Hoe oud is jullie oppas?

22-04-2025 17:33 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het eigenlijk al: hoe oud is jullie oppas, en tot hoelaat past hij/zij op en ook weleens een nachtje?

De reden dat ik het vraag is onze puberdochter van bijna 13. Zij past namelijk zelf graag op onze jongste kinderen van 3 en 5. Overdag laat ik ze daarom weleens kort even alleen om naar de buren te gaan, en ‘s avonds zitten wij weleens achterin de tuin een paar uur en managed zij de boel binnen.

Ze wil alleen heel graag zelf echt oppassen, als in dat wij echt een paar uur de deur uitgaan. Qua verantwoordelijkheid zou ze dat makkelijk aankunnen. Maar ik merk dat ik, juist omdat het onze eigen dochter betreft, lastig in kan schatten wat nou een normale leeftijd is om tot later en wellicht ook uiteindelijk nachtje weg op te passen.

Ik snap dat het afhankelijk is van hoe verantwoordelijk een kind is. Maar het leek mij wel goed om eens te horen hoe oud jullie oppas is en tot hoe laat die blijft.
Bij 5 en 3 mijn ouders .
Ik zou mijn eigen kind nooit verantwoordelijk maken voor haar broertjes en zusjes. Ook niet als ze straks 18 en 10 en 8 zijn.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Mijn zoontjes zijn 6 en 3. Beide opa’s en oma’s passen op. Ik weet niet welke leeftijd ik ok zou vinden. Ligt aan de persoon. 16 a 18 denk ik. Lijkt me best wel eng een ‘vreemde’ op te laten passen.
SunShine35 schreef:
22-04-2025 17:39
Mijn zoontjes zijn 6 en 3. Beide opa’s en oma’s passen op. Ik weet niet welke leeftijd ik ok zou vinden. Ligt aan de persoon. 16 a 18 denk ik. Lijkt me best wel eng een ‘vreemde’ op te laten passen.
Het gaat hier niet om een vreemde, maar om het oudste kind dat op wil passen.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2025 17:37
Ik zou mijn eigen kind nooit verantwoordelijk maken voor haar broertjes en zusjes. Ook niet als ze straks 18 en 10 en 8 zijn.
Dit. Mijn kinderen toen ze klein waren hadden een oppas van 16. Dochter van een vriendin en die bleef ook slapen. Paar jaar later nam haar zusje het over. Tot ze beiden zelfstandig genoeg waren.
Lady*Voldemort schreef:
Vanwege de dynamiek enzo niet, of zou je ook niet een oppas van ergens tussen 14-17 nemen vanwege de leeftijd?
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2025 17:42
Het gaat hier niet om een vreemde, maar om het oudste kind dat op wil passen.
Ja, en to vroeg: hoe doen jullie dat? En wat vinden jullie verantwoord? Dus zat ik over mijn eigen situatie te denken. En wat ik persoonlijk verantwoord zou vinden. Er is hier geen oudere broer of zus.

Ik vind het al heel wat dat oudste kind nu al zoveel oppast bij to. Mijn kids hebben wel veel aandacht en sturing nodig. Maar misschien is dat met die van to anders.
SunShine35 schreef:
22-04-2025 17:45
Ja, en to vroeg: hoe doen jullie dat? En wat vinden jullie verantwoord? Dus zat ik over mijn eigen situatie te denken. En wat ik persoonlijk verantwoord zou vinden. Er is hier geen oudere broer of zus.

Ik vind het al heel wat dat oudste kind nu al zoveel oppast bij to. Mijn kids hebben wel veel aandacht en sturing nodig. Maar misschien is dat met die van to anders.
Mijn kinderen zijn inderdaad vrij braaf en luisteren goed naar haar. Overigens past ze niet veel op, ze is hooguit weleens met ze alleen als ik dus even naar de buren ga of we samen achterin de tuin gaan zitten. Maar da’s sporadisch.

Ik weet nog dat vroeger vriendinnen van 14-15 volop oppasten tot een uur of 23-24, en wij hadden tot vorig jaar ook een buurmeisje van 15 wat weleens oppaste tot 23.00 uur. Ik vraag me af ik hoeverre dat nog normale leeftijden zijn tegenwoordig.
Ik vind een broer of zus verantwoordelijk maken in een gezin een no go. Er zal maar wat gebeuren en dan? Ook bij een oppas is dat vreselijk natuurlijk maar dan heb je geen ingewikkelde relatie later met het beetje oudere kind.
Ik zou er dus geen enkel probleem mee hebben. Jij kent jouw dochter, je andere kinderen én hun interactie het beste.

Op mijn dertiende paste ik tot diep in de nacht op. Uiteraard andere tijden: geen mobieltjes en baby’s kregen nog stoffen luiers. En de oppas mocht roken in huis.
Vanaf mijn 14e zorgde ik grotendeels voor mezelf.

Mijn oudste is rond de tien jaar ouder dan de twee jongsten, zij was ook wel eens thuis als wij er niet waren. Met één kleintje had ze zelfs een wekelijkse afspraak om hem eerder van de BSO te halen en samen ‘Hoe tem ik een draak’ te kijken op t.v :heart:

Toen ze 18 was en op kamers ging, zijn de kleintjes wel eens een nachtje bij haar gaan logeren. Voor de leuk, zoals ik vroeger bij mijn tante ging logeren.

Als jij denkt dat ze het kan en ze wil het zelf graag, dan kan je toch prima een keer in de buurt uit eten gaan, gaan klaverjassen in een wijk verderop of welke activiteit dan ook waarbij je vertrouwen kunt opbouwen gaan doen?

Als je aan andere mensen gaat vragen wat kan kun je er vergif op innemen dat je het hoe dan ook FOUT doet. Te vroeg, te laat, nooit, uiteraard, ze ontspoort terwijl ze oppast omdat ze die verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan, ze ontspoort omdat ze nooit op mag passen en geen vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt enz.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nija schreef:
22-04-2025 17:44
Vanwege de dynamiek enzo niet, of zou je ook niet een oppas van ergens tussen 14-17 nemen vanwege de leeftijd?
Vanwege de dynamiek.

En toen mijn kinderen de leeftijd hadden dat er op ze gepast moest worden liet ik dat eigenlijk alleen maar over aan een schoonzus die zelf ook kinderen had. En als zij een keer oppas nodig had deden wij dat, met gesloten portemonnees.

Maar goed, wij hadden niet zulke beste ervaringen met oppas dus misschien is mijn ervaring ook niet maatgevend hoor, en gelukkig ook maar.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:

Nou dit dus.
Mijn bovenbuurmeisje en -jongen pasten wel eens op mijn babydochter, zij waren toen 15 of zo. Maar hun moeder, mijn bovenbuurvrouw was stand-by dus prima.
Ik paste op die leeftijd op op mijn twee neefjes en mijn nichtje. Bij hun thuis, van een uur of 6 (dus eten, soep opwarmen ofzo) tot een uur of twaalf. Als het later werd bleef ik daar slapen.

Ging prima.
Hier let oudste (14) wel eens een uurtje op als ik naar de sportschool (op 10 minuten afstand) ben, maar meer dan aanwezig zijn en bellen als er iets is, is dat niet.
Ik vind oppassen niet zo geschikt voor broers/zussen onderling en in de tuin gaan zitten en oudste de boel binnen laten runnen zou ik ook niet doen.
Leuke aan deze vraag vind ik dat je het verschil in kinderen/ dynamiek zo duidelijk ziet. In een vorig topic van mij vroeg ik me af of ik mijn kind van 13 een avond alleen kon laten. Hier is een kind van bijna 13 die op twee jonge kinderen zou kunnen passen. Hoe een kind is maakt dus echt veel verschil.

Onze oppas is nu 18. Jonger wil ik niet meer ivm leeftijdsverschil met de kinderen van 11 en 13. Voorheen was ze 16. Jonger heb ik nooit gewild, dat voelde niet goed. En een nacht ook nooit. Dat is alleen voor opa’s, oma’s en tantes en ooms. Maar als je dat niet voorhanden hebt snap ik dat je verder kijkt. Ik zou zelf alleen nooit de oudste zo verantwoordelijk maken, of ze nu wil of niet.
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2025 17:56
Vanwege de dynamiek.

Maar straks is de oudste 15/16 en heeft ze geen plannen om van huis te gaan als pa en ma weg zijn. Dan laat je toch ook geen andere oppas komen?
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
22-04-2025 18:23
Maar straks is de oudste 15/16 en heeft ze geen plannen om van huis te gaan als pa en ma weg zijn. Dan laat je toch ook geen andere oppas komen?
Als de andere kinderen ook zo'n beetje zo ver zijn dat ze wel een paar uurtjes alleen kunnen blijven niet nee. Maar als er nog echt een oppas nodig is zou ik dat niet laten doen door de oudste, ongeacht de leeftijd van die oudste.
(Herman Finkers)
Mijn oppas is 14. Maar ze is de dochter van een vriendin van mij, dus zij staat op de achtergrond stand-by. Als het echt nachtwerk wordt, dan laat ik de kinderen logeren bij oma of tante. De oppas is voor een paar uurtjes af en toe.
Ik paste vroeger veel op mijn broertjes (ik heb veel broertjes). Ook luier verschonen en eten geven. Vanwege omstandigheden was ik vroeg volwassen maar daar zeker geen problemen mee gehad. Ik heb wel een hechte band met mijn broertjes. Toevallig afgelopen week nog met mijn schoonzusje over gehad dat ik haar man (mijn broertje) nog moest verschonen en eten geven. Was wel grappig.

Met de locatie zou ik wel rekening houden dat je snel terug naar huis kan. Niet op een eiland of zoiets.
Broer/ zussen vind ik zelf lastig ivm de dubbele rol die ze dan hebben. Ik zou liever iemand hebben die enkel de rol van oppas heeft. Ik zou dus eerder dochter stimuleren om elders op te passen. Want dan heb je ook geen problemen met een eigen dubbele rol( ouder/ werkgever). En de kinderen blijven onderling ook gewoon broer/zus.

Komt misschien ook omdat ik zelf alleen maar ruzie had met mijn broers en zussen. Ik moet er niet aan denken dat zij toen mijn oppas waren.

Wij hebben een 14- jarige oppas, maar dat is meer een babyfoon. Zij komt als de kinderen slapen en wij gaan 1,5 uur sporten om de hoek. Als er iets is met de kinderen dan belt ze ons. Is nog nooit gebeurt.
Voor bruiloften en feesten hebben wij iemand die al 5 jaar bij ons komt een inmiddels 19 is en die inmiddels de opleiding voor kinderopvang heeft afgerond. Als zij bij de kinderen is, kunnen wij echt zorgeloos weg.
mirr31 wijzigde dit bericht op 22-04-2025 18:47
8.61% gewijzigd
Marianneke schreef:
22-04-2025 18:23
Dat zou ik met zo’n leeftijdsverschil juist wel doen. Je wil toch niet dat je 15 jarige indirect verantwoordlijk is voor de zorg van haar broers en zussen puur omdat ze geen eigen plannen heeft?
Mijn oudere broers en zus paste vroeger regelmatig op ons. En ik heb daar hele leuke herinneringen aan. Hun ook!!
Wat leuk dat jullie dochter dat ook graag wil.
Mijn zus is 8 jaar ouder dan ik ben. Toen zij 13 was vond zij het nog wat spannend om alleen op ons te passen. Dat hoefde ze dan ook niet te doen . Broertje 3 en ik 5.
Maar broers van 16 en 17 pasten toen al wat langere tijd op.
Vanaf dat zus 15 was heeft ze regelmatig op gepast.
Ze ging met 18 de deur uit. Op kamers. Wij 10 en 8. En wat mochten we..logeren bij zus in de studenten stad! Echt hele mooie jeugd herinneringen.
Bovenstaande bij broer 3 jaar ouder ook een keer gedaan. Harstikke leuk!
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.
Want hier veel negatieve berichten. Niet doen..maar als zij het leuk vind en je andere kinderen vind haar als oppas ook leuk. Waarom niet! Ik heb er echt super goede herinneringen aan.
Oohja en we gingen zeker elk half jaar nachtje bij zus logeren. Vanaf dat zij uit huis was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven