Relatie ten einde
dinsdag 8 april 2025 om 16:00
Mij partner en ik gaan uit elkaar.
We zijn al maanden aan het rommelen hoe dit aan te pakken.
We hebben samen een dochter
Heel veel gesprekken gevoerd, veel verdriet, boosheid, inzichten.
Ik vind het zo ongelofelijk moeilijk.
Het lijkt of mijn brein een geheel andere gedachtengang heeft.
Ik zie echt mijn aandeel waardoor het mis is gegaan.
Er nu niets mee kunnen doen breekt me.
Ik merk dat ik zo in de verzetstand sta.
Dat ik hoop op een wonder.
Ik weet dat accepteren het beste is. Maar het lukt me niet.
Zijn er mensen die in vergelijkbare situatie hebben gezeten en goede tips hebben.
We zijn al maanden aan het rommelen hoe dit aan te pakken.
We hebben samen een dochter
Heel veel gesprekken gevoerd, veel verdriet, boosheid, inzichten.
Ik vind het zo ongelofelijk moeilijk.
Het lijkt of mijn brein een geheel andere gedachtengang heeft.
Ik zie echt mijn aandeel waardoor het mis is gegaan.
Er nu niets mee kunnen doen breekt me.
Ik merk dat ik zo in de verzetstand sta.
Dat ik hoop op een wonder.
Ik weet dat accepteren het beste is. Maar het lukt me niet.
Zijn er mensen die in vergelijkbare situatie hebben gezeten en goede tips hebben.
dinsdag 15 april 2025 om 15:08
Ja dat is moeilijk he dat de plannen die je voor ogen had wegvallen…Lemon_Pledge schreef: ↑15-04-2025 13:32Hij wilde vrijheid en hij was ongelukkig hier met zijn gezin. Maar nu heeft hij vrijheid en is nog steeds ongelukkig.
En hoe hij dat met haar doet? Ze zien elkaar natuurlijk elke dag, zij heeft ook een (ex) man en kinderen.
Dus of hij nou verwacht had dat hij ineens ontzettend gelukkig met haar zou worden?
Want inderdaad, het was allemaal natuurlijk super leuk en spannend met haar, stiekem op het werk. En ik heb in z'n telefoon gekeken, hij had zoiets nog nooit gevoeld, ware liefde enzo.
Uiteraard ontkende hij dat later, hij was boos dat ik in z'n telefoon gekeken had, en wat hij tegen haar zei meende hij ook niet. Uhuh..
Ik negeer hem zelf zo veel mogelijk, ik ben vooral nog heel erg boos, de kinderen zijn hun kerngezin kwijt en dat komt nooit meer terug. En we hadden toekomstplannen- groter huis, mooie vakanties, en in een keer ben ik gewoon uit die plannen verwijderd door een actie van hem.
En vervolgens zegt hij ook nog dat het niet mijn schuld is, "maar soms lopen dingen gewoon zo".
Echt wat een ongelooflijk understatement in deze situatie![]()
Niet alleen voor jezelf. Maar juist voor je kinderen.
Boosheid is heel begrijpelijk.
Heb dat ook
Alleen het brengt niets…
dinsdag 15 april 2025 om 15:21
Je hebt geen keuze, en ik begrijp dat dat moeilijk is. Je zult dus wel de regie moeten gaan pakken, de regie over jouw eigen stukje. Goed dat je op zoekt bent naar woonruimte. Maar ben jij het die weg moet? Waarom gaat hij niet?Jenny0288 schreef: ↑15-04-2025 15:06Hoi Buurvrouw
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Maar ik ben niet degene die relatie wil beëindigen. Ik wil helemaal niet sturen.
Soms voel ik mij net een kind dat in verzetstand staat.
Maar ik ben bezig met woonruimte te zoeken, maar ook dat wil ik helemaal niet. Maar ik doe het wel.
Voor jullie kind (en voor jou) moet er zo snel mogelijk duidelijkheid komen. Ik bedoel daarmee het ouderschapsplan. Praten jullie daar over? Heb je al een advocaat ingeschakeld?
To the end of my days; I will follow.
dinsdag 15 april 2025 om 16:25
Dit gaat om jouw toekomstige leven en je weet dat hij niet met je door wil...Jenny0288 schreef: ↑15-04-2025 15:06Hoi Buurvrouw
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Maar ik ben niet degene die relatie wil beëindigen. Ik wil helemaal niet sturen.
Soms voel ik mij net een kind dat in verzetstand staat.
Maar ik ben bezig met woonruimte te zoeken, maar ook dat wil ik helemaal niet. Maar ik doe het wel.
Ik snap echt dat het kut is: maar beter zelf aan het roer dan blijven hangen in deze situatie.
Daar doe je jezelf en je kind tekort mee.
Laat hem geen speelbal van je maken en neem het heft in eigen hans
Dat ben je jezelf en je kind verplicht.
dinsdag 15 april 2025 om 19:06
Dubbele lasten dragen is niet te doen.13th_Star schreef: ↑15-04-2025 15:21Je hebt geen keuze, en ik begrijp dat dat moeilijk is. Je zult dus wel de regie moeten gaan pakken, de regie over jouw eigen stukje. Goed dat je op zoekt bent naar woonruimte. Maar ben jij het die weg moet? Waarom gaat hij niet?
Voor jullie kind (en voor jou) moet er zo snel mogelijk duidelijkheid komen. Ik bedoel daarmee het ouderschapsplan. Praten jullie daar over? Heb je al een advocaat ingeschakeld?
We gaan er beide uit.
Dus beide op zoek naar andere woning.
Ouderschapsplan is aan bod gekomen maar nog niet concreet.
Denk wel dat we er gezamenlijk uitkomen.
dinsdag 15 april 2025 om 19:10
Ik voel mij geen speelbal.debuurvrouw schreef: ↑15-04-2025 16:25Dit gaat om jouw toekomstige leven en je weet dat hij niet met je door wil...
Ik snap echt dat het kut is: maar beter zelf aan het roer dan blijven hangen in deze situatie.
Daar doe je jezelf en je kind tekort mee.
Laat hem geen speelbal van je maken en neem het heft in eigen hans
Dat ben je jezelf en je kind verplicht.
Maar misschien klopt dat wel.
Ik heb het zo lang uitgesmeerd met hoop.
(hij deed er ook goed aan mee)
Nu is het tijd voor actie.
Maarja wat kan ik nog meer doen dan starten met het zoeken van een woning?
Voor mijn gevoel is dat dé stap.
dinsdag 15 april 2025 om 20:39
Een advocaat in de arm nemen en het ouderschapsplan z.s.m. virm geven.
Hem de woning laten verlaten of zelf gaan en voorlopige voorzieningen aanvragen.
Je financiën veilig stellen en gewoon een plan maken.
Want hij houdt je aan een lijntje en dat hoef je niet te pikken.
Voor jou en jullie kind is duidelijkheid het grootste goed. Of er een ander in het spel is of niet dat doet er niet zoveel toe. Hij wil niet meer en denkt dat hij je kan laten bungelen tot weet ik veel wanneer en uit die droom zou ik hem echt heel snel helpen als ik jou was.
Hem de woning laten verlaten of zelf gaan en voorlopige voorzieningen aanvragen.
Voor jou en jullie kind is duidelijkheid het grootste goed. Of er een ander in het spel is of niet dat doet er niet zoveel toe. Hij wil niet meer en denkt dat hij je kan laten bungelen tot weet ik veel wanneer en uit die droom zou ik hem echt heel snel helpen als ik jou was.
dinsdag 15 april 2025 om 21:24
Ik kan de woning niet verlaten. Kan letterlijk nergens heen totdat ik een woning krijg.debuurvrouw schreef: ↑15-04-2025 20:39Een advocaat in de arm nemen en het ouderschapsplan z.s.m. virm geven.
Waar hopelijk snel verandering in komt.
Hij ook niet, want dubbele lasten zijn niet te dragen.
Mediator inschakel ga ik morgen voor bellen.
Advocaat zou 2de stap zijn.
Ik denk dat we dat gewoon samen volwassen kunnen oplossen.
Financiële plaatje komt na verkoop.
Dus wat hem betreft staat het huis morgen nog te koop.
Maar dat is op dit moment niet realistisch.
woensdag 16 april 2025 om 06:48
Uit eigen ervaring zou ik echt een advocaat adviseren ipv een mediator. De advocaat komt namelijk echt op voor jouw belang en dat heb je wel nodig. Zeker omdat ex emotioneel gezien al verder is en er een huis en kinderen mee gemoeid zijn.Jenny0288 schreef: ↑15-04-2025 21:24Ik kan de woning niet verlaten. Kan letterlijk nergens heen totdat ik een woning krijg.
Financiële plaatje komt na verkoop.
Dus wat hem betreft staat het huis morgen nog te koop.
Maar dat is op dit moment niet realistisch.
Sterkte!
woensdag 16 april 2025 om 12:16
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Tijdens een scheiding kun je voor hele nare verrassingen komen te staan. Ik zou daarom altijd kiezen voor een advocaat.Jenny0288 schreef: ↑15-04-2025 21:24Ik kan de woning niet verlaten. Kan letterlijk nergens heen totdat ik een woning krijg.
Verdeling van financiën, splitsen van bankrekeningen, voirlopige voorzieningen, voogdij/ ouderschapsplan, alimentatie etc.
Mijn tip: maak een afspraak bij een advocaat voor een oriënterend gesprek. Dat is vaak gratis. Die kan je duidelijk maken wat er nu nodig is.
lila01 wijzigde dit bericht op 16-04-2025 12:25
19.59% gewijzigd
woensdag 16 april 2025 om 12:20
Nou, dat lijkt me wel. Is er overwaarde? Jullie moeten verder, deze situatie kan toch niet zo blijven?
Ik snap dat je nog in een fase van ontkenning zit, maar het moment om iets te ondernemen is nu.
woensdag 16 april 2025 om 12:23
Ik snap het, maar hoe denk je dat andere mensen dat hebben gedaan?
Tijdelijk bij vrienden, vakantiehuisje, caravan. Ja, sorry, dat gebeurt echt. Laat hem maar vertrekken. Sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
woensdag 16 april 2025 om 12:56
Wat maakt dat je nu nog niet naar het financiële plaatje kunt kijken? Daar kun je al wel een inschatting van gaan maken hoor, zodat je ook weet welke kant je op kunt qua woonsituatie.
En het huis morgen te koop is misschien niet realistisch, maar op zeer korte termijn zeker wel hoor.
woensdag 16 april 2025 om 13:16
Maar waarom moet hij vertrekken?
We kunnen gewoon normaal doen tegen elkaar. Totdat er woonruimte is. (Ja sta al langer ingeschreven)
Ik denk in geval dat er spanning zou zijn voor mijn dochter dat ik zou willen dat hij gaat. Maar hier is geen sprake van.
Kijk ik weet natuurlijk niet hoe het eraan toe zal gaan vanuit zijn kant. Maar ik denk niet dat wij elkaar gaan dwars zitten..
We zijn het globaal eens over de omgangsregeling.
Financiën is gewoon 50/50
Alimentatie lijkt me vanzelfsprekend en verplicht.
jenny0288 wijzigde dit bericht op 16-04-2025 13:23
6.78% gewijzigd
woensdag 16 april 2025 om 13:18
Ik ben momenteel aan het scheiden en wij doen het via een mediator. Ik voel me daar beter bij dan met advocaat omdat alles in harmonie gaat, ook dankzij de begeleiding die zij biedt. Theoretisch kun je het ook zelf doen want je kunt alle berekeningen zelf online ook doen maar dat geeft wel heel veel spanning denk ik.
koffieleut123 wijzigde dit bericht op 16-04-2025 13:19
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
27.20% gewijzigd
woensdag 16 april 2025 om 13:23
Ik snap dat wel.Koffieleut123 schreef: ↑16-04-2025 13:18Ik ben momenteel aan het scheiden en wij doen het via een mediator. Ik voel me daar beter bij dan met advocaat omdat alles in harmonie gaat, ook dankzij de begeleiding die zij biedt. Theoretisch kun je het ook zelf doen want je kunt alle berekeningen zelf online ook doen maar dat geeft wel heel veel spanning denk ik.
Ik heb ook het gevoel dat ik juist de harmonie wil bewaren.
Ik snap wel dat je advocaat neemt als je problemen voorziet.
In ons geval is dat niet zo.
Misschien ben ik naïef
Ik weet het niet
Maar ik wil toch dicht bij mijzelf blijven.
woensdag 16 april 2025 om 13:54
Want? Waarom hij en niet zij?
Dat ligt heel erg aan de emotionele staat waarin de partijen uit elkaar gaan, of er complexe financiële zaken zijn, gedoe rond kinderen.
Maar het allergrootste gedeelte is gewoon een rekensom. Hoeveel kinderalimentatie, hoe de hypotheek te verdelen, etc. Hulp is handig daarbij, bijvoorbeeld een notaris of mediator, maar niet enorm overweldigend.
woensdag 16 april 2025 om 15:37
Dit kun jij prima zelf bedenken, maar omdat jij man bent denk je dat je het even op moet nemen voor de man van To. Gaap.Natsuro schreef: ↑16-04-2025 13:54Want? Waarom hij en niet zij?
Dat ligt heel erg aan de emotionele staat waarin de partijen uit elkaar gaan, of er complexe financiële zaken zijn, gedoe rond kinderen.
Maar het allergrootste gedeelte is gewoon een rekensom. Hoeveel kinderalimentatie, hoe de hypotheek te verdelen, etc. Hulp is handig daarbij, bijvoorbeeld een notaris of mediator, maar niet enorm overweldigend.
woensdag 16 april 2025 om 15:38
Als je het overal over eens (denkt) te zijn, kun je misschien ook zo'n online flitsscheiding doen.
Als jullie co-ouderschap doen (50/50) is er ook geen sprake van alimentatie. (Tenzij je partneralimentatie wil, maar dat is wel heel jaren vijftig).
Een gemeenschappelijke rekening voor kosten van het kind waar je elk naar rato op stort.
Lijkt mij allemaal niet heel ingewikkeld.
Als jullie co-ouderschap doen (50/50) is er ook geen sprake van alimentatie. (Tenzij je partneralimentatie wil, maar dat is wel heel jaren vijftig).
Een gemeenschappelijke rekening voor kosten van het kind waar je elk naar rato op stort.
Lijkt mij allemaal niet heel ingewikkeld.
woensdag 16 april 2025 om 21:09
Ook bij co-ouderschap is er sprake van kinderalimentatie. Logischerwijs minder omdat beide partners een heel stuk van de kosten al zelf dragen gedurende de 50%.Kipzonderkop schreef: ↑16-04-2025 15:38Als jullie co-ouderschap doen (50/50) is er ook geen sprake van alimentatie.
woensdag 16 april 2025 om 21:19
Ex en ik zijn ook gescheiden via een mediator. Dat ging goed, maar eerder omdat ik teveel heb toegegeven om er maar vanaf te zijn. Ik heb daar geen spijt van achteraf, omdat ik genoeg te besteden heb gelukkig.
Maargoed, dat hele "we blijven in het huis tot.." dat vond ik echt de hel. Hij had de benedenverdieping, ik de bovenverdieping en het was zo ijskoud om elkaar tegen te komen ergens in huis, wetende dat meneer gevoelsmatig allang was uitgecheckt maar het blijkbaar wel lekker makkelijk vond zo. Ik bleef heel vaak voor meerdere dagen of zelfs weken ergens anders slapen. Bij een vriendin, in een vakantiehuisje, bij mijn ouders... als ik maar uit die sfeer was.
Bedenk goed TO, dat jouw ex ook allang is uitgecheckt. En jij kunt niet even ergens anders logeren, je hebt nu eenmaal een kind. Dus: laat hem maar gaan. Laat het zijn probleem zijn en niet het jouwe. Bij een vriend op de bank, bij familie, in een caravan, zoals hierboven geopperd. Hou altijd in je achterhoofd dat die "goede harmonie" waar jij het over hebt, ineens om kan slaan.
Maargoed, dat hele "we blijven in het huis tot.." dat vond ik echt de hel. Hij had de benedenverdieping, ik de bovenverdieping en het was zo ijskoud om elkaar tegen te komen ergens in huis, wetende dat meneer gevoelsmatig allang was uitgecheckt maar het blijkbaar wel lekker makkelijk vond zo. Ik bleef heel vaak voor meerdere dagen of zelfs weken ergens anders slapen. Bij een vriendin, in een vakantiehuisje, bij mijn ouders... als ik maar uit die sfeer was.
Bedenk goed TO, dat jouw ex ook allang is uitgecheckt. En jij kunt niet even ergens anders logeren, je hebt nu eenmaal een kind. Dus: laat hem maar gaan. Laat het zijn probleem zijn en niet het jouwe. Bij een vriend op de bank, bij familie, in een caravan, zoals hierboven geopperd. Hou altijd in je achterhoofd dat die "goede harmonie" waar jij het over hebt, ineens om kan slaan.
woensdag 16 april 2025 om 21:31
Dat lijkt me echt rot als dat zo gaat.13th_Star schreef: ↑16-04-2025 21:19Ex en ik zijn ook gescheiden via een mediator. Dat ging goed, maar eerder omdat ik teveel heb toegegeven om er maar vanaf te zijn. Ik heb daar geen spijt van achteraf, omdat ik genoeg te besteden heb gelukkig.
Verdiepingen verdelen als het op die manier zou gaan zou ik denk ik ook weg willen. En hij ook.
Maar dat is hier niet het geval.
Wij doen echt normaal.
Eerst had ik hoop.
Maar dat is weg.
Nu is het kwestie van regelen.
Voor alsnog is de sfeer normaal.
Eten samen, praten samen, slapen samen.
Ik haat hem niet.
Wel dat hij ons dit aandoet.
Maar hoe dan ook zullen we altijd met elkaar verbonden blijven. Dus normaal doen is voor mij belangrijk.
Maar ik ben ervan bewust dat de sfeer om kan slaan.
Er is in zo’n situatie weinig nodig om de boel op stelten te zetten.
Dat zien we dan wel hoe dat aangepakt wordt…
In onze situatie zou hij degene zijn die weg zou gaan. Dat weet hij ook. Andere optie is er niet.
woensdag 16 april 2025 om 21:43
Oei, ik heb het denk ik niet goed uitgelegd. Met de "sfeer omslaan" bedoel ik niet dat er ruzie ofzo komt. Maar als je gescheiden bent en nog steeds in hetzelfde huis zit, dan kost het gewoon megaveel energie juist om normaal te blijven doen, zeker als er een kleine is, zoals bij jullie. Nu zien jullie nog voor je dat alles in harmonie kan verlopen. En dat hoop ik echt voor je! Maar wat als hij ineens andere ideeën heeft over punten in het ouderschapsplan bijvoorbeeld? Dan kan het nasty worden hoor... en geloof me, dan is het verre van fijn als je nog op elkaars lip zit.Jenny0288 schreef: ↑16-04-2025 21:31Dat lijkt me echt rot als dat zo gaat.
Verdiepingen verdelen als het op die manier zou gaan zou ik denk ik ook weg willen. En hij ook.
Maar dat is hier niet het geval.
Wij doen echt normaal.
Eerst had ik hoop.
Maar dat is weg.
Nu is het kwestie van regelen.
Voor alsnog is de sfeer normaal.
Eten samen, praten samen, slapen samen.
Ik haat hem niet.
Wel dat hij ons dit aandoet.
Maar hoe dan ook zullen we altijd met elkaar verbonden blijven. Dus normaal doen is voor mij belangrijk.
Maar ik ben ervan bewust dat de sfeer om kan slaan.
Er is in zo’n situatie weinig nodig om de boel op stelten te zetten.
Dat zien we dan wel hoe dat aangepakt wordt…
In onze situatie zou hij degene zijn die weg zou gaan. Dat weet hij ook. Andere optie is er niet.
Je moet het echt zakelijk gaan bekijken en je gevoel er zoveel mogelijk buiten houden. Daarom die advocaat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in