Erfbelasting
donderdag 24 april 2025 om 19:00
Ik moet binnenkort erfbelasting aangifte doen en twijfel over één zaak. Mogelijk dat hier iemand mij verder kan helpen.
Er is enkel nog geld waar ik de aangifte voor moet indienen.
Moet ik hierbij het bedrag gebruiken wat op dag van overlijden op de rekening stond?
Of ga ik voor het bedrag dat op de rekening staat van moment van aangifte doen? Van het saldo zijn verschillende rekeningen betaald van overledende bijv. huur en aangifte 2023.
Ik neig naar optie 1. Maar nooit eerder hiermee te maken gehad dus check het graag dubbel.
Belastingdienst bellen heb ik al geprobeerd. Maar beland steeds in een wachtrij. Vandaar dat ik hier de vraag nu stel.
Alvast bedankt.
Moet ik hierbij het bedrag gebruiken wat op dag van overlijden op de rekening stond?
Of ga ik voor het bedrag dat op de rekening staat van moment van aangifte doen? Van het saldo zijn verschillende rekeningen betaald van overledende bijv. huur en aangifte 2023.
Ik neig naar optie 1. Maar nooit eerder hiermee te maken gehad dus check het graag dubbel.
Belastingdienst bellen heb ik al geprobeerd. Maar beland steeds in een wachtrij. Vandaar dat ik hier de vraag nu stel.

donderdag 24 april 2025 om 19:06
donderdag 24 april 2025 om 19:11
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
Per onderwerp kan je klikken en de peildatum zien.
Per onderwerp kan je klikken en de peildatum zien.
donderdag 24 april 2025 om 19:17
Dank voor de reacties.
Uitvaartkosten zijn allemaal gedekt door de verzekering. Ik heb enkel kosten aan huur, eigen risico zorg en aangifte 2023 + 2024.
Ik heb de lijst van zalmsnippers (dank!) ook eerder erbij gepakt maar zie niet duidelijk terug of genoemde kosten onder schulden vallen. Misschien dat iemand dat kan bevestigen/ontkrachten.
Uitvaartkosten zijn allemaal gedekt door de verzekering. Ik heb enkel kosten aan huur, eigen risico zorg en aangifte 2023 + 2024.
Ik heb de lijst van zalmsnippers (dank!) ook eerder erbij gepakt maar zie niet duidelijk terug of genoemde kosten onder schulden vallen. Misschien dat iemand dat kan bevestigen/ontkrachten.
donderdag 24 april 2025 om 20:11
Wat je erft is het bedrag dat jij ‘verkrijgt’, dat is het bezit minus de schulden. Openstaande rekeningen zijn een schuld, dus die betalingen zijn geen deel van jouw erfenis.
Hoeveel er op een rekening staat is niet zo relevant, mensen kunnen bv ook waardevolle goederen hebben die meetellen.
Als jij alleen geld erft (dus geen huis of waardevolle spullen), dan is dat wat er was aan gelden minus de rekeningen die we nog betaald zijn. Ook bepaalde uitvaartkosten die uit de erfenis betaald zijn mag je nog aftrekken van het bedrag van de aangifte. Eventuele terugbetalingen moet je er juist weer bij optellen (bij mijn oma kregen bv we een deel gemeentebelastingen en telefoonrekening terug).
Hoeveel er op een rekening staat is niet zo relevant, mensen kunnen bv ook waardevolle goederen hebben die meetellen.
Als jij alleen geld erft (dus geen huis of waardevolle spullen), dan is dat wat er was aan gelden minus de rekeningen die we nog betaald zijn. Ook bepaalde uitvaartkosten die uit de erfenis betaald zijn mag je nog aftrekken van het bedrag van de aangifte. Eventuele terugbetalingen moet je er juist weer bij optellen (bij mijn oma kregen bv we een deel gemeentebelastingen en telefoonrekening terug).
donderdag 24 april 2025 om 20:13
Ja, een nog openstaande rekening is een schuld. Niet in het algemene taalgebruik (als iemand het over ‘schulden hebben’ heeft bedoelen ze meestal niet dat ze deze maand de huur nog moeten betalen), maar feitelijk is het dat wel. Dus dat mag je er aftrekken. Verplichtingen die de overledene nog had, zijn schulden.Deurhendel schreef: ↑24-04-2025 19:17Dank voor de reacties.
donderdag 24 april 2025 om 20:17
Schulden zijn rekeningen die betaald moeten worden. De huur moet voldaan worden ook na een overlijden dus dat is een schuld. Nog te betalen geld aan de belastingdienst is een schuld. Net als bijvoorbeeld gas, water licht e.d.. Maar hetgeen je mogelijk terugkrijgt van de belastingdienst is dan weer een tegoed. ook dat moet je dus meenemen.Deurhendel schreef: ↑24-04-2025 19:17Ik heb de lijst van zalmsnippers (dank!) ook eerder erbij gepakt maar zie niet duidelijk terug of genoemde kosten onder schulden vallen. Misschien dat iemand dat kan bevestigen/ontkrachten.
Voor de aangifte moet je het saldo gebruiken wat er over is nadat alle transacties met diverse organisaties zijn afgehandeld.
donderdag 24 april 2025 om 20:42
Je moet de banktegoeden op de datum van overlijden opgeven, en daarnaast schulden en vorderingen die er waren op het moment van overlijden.
Dus huur, gas, water en licht etcetera in de maanden na overlijden zijn schulden die pas na het overlijden zijn ontstaan en deze mag je dus niet aftrekken.
Dus huur, gas, water en licht etcetera in de maanden na overlijden zijn schulden die pas na het overlijden zijn ontstaan en deze mag je dus niet aftrekken.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
donderdag 24 april 2025 om 20:48
Heb je de nabestaandendesk al geprobeerd?Deurhendel schreef: ↑24-04-2025 19:00Ik moet binnenkort erfbelasting aangifte doen en twijfel over één zaak. Mogelijk dat hier iemand mij verder kan helpen.
Belastingdienst bellen heb ik al geprobeerd. Maar beland steeds in een wachtrij. Vandaar dat ik hier de vraag nu stel.Alvast bedankt.
Die nemen eigenlijk meteen op.
En gecondoleerd met je verlies.
donderdag 24 april 2025 om 22:26
https://www.fiscount.nl/publicaties/es ... belasting/
Het gaat om bezittingen en schulden op het moment van overlijden.
alleen de schulden die op het moment van overlijden al bestonden, zijn aftrekbaar. Hierop bestaat slechts één uitzondering: de begrafeniskosten.
Niet aftrekbaar
De volgende kosten zijn niet aftrekbaar:
de gemaakte kosten voor de verklaring van erfrecht/executele;
het loon voor de executeur;
makelaars- en taxatiekosten; en
doorlopende kosten, zoals de hypotheekrente of huur.
alleen de schulden die op het moment van overlijden al bestonden, zijn aftrekbaar. Hierop bestaat slechts één uitzondering: de begrafeniskosten.
Niet aftrekbaar
vrijdag 25 april 2025 om 00:13
Hypotheekrente en huur niet als je dat door laat lopen (wat zeker bij een hypotheek vrijwel altijd zo is natuurlijk, dat verkoop je niet in dezelfde maand nog). Maar als je de huur direct na overlijden opzegt, is de lopende maand toch nog een schuld van de overledene? Als je vervolgens maanden de tijd gaat nemen om de boel leeg te halen wordt het wat anders natuurlijk, dan zijn het kosten die je als nabestaande beslist te maken.Pelle schreef: ↑24-04-2025 22:26https://www.fiscount.nl/publicaties/es ... belasting/
Niet aftrekbaar

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in