren we daar nou niks van?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 14 april 2025 om 18:55
Ik heb eens gehad dat ik op Stansted echt binnen een kwartier ofzo alweer buiten stond nadat het vliegtuig was geland en we er uit mochten. Kon toen gewoon met mijn paspoort en scan van mijn hand een poortje openen en klaar. Dat vond ik wel handig maar ik denk dat een gezichtsherkenning niet zo geslaagd is, ik heb een paar keer gehad dat iemand erbij gehaald moest worden om ook even te kijken terwijl ik mijn bril al afgezet had. En het is niet alsof er sinds die foto veel veranderd is.
En no way dat ik mijn paspoort op mijn telefoon wil hebben, wil zowiezo niet te privacy gevoelige dingen op mijn telefoon hebben staan of dingen waarmee kwaadwillenden grote schade kunnen aanrichten. En wat als je telefoon net voor vertrek er mee ophoud, kapot laat vallen of gejat wordt? Dan kun je meteen helemaal niks meer.
En no way dat ik mijn paspoort op mijn telefoon wil hebben, wil zowiezo niet te privacy gevoelige dingen op mijn telefoon hebben staan of dingen waarmee kwaadwillenden grote schade kunnen aanrichten. En wat als je telefoon net voor vertrek er mee ophoud, kapot laat vallen of gejat wordt? Dan kun je meteen helemaal niks meer.
maandag 14 april 2025 om 20:28
maandag 14 april 2025 om 21:36
Het is een illusie om te denken dat je met gezichtsherkenning terroristen er uit kunt halen. Die kans is echt minimaal. Zeker zelfmoordterroristen. Die zijn immers nog geen bekende terrorist voordat ze hun aanslag plegen.pompelmoentje schreef: ↑14-04-2025 20:28Ik zou mijn paspoort best op mijn tel willen hebbenmits de papieren variant ook geldig blijft.
Gezichtsherkenning vind ik prima als ze daar terroristen ermee tussenuit kunnen halen.
Binnen de Schengen hoef je je paspoort al niet meer te laten zien als je gaat vliegen.
maandag 14 april 2025 om 21:38
Dankzij de huidige gezichtsherkenning zijn de rijen aanzienlijk korter dan als alles door mensen moet worden gecontroleerd.Graze schreef: ↑14-04-2025 18:55Ik heb eens gehad dat ik op Stansted echt binnen een kwartier ofzo alweer buiten stond nadat het vliegtuig was geland en we er uit mochten. Kon toen gewoon met mijn paspoort en scan van mijn hand een poortje openen en klaar. Dat vond ik wel handig maar ik denk dat een gezichtsherkenning niet zo geslaagd is, ik heb een paar keer gehad dat iemand erbij gehaald moest worden om ook even te kijken terwijl ik mijn bril al afgezet had. En het is niet alsof er sinds die foto veel veranderd is.
maandag 14 april 2025 om 22:38
Het probleem is dat je data bij een commercieel bedrijf liggen. Dat je ook vast een
voorstel voor aansluitend vervoer doet, als je vliegtuig vertraging heeft.
Op een essentiële dienst waar geen alternatief voor is, mag je mensen niet dwingen hun persoonsgegevens aan een commercieel bedrijf af te geven.
Van Wiki over Amadeus:
On January 15, 2019, the hacker and activist Noam Rotem discovered a major vulnerability affecting nearly half of all airlines worldwide. While booking a flight with Israeli national carrier El Al, he came across a significant security breach that allows anyone to access and change private information on flight bookings. The same breach was then discovered to include 44% of the international carriers market, potentially affecting tens of millions of travelers.[41]
Van de site van de AP m.b.t. Clearview, ook zo fijn:
Wolfsen onderschrijft het belang van veiligheid en de opsporing van criminelen door officiële instanties. Ook erkent hij dat technieken als gezichtsherkenning daaraan een bijdrage kunnen leveren. ‘Maar zeker niet door een commercieel bedrijf. En door daartoe bevoegde instanties alleen in zeer uitzonderlijke gevallen. De politie bijvoorbeeld moet dan de software en database zelf beheren, onder strenge voorwaarden en onder toeziend oog van de AP en andere toezichthouders.’
Op een essentiële dienst waar geen alternatief voor is, mag je mensen niet dwingen hun persoonsgegevens aan een commercieel bedrijf af te geven.
Van Wiki over Amadeus:
On January 15, 2019, the hacker and activist Noam Rotem discovered a major vulnerability affecting nearly half of all airlines worldwide. While booking a flight with Israeli national carrier El Al, he came across a significant security breach that allows anyone to access and change private information on flight bookings. The same breach was then discovered to include 44% of the international carriers market, potentially affecting tens of millions of travelers.[41]
Wolfsen onderschrijft het belang van veiligheid en de opsporing van criminelen door officiële instanties. Ook erkent hij dat technieken als gezichtsherkenning daaraan een bijdrage kunnen leveren. ‘Maar zeker niet door een commercieel bedrijf. En door daartoe bevoegde instanties alleen in zeer uitzonderlijke gevallen. De politie bijvoorbeeld moet dan de software en database zelf beheren, onder strenge voorwaarden en onder toeziend oog van de AP en andere toezichthouders.’
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 14 april 2025 om 22:50
Dan heb jij geen idee wie de geheime diensten allemaal op de korrel hebben. En natuurlijk kan je die eruit halen met gezichtsherkenning.
maandag 14 april 2025 om 22:52
Iedereen geeft zijn data de hele dag aan commerciële bedrijven. Op bol, temu, reisjes, reservering voor je restaurant et cetera. En nu ineens omdat het internationaal is en in het kader van de veiligheid zou het een probleem zijn?merano schreef: ↑14-04-2025 22:38Het probleem is dat je data bij een commercieel bedrijf liggen. Dat je ook vast een
Van Wiki over Amadeus:
dinsdag 15 april 2025 om 08:30
Ik snap TO wel. Natuurlijk hebben we onze privacy al grotendeels opgegeven, maar samenlevingen zoals we die kennen van dystopische films a la Minority Report, The Fifth Element en 1984 komen zo wel steeds dichterbij. Ik probeer ook steeds bewuster om te gaan met mijn data. Het lukt niet zo privé als ik zou willen, want voor meedoen in de maatschappij moet je nu eenmaal veel opgeven. Maar een enge ontwikkeling vind ik het wel.
dinsdag 15 april 2025 om 13:56
Hebben Temu en Bol ook gezichtherkenning, volgen ze je door de luchthaven of op het station en vragen ze om je paspoortgegevens, dan?
Ik zou het niet weten want ik mijd dat soort bedrijven als de pest.
dinsdag 15 april 2025 om 14:03
Het nare vind ik dat je verplicht wordt om je privacy op te geven, omdat je anders inderdaad wordt buitengesloten uit gemeenschappelijke voorzieningen.Tavistock schreef: ↑15-04-2025 08:30Ik snap TO wel. Natuurlijk hebben we onze privacy al grotendeels opgegeven, maar samenlevingen zoals we die kennen van dystopische films a la Minority Report, The Fifth Element en 1984 komen zo wel steeds dichterbij. Ik probeer ook steeds bewuster om te gaan met mijn data. Het lukt niet zo privé als ik zou willen, want voor meedoen in de maatschappij moet je nu eenmaal veel opgeven. Maar een enge ontwikkeling vind ik het wel.
Een vlucht is niet alleen een commercieel product dat je eventueel ook niet kunt kopen.
Die luchthaven is infrastructuur die deelname aan werk en de maatschappij mogelijk maakt voor iedereen en die van ons aller belastinggeld wordt betaald. Daar past een soort overheids-chantage om zulke specifieke persoonsgegevens aan een commercieel bedrijf af te staan niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in