Gordon en Hazes
zaterdag 12 april 2025 om 18:52
Gisteren zag ik toevallig een bericht van Gordon over wijlen André Hazes.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in het verleden Michael Jackson geweldig vond als entertainer. Met de informatie van nu wil ik echter niet meer luisteren naar zijn muziek en kijken naar zijn clips.
Heel Holland zingt echter Hazes.
Ik vind de mening van PowNed in deze opmerkelijk.
Ze erkennen wel dat Gordon een punt heeft. Ondertussen schrijven ze ook dat deze kant van Andre Hazes uit het collectieve geheugen van Nederlanders is verdwenen en dat Gordon een beetje jaloers is op de populariteit van André Hazes.
Hoe wordt dit gezien door forumleden als hierbij Marco Borsato in gedachte wordt gehouden?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in het verleden Michael Jackson geweldig vond als entertainer. Met de informatie van nu wil ik echter niet meer luisteren naar zijn muziek en kijken naar zijn clips.
Heel Holland zingt echter Hazes.
Ik vind de mening van PowNed in deze opmerkelijk.
Ze erkennen wel dat Gordon een punt heeft. Ondertussen schrijven ze ook dat deze kant van Andre Hazes uit het collectieve geheugen van Nederlanders is verdwenen en dat Gordon een beetje jaloers is op de populariteit van André Hazes.
Hoe wordt dit gezien door forumleden als hierbij Marco Borsato in gedachte wordt gehouden?
maandag 14 april 2025 om 20:17
Niemand heeft het over slechte nummers of wat dan ook. Er worden wel meer nummers gedraaid en beluisterd van artiesten van twijfelachtig pluimage.Lemon schreef: ↑13-04-2025 10:50Ik vind wel dat je de zanger als persoon en de muziek die hij/zij zingt, los van elkaar kunt zien. De zanger is maar één schakel in het creatieve proces waardoor een mooi nummer (als het je smaak is...) is ontstaan. Waarom zou het hele nummer opeens slecht zijn en niet meer beluisterd of gezongen mogen worden omdat er één rotte schakel in dat proces zat?
Gordon is gewoon jaloers, maar hij is zelf de rotte schakel en zingt ook nog eens geen nummers die ook maar iemand nog zou willen draaien.![]()
Het gaat erom dat een pedofiele zuiplap met losse handjes ongekend vereerd wordt met jaarlijkse HZH-ellende en nog steeds een soort volksheld is.
maandag 14 april 2025 om 20:18
Gordon kan dan onsmakelijke en gedateerde grappen maken, maar sexueel misbruik vind ik écht van een andere orde en niet te vergelijken met een grap over Chinezen of gehandicapten.
Lees deze woorden van haarzelf. Ik lees hier iemand die eigenlijk niet ontmaagd had willen worden door een man die 20 jaar ouder was. Tegenwoordig noemen we dat misbruik.
https://www.ad.nl/show/rachel-andre-kwa ... ~a259a673/
Lees deze woorden van haarzelf. Ik lees hier iemand die eigenlijk niet ontmaagd had willen worden door een man die 20 jaar ouder was. Tegenwoordig noemen we dat misbruik.
https://www.ad.nl/show/rachel-andre-kwa ... ~a259a673/
maandag 14 april 2025 om 20:18
Dat een een bekend iemand zich er tegenzit spreekt, is wel nieuwswaardig. Het is ongekend hoeveel mensen uit de showbizz meedoen aan die schaamteloze Hazesverering en Raggel-kontkruiperij.
maandag 14 april 2025 om 20:40
Picasso was ook een vreselijke vent. Niet om Hazes nou met Picasso te vergelijken

Hazes vertegenwoordigt een bepaalde volkscultuur die nou niet uitblinkt in nuance en politieke correctheid, zacht gezegd. Zijn liedjes gaan over mensen die er een puinhoop van maken in alle opzichten, en veel van zijn nummers zijn autobiografisch. Ook hier geldt dat je geen Hazes kunt hebben zonder Hazes. En zijn muziek raakt (nog steeds) heel veel mensen.
De persoon kun je cancelen door zijn gedrag nú ter discussie te stellen en je af te vragen hoe zo’n man wegkwam met zijn walgelijke gedrag. Maar de muziek kun je postuum moeilijk cancelen, vind ik. Bij zijn leven (en bij dat van Picasso ook) hing er al een onfrisse geur om hem heen. Het goede nieuws is dat zulk gedrag nu niet meer wordt getolereerd. Maar je kunt met terugwerkende kracht moeilijk goedmaken wat er in het verleden is misgegaan. Het hoogst haalbare lijkt me een collectief bewustzijn: dat dit soort mannen vroeger wegkwam met zulk gedrag! Dat we dat lieten gebeuren! (Want nogmaals, het was geen geheim dat Hazes een smeerlap was).
Maar kunst (muziek, film, schilderijen, boeken enzovoort) staat los van de persoonlijke levenswandel van de maker. Het is een autonoom ding dat je moet beoordelen op zijn eigen kwaliteiten, dat maakt kunst nou juist zo belangrijk.
maandag 14 april 2025 om 20:48
Ja en het zieke is dat dat wordt aangejaagd door zijn slachtoffer. Die op haar beurt weer zo verknipt is dat ze niet in staat is een normale moeder te zijn voor haar kinderen.Vivalafete25 schreef: ↑14-04-2025 20:17Niemand heeft het over slechte nummers of wat dan ook. Er worden wel meer nummers gedraaid en beluisterd van artiesten van twijfelachtig pluimage.
Het gaat erom dat een pedofiele zuiplap met losse handjes ongekend vereerd wordt met jaarlijkse HZH-ellende en nog steeds een soort volksheld is.
maandag 14 april 2025 om 21:02
Je zegt veel maar het vergelijk slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ken tenminste geen Holland schildert Picasso.Claire45 schreef: ↑14-04-2025 20:40Picasso was ook een vreselijke vent. Niet om Hazes nou met Picasso te vergelijkenmaar ik denk dat je de kunstenaar/zanger moet loskoppelen van de persoon die erachter zit. Zoals over Picasso (ook een misogyne potentaat en sociopaat die vrouwen en jonge meisjes misbruikte) wordt gezegd: “You can’t have Picasso without Picasso.”
Hazes vertegenwoordigt een bepaalde volkscultuur die nou niet uitblinkt in nuance en politieke correctheid, zacht gezegd. Zijn liedjes gaan over mensen die er een puinhoop van maken in alle opzichten, en veel van zijn nummers zijn autobiografisch. Ook hier geldt dat je geen Hazes kunt hebben zonder Hazes. En zijn muziek raakt (nog steeds) heel veel mensen.
De persoon kun je cancelen door zijn gedrag nú ter discussie te stellen en je af te vragen hoe zo’n man wegkwam met zijn walgelijke gedrag. Maar de muziek kun je postuum moeilijk cancelen, vind ik. Bij zijn leven (en bij dat van Picasso ook) hing er al een onfrisse geur om hem heen. Het goede nieuws is dat zulk gedrag nu niet meer wordt getolereerd. Maar je kunt met terugwerkende kracht moeilijk goedmaken wat er in het verleden is misgegaan. Het hoogst haalbare lijkt me een collectief bewustzijn: dat dit soort mannen vroeger wegkwam met zulk gedrag! Dat we dat lieten gebeuren! (Want nogmaals, het was geen geheim dat Hazes een smeerlap was).
Maar kunst (muziek, film, schilderijen, boeken enzovoort) staat los van de persoonlijke levenswandel van de maker. Het is een autonoom ding dat je moet beoordelen op zijn eigen kwaliteiten, dat maakt kunst nou juist zo belangrijk.
maandag 14 april 2025 om 21:34
dinsdag 15 april 2025 om 07:37
Toen ze trouwden was hij 40 en zij 20/21 én ongeveer van dezelfde leeftijd als zijn oudste dochter.
Vinnik best apart.
dinsdag 15 april 2025 om 09:23
Dat wordt uitgemolken door de weduwe van Picassovivapimpelmees schreef: ↑14-04-2025 21:02Je zegt veel maar het vergelijk slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ken tenminste geen Holland schildert Picasso.

dinsdag 15 april 2025 om 15:38
Je hebt kunst en kunstjes.
Iedereen zal het eens zijn dat de liedjes van André Hazes onder kunstjes valt.
Daar is op zichzelf niks mis mee.
We moeten echter niet tolereren dat er vandaag nog evenementen worden georganiseerd in naam van Hazes. Hierdoor wordt namelijk de suggestie opgeworpen dat André Hazes van een hogere orde is dan bijvoorbeeld Marco Borsato vanwege zijn populariteit. Gelijke monniken gelijke kappen zou de motto moeten zijn.
dinsdag 15 april 2025 om 22:34
Nee, niet alleen Holland schildert/bewondert Picasso maar de Hele Wereld.vivapimpelmees schreef: ↑14-04-2025 21:02Je zegt veel maar het vergelijk slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ken tenminste geen Holland schildert Picasso.
dinsdag 15 april 2025 om 22:50
Ik denk dat de muziek van Hazes vrij diep verankerd is in de Nederlandse cultuur van nu. Beetje kitsch, grote gevoelens die horen bij een gemankeerd leven en een verrotte jeugd. Het zigeunerinnetje met de traan, en we blèren allemaal mee als we een slokje op hebben.Hert schreef: ↑15-04-2025 15:38Je hebt kunst en kunstjes.
Iedereen zal het eens zijn dat de liedjes van André Hazes onder kunstjes valt.
Daar is op zichzelf niks mis mee.
We moeten echter niet tolereren dat er vandaag nog evenementen worden georganiseerd in naam van Hazes. Hierdoor wordt namelijk de suggestie opgeworpen dat André Hazes van een hogere orde is dan bijvoorbeeld Marco Borsato vanwege zijn populariteit. Gelijke monniken gelijke kappen zou de motto moeten zijn.
Het zou, net zoals bij Picasso is gebeurd, niet gek zijn om dat verhaal een plaats te geven tijdens zo’n concert. De beste man is dood, en de manier waarop hij vereerd wordt - zonder kanttekening of kritiek - past niet meer bij deze tijd, dus daar zou aandacht voor kunnen zijn. De laatste tentoonstelling van Picasso heette ‘Pablo-matic’ en ging vooral over zijn vrouwenhaat (en ja, daar waren de meeste kunstcritici woedend over) maar het bracht wel een nieuw gesprek op gang over Picasso. Dat zou bij Hazes toch ook kunnen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in