Jouw paasdiner
vrijdag 18 april 2025 om 19:18
Mijn paasdiner is volgens man naar de haaien, want ik maak vanavond al asperges met ei en gerookte zalm.
Wat we dan zondag en maandag wel eten ... nog geen idee.
Maar wie weet brengt dit topic wel inspiratie.
Wat maak jij dit weekend als paasdiner?
Wat we dan zondag en maandag wel eten ... nog geen idee.
Maar wie weet brengt dit topic wel inspiratie.
Wat maak jij dit weekend als paasdiner?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 18 april 2025 om 20:06
Ik ken het concept paasdiner dan weer wel, ik ken niet anders dan dat je feestelijk eet met Pasen? Maar ik ben dan ook wat meer in de richting van Wissewis opgegroeid, waar de vastentijd echt een ding was en met Pasen mag je dan weer helemaal los.
Ook lekker: kip met citroen en tijm en aardappelpuree en peultjes.
vrijdag 18 april 2025 om 20:09
Verbazingwekkend lekker zul je bedoelenLady*Voldemort schreef: ↑18-04-2025 19:55Ik vind sowieso een paasdiner een beetje een verbazingwekkend concept.

vrijdag 18 april 2025 om 20:11
Nou ja, genoeg mensen die beiden niet vieren natuurlijk.Speculaastaart schreef: ↑18-04-2025 20:08Hoezo kent iedereen wel carnaval maar niet Pasen als belangrijkste kerkelijk feest van het jaar?
Ik vind van Pasen juist fijn dat niet iedereen vraagt 'en wat doe je met Pasen?'. Niet zo beklemmend als met kerst, het is lekkerder weer, en als je er zin in hebt, dan maak je er wat van.
vrijdag 18 april 2025 om 20:11
*maakt memo dat ze morgen om de - voor mij - eerste aardbeien van 't jaar moet gaan*oneenietweer schreef: ↑18-04-2025 20:09Verbazingwekkend lekker zul je bedoelenMijn ouders zijn katholiek opgevoed en serveren met Pasen een heerlijk diner met een soepje vooraf, asperges met nieuwe aardappeltjes, roomboter, eitje en hamrolletjes of gerookte zalm en aardbeien met slagroom toe. Is toch feestelijk dat Jezus uit de dood is opgestaan? Zelf denk ik overigens dat dit niet waar is, maar tegen die asperges zeg ik geen nee!
Is dit nu later?
vrijdag 18 april 2025 om 20:12
Absoluut!framboise-t schreef: ↑18-04-2025 20:06Ik ken het concept paasdiner dan weer wel, ik ken niet anders dan dat je feestelijk eet met Pasen? Maar ik ben dan ook wat meer in de richting van Wissewis opgegroeid, waar de vastentijd echt een ding was en met Pasen mag je dan weer helemaal los.
Als we dingen dan toch verbazingwekkend vinden, zou ik dat eerder over het kerstdiner zeggen dan over Pasen. Dat vind ik juist een hele logische afsluiter na veertig dagen soberheid. Oké, dat doen er niet veel meer tegenwoordig, maar ik vind het dan in verhouding wel beter passen als een feest waarbij je heel uitbundig mag eten en (weer) mag drinken.
vrijdag 18 april 2025 om 20:13
Ik maak een paar losse dingen, omdat wij als familie met elkaar eten en iedereen wat meeneemt. We zijn met ca. 15 mens. Ik ben nu aan het maken:
knoflook vlechtbrood, voor het eerst met volkoren meelsoorten (mixje). Hoop dat het niet te zwaar én gezond smaakt.
gevulde courgette rolletjes met gegrilde paprika
hartige muffins
kerrie-bloemkool- knolselderijsoep
En als ik nog tijd heb, maak ik Belgische wafels met slagroom
knoflook vlechtbrood, voor het eerst met volkoren meelsoorten (mixje). Hoop dat het niet te zwaar én gezond smaakt.
gevulde courgette rolletjes met gegrilde paprika
hartige muffins
kerrie-bloemkool- knolselderijsoep
En als ik nog tijd heb, maak ik Belgische wafels met slagroom
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 18-04-2025 20:14
7.91% gewijzigd
vrijdag 18 april 2025 om 20:13
Hier toch van een aantal collega's afgelopen week de vraag gekregen.framboise-t schreef: ↑18-04-2025 20:11Nou ja, genoeg mensen die beiden niet vieren natuurlijk.
Ik vind van Pasen juist fijn dat niet iedereen vraagt 'en wat doe je met Pasen?'. Niet zo beklemmend als met kerst, het is lekkerder weer, en als je er zin in hebt, dan maak je er wat van.
Zij hadden allerlei wilde familie-plannen.
Ze zijn intussen lichtelijk gewend aan dat ik meestal niet veel speciaals doe.
Is dit nu later?
vrijdag 18 april 2025 om 20:14
Vrouw, wat heb je een energieslurpende man! Laat hem zelf ook meedenken met het boodschappenlijstje/de maaltijden. En ook koken. Hier doen we op zondag boodschappen voor de hele week en we maken samen dat lijstje. Degene die thuiswerkt, kookt. En we werken allebei evenveel thuis. Op speciale dagen zoals Pasen doen we gewoon iets wat ons beiden niet teveel tijd of werk kost, want Pasen zien we gewoon als een (extra) vrije dag waarop gerelaxet wordt.
vrijdag 18 april 2025 om 20:14
Speculaastaart schreef: ↑18-04-2025 20:08Hoezo kent iedereen wel carnaval maar niet Pasen als belangrijkste kerkelijk feest van het jaar?
Katholieke opvoeding gehad maar Pasen was altijd uitgebreid ontbijten. Soms een brunch
Nooit diners of het kerst was.
TAFKAPML
vrijdag 18 april 2025 om 20:18
Ik kook meestal. Omdat ik de controle-freak ben die wil weten wat we eten, hoe het bereid wordt, ...Frost schreef: ↑18-04-2025 20:14Vrouw, wat heb je een energieslurpende man! Laat hem zelf ook meedenken met het boodschappenlijstje/de maaltijden. En ook koken. Hier doen we op zondag boodschappen voor de hele week en we maken samen dat lijstje. Degene die thuiswerkt, kookt. En we werken allebei evenveel thuis. Op speciale dagen zoals Pasen doen we gewoon iets wat ons beiden niet teveel tijd of werk kost, want Pasen zien we gewoon als een (extra) vrije dag waarop gerelaxet wordt.
Hij poetst dan weer met liefde het hele huis

En hij mag dus écht wel meedenken over "wat eten we vanavond" en beslist geregeld zelf.
Maar om 18u wil ik wel boodschappen kunnen doen / hem om boodschappen sturen.
Als er tegen dan niets is beslis ik.
En ik zeg al dagen dat ik asperges wil en dat ik vandaag iets met vis of scampi wou.
(Die scampi zijn voor morgen.)
Dit moest een luchtig topic zijn

wissewis wijzigde dit bericht op 18-04-2025 20:18
1.50% gewijzigd
Is dit nu later?
vrijdag 18 april 2025 om 20:18
Dan schuif ik fijn aan tafel bij ma. En dan eet ik waarschijnlijk asperges, krieltjes met rozemarijn uit de oven, salade en voor mij een gepocheerd ei en voor de rest van de mensen biefstuk. Mijn moeder maakt al 40 jaar hetzelfde
.
Tweede paasdag komen schoonouders bij ons eten en dan maak ik voor schoonpa in ieder geval asperges met peterselie-botersaus. De heren willen gehaktbrood en gebakken aardappels erbij. Waarschijnlijk heb ik dan ook nog een kom salade op tafel aangezien mijn moeder teveel maakt en iedereen met bakken Tupperware vol weer huiswaarts stuurt. Schoonmoeder zou graag eens flammküchen willen eten dus voor haar en mijzelf maak ik flammküchen met courgette, pesto en burrata. Schoonpa neemt zelfgemaakte tiramisu mee als toetje.

Tweede paasdag komen schoonouders bij ons eten en dan maak ik voor schoonpa in ieder geval asperges met peterselie-botersaus. De heren willen gehaktbrood en gebakken aardappels erbij. Waarschijnlijk heb ik dan ook nog een kom salade op tafel aangezien mijn moeder teveel maakt en iedereen met bakken Tupperware vol weer huiswaarts stuurt. Schoonmoeder zou graag eens flammküchen willen eten dus voor haar en mijzelf maak ik flammküchen met courgette, pesto en burrata. Schoonpa neemt zelfgemaakte tiramisu mee als toetje.
vrijdag 18 april 2025 om 20:19
Je kunt ook een ander recept met asperges verzinnen?
Ham ipv zalm, gekookte ipv gebakken aardappel?
Of, doe eens gek een aspergetaartje oid?
Ik kan pasen trouwens van kinds af, wel als iets dat je viert. Maar dan meer met ontbijt, (brunch), lunch, borrel. En dan heb je alleen nog zin in een kleine avondmaaltijd
Ham ipv zalm, gekookte ipv gebakken aardappel?
Of, doe eens gek een aspergetaartje oid?
Ik kan pasen trouwens van kinds af, wel als iets dat je viert. Maar dan meer met ontbijt, (brunch), lunch, borrel. En dan heb je alleen nog zin in een kleine avondmaaltijd
vrijdag 18 april 2025 om 20:22
O echt? Wat irritant lijkt me dat.
Mijn kind lust precies niets van alles wat ik hier opnoem, dus het worden gewoon burritowraps

Ik vind een charlotte russe met aardbeien ook wel een typisch paas-nagerecht.
vrijdag 18 april 2025 om 20:32
Pasen is een heel belangrijk feest in het protestants-christelijke milieu waarin ik ook ben opgegroeid, maar het was dan weer niet de bedoeling om dat dan met copieus dineren te vieren. Een uitgebreider ontbijt dan normaal, dat ken ik zeker. Voor de rest niets bijzonders, maar sowieso aten wij altijd vrij eenvoudig.
Hoe dan ook, ik begreep van een van de medewerksters van een van de supermarkten in het dorp dat er tegenwoordig net zoveel boodschappen in huis gehaald worden voor Pasen als voor Kerst, dus mensen vinden het wel leuk om uit te pakken.
Ik heb niets bijzonders in de planning.
Hoe dan ook, ik begreep van een van de medewerksters van een van de supermarkten in het dorp dat er tegenwoordig net zoveel boodschappen in huis gehaald worden voor Pasen als voor Kerst, dus mensen vinden het wel leuk om uit te pakken.
Ik heb niets bijzonders in de planning.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 18 april 2025 om 20:52
Wij waren vroeger redelijk katholiek, en op Goede Vrijdag aten we altijd iets met vis. Maar van paasdiners kan ik me niks herinneren hoor. Van paasontbijten trouwens ook niet, dat is een traditie die ik later zelf in het leven heb geroepen omdat de kinderen dat zo gezellig vonden.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
vrijdag 18 april 2025 om 20:56
Als kind hadden we een paasontbijt.Lady*Voldemort schreef: ↑18-04-2025 20:52Wij waren vroeger redelijk katholiek, en op Goede Vrijdag aten we altijd iets met vis. Maar van paasdiners kan ik me niks herinneren hoor. Van paasontbijten trouwens ook niet, dat is een traditie die ik later zelf in het leven heb geroepen omdat de kinderen dat zo gezellig vonden.
Omdat er ook eerst een paas-kinder-viering in de kerk was en vervolgens een paaseierzoektocht in de tuin.
(Dat mijn vader nooit meeging naar de mis viel ons niet echt op

Konden die eieren gelijk mee op tafel bij 't ontbijt.
Maar vanaf we te oud waren om paaseieren te zoeken die de "klokken uit Rome" hadden gedropt en niet meer naar de kerk gingen was dat ontbijt er snel uit.
Is dit nu later?
vrijdag 18 april 2025 om 21:00
Amerikanen vinden vaak dat Europeanen veel dingen aangrijpen om feest te vieren. Ik kijk regelmatig naar expat filmpjes en die verbazen zich erover hoeveel Nederlanders uitgebreid vieren. Veel meer en vaker dan daar.
Goede traditie vind ik. Het leven is toch juist leuker als je er een feestje van maakt en samen bent?
Hoe dat in Belgie gaat weet ik eigenlijk niet.
Goede traditie vind ik. Het leven is toch juist leuker als je er een feestje van maakt en samen bent?
Hoe dat in Belgie gaat weet ik eigenlijk niet.
vrijdag 18 april 2025 om 21:23
vrijdag 18 april 2025 om 21:46
Het leek hier in de supermarkt wel Kerst, superdruk, iedereen met gourmetschotels en drie paasstollen.
Ons avondeten is ‘gewoon’. Zondagochtend wel brunch bij mijn zus. Maandag ga ik een dagje weg met dochter, weten nog niet waarheen. Hmm bedenk net dat ik moet checken of HF dan wel komt. Anders moet ik nog even verzinnen
Ons avondeten is ‘gewoon’. Zondagochtend wel brunch bij mijn zus. Maandag ga ik een dagje weg met dochter, weten nog niet waarheen. Hmm bedenk net dat ik moet checken of HF dan wel komt. Anders moet ik nog even verzinnen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in