Verdeling kosten bij geschenken als single?!
dinsdag 22 april 2025 om 22:37
Vinden jullie mijn manier van rekenen onredelijk?
Situatie A: je gaat met een groep familie als cadeau voor grootmoedersverjaardag in een huisje. Luxe kostbaar huisje. Alle volwassenen (singles en stellen gezamenlijk) hebben 1 eigen slaapkamer en elk kind heeft ook een eigen kamer. Kinderen zijn tussen 4-10 jaar. Alle kosten van het huisje worden gedeeld door de volwassenen. Ik heb geen kinderen en ben single dus betaal ook voor de kamers van de kinderen van anderen. Zelfde als voor de boodschappen en uiteten. Ik vind dat grote onzin, vooral omdat de argumentatie is dat het anders duur wordt voor mensen met kids.
1. Die boeker heeft dit zonder overleg relatief kostbaar gemaakt.
2. Die kinderen hebben jullie zelf gemaakt, dus daar moet je zelf voor betalen..
Situatie B: verjaardagen. Iedereen moet €75 inleggen per verjaardag. Elk gezin doet €75.
Ik betaal dus per gezin met 4 mensen €300 per jaar. Dat op jaarbasis €900,- Terwijl zij per gezin €75 inleggen voor mij dat is €300,-. Ik vind dat scheef. Ik vind dan dat ik €37,50 als alleenstaande zou moeten betalen.
Niet alles hoeft op de comma te kloppen, maar dat voorgeschreven vanzelfsprekendheid ben ik vooral zat.
Wat vinden jullie?
Situatie A: je gaat met een groep familie als cadeau voor grootmoedersverjaardag in een huisje. Luxe kostbaar huisje. Alle volwassenen (singles en stellen gezamenlijk) hebben 1 eigen slaapkamer en elk kind heeft ook een eigen kamer. Kinderen zijn tussen 4-10 jaar. Alle kosten van het huisje worden gedeeld door de volwassenen. Ik heb geen kinderen en ben single dus betaal ook voor de kamers van de kinderen van anderen. Zelfde als voor de boodschappen en uiteten. Ik vind dat grote onzin, vooral omdat de argumentatie is dat het anders duur wordt voor mensen met kids.
1. Die boeker heeft dit zonder overleg relatief kostbaar gemaakt.
2. Die kinderen hebben jullie zelf gemaakt, dus daar moet je zelf voor betalen..
Situatie B: verjaardagen. Iedereen moet €75 inleggen per verjaardag. Elk gezin doet €75.
Ik betaal dus per gezin met 4 mensen €300 per jaar. Dat op jaarbasis €900,- Terwijl zij per gezin €75 inleggen voor mij dat is €300,-. Ik vind dat scheef. Ik vind dan dat ik €37,50 als alleenstaande zou moeten betalen.
Niet alles hoeft op de comma te kloppen, maar dat voorgeschreven vanzelfsprekendheid ben ik vooral zat.
Wat vinden jullie?
woensdag 23 april 2025 om 13:24
precies. dit hele forum staat vol met vrouwen die klagen over geheel verantwoordelijk zijn voor "de derde shift" en heel tiktok staat vol met filmpjes van mannen die niet weten wat er cadeau gegeven wordt, maar in dit topic is het dan ineens hééél vreemd. komisch

En doooooor!
woensdag 23 april 2025 om 13:25
Maar vind jij dan ook dat je per persoon moet betalen? Ik zou per slaapkamer al veel eerlijker vinden. Dan betaalt die single ook gewoon 1/8 (in ons geval) want die krijgt ook een eigen kamer. Als je echt per persoon gaat verrekenen, dan vind ik ook inderdaad dat die single eigenlijk ook niet mag zeuren als hij/zij zijn kamer moet delen want die betaalt tenslotte ook maar voor 1 bed.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:12Ik betaal met liefde voor mijn stderende kinderen, maar verwacht niet dat single-schoonzus daar aan meebetaalt.
En zou het ook raar vinden, dat zus-met-groter-gezin haar extra kinderen op mijn rekening drukt
woensdag 23 april 2025 om 13:26
Waarschijnlijk. Maar ik denk dat dat meer regel is dan uitzondering. En dat het ook voor TO geldt!Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:10dan zit er meer mis in jullie gezinsverband, dan zo'n weekendje.
En zou ik vooral vast houden aan mijn eigen grenzen, anders wordt het geheid op termijn, ruzie
woensdag 23 april 2025 om 13:31
Ik vind eerlijk, wat we met elkaar bepalen wat eerlijk is.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 13:25Maar vind jij dan ook dat je per persoon moet betalen? Ik zou per slaapkamer al veel eerlijker vinden. Dan betaalt die single ook gewoon 1/8 (in ons geval) want die krijgt ook een eigen kamer. Als je echt per persoon gaat verrekenen, dan vind ik ook inderdaad dat die single eigenlijk ook niet mag zeuren als hij/zij zijn kamer moet delen want die betaalt tenslotte ook maar voor 1 bed.
En ik zou betalen per kamer prima vinden, als schoonzus dat ook vindt.
En ik zou zeker niet vaan haar verwachten, dat ze dan maar een kamer moet delen
woensdag 23 april 2025 om 13:37
Dat moet je overleggen. En als jouw ervaring leert dat ze dit niet doen en gewoon hun plan trekken, dan moet je gewoon zeggen dat het dit jaar niet uitkomt. Ik zou ook niet mijn vakantiebudget opofferen aan een flutweekend waar je je doorheen moet worstelen en de kinderen ook geen zak aan vinden.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 13:25Maar vind jij dan ook dat je per persoon moet betalen? Ik zou per slaapkamer al veel eerlijker vinden. Dan betaalt die single ook gewoon 1/8 (in ons geval) want die krijgt ook een eigen kamer. Als je echt per persoon gaat verrekenen, dan vind ik ook inderdaad dat die single eigenlijk ook niet mag zeuren als hij/zij zijn kamer moet delen want die betaalt tenslotte ook maar voor 1 bed.
woensdag 23 april 2025 om 13:38
Maar zou jij wel verwachten dat het gezin waarvan de kinderen op een luchtbed bij de ouders op de kamer moeten slapen, vanwege te weinig bedden, wel meebetaalt voor het volledige aantal personen? En nee, ik wil dus zeker niet dat mijn kinderloze zus voor mijn kinderen betaalt, maar bij ons redeneren ze dus precies de andere kant op, waardoor ik wel mee zou betalen aan de sauna voor mijn ouders, terwijl er niet genoeg bedden zijn voor mijn kinderen.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:31Ik vind eerlijk, wat we met elkaar bepalen wat eerlijk is.
En ik zou betalen per kamer prima vinden, als schoonzus dat ook vindt.
En ik zou zeker niet vaan haar verwachten, dat ze dan maar een kamer moet delen
woensdag 23 april 2025 om 13:38
Ook dat vind ik debiel hoor. Sowieso die hele derde shift en dat dat oh zo onredelijk verdeeld is en dat je als vrouw schever wordt aangekeken op een vergeten broodtrommel of op de jurk van je kind die verkeerdom is aangetrokken en dat mannen daar veeeeeel minder last van hebben. En dat de moeders door het kdv áltijd gebeld worden voordat de vader gaan bellen. Onzin.
woensdag 23 april 2025 om 13:41
de sauna is niet voor je ouders, alleen jij vindt het vervelend door hun kamer te moetenhappyapple schreef: ↑23-04-2025 13:38Maar zou jij wel verwachten dat het gezin waarvan de kinderen op een luchtbed bij de ouders op de kamer moeten slapen, vanwege te weinig bedden, wel meebetaalt voor het volledige aantal personen? En nee, ik wil dus zeker niet dat mijn kinderloze zus voor mijn kinderen betaalt, maar bij ons redeneren ze dus precies de andere kant op, waardoor ik wel mee zou betalen aan de sauna voor mijn ouders, terwijl er niet genoeg bedden zijn voor mijn kinderen.
OOk voor jou geldt: ga in gesprek met je familie. Stel je eigen grenzen vast en houd je daaraan
Je kunt hier je gelijk willen halen, maar dat kun je alleen krijgen in gesprek met je ouders/broers/zussen
woensdag 23 april 2025 om 13:46
volledig mee eens, maar even debiel is net doen alsof dat niet nog extreem veel voorkomt en echt heel bijzonder is want dat is het niet.Dala schreef: ↑23-04-2025 13:38Ook dat vind ik debiel hoor. Sowieso die hele derde shift en dat dat oh zo onredelijk verdeeld is en dat je als vrouw schever wordt aangekeken op een vergeten broodtrommel of op de jurk van je kind die verkeerdom is aangetrokken en dat mannen daar veeeeeel minder last van hebben. En dat de moeders door het kdv áltijd gebeld worden voordat de vader gaan bellen. Onzin.
En doooooor!
woensdag 23 april 2025 om 13:46
Zodra iemand begint over wat ik wel en niet kan betalen ben ik meteen al klaar. Ik bepaal zelf wat ik wel en niet kan betalen.
En als die verdeling niet op een redelijke manier met de betreffende persoon kan, dan meld ik mij met liefde bij de grootouders af. Ze kunnen wel meer willen, maar als het zo moet zijn we blijkbaar toch niet de gezellige familie die we spelen op zo’n weekend.
Ik vind het als single niet gek dat ik betaal voor de kamer die ik gebruik. En als een gezin ervoor kiest om met zijn allen op een kamer te liggen, om wat voor reden dan ook, dan ga ik dat niet compenseren. Maar ik zou zeggen dat als de accommodatie te duur is voor het gezin, dan zoeken we toch iets met een camping in de buurt ofzo? Moet je dan echt van het ochtendgloren to zonsondergang in hetzelfde huisje zitten?
En als die verdeling niet op een redelijke manier met de betreffende persoon kan, dan meld ik mij met liefde bij de grootouders af. Ze kunnen wel meer willen, maar als het zo moet zijn we blijkbaar toch niet de gezellige familie die we spelen op zo’n weekend.
Ik vind het als single niet gek dat ik betaal voor de kamer die ik gebruik. En als een gezin ervoor kiest om met zijn allen op een kamer te liggen, om wat voor reden dan ook, dan ga ik dat niet compenseren. Maar ik zou zeggen dat als de accommodatie te duur is voor het gezin, dan zoeken we toch iets met een camping in de buurt ofzo? Moet je dan echt van het ochtendgloren to zonsondergang in hetzelfde huisje zitten?
pina wijzigde dit bericht op 23-04-2025 13:50
35.00% gewijzigd
woensdag 23 april 2025 om 13:48
Neuh, gelijk halen is helemaal niet mijn bedoeling hoor. Maar er zijn verschillende gezichtspunten, TO zit als single aan de andere kant van het spectrum dan wij met ons grote gezin, en ik denk niet dat het mogelijk is dat er iemand gelijk krijgt (of zelfs "heeft"), zijn gewoon meerdere kanten van dezelfde medaille. Maar wel fijn als er van alle kanten ruimte is om dat allemaal te zien, er inspraak en overleg is.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:41de sauna is niet voor je ouders, alleen jij vindt het vervelend door hun kamer te moeten
OOk voor jou geldt: ga in gesprek met je familie. Stel je eigen grenzen vast en houd je daaraan
Je kunt hier je gelijk willen halen, maar dat kun je alleen krijgen in gesprek met je ouders/broers/zussen
Als dat er niet is, dan is het buigen of barsten. Maar TO is ondertussen niet meer teruggekomen geloof ik, misschien op familieweekend?

woensdag 23 april 2025 om 13:56
Ik vraag me echt af in hoeverre dit soort weekenden/midweken met families nou volledig vlekkeloos en zonder gedoe verlopen. Er is in veel gevallen wel érgens gezeik over. Zijn het niet de kosten, dan wel de wensen/minimale eisen voor het vakantiehuis of aantal kamers en badkamers. Hier hebben wij niet zoveel noten op onze zang omdat we alles tijdens het jaarlijkse weekend weg getrakteerd krijgen en aan alle eisen over waar het huis aan moet voldoen gerespecteerd wordt. Maar dat heeft wel weer een andere consequentie: de betaler bepaalt wáár en hoe lang (en in enige mate ook wannéér) dus dat geeft een ander soort druk.
woensdag 23 april 2025 om 13:57
Nou nee, ik mag niet door hun slaapkamer heenlopen, want privé.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:41de sauna is niet voor je ouders, alleen jij vindt het vervelend door hun kamer te moeten
Maar goed, je hebt gelijk dat ik van mijn familie toch geen gelijk krijg.
Daarom gaan wij uiteindelijk 9 vd 10x gewoon niet meer mee en komen we hooguit een dagje langs.
Maar ik merk dat ik dus toch nog een beetje getriggerd raak door dit topic

woensdag 23 april 2025 om 13:58
wij leggen voor het fam weekend maandelijks een bedrag de neus in. daar betalen we dan op het weekend alles van. zou het oneerlijk vinden mijn fam met kleine gezinnen voor mijn gezin te laten betalen. we zorgen dan wel dat we een huis hebben met genoeg kamers, het idee van met matrassen slepen snap ik niet helemaal. dan zijn er toch ook genoeg bedden?
woensdag 23 april 2025 om 13:59
snap ik, nogal bizar dat je niet door hun kamer mag als dat de enige weg is naar de sauna...happyapple schreef: ↑23-04-2025 13:57Nou nee, ik mag niet door hun slaapkamer heenlopen, want privé.
Daarom gaan wij uiteindelijk 9 vd 10x gewoon niet meer mee en komen we hooguit een dagje langs.
Maar ik merk dat ik dus toch nog een beetje getriggerd raak door dit topic![]()
woensdag 23 april 2025 om 14:00
Als je wel mee moet betalen (wat voor deel dan ook) aan het wellness huisje maar er geen gebruik van mag maken (los van of je dat wil) dan zou het voor mij ook niet hoeven. Is het een cadeau namens de grootouders en gunnen zij zichzelf het extraatje ter ontspanning tussen de drukke kinderbende en hoef je er geen cent aan bij te dragen, lijkt het me alleen maar fijn voor hen, zo'n plek om zich in alle drukte even te kunnen ontspannen.happyapple schreef: ↑23-04-2025 13:57Nou nee, ik mag niet door hun slaapkamer heenlopen, want privé.
Maar dat is niet het geval begrijp ik?
woensdag 23 april 2025 om 14:04
Dat is bizar inderdaad, meebetalen aan een huisje met een bepaalde luxe waar je zelf niet eens gebruik van mag maken.happyapple schreef: ↑23-04-2025 13:57Nou nee, ik mag niet door hun slaapkamer heenlopen, want privé.
Inderdaad, trek lekker je eigen plan, kom een dagje langs en klaar is Kees.
woensdag 23 april 2025 om 14:05
en je hebt altijd te maken, met oude patronen, die ene zus, die altijd al haar zin kreegDala schreef: ↑23-04-2025 13:56Ik vraag me echt af in hoeverre dit soort weekenden/midweken met families nou volledig vlekkeloos en zonder gedoe verlopen. Er is in veel gevallen wel érgens gezeik over. Zijn het niet de kosten, dan wel de wensen/minimale eisen voor het vakantiehuis of aantal kamers en badkamers. Hier hebben wij niet zoveel noten op onze zang omdat we alles tijdens het jaarlijkse weekend weg getrakteerd krijgen en aan alle eisen over waar het huis aan moet voldoen gerespecteerd wordt. Maar dat heeft wel weer een andere consequentie: de betaler bepaalt wáár en hoe lang (en in enige mate ook wannéér) dus dat geeft een ander soort druk.
of dat jongste broertje, waarvan ouders vinden, dat je daar niet onaardig tegen mag doen, want die is 'zielig'.
(terwijl het gewoon een etterbak is en altijd al was)

woensdag 23 april 2025 om 14:06
ik zou ook niet meegaan hoor. Ik heb 1 kant van de familie waar ik met liefde een heel weekend mee wegga, andere kant, waar ik de reunie-middagen al te veel vindhappyapple schreef: ↑23-04-2025 13:57Nou nee, ik mag niet door hun slaapkamer heenlopen, want privé.
woensdag 23 april 2025 om 14:09
Je voorbeeld over het huisje vind ik bijna schunnig. En dan met name de vanzelfsprekendheid. Ik zou daar wel iets van zeggen, hoe lastig het ook is. Want anders blijft het patroon eeuwig voortduren. Eigenlijk moet je vooral een keer doorbijten. Mijn beste vriendin heeft dit ook gehad, dan met name over bij de neefjes en nichtjes slapen. Kon ze als single evenveel bijdragen als een heel gezin EN moest ze bij de neefjes en nichtjes op een kamer, die toen nog heel jong waren. Heeft ze met het hart in de heel geweigerd. Hoop gezeur over gekomen maar uiteindelijk is het geaccepteerd. Ik zal nooit begrijpen dat mensen daar niet zelf bij stilstaan.
Wat besterft de cadeautjes, daar voel ik iets anders bij. Cadeaus voor ouders deel je door aantal kinderen, mits in overleg en na goedkeuring van alle kinderen.
Wat besterft de cadeautjes, daar voel ik iets anders bij. Cadeaus voor ouders deel je door aantal kinderen, mits in overleg en na goedkeuring van alle kinderen.
woensdag 23 april 2025 om 14:10
Ja, of mijn zus die geen moment kan zitten en altijd aan het redderen en zorgen is, de hele tijd dingen naar de keuken brengen, kopjes afwassen en weet ik veel, heel onrustig. Maar waardoor ik er schril bij afsteek, al luierend op de bank tijdens wat ik als een ontspannend weekendje weg zie. Dan moet ik ergens toch ook weer in de benen komen. Of dat je weer voor dag en dauw moet ontbijten, zodat we “wat aan de dag hebben”, terwijl ik op mijn normale doordeweekse dagen niet eens zo vroeg opsta.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 14:05en je hebt altijd te maken, met oude patronen, die ene zus, die altijd al haar zin kreeg
of dat jongste broertje, waarvan ouders vinden, dat je daar niet onaardig tegen mag doen, want die is 'zielig'.
(terwijl het gewoon een etterbak is en altijd al was)![]()
Nee, ik ben eigenlijk niet voor die shit gemaakt.
woensdag 23 april 2025 om 14:10
Ja, er zijn genoeg bedden. Maar de gezinnen met kinderen zijn oneven in aantal en de kamers zijn eigenlijk altijd voor 2 personen. Toen ze klein waren was dat geen probleem, dan legden we de kinderen gewoon bij elkaar. Alleen sinds de puberteit willen de kinderen niet meer bij neven of nichten van het andere geslacht op 1 kamer (zelfde geslacht is nog steeds geen probleem). Dus dan wordt er gesleept.noorderlicht76 schreef: ↑23-04-2025 13:58wij leggen voor het fam weekend maandelijks een bedrag de neus in. daar betalen we dan op het weekend alles van. zou het oneerlijk vinden mijn fam met kleine gezinnen voor mijn gezin te laten betalen. we zorgen dan wel dat we een huis hebben met genoeg kamers, het idee van met matrassen slepen snap ik niet helemaal. dan zijn er toch ook genoeg bedden?
woensdag 23 april 2025 om 14:16
Nee, bij het jaarlijkse familieweekend dat geregeld wordt door mijn vader en zijn broer, is het de bedoeling dat we gewoon X/Ye deel meebetalen aan de totale kosten (dus ook de bier en wijn voorraad die wij zelf niet gebruiken). Als er weer eens te weinig bedden zijn, moeten onze kinderen op een luchtbed. 'Vroeger' werden de kosten trouwens nog wel gedeeld tussen mijn vader en zijn broer en was het 'wie betaalt, bepaalt', maar ze hebben deze regeling omgezet, omdat de accommodaties te duur werden met al die kleinkinderen erbij.Dala schreef: ↑23-04-2025 14:00Als je wel mee moet betalen (wat voor deel dan ook) aan het wellness huisje maar er geen gebruik van mag maken (los van of je dat wil) dan zou het voor mij ook niet hoeven. Is het een cadeau namens de grootouders en gunnen zij zichzelf het extraatje ter ontspanning tussen de drukke kinderbende en hoef je er geen cent aan bij te dragen, lijkt het me alleen maar fijn voor hen, zo'n plek om zich in alle drukte even te kunnen ontspannen.
Maar dat is niet het geval begrijp ik?

Wat ik op zich nog wel snap, maar de mate van inspraak is dus niet mee veranderd.
woensdag 23 april 2025 om 14:20
is het zo te draaien, dat jullie gaan rouleren in wie het weekend invulling geeft?happyapple schreef: ↑23-04-2025 14:16Nee, bij het jaarlijkse familieweekend dat geregeld wordt door mijn vader en zijn broer, is het de bedoeling dat we gewoon X/Ye deel meebetalen aan de totale kosten (dus ook de bier en wijn voorraad die wij zelf niet gebruiken). Als er weer eens te weinig bedden zijn, moeten onze kinderen op een luchtbed. 'Vroeger' werden de kosten trouwens nog wel gedeeld tussen mijn vader en zijn broer en was het 'wie betaalt, bepaalt', maar ze hebben deze regeling omgezet, omdat de accommodaties te duur werden met al die kleinkinderen erbij.![]()
Wat ik op zich nog wel snap, maar de mate van inspraak is dus niet mee veranderd.
Zonder inspraak, en wanneer belag op mijn geld gelegd wordt, ga ik niet meer mee.
Hoe lief ik papa en ome Harry ook vindt
woensdag 23 april 2025 om 14:23
Dat soort dingen inderdaad!pina schreef: ↑23-04-2025 14:10Ja, of mijn zus die geen moment kan zitten en altijd aan het redderen en zorgen is, de hele tijd dingen naar de keuken brengen, kopjes afwassen en weet ik veel, heel onrustig. Maar waardoor ik er schril bij afsteek, al luierend op de bank tijdens wat ik als een ontspannend weekendje weg zie. Dan moet ik ergens toch ook weer in de benen komen. Of dat je weer voor dag en dauw moet ontbijten, zodat we “wat aan de dag hebben”, terwijl ik op mijn normale doordeweekse dagen niet eens zo vroeg opsta.
Nee, ik ben eigenlijk niet voor die shit gemaakt.

Ik denk dat er overal wel iets is. En dat is het van je eigen familie nog tot daar aan toe maar ga je met je schoonfamilie zit je vol in alle patronen van anderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in