Geen mentale beelden kunnen vormen: afantasie

25-04-2025 07:46 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De aandoening waarbij je niet kunt visualiseren heet afantasie. Ongeveer een half jaar geleden ontdekte ik dat de meeste mensen beelden kunnen vormen. Toen ik dat ontdekte, was ik in eerste instantie verdrietig dat ik dat niet kan, maar nu heb ik geaccepteerd dat het zo is.

Bij het lezen van boeken creëer ik geen mentale beelden; het verhaal roept een gevoel op. Doordat ik niet kan visualiseren, hebben details van de omgeving of het uiterlijk van personen geen invloed op mijn ervaring. Alles wat ik leer doe ik door middel van woorden. Alles ik aan een appel denk, zie ik geen plaatjes, maar dan hoor ik mijn monologe stem die zegt: het is rood of groen, het heeft een bolle vorm, aan de bovenkant in het midden van de appel is een steeltje en ze kunnen zuur of zoet smaken, afhankelijk van de kleur. Soms heb ik het gevoel dat de monitor uitstaat, maar de computer gewoon aanstaat.

Ik heb weleens gehoord dat wanneer je denkt dat je iets doet, het desbetreffende hersengebied geactiveerd wordt. Ik vraag me af of dit ook geldt voor mensen met afantasie, ook al visualiseren ze het niet. Helaas is er nog weinig onderzoek naar afantasie gedaan, aangezien het een relatief nieuw begrip is. Hoe ervaren jullie het leven met afantasie (als je dat hebt)? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Oh daar kan ik me ook niks bij voorstellen. Ik hoor de hele dag muziek in mn hoofd.
En bedankt, nu heb ik Yesterday in m’n hoofd…

Ik zeg altijd dat ik een enorme beelddenker ben, maar door het lezen van dit topic ga ik daaraan twijfelen… Die oefening van die blauwe/roze olifant: ik kan me een ons visualiseren, maar ik zíe geen olifant. In mijn hoofd kan ik me er wel een beeld van vormen, dus bedenken hoe een olifant er uitziet en die dan een andere kleur geven. Zelfs als een koala om een boomstam gestrengeld als het moet. Ik “zie” dat allemaal zo voor me, maar ik zíe het niet.
Als ik een boek lees, “zie” ik het als film voor me, maar niet letterlijk. Het is niet dat het er ook echt uitziet als een film; het is dat ik me het zo voorstel. Ofzo.

Wat genoemd werd, dat als je aan een appel denkt, wat zie je dan? Ik zíe niks, maar ik kan me wel allerlei soorten appels voorstellen: rode, gele, gifgroene, hapje eruit, wormpje die er uitsteekt, even zwaait zelfs wellicht. Etc. Maar zíen, nee… Maar ook niet als geschreven woord.

En nu twijfel ik dus aan het hele fenomeen beelddenken… :@@:
Of maak ik het nu veel te ingewikkeld?
LichtEnDonker schreef:
25-04-2025 18:18
En bedankt, nu heb ik Yesterday in m’n hoofd…

Ik zeg altijd dat ik een enorme beelddenker ben, maar door het lezen van dit topic ga ik daaraan twijfelen… Die oefening van die blauwe/roze olifant: ik kan me een ons visualiseren, maar ik zíe geen olifant. In mijn hoofd kan ik me er wel een beeld van vormen, dus bedenken hoe een olifant er uitziet en die dan een andere kleur geven. Zelfs als een koala om een boomstam gestrengeld als het moet. Ik “zie” dat allemaal zo voor me, maar ik zíe het niet.
Als ik een boek lees, “zie” ik het als film voor me, maar niet letterlijk. Het is niet dat het er ook echt uitziet als een film; het is dat ik me het zo voorstel. Ofzo.

Wat genoemd werd, dat als je aan een appel denkt, wat zie je dan? Ik zíe niks, maar ik kan me wel allerlei soorten appels voorstellen: rode, gele, gifgroene, hapje eruit, wormpje die er uitsteekt, even zwaait zelfs wellicht. Etc. Maar zíen, nee… Maar ook niet als geschreven woord.

En nu twijfel ik dus aan het hele fenomeen beelddenken… :@@:
Of maak ik het nu veel te ingewikkeld?
Haha ik denk dat je het veel te ingewikkeld maakt. Wat jij omschrijft is wel beelddenken. Je hoeft de appel niet als hologram echt te zien, hij is er natuurlijk ook niet echt. Als je wel echt letterlijk dingen zou zien zou je juist weer meer richting andere talenten gaan (telepathie of waanbeelden oid).
Ugli schreef:
25-04-2025 11:34
Dat bestaat ook. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan naar wie er een interne monoloog (een praatstem die je gedachten dicteert) heeft en wie niet.
Ja klopt en ook onderzoek naar meertaligen en in welke taal die stem spreekt en denkt. Heel interessant.
Nija schreef:
25-04-2025 18:26
Haha ik denk dat je het veel te ingewikkeld maakt. Wat jij omschrijft is wel beelddenken. Je hoeft de appel niet als hologram echt te zien, hij is er natuurlijk ook niet echt. Als je wel echt letterlijk dingen zou zien zou je juist weer meer richting andere talenten gaan (telepathie of waanbeelden oid).
Volgens mij gaat het bij beelddenken juist wel om het echt zien van plaatjes.
KamilleT schreef:
25-04-2025 18:32

Hmm dit zet me dan wel aan het denken.

Want zij zegt dat ze zich die appel wel voor kan stellen, in kleuren of met hapje eruit ect. Dus ik neem aan dat ze die in haar gedachte wel voor zich ziet. Alleen ziet ze hem niet echt, als een soort hologrammetje. Maar alsnog in haar gedachten ‘ziet’ ze het wel. En ik denk dat ze dus teveel doordenkt en wellicht onterecht verwacht dat je echt een soort zwevende appel echt ziet in je gezichtsveld, met je ogen.

Ik heb exact hetzelfde als wat deze zij heeft en ik zou dat zeker wel beelddenken noemen. Ik heb ook met gezichten van bekenden dat ik wel een beeld in mijn hoofd krijg, maar ik kan er niet echt op inzoomen en het heel lang vasthouden want het is niet dat ik letterlijk een plaatje als een soort foto zie. Maar ik zie wel echt wat in m’n hoofd, het is niet alleen een gevoel of woord ofzo.

Jemig dit is allemaal interessanter en ingewikkelder dan ik dacht
Bbubbels schreef:
25-04-2025 17:44
Oh daar kan ik me ook niks bij voorstellen. Ik hoor de hele dag muziek in mn hoofd.
Ik kwam er een paar jaar geleden pas achter dat niet iedereen altijd muziek aan heeft staan in zijn hoofd. Bij mij is het ook niet altijd op de voorgrond, maar als ik iets ritmisch hoor dan komt daar vanzelf een melodie op. Of als iemand iets zegt, dan kan er zo een liedje oppoppen in mijn hoofd omdat ik de zin of het woord in een songtekst zit.
Nija schreef:
25-04-2025 18:27
Ja klopt en ook onderzoek naar meertaligen en in welke taal die stem spreekt en denkt. Heel interessant.
Als je meertalig bent opgevoed, kan je denktaal ook nog wisselen op latere leeftijd. In de taal waarin in je droomt en telt, dat wordt dat je nieuwe dominantietaal. Ik ben ongeveer op 24-25jarige leeftijd veranderd van dominantietaal. Dat was echt heel gek toen ik me dat realiseerde.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 18:41
Ik kwam er een paar jaar geleden pas achter dat niet iedereen altijd muziek aan heeft staan in zijn hoofd. Bij mij is het ook niet altijd op de voorgrond, maar als ik iets ritmisch hoor dan komt daar vanzelf een melodie op. Of als iemand iets zegt, dan kan er zo een liedje oppoppen in mijn hoofd omdat ik de zin of het woord in een songtekst zit.
Dit heb ik ook; is soms om knettergek van te worden!

Maar wel op dezelfde manier als het beelddenken denk ik: ik hóór de muziek niet, maar het zit wel in mijn hoofd.
KamilleT schreef:
Dat zou je wel denken, gezien die roze/blauwe olifant-oefening. En zoals ik het omschreef hoe het bij mij werkt, blijf ik die olifant dus niet de hele tijd nog voor me zien. In die zin denk ik dus dat er toch een verschil is.

Hoe Nija het ook omschrijft.

Heel interessant, hoe dat in alle hoofden verschillend werkt!
TO, je gaf aan dat een monotome stem jou omschrijft hoe een appel er dan bijvoorbeeld uitziet. Hóór je die stem ook echt?
LichtEnDonker schreef:
25-04-2025 18:57
TO, je gaf aan dat een monotome stem jou omschrijft hoe een appel er dan bijvoorbeeld uitziet. Hóór je die stem ook echt?
Dat is toch gewoon je interne denkstem? Ik denk niet dat er mensen zijn bij wie die met geluid komt.
Ik heb volgens mij geen stem in mijn hoofd.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 18:48
Als je meertalig bent opgevoed, kan je denktaal ook nog wisselen op latere leeftijd. In de taal waarin in je droomt en telt, dat wordt dat je nieuwe dominantietaal. Ik ben ongeveer op 24-25jarige leeftijd veranderd van dominantietaal. Dat was echt heel gek toen ik me dat realiseerde.
Ik ben meertalig, maar ik denk niet echt een stem als ik gewoon dingen zit te bedenken die niet bijvoorbeeld een speech moeten gaan worden.
NomenNesci0 schreef:
25-04-2025 15:57
Ik heb wel sneller een wit iemand in mijn hoofd, tenzij context mij zou zeggen dat het anders is. Stel dat het boek gaat over een land middenin Afrika of een boek over Chinese meisjes, dan heb ik geen wit hoofd in gedachten. In alle andere gevallen wel eerder ja. Maar dat lijkt me ook logisch, aangezien ik zelf wit ben. Ik denk dat je mensen toch sneller het uiterlijk geeft dat je hoofd voorspelt en dat is Mieke uit de Boterbloemstraat speelde met haar hondje, toch sneller een blonderig wit meisje. Niet een bruin meisje met krullen of een aziatisch meisje met stekeltjes of een eenbenig meisje of een kaal meisje.
Nou ja, voor mij dus niet logisch, want ik vorm alleen een beeld met de informatie die mij is gegeven over het personage, ik ga er niet zomaar een poppetje bij creëren. En als het karakter rode krullen heeft, dan neem ik dat aan en onthoud dat wel, maar ik doe er niets mee.

En als er wordt gezegd dat iemand in de auto stapt of een jurk aantrekt bedenk ik daar ook niet meteen een auto of jurk bij.
Renske schreef:
25-04-2025 17:27
Wat is het verschil?
Dat ik er over na moet denken hoe een huis er uit zou kunnen zien en dan maar een keuze maak. Dus ik zie bijvoorbeeld geen wit huis met een veranda en twee grote ramen. Ik bedenk: ok, huis, huis, huis, nou ja, doe maar een puntdak, voordeur? Ja, doe maar blauw dan. Maar ik zie het niet.

Net als wanneer je me vraagt om me 'de ideale plek in de natuur' voor te stellen. Dan bedenk ik de bergen, een rivier, een bos maar ik zie niks voor me.
pina schreef:
25-04-2025 19:03
Ik heb volgens mij geen stem in mijn hoofd.
Hoe gaat dat dan bijv in de supermarkt?
Mijn innerlijke stem gaat altijd door. ‘Hmm er is weer geen andijvie. Wat eten we dan? Hé daar loopt een kind te schreeuwen. Was er nou nog kaas? Oh ook nog even brood uitzoeken. Goh meneer, een beetje aardiger mag ook wel.’ Dat zeg ik dan in mijn hoofd tegen mezelf en ik moet opletten dat ik het niet hardop zeg (gebeurt wel eens maar verder ben ik heel normaal).
NomenNesci0 schreef:
25-04-2025 15:26
Zijn mensen die meer auditief zijn ingesteld, dan ook grotere muziekliefhebbers? Ik vind muziek leuk en heb zeker mijn voorkeuren. Maar ik ken ook muziekfanaten die de hele dag rifjes dit en bliepjes daar horen en genieten van kleine muziekfragmentjes etc. Zouden dit vooral auditieve mensen zijn?

Ik ben zelf heel sterk visueel ontwikkeld en dat past ook bij mijn aanleg voor vormgeving (of het nu een boeket bloemen is, iets grafisch, architectuur of inrichting, ik heb er gevoel voor). Ik heb dan weer veel minder gevoel voor muziek (maken, horen, ontwerpen).

Ik heb ook een soort bewegingsgevoel in mijn hoofd. Ik zie een of voel een choreografie (en verklaart ook mijn voorkeur voor dans en ritmiek).

Maar woorden? Als ik een beeld zou moeten oproepen wat alleen woorden (dus zonder die context) zouden zijn voor mij, zie ik een monitor met 1 en 0. Een woord zonder beeld, geluid of wat dan ook, zegt mij dus echt helemaal niks. Het zijn bits. Ik staar in het donker wat dat aangaat. Kan niet begrijpen hoe iemand daar context aan kan geven en dat vind ik irritant haha. Ik wil begrijpen hoe dat werkt. Hoe dat kan.
Ik weet niet of je dit bedoelt maar ik hoor vrijwel altijd muziek in mijn hoofd. Misschien zelfs altijd. Meteen als ik wakker word is het er.
KamilleT schreef:
25-04-2025 19:17
Hoe gaat dat dan bijv in de supermarkt?
Mijn innerlijke stem gaat altijd door. ‘Hmm er is weer geen andijvie. Wat eten we dan? Hé daar loopt een kind te schreeuwen. Was er nou nog kaas? Oh ook nog even brood uitzoeken. Goh meneer, een beetje aardiger mag ook wel.’ Dat zeg ik dan in mijn hoofd tegen mezelf en ik moet opletten dat ik het niet hardop zeg (gebeurt wel eens maar verder ben ik heel normaal).
Geen idee, ik spel dat niet allemaal uit in mijn gedachten. Ik denk ook aan van alles, niet aan één ding per moment.

Soms denk ik weleens hoe bijzonder het is dat mensen praten in een gesprek. Iemand zegt wat en je zegt meteen wat terug, je hoeft niet eens te bedenken wat je gaat zeggen, het gaat helemaal zonder tussenpozen! Is toch waanzinnig.
pina wijzigde dit bericht op 25-04-2025 19:36
16.39% gewijzigd
Pianissimo schreef:
25-04-2025 19:32
Ik weet niet of je dit bedoelt maar ik hoor vrijwel altijd muziek in mijn hoofd. Misschien zelfs altijd. Meteen als ik wakker word is het er.
Dat heb ik ook. Echt heel apart en irritant af en toe. Vooral als ik wil gaan slapen of ‘s nachts wakker lig.
En het is dan altijd 1 liedje, net een nummer waar ik op dat moment helemaal lyrisch van ben.
KamilleT schreef:
Maar niet in het echt, dan zou het een visuele hallucinatie zijn. Net zoals dat iemand met een innerlijke dialoog doorgaans geen stem(men) hoort (akoestische hallucinatie).

Het 'zien' is het je voorstellen, net als een melodie in je hoofd 'horen' die er in werkelijkheid niet is denk ik.
ik ben dit topic aan het lezen en registreer dat ik dus in mijn hoofd hardop voorlees. Dus niet echt hardop, maar ik hoor wel mijn stem in mijn hoofd het lezen. Hoe is dat bij jullie dan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pina schreef:
25-04-2025 19:09
Nou ja, voor mij dus niet logisch, want ik vorm alleen een beeld met de informatie die mij is gegeven over het personage, ik ga er niet zomaar een poppetje bij creëren. En als het karakter rode krullen heeft, dan neem ik dat aan en onthoud dat wel, maar ik doe er niets mee.

En als er wordt gezegd dat iemand in de auto stapt of een jurk aantrekt bedenk ik daar ook niet meteen een auto of jurk bij.

Ja ik wel, ik zie nu zelfs dus wat voor me nu ik jouw stuk lees. Ik zie van achteren hoe een vrouw nu met 1 been in een gele auto (zo’n taxikleur) stapt en zodra jij spreekt over broek/rok, zie ik er zelfs 2: 1x het poppetje met broek, vervolgens 1 met een broek. Het is een vrouw overigens met krulhaar. Geligblond ipv rood, met blauwe jurk, beetje in vintage look :-D. Bij mij is het dus heel gedetailleerd met allerlei dingen erbij verzonnen.

En verderop zegt iemand iets over een huis in een verhaal. Ik heb daar wat specifieks mee: alleen als het gaat om huizen, zie ik áltijd het huis van m’n grootouders voor me. Als ze het hebben over een bepaalde indeling of kleur, dan wordt dat huis wel wat aangepast in m’n hoofd maar het blijft onmiskenbaar het huis van mn opa en oma, tenzij je echt een complete uitvoerige omschrijving van de plattegrond krijgt, of het gaat om een Amerikaans huis op het platteland.
nija wijzigde dit bericht op 25-04-2025 19:50
5.11% gewijzigd
Innerlijke monoloog is hier trouwens afwisselend Engels en Nederlands. Werk in een internationale omgeving, dus switch nog weleens qua taal.
Fiorah schreef:
25-04-2025 19:12
Dat ik er over na moet denken hoe een huis er uit zou kunnen zien en dan maar een keuze maak. Dus ik zie bijvoorbeeld geen wit huis met een veranda en twee grote ramen. Ik bedenk: ok, huis, huis, huis, nou ja, doe maar een puntdak, voordeur? Ja, doe maar blauw dan. Maar ik zie het niet.

Net als wanneer je me vraagt om me 'de ideale plek in de natuur' voor te stellen. Dan bedenk ik de bergen, een rivier, een bos maar ik zie niks voor me.
Ik zie het ook niet voor me, iig niet voor mijn ogen op een manier dat het de over de echte beelden is geplaatst. Ik 'zie' het in mijn hoofd, net zoals ik een melodie in mijzelf kan horen. Ik kan het (ook) voor mij zien met mijn ogen dicht. Mij inbeelden dus, wat een beter woord is dan 'zien' misschien. Zoals ik het lees doe jij dat ook, maar plopt er niet meteen een beeld op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven