Relatie ten einde

08-04-2025 16:00 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij partner en ik gaan uit elkaar.
We zijn al maanden aan het rommelen hoe dit aan te pakken.
We hebben samen een dochter

Heel veel gesprekken gevoerd, veel verdriet, boosheid, inzichten.
Ik vind het zo ongelofelijk moeilijk.
Het lijkt of mijn brein een geheel andere gedachtengang heeft.
Ik zie echt mijn aandeel waardoor het mis is gegaan.
Er nu niets mee kunnen doen breekt me.

Ik merk dat ik zo in de verzetstand sta.
Dat ik hoop op een wonder.

Ik weet dat accepteren het beste is. Maar het lukt me niet.
Zijn er mensen die in vergelijkbare situatie hebben gezeten en goede tips hebben.
13th_Star schreef:
16-04-2025 21:43
Je moet het echt zakelijk gaan bekijken en je gevoel er zoveel mogelijk buiten houden. Daarom die advocaat.
Zeker zakelijk bekijken en je gevoel erbuiten houden. Maar advocaat? Dan ga je zéker gevoel erbij halen, want je gaat tegenover elkaar staan. Jij advocaat, hij advocaat. Brieven heen en weer, voorstellen, reacties, etc etc. En elke aangebroken 6 advocaat-minuten kost je €25.

Je hoeft je echt niet het kaas van je brood te laten eten 'voor de lieve vrede', maar gewoon de zaken eerlijk verdelen. Hij heeft niet meer recht op dingen, en jij ook niet.
13th_Star schreef:
16-04-2025 21:43
Oei, ik heb het denk ik niet goed uitgelegd. Met de "sfeer omslaan" bedoel ik niet dat er ruzie ofzo komt. Maar als je gescheiden bent en nog steeds in hetzelfde huis zit, dan kost het gewoon megaveel energie juist om normaal te blijven doen, zeker als er een kleine is, zoals bij jullie. Nu zien jullie nog voor je dat alles in harmonie kan verlopen. En dat hoop ik echt voor je! Maar wat als hij ineens andere ideeën heeft over punten in het ouderschapsplan bijvoorbeeld? Dan kan het nasty worden hoor... en geloof me, dan is het verre van fijn als je nog op elkaars lip zit.

Je moet het echt zakelijk gaan bekijken en je gevoel er zoveel mogelijk buiten houden. Daarom die advocaat.
Dat klopt wel wat je zegt.
Het kost veel energie om normaal te doen. De ene dag meer dan de ander.
Maar ik heb het over voor mijn kind zeg maar.

Maar ook wat je zegt over dat ik het zakelijk moet bekijken. Dat zit niet echt in mij.
Ik weet al hoe de omgangsregeling wordt en dat is voor mij het belangrijkste.

Maar toch heb ik het gevoel dat ik een beetje achter de feiten aan loop als ik iedereen hoor met ervaring.
Natsuro schreef:
16-04-2025 22:09
Zeker zakelijk bekijken en je gevoel erbuiten houden. Maar advocaat? Dan ga je zéker gevoel erbij halen, want je gaat tegenover elkaar staan. Jij advocaat, hij advocaat. Brieven heen en weer, voorstellen, reacties, etc etc. En elke aangebroken 6 advocaat-minuten kost je €25.

Je hoeft je echt niet het kaas van je brood te laten eten 'voor de lieve vrede', maar gewoon de zaken eerlijk verdelen. Hij heeft niet meer recht op dingen, en jij ook niet.
Maar waarom zou je recht tegenover elkaar willen staan.
Ik snap dat stukje op een of andere manier niet.
Ik wil niets wat mij niet toekomt.
Alles is 50/50
Hij is akkoord gegaan in het belangrijkste stuk voor mij (wat betreft omgangsregeling)
De rest is voor mijn gevoel echt bijzaak.
Jenny0288 schreef:
16-04-2025 22:27
Alles is 50/50
Hij is akkoord gegaan in het belangrijkste stuk voor mij (wat betreft omgangsregeling)

Ben je bang dat hij niet akkoord zal gaan met ver weg verhuizen en om-het-weekendvader worden als je een advocaat neemt? Kan ik me wel wat bij voorstellen eigenlijk, want je bent daarin heel erg afhankelijk van zijn toestemming.
Ik vraag me wel af of je een (sociale) huurwoning krijgt zo lang je nog een koopwoning bezit.
En ook dan heb je alsnog dubbele lasten want je huis is niet in een dag verkocht. De markt is snel. Maar niet zo snel.

Maak je intussen andere stappen?
Huis verkoopklaar, waardebepaling woning? Dan kun je nl je financiële plaatje ook verder kloppend maken.
Jenny0288 schreef:
16-04-2025 22:27
Alles is 50/50
Ik geef aan dat als je beide een advocaat neemt je tegenover elkaar komt te staan. En als dat niet hoeft je beter af met met een mediator.
Qua omgangsregeling, ik vind persoonlijk dat het '50/50 tenzij' zou moeten zijn, en dat je dat voor de rechtbank moet uitleggen...
Als alles al 50/50 verdeeld is, wat is er dan nog te bijzaken?
Natsuro schreef:
16-04-2025 22:09
En elke aangebroken 6 advocaat-minuten kost je €25.
Dat hangt af van je inkomen. Onder een bepaalde maximum inkomen heb je recht op een toevoeging en hoef je dus maar een klein bedrag zelf betalen.
Dan moet je wel een juridisch geschil (of belang) kunnen aantonen. Kan natuurlijk, als je stennis gaat schoppen. Het is niet heel moeilijk om in een vechtscheiding te komen.
debuurvrouw schreef:
16-04-2025 22:36
Ik vraag me wel af of je een (sociale) huurwoning krijgt zo lang je nog een koopwoning bezit.
En ook dan heb je alsnog dubbele lasten want je huis is niet in een dag verkocht. De markt is snel. Maar niet zo snel.

Huis verkoopklaar, waardebepaling woning? Dan kun je nl je financiële plaatje ook verder kloppend maken.
Jawel, dat kan wel (althans in Nederland). Als zij uit die koopwoning moet. Het is niet zo dat je eerst onder een brug moet zitten voordat je je kunt inschrijven voor een huurwoning. Als je die eenmaal zou hebben, moet je er wel binnen 6 maanden ook officieel in gaan wonen.
koala schreef:
17-04-2025 09:58
Jawel, dat kan wel (althans in Nederland). Als zij uit die koopwoning moet. Het is niet zo dat je eerst onder een brug moet zitten voordat je je kunt inschrijven voor een huurwoning. Als je die eenmaal zou hebben, moet je er wel binnen 6 maanden ook officieel in gaan wonen.
Maar ze moet de koopwoning toch helemaal niet uit? Er ligt nergens vast dat ze gaat scheiden, er zijn geen voorlopige voorzieningen, de zorgverlening kind is nog niet vastgelegd, er is alleen al maanden een voornemen om te gaan scheiden en dat is het dan...
Deze situatie kan nog jaren zo voortduren als of to of haar man dr koe bij de horens vat en actie gaat ondernemen.
debuurvrouw schreef:
16-04-2025 22:36

Ja, als inkomen van to passend is voor sociale huur én je kunt aantonen dat de koopwoning verkocht gaat worden. Meestal komt er een bijlage bij de huurovereenkomst waarin dat wordt vastgelegd. Uiteraard moet je wel aan de beurt zijn voor een woning.
Wel is het zo dat als de koopwoning veel overwaarde oplevert dat to door dat eigen vermogen niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Strelizia schreef:
17-04-2025 10:28
Ja, als inkomen van to passend is voor sociale huur én je kunt aantonen dat de koopwoning verkocht gaat worden. Meestal komt er een bijlage bij de huurovereenkomst waarin dat wordt vastgelegd. Uiteraard moet je wel aan de beurt zijn voor een woning.
Wel is het zo dat als de koopwoning veel overwaarde oplevert dat to door dat eigen vermogen niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Dit klopt helemaal.
Ik heb dit al uitgezocht.
Natsuro schreef:
17-04-2025 09:39
Dan moet je wel een juridisch geschil (of belang) kunnen aantonen. Kan natuurlijk, als je stennis gaat schoppen.
Huh? Nee hoor. Been there, done that.
debuurvrouw schreef:
17-04-2025 10:03
Maar ze moet de koopwoning toch helemaal niet uit? Er ligt nergens vast dat ze gaat scheiden, er zijn geen voorlopige voorzieningen, de zorgverlening kind is nog niet vastgelegd, er is alleen al maanden een voornemen om te gaan scheiden en dat is het dan...
Deze situatie kan nog jaren zo voortduren als of to of haar man dr koe bij de horens vat en actie gaat ondernemen.
Precies. Eerst moeten de voorlopige voorzieningen toch worden geregeld, voordat je in aanmerking komt voor een huurwoning?
lila01 schreef:
17-04-2025 16:41
Precies. Eerst moeten de voorlopige voorzieningen toch worden geregeld, voordat je in aanmerking komt voor een huurwoning?
Dat lijkt me heel sterk
Dus je moet eerst je huis verkopen en vervolgens kan niemand je vertellen wanneer je precies een sociale huurwoning krijgt…
Logischerwijze verkoop je het huis nadat je zekerheid hebt op wen dak boven je hoofd
Hoe lang sta je nu ingeschreven?
En gaan jullie voor co-ouderschap? Oftewel, heb je dan in sommige gemeente urgentie vanwege je kind?
Jajaja schreef:
17-04-2025 19:20
En gaan jullie voor co-ouderschap? Oftewel, heb je dan in sommige gemeente urgentie vanwege je kind?
Ik krijg in dit geval echt geen urgentie. Volgens mij krijg je nergens meer urgentie voor. Zeker niet bij een scheiding. Omdat het zo “normaal” is geworden.
Ik sta 6 jaar ingeschreven
Hebben jullie eigenlijk al een afspraak gemaakt bij een mediator? Ik heb even teruggelezen bij je vorige topic. Wat zit jij in beroerde situatie momenteel, ik gun je beter.
Jenny0288 schreef:
17-04-2025 19:15
Dat lijkt me heel sterk
Dus je moet eerst je huis verkopen en vervolgens kan niemand je vertellen wanneer je precies een sociale huurwoning krijgt…
Logischerwijze verkoop je het huis nadat je zekerheid hebt op wen dak boven je hoofd
Ik help het je hopen.
Maar ik lees op diverse sites dat je in elk geval een getekend echtscheidingsconvenant nodig hebt om een huurwoning te krijgen als je het koophuis nog hebt.
Dat zou ik dan toch maar eens gaan regelen...
Jenny0288 schreef:
17-04-2025 19:15
Dat lijkt me heel sterk
Dat is alleen wel hoe het werkt mbt sociale woningbouw en waarom je beter wel een advocaat kan bellen.
Jajaja schreef:
17-04-2025 19:20
Nee.
debuurvrouw schreef:
17-04-2025 23:37
Ik help het je hopen.
Maar ik lees op diverse sites dat je in elk geval een getekend echtscheidingsconvenant nodig hebt om een huurwoning te krijgen als je het koophuis nog hebt.
Dat zou ik dan toch maar eens gaan regelen...

Ze zijn niet getrouwd.
We zijn niet getrouwd.
Urgentie krijg je in mijn geval niet.
Je hebt recht op een sociale huurwoning, ook als je een koopwoning bezit (iig bij de gemeente waar ik sta ingeschreven)
Heb dit zojuist bevestigd gekregen.
Zijn er lange wachttijden voor zo'n woning?
Jajaja schreef:
18-04-2025 10:38
Zijn er lange wachttijden voor zo'n woning?
Absurd lang
Ik word er best angstig van
Stel dat het niet lukt
Dus ik kijk rond voor andere opties, maar dat is moeilijk te betalen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven