Werk & Studie alle pijlers

carrièreswitch? Denk mee

15-04-2025 09:34 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TL;DR: ik zoek een nieuwe baan maar weet niet zo goed wat ik wil gaan doen. Hebben jullie suggesties voor wat voor werk ik kan gaan doen?

---

Hi! Een jaar of 3 geleden heb ik mijn studie Communication & Multimedia Design afgerond. Ik ben toen aan de slag gegaan als UX-Designer op een kantoor. Ik ontdekte hier dat ik doodongelukkig wordt van creatief zijn op commando. Ik nam mijn werk mee naar hus en was elke avond aan het strijden voor deadlines. En hoewel het een goedbetaalde baan was wil dus écht niet meer doen waarvoor ik gestudeerd heb.

Ik heb toen 2 maanden overspannen thuisgezeten en ben geswitcht naar een wat 'simpelere' baan als verkoopmedewerker in een juwelier. Flinke stap teruggedaan qua salaris, maar ik vind werkgeluk veel belangrijker dan inkomsten. Mits ik ervan rond kom natuurlijk. Winkelwerk is alleen zeker niet mijn droombaan en weekendwerk ook niet.

Omdat de juwelier ermee stopte ben ik nu sinds kort werkzaam in de horeca. Meer een soort noodgreep omdat ik per direct een nieuwe inkomstenbron nodig heb. Horeca is kneiterhard werken en ik zit inmiddels op het minimum uurloon zonder pauzes (ja, ik weet dat dat laatste wettelijk verplicht is).

Ik ben echt zo hard aan het nadenken wat ik wil gaan doen qua werk. Ik heb niet zoveel ambities qua doorgroeien in mijn werk en wil gewoon mijn ding doen en daarna weer naar huis gaan. Ik heb intussen wel wat dingen die ik niet meer zou willen:
- Werken in de avonden en weekenden
- Werken enkel en alleen vanuit huis
- Werken heel ver van huis (lange reistijd)
- Minimumloon (want dat is barweinig gezien mijn vaste lasten)
- Werk zonder contact met collega's

Ik vind werken in de zorg of met kinderen ook helemaal niks. Ik weet dus van heel veel dingen dat ik ze niet wil, maar wat dan wel?! Ik vind hard werken helemaal niet erg en werk gewoon 40 uur in de week, maar weet gewoon niet wat de vervolgstap zou kunnen zijn.

Hebben jullie ideetjes? Ik vind interne cursussen etc. prima om te doen, maar na twee studies ben ik wel een beetje klaar met het volgen van een complete studie.
Every step forward begins with the decision to not stand still
TheQuickBrownFox schreef:
15-04-2025 15:26
Zo heb ik het ook uiteindelijk aangepakt. In eerste instantie draaide ik ook in cirkeltjes, ik kwam er maar niet uit. Ik denk wel duizend vragen beantwoord in de trant van: Ik zou graag een electriciteitsnetwerk willen ontwerpen: gaaf - leuk - het gaat - minder leuk - stom.
Ik zat de hele dag om mij heen te kijken in het ov, op straat, als ik aan het wandelen was wat andere mensen voor beroep deden. En uiteindelijk werd het voor mij steeds duidelijker.
Uiteindelijk 3 jaar geleden een carriereswitch gemaakt en ik zit nu helemaal op mijn plaats waar ik nu zit. Zou niets anders meer willen, dit is wat ik tot mijn pensioen wil doen!

Ik hoop dat jij dat geluk ook hebt!
Wil je alsjeblieft delen wat je deed en wat je bent gaan doen?
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Lolainthebigcity schreef:
15-04-2025 20:07
Wil je alsjeblieft delen wat je deed en wat je bent gaan doen?
Ik had een 36-urige kantoorbaan en ik was alleen maar met cijfertjes bezig. Dat kon ik best goed, maar het was niet iets waar ik blij van werd en wat ik tot mijn pensioen wilde gaan doen. En ze wilde mij ook niet tegemoet komen daar in. Als zij niet willen veranderen, dan zal je dat zelf moeten doen. Terug naar het creatieve vak waar ik voor geleerd had? Graag, maar die industrie ligt helemaal op zijn gat dus dat was ook geen optie, maar wat dan?
Ook het steeds maar weer naar hetzelfde kantoorpand te moeten op dat saaie industrieterrein en uit te kijken op een dode muur begon mij ook steeds meer tegen te staan. Sterker nog, ik werd er doodongelukkig van en op zondag had ik al een steen in mijn maag dat de volgende dag al weer een nieuwe werkweek begon waren een grote reden om een carriereswitch te maken).

Toevallig kwam ik een facebookpost van mijn gemeente tegen over een gratis loopbaan traject. Bestond uit eindeloze vragenlijsten en 2 gesprekken met een loopbaancoach. Uit die vragenlijsten kwam een profiel en dat klopte precies. Eigenlijk was het een bevestiging wat ik diep van binnen al wist, al had ik daarmee mijn baan nog niet gevonden en nog steeds geen idee wat ik nu precies echt wilde. Maar de 2 gesprekken die ik vervolgens met de loopbaancoach heb gehad, hebben mij echt ontzettend geholpen. Niet zo zeer dat zij mij ging vertellen wat ik moest gaan doen dat moest ik nog steeds zelf bedenken, maar zij begon dingen te vragen waar ik nog nooit eerder aan gedacht had. Ze vroeg mij wat ik leuk vond om te doen in mijn vrije tijd en wat ik belangrijk vond in het leven. Moedigde mij aan om rond te kijken en bij elk beroep te bedenken wat ik daarvoor nodig had en of mij dat leuk leek. Ook al lag het mijlen ver van mijn comfortabele wereldje af.

Uit de testen kwam overduidelijk dat ik graag met mensen werk, precies de reden waarom ik het niet meer naar mijn zin had bij mijn oude baan. Ik ben open, maak makkelijk een praatje, ik ben hulpvaardig. Van woordgrappen kan ik genieten. Duurzaamheid vind ik belangrijk, maar reizen vind ik ook leuk.

Vervolgens ben ik gaan kijken in welke beroepen bovenstaande dingen pasten en welke beroepen binnen mijn mogelijkheden lagen want fulltime naar school zou niet gaan. Daarom viel voor mij boswachter bijvoorbeeld af. Uiteindelijk ben ik op de trein beland en ik vind het heerlijk! Ik had dit zoveel jaren eerder moeten doen! Geen dag is hetzelfde, geen traject is hetzelfde wat de seizoenen zijn telkens weer verschillend en ook de mensen zijn iedere dag verschillend. Elke dag is anders, zoveel mooie gesprekken, grappige, serieuze of juist hele trieste gesprekken waarbij je iets voor iemand probeert te betekenen. en ja ik heb moeten wennen aan de wisselende diensten en dat ik nu om het weekend moet werken, maar ik krijg er zoveel voor terug. Die steen is weg, ik ga elke dag lachend naar mijn werk, zelfs als om 3.45u de wekker ging zoals vanochtend. ;-)
eenbeetjegroen schreef:
15-04-2025 19:20
Al aan L&D gedacht? Kan zowel aan de bedrijfskant (dus bij een interne leerafdeling, vaak onderdeel van HR) als aan de bureaukant (opdrachten voor diverse klanten). Heeft zeker een creatief aspect (trainingen ontwerpen en ontwikkelen, leerprogramma's samenstellen, assessments uitwerken, e-learning maken) en afhankelijk van of je dat wil ook een meer organisatorische kant (trainers inhuren, projecten aansturen, events organiseren, communicatie uitwerken) of een adviserende kant (leerdoelen opstellen, leervormen bepalen). Zeker aan de bureaukant maak je kans als je een creatieve/media/communicatie achtergrond hebt.
Klinkt interessant, maar ik heb geen idee waar de afkorting L&D voor staat.. :-[
@TheQuickBrownFox ik ga niet je hele bericht quoten, maar wat ontzettend fijn dat je op die manier weer passie in je werk hebt teruggevonden! Ik hoop dat je het nog jarenlang met zo'n glimlach op je gezicht kunt blijven doen :)
Roxxeanne schreef:
15-04-2025 20:55
Klinkt interessant, maar ik heb geen idee waar de afkorting L&D voor staat.. :-[
Learning & Development :idee:
Dit is ook wel een beetje de tijd voor traineeships bij de overheid, ten minste in mijn regio zie ik ze veel voorbij komen. Ook een fijne manier om een beetje uit te vogelen wat je leuk vindt.

Ik zou zeker kijken naar de functie van communicatiemedewerker, het verbaast me met jouw studie dat dit bij jezelf nog niet opgekomen was :).

Misschien daarnaast eens kijken naar eventmanagement?
Roxxeanne schreef:
15-04-2025 10:12
Klinkt oprecht interessant! Wat voor functietitel(s) horen daar bij? Communicatieadviseur?
Ik vind het wel bijzonder dat je zelf niet kon bedenken dat je in de communicatie kunt werken. Het zit nota bene in de titel van je opleiding.
Project- of teamondersteuner bij een gemeente, dan ben je een regelaar die zaken organiseert voor het team. Per definitie een sociale positie en er zijn zorgvuldige mensen voor nodig. Afhankelijk van het team organiseer je daar ook evenementen of bijeenkomsten, bijvoorbeeld.

Communicatiemedewerker bij een gemeente is misschien ook een optie, er zijn bij ons wel veel sollicitanten en we verwachten dat je - ook als junior - wel een goede pen hebt en oog voor vormgeving.
Als ik je beschrijving uit je loopbaantest lees, en vergeet wat je gestudeerd hebt; al eens aan een traject gedacht waarin je een ‘ambacht’ leert? Bijvoorbeeld als installateur? Zeker mensen in de elektronica werken erg netjes, nauwkeurig en nauwgezet, zijn de hele dag bezig en in beweging en lopen geen kans dat ai ze vervangt. Of mechatronica, wat ze bij de NS doen? In beide sectoren zijn er vaak bbl trajecten, waar je meteen betaald krijgt.
Ik vind het opmerkelijk dat je zegt dat je een hekel hebt aan kinderen, maar wel zwaar teleurgesteld was toen je tot 2 keer toe afgewezen werd voor een baan als onderwijsassistent én dat je aangeeft dat een baan als stagebegeleider je interessant lijkt.

Ik denk dat het voor ons lastig is om te zeggen wat voor jou een leuke baan zou zijn. We kennen je niet als persoon.
Maar toch een poging:

Je geeft aan niet in het onderwijs of de zorg te willen, maar in beide sectoren zijn vele banen te vinden die niet direct iets met kinderen of patiënten te maken hebben - denk dan aan administratieve- of kantoorfuncties.
Weet niet of je goed bent in cijfers, maar wellicht iets op een (loon)administratie of boekhouding.

Zoek eens op Indeed en vul daar alleen je woonplaats in (of de plaats waar je zou willen werken). Er komt dan een waslijst aan vacatures voorbij in alle sectoren. Misschien dat dat je op weg helpt, in plaats van gericht op een functietitel zoeken. Succes.
Maandag27 schreef:
16-04-2025 07:40
Als ik je beschrijving uit je loopbaantest lees, en vergeet wat je gestudeerd hebt; al eens aan een traject gedacht waarin je een ‘ambacht’ leert? Bijvoorbeeld als installateur? Zeker mensen in de elektronica werken erg netjes, nauwkeurig en nauwgezet, zijn de hele dag bezig en in beweging en lopen geen kans dat ai ze vervangt. Of mechatronica, wat ze bij de NS doen? In beide sectoren zijn er vaak bbl trajecten, waar je meteen betaald krijgt.
AI niet, robots wel. Al dan niet gestuurd door AI.
Ugli schreef:
16-04-2025 10:20
AI niet, robots wel. Al dan niet gestuurd door AI.
Ontwikkeling van robots voor thuis- en industrie installaties gaat een stuk minder snel dan het inzetten van ai voor ontwerp van teksten, visuals en campagnes.

Bot gezegd; het zal nog echt wel even duren voor een robot in je huis naar je meterkast loopt en die vervangt. Terwijl de factuur die daarvoor geschreven wordt en veel administratief gedoe wel al door ai gemaakt wordt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven