Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.

Ik vind hier dingen van.
donderdag 17 april 2025 om 09:13
Dank je wel voor de tips tuingravin. Ik heb het deksel eraf gehaald en ze op de vensterbank laten staan. Tenslotte komt daar geen volle zon. Hopelijk gaat de schimmel dan vanzelf weg.
Vervelend hoe de werkmannen niks geven om waar ze lopen. Het is gedeeltelijk wel te begrijpen, maar blijft toch jammer dat ze niet even opletten waar ze lopen.
Hopelijk groeit alles weer snel bij en kun je ook snel beginnen met zaaien.
Vervelend hoe de werkmannen niks geven om waar ze lopen. Het is gedeeltelijk wel te begrijpen, maar blijft toch jammer dat ze niet even opletten waar ze lopen.
donderdag 17 april 2025 om 11:09
Ik hoop met je mee!Butterfly_fly schreef: ↑17-04-2025 09:13Dank je wel voor de tips tuingravin. Ik heb het deksel eraf gehaald en ze op de vensterbank laten staan. Tenslotte komt daar geen volle zon. Hopelijk gaat de schimmel dan vanzelf weg.
donderdag 17 april 2025 om 13:08
hier ook altijd foetsie, de enige die ieder jaar opkomt is de gele Rudbekia , ik krijg het geel dus niet uit mijn tuin

De andere kleuren komen soms een jaar erop nog een keer, maar dan zijn ze weg, ik plant ze wel altijd terug , vind ze zo leuk.
Ik heb gister 3 kleine borders helemaal opgeschoond, onkruid eruit, planten uit de voortuin erin , nieuwe grond erop, haksel restant erop , ziet er weer helemaal fris uit.
Ben er heel blij mee, alleen te bedenken dat ik nog 2 grote borders en de zijborder van 12 meter lang moet doen doet het me weer duizelen, maar goed het begin is er.
De daglelie stond in de voortuin die is nu helemaal verplaatst, ik hoop dat ie het gaat redden.
donderdag 17 april 2025 om 20:15
Nou, het dak is klaar en heel mooi geworden! Maar de tuin heeft er wel onder geleden, vandaag 7 man met maat duikboot werkschoenen door de tuin. Ze konden niet op de oprit lopen, want daar stond een hoogwerker, en die heeft ook een en ander stukgewalst. Want zo’n ding heeft stelpoten die op platte platen wordt gezet. Zonder pardon mijn planten geplet
En ik maar in mezelf: ‘niks zeggen, niks zeggen, grrrrrr
)
Morgen maar eens kijken wat er te herstellen valt, maar er is best wat gesneuveld helaas. Maar soms is dat zo met klusgedoe rundumhausen.
Is niet anders!

En ik maar in mezelf: ‘niks zeggen, niks zeggen, grrrrrr

Morgen maar eens kijken wat er te herstellen valt, maar er is best wat gesneuveld helaas. Maar soms is dat zo met klusgedoe rundumhausen.
Is niet anders!
donderdag 17 april 2025 om 20:39
Ah wat ontzettend balen TG , je zoh ze toch bijna een faktuur sturen.Tuingravin schreef: ↑17-04-2025 20:15Nou, het dak is klaar en heel mooi geworden! Maar de tuin heeft er wel onder geleden, vandaag 7 man met maat duikboot werkschoenen door de tuin. Ze konden niet op de oprit lopen, want daar stond een hoogwerker, en die heeft ook een en ander stukgewalst. Want zo’n ding heeft stelpoten die op platte platen wordt gezet. Zonder pardon mijn planten geplet![]()
En ik maar in mezelf: ‘niks zeggen, niks zeggen, grrrrrr)
Is niet anders!
Zo zonde van de plantjes en je harde werk.
donderdag 17 april 2025 om 21:08
Ik denk dat TG liever een mooi nieuw dak heeft en wat planten vernieuwd dan een hoogwerker die niet gestempeld staat door haar nieuwe dak heeft zien vallen.
Maar ik snap wel dat ze baalt. Gelukkig is het seizoen nog vroeg
donderdag 17 april 2025 om 23:14
Nou, inderdaad Zonnigweertje. Uiteraard baal ik van de schade aan de planten, maar liever dat dan onbeveiligd gedoe met een hoogwerker. En als het hele huis omsteigerd had moeten worden, waren er nog veel meer planten kapot gegaan. Soms moet je dan maar wat schade op de koop toe nemen. En het dak was echt niet best meer, hadden we nu niet doorgepakt, dan hadden we veel ellende kunnen hebben met waterschade in huis. En dat kost wel meer dan wat planten vervangen. Maargoed, het blijft natuurlijk jammer dat ze er zo zonder nadenken doorheen stampen, dat is niet nodig, gewoon onbenul.zonnigweertje schreef: ↑17-04-2025 21:08Ik denk dat TG liever een mooi nieuw dak heeft en wat planten vernieuwd dan een hoogwerker die niet gestempeld staat door haar nieuwe dak heeft zien vallen.
Maar ik snap wel dat ze baalt. Gelukkig is het seizoen nog vroeg![]()
zaterdag 19 april 2025 om 11:52
Zo jammer hè?Catco schreef: ↑17-04-2025 13:08hier ook altijd foetsie, de enige die ieder jaar opkomt is de gele Rudbekia , ik krijg het geel dus niet uit mijn tuin![]()
De andere kleuren komen soms een jaar erop nog een keer, maar dan zijn ze weg, ik plant ze wel altijd terug , vind ze zo leuk.
Ik heb gister 3 kleine borders helemaal opgeschoond, onkruid eruit, planten uit de voortuin erin , nieuwe grond erop, haksel restant erop , ziet er weer helemaal fris uit.
Ben er heel blij mee, alleen te bedenken dat ik nog 2 grote borders en de zijborder van 12 meter lang moet doen doet het me weer duizelen, maar goed het begin is er.
De daglelie stond in de voortuin die is nu helemaal verplaatst, ik hoop dat ie het gaat redden.
Maar ik probeer te denken dat de natuur zo zijn eigen plan trekt.
En het dus gewoon maar accepteer want ik krijg ook verrassingen.
Goed bezig geweest!
zaterdag 19 april 2025 om 11:53
Heel jammer maar met wat mazzel gaat er toch weer heel veel groeien en bloeien.Tuingravin schreef: ↑17-04-2025 20:15Nou, het dak is klaar en heel mooi geworden! Maar de tuin heeft er wel onder geleden, vandaag 7 man met maat duikboot werkschoenen door de tuin. Ze konden niet op de oprit lopen, want daar stond een hoogwerker, en die heeft ook een en ander stukgewalst. Want zo’n ding heeft stelpoten die op platte platen wordt gezet. Zonder pardon mijn planten geplet![]()
Is niet anders!
Geluk bij een ongeluk dat je in het perfecte seizoen zit.
Nieuw dak hoeft maar 1x .
zaterdag 19 april 2025 om 11:54
Nice!zonnigweertje schreef: ↑19-04-2025 11:47Alweer zonnig.
Vroeg naar de kwekerij. Nu nog rustigweer nieuwe voorraad vaste planten. Ze staan alweer in de grond.
Van alles wat van phlox tot siergras.
Zaai je ook?
zaterdag 19 april 2025 om 12:02
Nee. Zaaien doe ik niet. Al genoeg tuinwerk zonder dat
zaterdag 19 april 2025 om 12:32
Ik had er gewoon wel wat van gezegdTuingravin schreef: ↑17-04-2025 20:15Nou, het dak is klaar en heel mooi geworden! Maar de tuin heeft er wel onder geleden, vandaag 7 man met maat duikboot werkschoenen door de tuin. Ze konden niet op de oprit lopen, want daar stond een hoogwerker, en die heeft ook een en ander stukgewalst. Want zo’n ding heeft stelpoten die op platte platen wordt gezet. Zonder pardon mijn planten geplet![]()
Is niet anders!

Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 19 april 2025 om 12:39
Ik ben een bangeschijterd om er iets van te zeggen. Bovendien was er een hele club Poolse medewerkers, die verstaan geen Nederlands. Ze waren best vriendelijk hoor, maar als de Nederlandse medewerkers er gewoon doorheen baggeren, wordt het lastig. Maargoed, de schade valt relatief mee. Wel wat kapot en afgebroken, maar het komt wel weer goed. Vandaag eerst de ramen lappen, alles zit onder het stof en vuiligheid. Manlief gaat de zolder schoonmaken, ik heb gister beneden al een en ander schoongemaakt.GroenTuintje schreef: ↑19-04-2025 12:32Ik had er gewoon wel wat van gezegdmaar zo ben ik
. Heb eerder zelfs zo’n stelling geweigerd in mijn tuin, stonden ze op een trap
![]()
Misschien straks nog even de tuin in, maar ik wil het eerst een beetje schoon hebben in huis. Jongste zoon komt straks om bij ons Pasen te vieren, en hij slaapt op zolder. Dus dat moet eerst.
zaterdag 19 april 2025 om 12:52
Mijn man werkt in de bouw en ze houden altijd heel veel rekening met hoe ze werken. Maar zij hebben ook recht op een veilige werkomgeving, en een steiger is veel veiliger dan een trap. Ik vind het ook fijn als hij weer in 1 stuk thuis komt.GroenTuintje schreef: ↑19-04-2025 12:32Ik had er gewoon wel wat van gezegdmaar zo ben ik
. Heb eerder zelfs zo’n stelling geweigerd in mijn tuin, stonden ze op een trap
![]()
zaterdag 19 april 2025 om 18:34
En dat snap ik heel goed! Om die reden wilde ik ook niet dat Graaf zelf het dak op ging, hij wilde het eerst zelf doen en hij is er handig genoeg voor. Maar je hebt niet de juiste materialen om veilig te kunnen werken, en in je eentje is het sowieso niet te doen. Ik durf niet op het dak, ben handig zat, maar ik heb best wel hoogtevrees, dat wordt m dus niet.zonnigweertje schreef: ↑19-04-2025 12:52Mijn man werkt in de bouw en ze houden altijd heel veel rekening met hoe ze werken. Maar zij hebben ook recht op een veilige werkomgeving, en een steiger is veel veiliger dan een trap. Ik vind het ook fijn als hij weer in 1 stuk thuis komt.
zaterdag 19 april 2025 om 18:35
Snap ik ook weerzonnigweertje schreef: ↑19-04-2025 12:52Mijn man werkt in de bouw en ze houden altijd heel veel rekening met hoe ze werken. Maar zij hebben ook recht op een veilige werkomgeving, en een steiger is veel veiliger dan een trap. Ik vind het ook fijn als hij weer in 1 stuk thuis komt.

Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 19 april 2025 om 18:40
zaterdag 19 april 2025 om 18:46
Even wat uitleg. Ik heb mijn border vergroot door stukken gras uit te steken. Onder die plag hangt dan nog best veel aarde (klei) en die zit nog vol met wurmen. Die aarde verbrokkel ik en de wurmen peuter ik eruit. Emelten gaan naar de kippen. Zo'n kluit met klei is nog best zwaar, dus die houd ik tegen mijn buik aan terwijl ik met mijn andere hand die kluit uit elkaar pulk. Ja, dan komt die aarde overal natuurlijk.
Jammer genoeg kwam ik daar pas achter toen ik moest plassen.

Ik vind hier dingen van.
zaterdag 19 april 2025 om 19:17
zaterdag 19 april 2025 om 19:29
Hallo TTTTT'ers
Mijn tuinverslaving heeft ook alweer flink toegeslagen.
Heb geheel tegen m'n gewoonte al voorjaarsbloeiers in de tuin staan.
De eerste bloemen zitten al in m'n aardbeienplanten.
Morgen 3 potten in m'n voortuin inplannen met n bonte carex, gaura en een vrolijke eenjarige.
En de hovenier is geweest. Ik hoop dit jaar het speelhuisje te vervangen voor een terras met pergola.
Mijn tuinverslaving heeft ook alweer flink toegeslagen.
Heb geheel tegen m'n gewoonte al voorjaarsbloeiers in de tuin staan.
De eerste bloemen zitten al in m'n aardbeienplanten.
Morgen 3 potten in m'n voortuin inplannen met n bonte carex, gaura en een vrolijke eenjarige.
En de hovenier is geweest. Ik hoop dit jaar het speelhuisje te vervangen voor een terras met pergola.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in