Coole, mooie of handige features in woning

14-04-2025 12:03 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je nu een nieuw huis zou mogen bouwen, welke coole, mooie of handige features zou je dan in je woning willen bouwen?
Bouwen kun je vaak maar 1x goed aanpakken en achteraf denk je vaak oh had ik maar....

Ik ben benieuwd of we samen tot mooie ideeën kunnen komen waar misschien meerdere mensen iets aan hebben.

To trapt af:
-Als je vloerverwarming in de douche neemt, zorg dan dat je ook de onderste 10 cm van de muren meeneemt. Op die manier heb je de hoeken veel sneller droog, en minder last van vieze zwarte randen of schimmel.

-een overstek in het dak op de plekken waar de ramen tot op de grond komen zodat je daar minder last hebt van opspattende regen en dus constant vuile ramen. Scheelt ramenwassen!

-Een stortkoker voor je vuile was van de badkamer naar de plek van de wasmachine beneden.

Wie heeft er nog meer goede ideeën?😊
LemoosGaatDoor schreef:
14-04-2025 13:12
De dingen die ik kan bedenken zijn alleen handig voor mij in mijn situatie en niet zozeer algemeen gewaardeerde zaken. Enige wat ik nooit meer doe: open keuken. Ik heb toch liever een afgesloten keuken. Maar gezien zowat ieder huis tegenwoordig een open keuken heeft en in oudere huizen de keuken is opengebroken, is dat niet erg gangbaar die voorkeur.
Oh jaaah! Ik heb ook een hekel aan open keukens!! Ik kook nogal aromatisch. En daarbij houd ik er niet van als mensen mij op de vingers kijken. Ik kom graag met een prachtig gerecht de keuken uit, wat happens in the kitchen, stays in the kitchen.
pina wijzigde dit bericht op 14-04-2025 18:25
8.19% gewijzigd
groenebroek schreef:
14-04-2025 12:44
Wel als je zoals ik geen droger hebt en van het vroege voorjaar tot laat in het najaar de was buiten te drogen hangt.
Ik heb geen droger, maar hang mijn was gewoon lekker binnen op. Geen gedoe met binnenhalen voor mij. Maar goed, ik laat was lang hangen, veel was komt er pas vanaf als ik het nodig heb ;)
Presto schreef:
14-04-2025 17:15
Eetgeurtjes inderdaad, afgeleid worden tijdens koken. Altijd tegen een aanrecht aan zitten te kijken, waardoor je op moet ruimen. Kletsen tijdens het koken hoeft voor mij niet, het lijkt mij zalig om in alle rust en stilte te koken. Maar ik heb dus vooral een hekel aan eetgeuren in huis.
Voordat ik klaar ben met koken, zit alles al in de vaatwasser en is het aanrecht schoon. Ik heb echt een hekel aan rommel op het aanrecht of in de wasbak. Ook al zou ik de keuken niet zien vanuit de woonkamer, dan nog is het opgeruimd :) etensgeuren heb ik een lampe berge voor. Even aan en het is weg. Maar ik vind etensgeuren sowieso niet erg. Gourmetten gebeurt hier ook gewoon in de woonkamer :mrgreen:
Een absolute eis voor ons volgende huis is minstens ruimte voor 2 auto's bij het huis (naast elkaar), bij voorkeur in een garage.

Wat ik handig zou vinden is een bijkeuken, ik heb nu heel weinig apparaten omdat ik er simpelweg geen ruimte voor heb. Wat ons huis wel heeft en wat af en toe toch best handig is: een overdekte ruimte bij de achterdeur. Natte schoenen, paraplu of iets dat koud moet blijven (en wat niet in de koelkast past), kan allemaal droog buiten staan.
Oh ja, troep in de keuken blijft bij mij dagen liggen. En bij een etentje ga ik al helemaal niet opruimen en is mijn keuken echt ontploft. Open keukens zijn voor nette, opgeruimde mensen. Dat ben ik niet.
Ik ben blij met de kattendoorgangen die we gemaakt hebben toen we verbouwden: soort van Tom&Jerry holes waar de plint omheen loopt en waardoor de katten nooit meer ergens opgesloten zitten en ons niet nodig hebben als portier.
En ik vond/vindt doorlopende vloer zonder drempels in het hele huis echt mooi. Maar toen we een lekkage kregen in 1 kamer liep ik er tegenaan dat de vloer dus in het hele huis een nieuwe laag moest krijgen omdat er anders ergens een 'lijn' zou zijn... Verhuizen met alles spullen en dieren om de vloer te herstellen.
Wij hebben een tegelvloer zonder drempels over de hele benedenverdieping. Aan de ene kant echt heel praktisch als er eens lekkage is en kan met de stoomreiniger worden gedweild enzo. Ik kan echt alles over die vloer gooien, gebeurt niks mee. Maar als je iets laat vallen is het wel meteen goed stuk, dat vind ik wel een nadeel.
pina schreef:
14-04-2025 18:41
Oh ja, troep in de keuken blijft bij mij dagen liggen. En bij een etentje ga ik al helemaal niet opruimen en is mijn keuken echt ontploft. Open keukens zijn voor nette, opgeruimde mensen. Dat ben ik niet.
Van dat beeld mogen we ook weleens af. Het is niet erg als de keuken af en toe een rommeltje is. Zeker als je eters over de vloer hebt.(mits het niet zo erg is dat de ratten over het aanrecht lopen naruurlijk ;-) )
.
Barnsteen schreef:
14-04-2025 21:25
Van dat beeld mogen we ook weleens af. Het is niet erg als de keuken af en toe een rommeltje is. Zeker als je eters over de vloer hebt.(mits het niet zo erg is dat de ratten over het aanrecht lopen naruurlijk ;-) )
Eens, als er hier iemand binnen komt en ik sta te koken en er ligt een snijplank, messen, snij-afval, verpakkingen van eten en wat vies bestek enz op het aanrecht, boeit me dat echt niet. Die mensen koken ook gewoon en bij hen ziet de keuken er ook echt wel eens zo uit hoor :)
Irregular_Choice schreef:
14-04-2025 21:30
Eens, als er hier iemand binnen komt en ik sta te koken en er ligt een snijplank, messen, snij-afval, verpakkingen van eten en wat vies bestek enz op het aanrecht, boeit me dat echt niet. Die mensen koken ook gewoon en bij hen ziet de keuken er ook echt wel eens zo uit hoor :)
Dat vind ik ook. Je bent toch gewoon met iets bezig.. dan kan het toch niet opgeruimd en strak zijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
groenebroek schreef:
14-04-2025 12:44
Wel als je zoals ik geen droger hebt en van het vroege voorjaar tot laat in het najaar de was buiten te drogen hangt.
Dan komt er een dakterras om de was te drogen bij op het lijstje van handige features in de nieuw te bouwen woning :-)
pina schreef:
14-04-2025 18:41
Vuilnisemmer onder het deel van de aanrecht waar je snijdt, kookgerei direct de vaatwasser in nadat je het hebt gebruikt. Dan hoeft je keuken niet te ontploffen.
Appletje schreef:
14-04-2025 21:52
Vuilnisemmer onder het deel van de aanrecht waar je snijdt, kookgerei direct de vaatwasser in nadat je het hebt gebruikt. Dan hoeft je keuken niet te ontploffen.
Ja, mam.
Zo fijn: stopcontacten in de poten van de bank!
Lekker op de bank op je telefoon/tablet kunnen blijven zitten terwijl ie oplaadt. Heul fijn ook met pubers in huis.
(Wel snoer kopen dat lang genoeg is).
Appletje schreef:
Past niet.

Mijn droomwoning heeft alles gelijkvloers. Ugli haat trappen. En een washok, sinds ik dat heb ben ik een verwend wezen dat geen wasrek meer in de slaapkamer tolereert. En een berging binnenshuis, ook heel fijn.
mamaonbekend schreef:
14-04-2025 22:34
Zo fijn: stopcontacten in de poten van de bank!
Lekker op de bank op je telefoon/tablet kunnen blijven zitten terwijl ie oplaadt. Heul fijn ook met pubers in huis.
(Wel snoer kopen dat lang genoeg is).
Die bank zit dan toch ook met een stekker in een stopcontact? In dat stopcontact kan dan toch gewoon een stekkerblok met de diverse opladers met een lang snoer? Wat is het voordeel van in de bank ten opzichte van een los blok achter die bank?

Onze bank staat midden in de kamer, dus die oplader mis ik soms wel. Maar aan de andere kant is de telefoon wegleggen ook wel eens goed :)
LemoosGaatDoor schreef:
14-04-2025 13:12
De dingen die ik kan bedenken zijn alleen handig voor mij in mijn situatie en niet zozeer algemeen gewaardeerde zaken. Enige wat ik nooit meer doe: open keuken. Ik heb toch liever een afgesloten keuken. Maar gezien zowat ieder huis tegenwoordig een open keuken heeft en in oudere huizen de keuken is opengebroken, is dat niet erg gangbaar die voorkeur.
Waarom heeft dat je voorkeur? Ik heb al meer dan 20 jaar een dichte keuken en kan er zowel voor- als nadelen bij opnoemen. Ooit hoop ik een halfopen keuken te hebben óf (maar dream on) een aparte leefkeuken met grote tafel en fijne stoelen met uitzicht op de tuin.
Appletje schreef:
Oh zo ben ik echt totaal niet, haha! Het idee dat ik daar niet zelf op gekomen zou zijn, wat een giller. Ik kan niet eens mijn sleutels op een vaste plek bewaren.
Barnsteen schreef:
14-04-2025 21:25
Nou, ik kook liever zonder pottenkijkers. En ik houd er helemaal niet van als mensen bij mij tussen de rommel moeten zitten. Ik houd van mooi gedekte tafels etc.
Irregular_Choice schreef:
14-04-2025 14:40
Wat is het voordeel van een gesloten keuken? Ik heb nu een keuken aan de voorkant met een doorgang naar de woonkamer. Doorgang is gewoon 1 deur breed. Ik vind het vreselijk en wil de muur er uit hebben. Die muur blokkeert zoveel licht dat door het keukenraam komt. Onze woonkamer is daardoor erg donker. En ik vind die smalle doorgang ook gewoon lelijk :mrgreen:
Hier is de keuken naast de zitkamer. Houdt dus geen licht tegen.
Verder vind ik het fijn dat je soms even de deur dichttrekt en in alle rust kunt koken. Met een druk gezin met opgroeiende kinderen is het ook wel eens fijn om een extra aparte ruimte te hebben. Als iedereen in de zitkamer zit wordt huiswerk bijvoorbeeld aan de keukentafel gemaakt ipv in de woonkamer. Met visite die binnenloopt vaak ook even in de keuken.
Als ik iets op TV wil zien pak ik de iPad er wel even bij (al ken ik ook genoeg mensen die een grote keuken hebben met TV-hoekje waar uiteindelijk het hele gezin zit).
Appletje schreef:
Jij hebt zeker geen kinderen?? Zelfs al zou ik die perfect afgericht hebben zodat ze hun zooi nooit zouden laten slingeren, dan nog kan de vaatwasser het tempo niet altijd voldoende aan op de piekmomenten. Het kan hier dus bijvoorbeeld zomaar zijn dat hij rond een uur of 6 aangaat (want alle broodtrommels en afwas uit de slaapkamers), zodat ik na het koken mijn kookspul er niet direct in kan doen. En aangezien ik ook niet altijd zin heb om na een drukke werkdag en avondroutine dan nog laat op de avond de vaatwasser in en uit te ruimen blijft dat dus tot de volgende ochtend (of als dat weer een drukke dag is zelfs tot na mijn werk) staan.
Ja, de kinderen kunnen dit ook. Maar ken jij een puber die dit klusje even uit zichzelf oppakt? 😅
care_ schreef:
14-04-2025 12:40
Mijn feature zou sowieso zijn: de wasmachine boven zetten. Nooit begrepen wat het toevoegt om die beneden te hebben. Dan ben je continu je was op en neer aan het slepen, terwijl 90% van de was geen reden heeft om de bovenverdieping te verlaten.
Omdat veel mensen hun was buiten drogen
-Matilda- schreef:
15-04-2025 07:36
Hier is de keuken naast de zitkamer. Houdt dus geen licht tegen.
Verder vind ik het fijn dat je soms even de deur dichttrekt en in alle rust kunt koken. Met een druk gezin met opgroeiende kinderen is het ook wel eens fijn om een extra aparte ruimte te hebben. Als iedereen in de zitkamer zit wordt huiswerk bijvoorbeeld aan de keukentafel gemaakt ipv in de woonkamer. Met visite die binnenloopt vaak ook even in de keuken.
Als ik iets op TV wil zien pak ik de iPad er wel even bij (al ken ik ook genoeg mensen die een grote keuken hebben met TV-hoekje waar uiteindelijk het hele gezin zit).
Hier maar 1 kind en dat is al een puber. Die kookt zelfs soms al voor ons haha! Hier is het altijd al rustig in huis eigenlijk.
En voor die vaatwasser app ik d’r gewoon. Tijdens mijn werk even een appje of ze die wil uitruimen, dan is het ook wel gebeurt als ik thuis kom :mrgreen:
.
apiejapie wijzigde dit bericht op 15-04-2025 10:04
Reden: Topic verkeerd geïnterpreteerd
99.90% gewijzigd
Ik zou dan weer doodongelukkig worden van 2 badkamers. Ik heb al een schurfthekel aan het poetsen van 1 badkamer, laat staan 2!
En was vouwen doe ik beneden op de bank of op ons bed. Lekker met de tv aan, serie kijken ondertussen. Ik vind het strijken op zolder al saai, zou dat ook liever bij de tv doen maar kan de strijkplank niet kwijt beneden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven