Extra jaar kleuteren vs naar groep 3
dinsdag 22 april 2025 om 09:57
Hoi allemaal,
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
dinsdag 22 april 2025 om 21:22
Kind kon hier ook nog niet lezen toen ze naar groep 3 ging. Ze wilde wel en we hebben geprobeerd te helpen, maar we hebben toen het advies gekregen dat we het juist beter school konden laten leren. Dat klopte ook en nu leest ze prima.Bloempje* schreef: ↑22-04-2025 21:01Ik heb niet alle reacties gelezen maar zijn zoon kon in groep twee net aan het minimum aan letters herkennen om door te mogen naar groep 3. Het boeide hem gewoon niet. Hij had dan wel weer een hele (correcte) strategie bedacht om 8x8 uit te rekenen. Maar puur kijkend naar zijn lezen was hij een twijfelgeval voor groep 3 (op school gelukkig verder geen discussie geweest). Eenmaal in groep drie moest hij wel lezen en kwam de interesse ook. In groep vier was hij qua lezen het gemiddelde ver vooruit. Niet dat elk kind hetzelfde is maar even als illustratie.
De vaardigheden van je dochter nu lijken me hierom wel een hele slechte graadmeter, de vraag is veel meer of ze er aan toe is om nieuwe dingen te gaan leren in een meer schoolse structuur.
Ik lees in jouw reacties weinig redenen voor nog een jaar kleuteren.
Ik ben het erg met je eens dat de vraag meer is of ze eraan toe is om nieuwe dingen te leren en wat meer structuur op school.
dinsdag 22 april 2025 om 21:22
Misschien vaak niet maar bij onze kleuter wel. Die had dat extra jaar kleuters echt nodig om steviger in zijn schoenen te komen, geen nachtmerries meer te hebben en sociaal te groeien omdat daar nu voldoende rust en aandacht voor was. Nou waren al zijn vriendjes en vriendinnetjes ook van de lente en hij uit de herfst, dus heel passend dat hij nog een jaar extra deed. Wij hebben school juist moeten overtuigen trouwens, kind liep daar op zijn tenen en thuis kwam alle frustratie en onmacht eruit.
Maargoed in geval van TO slaat het nergens op natuurlijk. Ik ben vooral voor maatwerk, ons ene kind sloeg een jaar over en en het andere doet dus een jaar extra. Dit past bij ze.
dinsdag 22 april 2025 om 21:23
Ik vind dit een rare keuze van school.
Maar voor al die mensen die zeggen dat sociaal-emotionele redenen alleen in groep 2-3 spelen: ik had zelf vroeger een klasgenoot en zij heeft groep 7 gedoubleerd omdat ze emotioneel nog niet toe was aan groep 8. Μet haar schoolprestaties was niets aan de hand, heel goed juist. Het bestaat dus wel degelijk. Al zal het veel minder voorkomen.
Maar voor al die mensen die zeggen dat sociaal-emotionele redenen alleen in groep 2-3 spelen: ik had zelf vroeger een klasgenoot en zij heeft groep 7 gedoubleerd omdat ze emotioneel nog niet toe was aan groep 8. Μet haar schoolprestaties was niets aan de hand, heel goed juist. Het bestaat dus wel degelijk. Al zal het veel minder voorkomen.
dinsdag 22 april 2025 om 21:26
En daarna was ze er helemaal klaar voor?Wombat schreef: ↑22-04-2025 21:23Ik vind dit een rare keuze van school.
dinsdag 22 april 2025 om 21:30
Dat is echt een enorme uitzondering en wat mij betreft ook nog een hartstikke discutabel. Bij kleuters ook trouwens.Wombat schreef: ↑22-04-2025 21:23Ik vind dit een rare keuze van school.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 21:31
Maar ook in groep 3 gaat die sociaal-emotionele ontwikkeling gewoon door.zussel schreef: ↑22-04-2025 21:22Misschien vaak niet maar bij onze kleuter wel. Die had dat extra jaar kleuters echt nodig om steviger in zijn schoenen te komen, geen nachtmerries meer te hebben en sociaal te groeien omdat daar nu voldoende rust en aandacht voor was. Nou waren al zijn vriendjes en vriendinnetjes ook van de lente en hij uit de herfst, dus heel passend dat hij nog een jaar extra deed. Wij hebben school juist moeten overtuigen trouwens, kind liep daar op zijn tenen en thuis kwam alle frustratie en onmacht eruit.
Maargoed in geval van TO slaat het nergens op natuurlijk. Ik ben vooral voor maatwerk, ons ene kind sloeg een jaar over en en het andere doet dus een jaar extra. Dit past bij ze.
Het klinkt mij iets te vaak alsof vanaf groep 3 dat hele sociaal-emotionele stuk stagneert.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 21:33
Hoeveel kinderen zouden er naar groep 3 gaan? Zou het kunnen dat er anders teveel kinderen overgaan?LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:11Ja we hebben het er met meerdere ouders over gehad die in soortgelijke situatie zitten. Iedereen vindt het gek en stoort zich aan dit beleid.
Denk dat het gewoon niet loopt intern, omdat ze dus ook al groepen moeten gaan samenvoegen. De 2 ib-ers die er waren zijn beiden opgestapt. Dus er is ook geen ib-er nu.
Blijkbaar is het ook best een prestatiegerichte school kom ik wel achter na gesprekken met ouders die ook al oudere kinderen op de school hebben zitten. Past totaal niet bij ons. Kwam ook niet naar voren in het 1e gesprek wat we met ze hadden.
dinsdag 22 april 2025 om 21:51
dinsdag 22 april 2025 om 21:54
Wij hebben het wel aangevochten tegen de school. Onze zoon van 3 oktober moest ook 3 jaar kleuteren omdat ze nog een 1 oktober grens hanteerden.
Ik ben zo boos geweest destijds, met name op de starheid en het juist niet kijken naar het kind. Als ik op de uitgerekende datum was bevallen, 27 september was er blijkbaar geen discussie geweest.
Maar bij onze school ging naar mijn idee vooral om geld. Een kleine school waar elke leerling telt en een jaar extra is een jaar extra geld.
Wij stonden op het punt om over te stappen en daar schrok de school van dat ze aanboden om een onafhankelijke partij naar onze zoon te laten kijken. Daar zijn we mee akkoord gegaan en die persoon was keihard naar de school. Wat gaat hij nog extra leren in dat jaar? Wat hebben jullie gedaan om te zorgen dat hij meekan met zijn klasgenoten. Er werd echt gehakt gemaakt van de datumlogica.
Conclusie: Zoon is doorgestroomd en is daar zelf altijd heel blij mee geweest.
Ik was overigens zelf niet tegen kleuterverlenging, maar wel de manier waarop.
Na dat jaar is de oktober grens afgeschaft en werd elke leerling onafhankelijk bekeken. Blijkbaar moest iemand het een keer doen.
Ik ben zo boos geweest destijds, met name op de starheid en het juist niet kijken naar het kind. Als ik op de uitgerekende datum was bevallen, 27 september was er blijkbaar geen discussie geweest.
Maar bij onze school ging naar mijn idee vooral om geld. Een kleine school waar elke leerling telt en een jaar extra is een jaar extra geld.
Wij stonden op het punt om over te stappen en daar schrok de school van dat ze aanboden om een onafhankelijke partij naar onze zoon te laten kijken. Daar zijn we mee akkoord gegaan en die persoon was keihard naar de school. Wat gaat hij nog extra leren in dat jaar? Wat hebben jullie gedaan om te zorgen dat hij meekan met zijn klasgenoten. Er werd echt gehakt gemaakt van de datumlogica.
Conclusie: Zoon is doorgestroomd en is daar zelf altijd heel blij mee geweest.
Ik was overigens zelf niet tegen kleuterverlenging, maar wel de manier waarop.
Na dat jaar is de oktober grens afgeschaft en werd elke leerling onafhankelijk bekeken. Blijkbaar moest iemand het een keer doen.
dinsdag 22 april 2025 om 22:36
Rare vraag misschien, maar weet je dochter dat ze haar interesse voor letters en cijfers op school mag laten zien? Toen mijn een grijs verleden bij de kleuters werkte heb ik wel eens kleuters gehad die dit niet lieten zien op school o,dat ze dachten dat ze op school alleen mochten spelen in de hoeken, want die waren er nou eenmaal. De werkjes waren bijzaak, er was zoveel spelmateriaal, het was vast de bedoeling dat ze dat zouden doen in plaats van lezen etc in de klas. Toen ze eenmaal expliciet hadden gehoord dat ook cijfers en letters ‘mochten’ lieten ze dat wel zien.
"After all this time?" "Always."
dinsdag 22 april 2025 om 23:25
Bij ons komt het wel af en toe voor. Maar dat gaat altijd in overleg en met instemming van ouders. Zodra hier sprake van is zijn school en thuis het over het algemeen roerend eens. Een kind wat op zijn/haar tenen loopt en de aansluiting bij de klas mist en die wél heeft met jongere kinderen en slecht in zijn/haar vel zit knapt over het algemeen ook cognitief enorm op van doubleren (of terugplaatsen). Blijven zitten puur om achterblijvende resultaten komt niet voor, dan wordt het onderwijsprogramma aangepast. (Op papier kan het wel, maar dan bij langdurige ziekte of enorme rouw o.i.d.)Wombat schreef: ↑22-04-2025 21:23Ik vind dit een rare keuze van school.
Van de kinderen die ik als leerling ken die zijn teruggeplaatst of blijven zitten zijn de ouders ook na jaren echt heel blij met deze beslissing.
Mijn eigen kind heeft groep 8 over mogen doen op sociaal-emotionele gronden. Dat heeft enorm veel verschil gemaakt voor zijn levensgeluk, zelfvertrouwen en schoolniveau. Achteraf gezien had ik hem beter net als mijn oudste langer kunnen laten kleuteren, dat had een hoop ellende voorkomen. Het heeft wel gemaakt dat ik alert ben op kinderen die te snel naar groep 3 zijn gegaan en sta ik sneller open voor ouders die aangeven dat het niet meer lekker loopt met hun kind.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 22 april 2025 om 23:33
Hoe merkte je dat het beter was voor je eigen kind om op sociaal-emotionele gronden te blijven zitten? Werkte het vooral qua zelfvertrouwen of iets anders?feow schreef: ↑22-04-2025 23:25Bij ons komt het wel af en toe voor. Maar dat gaat altijd in overleg en met instemming van ouders. Zodra hier sprake van is zijn school en thuis het over het algemeen roerend eens. Een kind wat op zijn/haar tenen loopt en de aansluiting bij de klas mist en die wél heeft met jongere kinderen en slecht in zijn/haar vel zit knapt over het algemeen ook cognitief enorm op van doubleren (of terugplaatsen). Blijven zitten puur om achterblijvende resultaten komt niet voor, dan wordt het onderwijsprogramma aangepast. (Op papier kan het wel, maar dan bij langdurige ziekte of enorme rouw o.i.d.)
Van de kinderen die ik als leerling ken die zijn teruggeplaatst of blijven zitten zijn de ouders ook na jaren echt heel blij met deze beslissing.
Mijn eigen kind heeft groep 8 over mogen doen op sociaal-emotionele gronden. Dat heeft enorm veel verschil gemaakt voor zijn levensgeluk, zelfvertrouwen en schoolniveau. Achteraf gezien had ik hem beter net als mijn oudste langer kunnen laten kleuteren, dat had een hoop ellende voorkomen. Het heeft wel gemaakt dat ik alert ben op kinderen die te snel naar groep 3 zijn gegaan en sta ik sneller open voor ouders die aangeven dat het niet meer lekker loopt met hun kind.
Ik hoop zelf ook dat ouders vooral kijken naar wat het beste voor het kind is. En doordat het niet per se met niveau te maken heeft zoals op de middelbare school, het makkelijker is om te zeggen dat het niet lekker loopt.
woensdag 23 april 2025 om 05:58
Probleem daarbij is dat, zeker bij de kleuters, zoiets als 'niet lekker lopen' vrijwel altijd 'opgelost' wordt met 'lekker een jaartje extra kleuteren'.Elsy schreef: ↑22-04-2025 23:33Hoe merkte je dat het beter was voor je eigen kind om op sociaal-emotionele gronden te blijven zitten? Werkte het vooral qua zelfvertrouwen of iets anders?
Ik hoop zelf ook dat ouders vooral kijken naar wat het beste voor het kind is. En doordat het niet per se met niveau te maken heeft zoals op de middelbare school, het makkelijker is om te zeggen dat het niet lekker loopt.
Ik zit in een bubbel met aardig wat hoogbegaafde kinderen en echt geen enkele kleuterjuf heeft dat gezien. En bij veel werd het gebrek aan interesse in kleuterwerkjes, of het gebrek aan concentratie, of doorzettingsvermogen, aangehaald om een extra jaar kleuteren te opperen.
Mijn eigen kind heeft iets meer dan 1 jaar gekleuterd en ging toen ie net 5 was naar groep 3, waar ie opleefde.
Mijn andere kind heeft 2 volle jaren gekleuterd, waar ie echt zijn tijd heeft uitgezeten en de juf hem liefst nog een jaar langer had gehouden, omdat ie nog nergens interesse in toonde. Hij heeft uiteindelijk een klas overgeslagen op de basisschool en nog 2 op de middelbare school en toen kreeg ie eindelijk aansluiting bij klasgenoten.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 07:41
Elsy schreef: ↑22-04-2025 23:33Hoe merkte je dat het beter was voor je eigen kind om op sociaal-emotionele gronden te blijven zitten? Werkte het vooral qua zelfvertrouwen of iets anders?
Uiteindelijk wordt de beslissing die genomen wordt vaak uitgelegd als zijnde de beste omdat je niet weet wat er gebeurd zou zijn als je een andere beslissing had genomen.
Op mijn school de afgelopen acht jaar nu twee keer een leerling gehad waarover door school getwijfeld werd of groep drie wel de juiste keus was. Ouders waren zeer overtuigd dat het groep drie moest worden. Deze kinderen gingen tot de herfstvakantie meedraaien in groep drie om pas daarna de beslissing te nemen. Eentje ging met de herfstvakantie terug naar de kleuters. De ander niet, maar echt goed ging het uiteindelijk ook niet. Toen was zittenblijven in groep drie natuurlijk ook lastig want kind las te goed om alles opnieuw te doen maar te slecht om naar groep vier te gaan. Uiteindelijk groep vier over gedaan.
Mijn collega vindt dat je van herfstkinderen die doorstromen naar groep drie moet kunnen verwachten dat ze tenminste gemiddeld of beter dan gemiddeld moeten meekomen in groep drie. Een kind dat een extra kleuterjaar doet moet daarna in groep drie niet ineens met kop en schouders boven de rest uitsteken want dan had dat kind eerder ook al naar groep drie gekund.
woensdag 23 april 2025 om 08:05
woensdag 23 april 2025 om 08:20
Valerie schreef: ↑23-04-2025 08:05Vroeger bestond de 1 oktober-grens. Alle kinderen geboren voor 1 oktober gingen door naar de volgende klas. Dat is wat meer losgelaten waardoor jongere kinderen ook door kunnen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat kinderen van vóór 1 oktober langer moeten kleuteren.
Ik zou daar niet mee akkoord gaan.
Die 1-oktobergrens is al in 1985 vervallen. De meeste ouders van kinderen in groep drie zijn zelf geboren na 1985. Waarom wordt die grens nog steeds benoemd in dit soort topics?
En door het vervallen van die grens zou ook een kind van voor 1 oktober dus de mogelijkheid moeten krijgen om extra lang in de kleuterklas te blijven als dat nodig zou zijn.
woensdag 23 april 2025 om 08:22
Omdat veel teveel scholen en nog hanteren.Speculaastaart schreef: ↑23-04-2025 08:20Die 1-oktobergrens is al in 1985 vervallen. De meeste ouders van kinderen in groep drie zijn zelf geboren na 1985. Waarom wordt die grens nog steeds benoemd in dit soort topics?
En door het vervallen van die grens zou ook een kind van voor 1 oktober dus de mogelijkheid moeten krijgen om extra lang in de kleuterklas te blijven als dat nodig zou zijn.
Alleen al het feit dat herfstkinderen op veel scholen automatisch bespreekgevallen zijn geeft al aan dat die 1 oktober grens nog steeds een rol speelt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 08:23
Toch gebeurde langer kleuteren toen ook wel hoor, mijn man is van begin september en heeft begin jaren '90 drie jaar gekleuterd. Hij kijkt er zelf niet negatief op terug had hij cognitief groep 3 vermoed ik makkelijk aangekund. Ook zijn zussen (rond dezelfde periode jarig) hebben drie jaar gekleuterd. Mijn schoonmoeder was zelf ook juf dus ik vermoed dat ze daar toch wel een stem in heeft gehad.Valerie schreef: ↑23-04-2025 08:05Vroeger bestond de 1 oktober-grens. Alle kinderen geboren voor 1 oktober gingen door naar de volgende klas. Dat is wat meer losgelaten waardoor jongere kinderen ook door kunnen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat kinderen van vóór 1 oktober langer moeten kleuteren.
Ik zou daar niet mee akkoord gaan.
woensdag 23 april 2025 om 08:28
Mijn late-herfstkind had geen interesse in lezen en schrijven, kende geen letters, kon wel wat tellen maar geen cijfers lezen. Toch is hij zonder enige discussie door school doorgezet naar groep 3, na minder dan 2 jaar kleuteren. Om maar aan te geven hoe verschillend scholen in dit soort dingen kunnen zijn.
Kind zit inmiddels in groep 7 en doet allerlei plusdingen, en daar heb ik niet voor hoeven strijden. Ik zou op zoek gaan naar een fijnere school.
Kind zit inmiddels in groep 7 en doet allerlei plusdingen, en daar heb ik niet voor hoeven strijden. Ik zou op zoek gaan naar een fijnere school.
woensdag 23 april 2025 om 08:33
De huidige ouders en juffen/meesters hebben dat nog in hun hoofd uit hun jeugd.Speculaastaart schreef: ↑23-04-2025 08:20Die 1-oktobergrens is al in 1985 vervallen. De meeste ouders van kinderen in groep drie zijn zelf geboren na 1985. Waarom wordt die grens nog steeds benoemd in dit soort topics?
Bovendien gold dat op veel scholen zeker nog na 1985.
woensdag 23 april 2025 om 08:45
Zeker. Mijn novemberkind moest in 2004 nog ruim 2,5 jaar kleuteren, als ik geen stennis had geschopt. School hield de 1 oktober grens aan en volgens mij wisten toen nog steeds maar heel weinig mensen dat die grens al in 1985 is afgeschaft.
Ik heb me daar in het begin hier op het forum over verbaasd.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 08:52
Wat mankeer jij toch? Altijd maar lopen te hakken op juffen. Het is net als bij appels. Dat er toevallig een rotte bijzit wil niet zeggen dat de rest niet goed is! (En als jij toevallig alleen maar slechte tegenkomt zou je jezelf misschien eens achter je oren moeten krabben).
woensdag 23 april 2025 om 08:55
Nou ja, als je kind buiten de normen valt, kom je inderdaad een hele schoolcarrière vaker onderwijzers tegen die een andere kijk op de zaken hebben dan de ouders.-Matilda- schreef: ↑23-04-2025 08:52Wat mankeer jij toch? Altijd maar lopen te hakken op juffen. Het is net als bij appels. Dat er toevallig een rotte bijzit wil niet zeggen dat de rest niet goed is! (En als jij toevallig alleen maar slechte tegenkomt zou je jezelf misschien eens achter je oren moeten krabben).
En vooral bij kleuters houden juffen toch vaak vast aan de regels die zijn opgesteld, want eigenlijk is er natuurlijk nauwelijks concrete houvast om zo’n kind te beoordelen. Dus dan zit je al snel op het vlak van het persoonlijke oordeel over hoe een kind dient te zijn.
Die 16 letters zijn er ook maar bijgehaald om een meetpunt te hebben.
pina wijzigde dit bericht op 23-04-2025 08:58
25.11% gewijzigd
woensdag 23 april 2025 om 08:58
Dit geeft aan dat veel herfstkinderen nog niet toe zijn aan groep 3.
Bespreekgeval wil niet zeggen dat er uitgegaan wordt van een extra jaar. Hier houdt dat in dat we die kinderen extra goed in de gaten houden en met ouders in gesprek blijven over wat we zien!
Die paar maanden doen in de ontwikkeling van een kleuter heel veel!
(En ook straks bij de overgang naar VO! Want snel naar groep 3 is dus ook snel naar VO. Die merken ook dat jonge leerlingen daar geregeld echt last van hebben, dat ze er nog niet aan toe zijn (nog niet puberen, kwetsbaar zijn). Trekt wel bij, maar geen fijne start voor het kind).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in