carrièreswitch? Denk mee
dinsdag 15 april 2025 om 09:34
TL;DR: ik zoek een nieuwe baan maar weet niet zo goed wat ik wil gaan doen. Hebben jullie suggesties voor wat voor werk ik kan gaan doen?
---
Hi! Een jaar of 3 geleden heb ik mijn studie Communication & Multimedia Design afgerond. Ik ben toen aan de slag gegaan als UX-Designer op een kantoor. Ik ontdekte hier dat ik doodongelukkig wordt van creatief zijn op commando. Ik nam mijn werk mee naar hus en was elke avond aan het strijden voor deadlines. En hoewel het een goedbetaalde baan was wil dus écht niet meer doen waarvoor ik gestudeerd heb.
Ik heb toen 2 maanden overspannen thuisgezeten en ben geswitcht naar een wat 'simpelere' baan als verkoopmedewerker in een juwelier. Flinke stap teruggedaan qua salaris, maar ik vind werkgeluk veel belangrijker dan inkomsten. Mits ik ervan rond kom natuurlijk. Winkelwerk is alleen zeker niet mijn droombaan en weekendwerk ook niet.
Omdat de juwelier ermee stopte ben ik nu sinds kort werkzaam in de horeca. Meer een soort noodgreep omdat ik per direct een nieuwe inkomstenbron nodig heb. Horeca is kneiterhard werken en ik zit inmiddels op het minimum uurloon zonder pauzes (ja, ik weet dat dat laatste wettelijk verplicht is).
Ik ben echt zo hard aan het nadenken wat ik wil gaan doen qua werk. Ik heb niet zoveel ambities qua doorgroeien in mijn werk en wil gewoon mijn ding doen en daarna weer naar huis gaan. Ik heb intussen wel wat dingen die ik niet meer zou willen:
- Werken in de avonden en weekenden
- Werken enkel en alleen vanuit huis
- Werken heel ver van huis (lange reistijd)
- Minimumloon (want dat is barweinig gezien mijn vaste lasten)
- Werk zonder contact met collega's
Ik vind werken in de zorg of met kinderen ook helemaal niks. Ik weet dus van heel veel dingen dat ik ze niet wil, maar wat dan wel?! Ik vind hard werken helemaal niet erg en werk gewoon 40 uur in de week, maar weet gewoon niet wat de vervolgstap zou kunnen zijn.
Hebben jullie ideetjes? Ik vind interne cursussen etc. prima om te doen, maar na twee studies ben ik wel een beetje klaar met het volgen van een complete studie.
---
Hi! Een jaar of 3 geleden heb ik mijn studie Communication & Multimedia Design afgerond. Ik ben toen aan de slag gegaan als UX-Designer op een kantoor. Ik ontdekte hier dat ik doodongelukkig wordt van creatief zijn op commando. Ik nam mijn werk mee naar hus en was elke avond aan het strijden voor deadlines. En hoewel het een goedbetaalde baan was wil dus écht niet meer doen waarvoor ik gestudeerd heb.
Ik heb toen 2 maanden overspannen thuisgezeten en ben geswitcht naar een wat 'simpelere' baan als verkoopmedewerker in een juwelier. Flinke stap teruggedaan qua salaris, maar ik vind werkgeluk veel belangrijker dan inkomsten. Mits ik ervan rond kom natuurlijk. Winkelwerk is alleen zeker niet mijn droombaan en weekendwerk ook niet.
Omdat de juwelier ermee stopte ben ik nu sinds kort werkzaam in de horeca. Meer een soort noodgreep omdat ik per direct een nieuwe inkomstenbron nodig heb. Horeca is kneiterhard werken en ik zit inmiddels op het minimum uurloon zonder pauzes (ja, ik weet dat dat laatste wettelijk verplicht is).
Ik ben echt zo hard aan het nadenken wat ik wil gaan doen qua werk. Ik heb niet zoveel ambities qua doorgroeien in mijn werk en wil gewoon mijn ding doen en daarna weer naar huis gaan. Ik heb intussen wel wat dingen die ik niet meer zou willen:
- Werken in de avonden en weekenden
- Werken enkel en alleen vanuit huis
- Werken heel ver van huis (lange reistijd)
- Minimumloon (want dat is barweinig gezien mijn vaste lasten)
- Werk zonder contact met collega's
Ik vind werken in de zorg of met kinderen ook helemaal niks. Ik weet dus van heel veel dingen dat ik ze niet wil, maar wat dan wel?! Ik vind hard werken helemaal niet erg en werk gewoon 40 uur in de week, maar weet gewoon niet wat de vervolgstap zou kunnen zijn.
Hebben jullie ideetjes? Ik vind interne cursussen etc. prima om te doen, maar na twee studies ben ik wel een beetje klaar met het volgen van een complete studie.
Every step forward begins with the decision to not stand still
dinsdag 15 april 2025 om 09:42
Dat is nog steeds creatief zijn op commando.
Hou je van werken met mensen? Er zijn klantdienstverlenende functies in o.a. ziekenhuizen en banken. Maar dan lul je wel de godganze dag met klanten/patiënten, moet je maar net van houden.
Hou je van organiseren? Dan misschien SCRUM master, Agile coach, Product Owner, zoiets?
dinsdag 15 april 2025 om 09:42
Omdat je als zzp-er onzekere inkomsten hebt én ik niet meer in de creatieve sector wil werken als uitvoerder. Ik schrijf daarnaast al dat ik weinig ambitieus ben en gewoon mijn ding wil doen op werk om erna lekker naar huis te gaan. Een eigen bedrijf runnen met alle zaken daaromheen past daar dus echt niet bij.
dinsdag 15 april 2025 om 09:46
Ja, ik vind het fijn om mensen om me heen te hebben, daarom ook liever niet de hele dag thuis werken of aan een klantenservice telefoonlijn hangen. In dat laatste geval heb ik dan wel contact met mensen, maar dan is de toon veelal negatief van de persoon aan de lijn (denk ik).Ugli schreef: ↑15-04-2025 09:42Dat is nog steeds creatief zijn op commando.
Hou je van werken met mensen? Er zijn klantdienstverlenende functies in o.a. ziekenhuizen en banken. Maar dan lul je wel de godganze dag met klanten/patiënten, moet je maar net van houden.
Hou je van organiseren? Dan misschien SCRUM master, Agile coach, Product Owner, zoiets?
Ik merk dat ik in ieder geval op dit moment in mijn leven het best lastig vind om grote verantwoordelijkheden te dragen. Een leidinggevende functie of iets waarbij ik mensen moet aansturen/begeleiden zet mij in een oncomfortabele positie. Ik weet dat ik best een hoop kan en ik leer mij dingen snel aan, maar voor dat soort werk sta ik zeker nu nog niet voldoende stevig in m'n schoenen

Overigens vind ik veelzijdigheid en variatie in mijn werk wel heel leuk, maar wat kaders in mijn werk vind ik wel fijn.
roxxeanne wijzigde dit bericht op 15-04-2025 09:47
5.34% gewijzigd
dinsdag 15 april 2025 om 09:47
Ik denk dat iedereen hier 30 verschillende banen op kan noemen, maar ja, dat is ook een beetje koffiedik kijken zonder enige andere werkervaring.
Solliciteer ergens als telefoniste/Receptioniste. Ik denk dat dat niet te veel ambitie betreft, je bent de hele dag met mensen bezig. Geen druk of deadlines.. als het tijd is ga je naar huis.
Solliciteer ergens als telefoniste/Receptioniste. Ik denk dat dat niet te veel ambitie betreft, je bent de hele dag met mensen bezig. Geen druk of deadlines.. als het tijd is ga je naar huis.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 15 april 2025 om 09:49
Ja, op zich is dat ook wel mijn bedoeling. Het zou goed kunnen dat er dan banen worden genoemd waar ik eerder niet aan zou denken of waar ik niet eerder van gehoord hebbiol schreef: ↑15-04-2025 09:47Ik denk dat iedereen hier 30 verschillende banen op kan noemen, maar ja, dat is ook een beetje koffiedik kijken zonder enige andere werkervaring.

dinsdag 15 april 2025 om 09:52
Ik heb in mijn studie twee marketing minoren gedaan. Vond het eerlijkgezegd zo ongelooflijk saai

dinsdag 15 april 2025 om 09:52
Telefonische klantenservice is niet veelal negatief. Ik werkte bij een webshop en ongeveer 30% waren boze/ontevreden klanten, de rest had gewoon vragen of hulp nodig en was blij geholpen te worden. Soms kon je mensen echt blij maken, als je hun probleem/vraag op kon lossen of ze een coulant steuntje gaf, of gewoon als je je tijd nam voor iemand en geduldig bleef (bij ouderen vooral).
Wat betreft je tweede alinea, dan vallen de functies die ik voorstelde in mijn tweede alinea af. Misschien in een verzorgingstehuis zo'n host zijn? Kleuren met de ouderen, spelletjes bedenken, bezig houden, dat soort dingen? Ik heb alleen geen idee wat dat betaalt.
Wat betreft je tweede alinea, dan vallen de functies die ik voorstelde in mijn tweede alinea af. Misschien in een verzorgingstehuis zo'n host zijn? Kleuren met de ouderen, spelletjes bedenken, bezig houden, dat soort dingen? Ik heb alleen geen idee wat dat betaalt.
dinsdag 15 april 2025 om 09:53
nou komt tie:
Telefoniste/Receptioniste
administratief ondersteuner
klassenassistent
commercieel medewerker binnendienst ( al zitten hier vaak wel targets aan)
office assistant
catering medewerker
taxi chauffeur
buschauffeur
activiteitenbegeleider
pedagogisch medewerker
begeleider bij het COA
balie medewerker in een werkplaats/garage/groothandel
klassenassistent
office assistant
catering medewerker
taxi chauffeur
buschauffeur
activiteitenbegeleider
pedagogisch medewerker
begeleider bij het COA
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 15 april 2025 om 09:54
Zou het misschien kunnen liggen aan de werkomgeving en niet aan de baan? Werken voor een agency is natuurlijk weer anders dan bij de klant zelf.
Ik heb dezelfde studie gedaan en ik voel er absoluut geen stress van, en ik neem zeker niks mee naar huis. Dus misschien zat je niet bij het het juiste bedrijf?
Ik heb dezelfde studie gedaan en ik voel er absoluut geen stress van, en ik neem zeker niks mee naar huis. Dus misschien zat je niet bij het het juiste bedrijf?
dinsdag 15 april 2025 om 09:56
Dat biedt wat perspectief. Ik heb de mogelijkheid op een functie te solliciteren bij een schadeverzekeringsexpert. Een vriendin van mij is daar net aangenomen en gaf aan dat er nog meer vacatures onvervuld zijn. Ik twijfel alleen erg of dat bij me past.Ugli schreef: ↑15-04-2025 09:52Telefonische klantenservice is niet veelal negatief. Ik werkte bij een webshop en ongeveer 30% waren boze/ontevreden klanten, de rest had gewoon vragen of hulp nodig en was blij geholpen te worden. Soms kon je mensen echt blij maken, als je hun probleem/vraag op kon lossen of ze een coulant steuntje gaf, of gewoon als je je tijd nam voor iemand en geduldig bleef (bij ouderen vooral).
De dingen die je voorstelt in de tweede alinea zijn denk ik vooral vrijwilligerstaken? Maar is wel iets wat ik eens zou kunnen gaan uitzoeken. Of het een functie is en wat het dan betaalt. Simpel werk verdient over het algemeen simpel inkomen. Dat geeft niet per se, maar is wel iets wat ik in m'n achterhoofd houd.
Recentelijk heb ik op een functie gesolliciteerd binnen de gemeente. De functie had te maken met burgerzaken en leek mij best leuk, maar daar ben ik afgewezen op gebrek aan kennis en ervaring (begrijpelijk). Schijnbaar is binnenkomen bij de gemeente erg lastig.
dinsdag 15 april 2025 om 09:59
Ongetwijfeld. Ik ben wel erg sfeergevoelig. Ik vind een prettige werkomgeving met fijne collega's heel belangrijk. Werken in de juwelier zelf was geen klap aan, maar doordat mijn directe collega's heel leuk waren, was het werk ook goed te doen.essychan schreef: ↑15-04-2025 09:54Zou het misschien kunnen liggen aan de werkomgeving en niet aan de baan? Werken voor een agency is natuurlijk weer anders dan bij de klant zelf.
Nu ik in de horeca werk zijn mijn collega's allemaal 17-18 jaar. Ik mis dan toch ook collega's die wat meer in mijn eigen leeftijdscategorie vallen (om en nabij de 30 jaar of daarboven). Ik vind het daarom wel fijn om echt samen te moeten werken met directe collega's
dinsdag 15 april 2025 om 10:11
En werken op een communicatieafdeling in een niet-commercieel bedrijf? In het onderwijs ben je dan bijvoorbeeld bezig met het organiseren van open dagen. Bij een revalidatiecentrum met interne communicatie, of het opzetten van een netwerkmiddag samen met de patientenvereniging.
Je werkt dan niet direct met kinderen of clienten, maar in een omgeving die vaak wel dienstverlenend is.
De afdelingen zoals ik die ken zijn vaak gezellig, multidiscipinair, en je pakt op wat je ligt. Vaak samen met iemand anders, dus ook sociaal. Als je wil kun je er creativiteit in kwijt, maar als je meer gericht bent op het organiseren kan dat ook.
Je werkt dan niet direct met kinderen of clienten, maar in een omgeving die vaak wel dienstverlenend is.
De afdelingen zoals ik die ken zijn vaak gezellig, multidiscipinair, en je pakt op wat je ligt. Vaak samen met iemand anders, dus ook sociaal. Als je wil kun je er creativiteit in kwijt, maar als je meer gericht bent op het organiseren kan dat ook.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
dinsdag 15 april 2025 om 10:12
Klinkt oprecht interessant! Wat voor functietitel(s) horen daar bij? Communicatieadviseur?Zoccellia schreef: ↑15-04-2025 10:11En werken op een communicatieafdeling in een niet-commercieel bedrijf? In het onderwijs ben je dan bijvoorbeeld bezig met het organiseren van open dagen. Bij een revalidatiecentrum met interne communicatie, of het opzetten van een netwerkmiddag samen met de patientenvereniging.
dinsdag 15 april 2025 om 10:14
Collega van mij komt uit dezelfde hoek/opleiding en heeft de switch naar ontwikkelaar gemaakt. Hij is nu met de backend bezig, maar juist door zijn kennis met de frontend, voegt hij heel veel toe. We zijn namelijk bezig met het updaten van de frontend onze applicaties.
Er worden traineeships aangeboden om deze overstap te kunnen maken en met jouw achtergrond ben je erg interessant.
Je krijgt dan salaris dat zeker boven minimumloon is, ook tijdens de opleiding.
Je werkt over het algemeen geen weekenden of avonden, tenzij er sprake is van standby-diensten.
Thuis of op kantoor werken is afhankelijk van waar je werkt en welk team. Sommige teams zitten bijvoorbeeld de hele dag in een online meeting vanuit huis.
Ik ben zelf overgestapt naar softwaretester. Dit is minder technisch dan ontwikkelaar, maar ook via een traineetraject. Verschil is dat je meer af moet stemmen met collega's.
Er worden traineeships aangeboden om deze overstap te kunnen maken en met jouw achtergrond ben je erg interessant.
Je werkt over het algemeen geen weekenden of avonden, tenzij er sprake is van standby-diensten.
Thuis of op kantoor werken is afhankelijk van waar je werkt en welk team. Sommige teams zitten bijvoorbeeld de hele dag in een online meeting vanuit huis.
Ik ben zelf overgestapt naar softwaretester. Dit is minder technisch dan ontwikkelaar, maar ook via een traineetraject. Verschil is dat je meer af moet stemmen met collega's.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 15 april 2025 om 10:17
Als ontwikkelaar, ben je dan vooral bezig met programming? Ik heb namelijk inderdaad wat basiskennis html/css/javascript. Zelf vind ik programmeren niet zo leuk, je zit dan alleen maar verzonken in je computerscherm. Ook moet ik zeggen dat het leren van programmeurstalen me niet trekt.dianaf schreef: ↑15-04-2025 10:14Collega van mij komt uit dezelfde hoek/opleiding en heeft de switch naar ontwikkelaar gemaakt. Hij is nu met de backend bezig, maar juist door zijn kennis met de frontend, voegt hij heel veel toe. We zijn namelijk bezig met het updaten van de frontend onze applicaties.
Wat doe jij als softwaretester? ik heb wel eens gezocht naar zo'n soort functie. Ik vind design namelijk nog steeds wel leuk (maar niet als uitvoerder!) en ik ben iemand die heel goed is in het opsporen van fouten en/of gebreken (ook op gebruiksvriendelijkheidsgebied). Ik kon toen niet één vacature vinden die zo'n soort functie had. Dit is wel alweer een jaar of 2 geleden, dus wellicht is de markt veranderd. Kun je meer vertellen over je werk als softwaretester? Hoe ben je daar binnengekomen?
dinsdag 15 april 2025 om 10:26
Ik zou zoeken naar junior communicatieadviseur of communicatiemedewerker. Doorgaans een heel aardig loon (bijvoorbeeld bij de overheid), vaak niet veel ervaring nodig en niet veel verantwoordelijkheid. Je kunt altijd nog doorgroeien in je functie en loon.
I choose happy!
dinsdag 15 april 2025 om 10:26
TO wil niet in het onderwijs, de zorg, met kinderen werken. Bovendien heb je voor al deze fu cried een passende opleiding nodig en die heeft ze niet.biol schreef: ↑15-04-2025 09:53nou komt tie:
klassenassistent
office assistant
catering medewerker
taxi chauffeur
buschauffeur
activiteitenbegeleider
pedagogisch medewerker
begeleider bij het COA
moiren wijzigde dit bericht op 15-04-2025 10:27
9.19% gewijzigd
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
dinsdag 15 april 2025 om 10:27
Tof, ik ga eens wat vacatures doorspitten om te zien of het wat voor mij isEssentialBliss schreef: ↑15-04-2025 10:26Ik zou zoeken naar junior communicatieadviseur of communicatiemedewerker. Doorgaans een heel aardig loon (bijvoorbeeld bij de overheid), vaak niet veel ervaring nodig en niet veel verantwoordelijkheid. Je kunt altijd nog doorgroeien in je functie en loon.

dinsdag 15 april 2025 om 10:31
Ik heb ook ooit (jaren terug) dezelfde studie gedaan. Zo even kijkend naar mijn jaargenoten zijn zij op hele diverse plekken terecht gekomen. Sommigen zitten inderdaad meer in de creatieve hoek. Maar ik zie dat de meesten bij een bedrijf in de IT terecht zijn gekomen en dan meer richting product owner en dat soort functies. Ik zou kijken waar je interesses liggen, als dat bijvoorbeeld communicatie is dan zou ik op dat soort functies solliciteren.
Blijf niet te lang hangen in het soort functies dat je nu doet. En noem ook bij je sollicitatiegesprek niet wat je allemaal niet wil. Probeer eens wat uit en kijk waar je sterke punten liggen. Creatief zijn op commando kan je afschrijven maar er is nog zoveel meer mogelijk met je opleiding.
Blijf niet te lang hangen in het soort functies dat je nu doet. En noem ook bij je sollicitatiegesprek niet wat je allemaal niet wil. Probeer eens wat uit en kijk waar je sterke punten liggen. Creatief zijn op commando kan je afschrijven maar er is nog zoveel meer mogelijk met je opleiding.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in