Geen mentale beelden kunnen vormen: afantasie

25-04-2025 07:46 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De aandoening waarbij je niet kunt visualiseren heet afantasie. Ongeveer een half jaar geleden ontdekte ik dat de meeste mensen beelden kunnen vormen. Toen ik dat ontdekte, was ik in eerste instantie verdrietig dat ik dat niet kan, maar nu heb ik geaccepteerd dat het zo is.

Bij het lezen van boeken creëer ik geen mentale beelden; het verhaal roept een gevoel op. Doordat ik niet kan visualiseren, hebben details van de omgeving of het uiterlijk van personen geen invloed op mijn ervaring. Alles wat ik leer doe ik door middel van woorden. Alles ik aan een appel denk, zie ik geen plaatjes, maar dan hoor ik mijn monologe stem die zegt: het is rood of groen, het heeft een bolle vorm, aan de bovenkant in het midden van de appel is een steeltje en ze kunnen zuur of zoet smaken, afhankelijk van de kleur. Soms heb ik het gevoel dat de monitor uitstaat, maar de computer gewoon aanstaat.

Ik heb weleens gehoord dat wanneer je denkt dat je iets doet, het desbetreffende hersengebied geactiveerd wordt. Ik vraag me af of dit ook geldt voor mensen met afantasie, ook al visualiseren ze het niet. Helaas is er nog weinig onderzoek naar afantasie gedaan, aangezien het een relatief nieuw begrip is. Hoe ervaren jullie het leven met afantasie (als je dat hebt)? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 22:58
Ik kan mijn voorleesstem aan en uit zetten. Als ik geconcentreerd lees (vaak vakliteratuur of e-mails), dan staat hij (standaard) aan. Dan lees ik de info niet alleen, ik hoor hem dan ook.

Als ik ga een boek ga lezen voor de ontspanning, dan kan ik die voorleesstem uitzetten door sneller te lezen dan de stem en dan verdwijnt de stem. En dan kan ik heel snel lezen.
Ja dit dus! Dat heb ik exact hetzelfde!
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 22:55
Als jij die voorleesstem niet hebt, hoe weet je dan wanneer je zin moet eindigen met een punt, uitroepteken of vraagteken als je iets schrijft?

Ik hoor dat dus in mijn hoofd. Maar als je dat niet hoort, hoe weet je dat dan?
Nou, in het Nederlands is dat toch al duidelijk aan de zinsconstructie? In het Spaans bijvoorbeeld niet, maar dat terzijde.

Ik begrijp eigenlijk überhaupt de vraag niet. Als je iets schrijft weet je toch wat je schrijft dus dan weet je toch of iets een vraag wordt, of niet? Ik heb blijkbaar een totaal ander manier van denken.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 23:00
Wist je dat er mensen zijn die in zwart-wit dromen en dat er mensen zijn die in kleur dromen?

Ik droom in kleur en dacht dus dat iedereen dat had. Nou niet dus!
Oh nee, ook nooit aan gedacht. Ik droom ook in kleur. Wel bijzonder dat het ook in zwart/wit kan voorkomen.
pina schreef:
25-04-2025 23:02
Nou, in het Nederlands is dat toch al duidelijk aan de zinsconstructie? In het Spaans bijvoorbeeld niet, maar dat terzijde.

Ik begrijp eigenlijk überhaupt de vraag niet. Als je iets schrijft weet je toch wat je schrijft dus dan weet je toch of iets een vraag wordt, of niet? Ik heb blijkbaar een totaal ander manier van denken.
Hoe weet jij waar je zin eindigt? Ik weet waar hij eindigt, omdat ik hem in mijn hoofd hoor.

Een voorbeeld:
Ik lees ook wel eens hier op het forum teksten waar weinig hoofdletters en punten in staan dat kan verschillende redenen hebben een van de redenen is luiigheid maar misschien is het ook wel dyslexie een andere optie is dat de ander geen voorleesstem heeft waardoor hij niet weet waar de leestekens horen.

Snap je?
pina schreef:
25-04-2025 23:02

Hoe weet jij waar je zin eindigt? Ik weet waar hij eindigt, omdat ik hem in mijn hoofd hoor.

Een voorbeeld:
Ik lees ook wel eens hier op het forum teksten waar weinig hoofdletters en punten in staan dat kan verschillende redenen hebben een van de redenen is luiigheid maar misschien is het ook wel dyslexie een andere optie is dat de ander geen voorleesstem heeft waardoor hij niet weet waar de leestekens horen.

Snap je?
pina schreef:
25-04-2025 22:59
Als ik dan een kantoor in het buitenland bezoek ben ik met 1,78m juist heel lang naar buitenlandse begrippen. Daar kijken ze dan heel erg van op.
Het komt veel voor, dat automatisch inkleuren van verwachtingen. Niet altijd handig, want het is lastiger om iets te corrigeren dat mensen al van je aannemen, maar door de bank genomen scheelt het dus energie.
En met 1.78 ben je idd lang in het meeste buitenland : D
NomenNesci0 schreef:
25-04-2025 22:38
Zo was ik een paar maanden geleden ook verrast dat Zelensky heel klein bleek te zijn. Dat kun je niet zien als je de man ziet praten. Dus in mijn hoofd had hij een normale (interpreteer, dat wat ik veel om me heen zie bij mannen uit mijn familie) lengte en toen stond hij naast Rutte en bleek het een heel klein mannetje. Toen was ik ook verbaasd.
Zo zie je vooral wat voor afwijkend beeld veel Nederlanders hebben van wat een normale lengte is, wereldwijd gezien. Rutte is bovengemiddeld lang, Zelensky zit ws rondom het gemiddelde.
NomenNesci0 schreef:
25-04-2025 23:07
Het komt veel voor, dat automatisch inkleuren van verwachtingen. Niet altijd handig, want het is lastiger om iets te corrigeren dat mensen al van je aannemen, maar door de bank genomen scheelt het dus energie.
En met 1.78 ben je idd lang in het meeste buitenland : D
Tuurlijk komt het vaak voor.

Doet me denken aan die clip van Smack My Bitch Up van The Prodigy. Daarin volg je het perspectief van iemand die uitgaat, veel drank, drugs, gevechten, vrouwen lastigvallen, kotsen, een ruige avond. En dan aan het eind zie je het spiegelbeeld, blijkt het een vrouw te zijn, waar de meesten al die tijd dachten dat we een man volgden.
Pianissimo schreef:
25-04-2025 12:35
Ik verwonder me altijd over hoe goed mensen anderen kunnen herkennen en onthouden. Terwijl ik wel een beelddenker ben ben ik ontzettend slecht in het onthouden van gezichten, maar ik herken veel mensen dus ook nog eens niet als ik ze tegenkom. Ik ben altijd bang dat ik me ga voorstellen aan mensen die ik al ken. En namen kan ik ook al niet onthouden.
Ik precies zo!! Vreselijk, gek word ik er van, en ook onzeker wel. Het gekke is, vroeger had ik dat helemaal niet, als ik iemand maar één keer had ontmoet dan kon ik diegene jaren later nog herkennen.
Geen idee of dat iets met het onderwerp te maken heeft, maar ik zag toen ik jonger was, de dagen van de week en maanden van het jaar in kleur. Dus zaterdag bv was groen.
Dat heb ik heel lang gehad, maar een jaar of 15-20 inmiddels niet meer. Ben nu 51.
LichtEnDonker schreef:
25-04-2025 18:57
TO, je gaf aan dat een monotome stem jou omschrijft hoe een appel er dan bijvoorbeeld uitziet. Hóór je die stem ook echt?
Het is niet echt geluid in de zin dat ik het met mijn oren hoor, maar mijn hersenen maken een soort stem – een innerlijke dialoog. Terwijl ik het stuk tekst typ ''hoor'' ik mijn eigen stem.
Bo-Katan schreef:
26-04-2025 08:39
Geen idee of dat iets met het onderwerp te maken heeft, maar ik zag toen ik jonger was, de dagen van de week en maanden van het jaar in kleur. Dus zaterdag bv was groen.
Dat heb ik heel lang gehad, maar een jaar of 15-20 inmiddels niet meer. Ben nu 51.
Ik zie een week nog steeds als een plaatje. Een soort pianotoetsen, in perspectief, verder weg is dus smaller/kleiner. Het dichtstbijzijnde is wat het nu is. Nu is het weekend dus is het weekend het grootst. Twee blokjes, en vijf andere blokjes er aan vast, en ik zie ook het volgende weekend. Maar ik zou ook meerdere weken kunnen zien en er overheen scrollen als het ware. Zo kan ik heel snel zien over hoeveel dagen iets is, of hoeveel dagen geleden iets was. Het is een soort 3D object dat ik kan draaien. Ik koppel er ook gebeurtenissen aan.

Oh, ik bedenk me net dat ik afspraken ook onthoud als bijvoorbeeld 'woensdag over 2 weken'. Niet als een datum. Het is het middelste blokje van de vijf blokjes.
pianissimo wijzigde dit bericht op 26-04-2025 10:08
9.71% gewijzigd
Foutje.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 23:00
Wist je dat er mensen zijn die in zwart-wit dromen en dat er mensen zijn die in kleur dromen?

Ik droom in kleur en dacht dus dat iedereen dat had. Nou niet dus!
Ik dacht dat mensen zwart-wit droomden door de invloed van zwart-witte films en televisie.
Dus als je droomt dat je Charley Chaplin ontmoet, hij zwart/wit is, en de huizen misschien ook.

Maar doordat nu de televisie nu in kleur is, dromen mensen steeds minder vaak in zwartwit.
(had ik gelezen).
Pianissimo schreef:
26-04-2025 09:48
Ik zie een week nog steeds als een plaatje. Een soort pianotoetsen, in perspectief, verder weg is dus smaller/kleiner. Het dichtstbijzijnde is wat het nu is. Nu is het weekend dus is het weekend het grootst. Twee blokjes, en vijf andere blokjes er aan vast, en ik zie ook het volgende weekend. Maar ik zou ook meerdere weken kunnen zien en er overheen scrollen als het ware. Zo kan ik heel snel zien over hoeveel dagen iets is, of hoeveel dagen geleden iets was. Het is een soort 3D object dat ik kan draaien. Ik koppel er ook gebeurtenissen aan.

Oh, ik bedenk me net dat ik afspraken ook onthoud als bijvoorbeeld 'woensdag over 2 weken'. Niet als een datum. Het is het middelste blokje van de vijf blokjes.
Wat handig 😁
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 23:06

Een voorbeeld:

Snap je?
Ja, en zo werkt het brein dus niet bij iedereen. Ik denk dat ik tijdens schrijven (en lezen) eerder visualiseer - inclusief leestekens dus. Ik hoor in ieder geval geen stem. En begrijp ook niet helemaal jouw vraag, alsof je alleen kunt schrijven als het in geluid gedicteerd wordt? Jij misschien, maar niet iedereen.

Snap je?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
26-04-2025 10:48
Ja, en zo werkt het brein dus niet bij iedereen. Ik denk dat ik tijdens schrijven (en lezen) eerder visualiseer - inclusief leestekens dus. Ik hoor in ieder geval geen stem. En begrijp ook niet helemaal jouw vraag, alsof je alleen kunt schrijven als het in geluid gedicteerd wordt? Jij misschien, maar niet iedereen.

Snap je?
Ik moet soms teksten corrigeren en van sommigen lukt dat alleen als ik ze hardop voorlees.
*Brokkel* schreef:
25-04-2025 23:06

Een voorbeeld:

Snap je?
Mijn stem gaat sneller dan dat ik kan schrijven, dus het gebeurt nogal eens dat ik woorden vergeet. Teruglezen heeft vaak geen zin, want ik weet dat dat woord er hoort te staan en lees dat woord dan ook. Verslagen moet ik altijd door een ander laten nakijken, want ik zie dat dus gewoon niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind dit zo interessant om te lezen allemaal! Zou hier een specifiek boek over zijn? Vast wel, maar iemand een tip?
canis-felis schreef:
26-04-2025 10:48

Snap je?

Ik heb altijd geleerd dat je kunt horen wanneer je een leesteken moet schrijven. En ik snap best dat niet iedereen die niet zo'n voorleesstem heeft, al zijn geschreven teksten hardop voorleest. Daarom vroeg ik me af hoe dat dan werkt. Maar jij ziet hem dus al als zin.Handig!
KamilleT schreef:
26-04-2025 10:59
Ik moet soms teksten corrigeren en van sommigen lukt dat alleen als ik ze hardop voorlees.
Dat vind ik wat anders. Als iemand zinnen schrijft waar ik in verdwaal is het voor mij ook makkelijker om hardop, met geluid dus, te lezen. Maar het ging juist over niet hardop, een soort interne stem, bij lezen en schrijven. En dat heeft niet iedereen.
*Brokkel* schreef:
26-04-2025 12:14
Ik heb altijd geleerd dat je kunt horen wanneer je een leesteken moet schrijven. En ik snap best dat niet iedereen die niet zo'n voorleesstem heeft, al zijn geschreven teksten hardop voorleest. Daarom vroeg ik me af hoe dat dan werkt. Maar jij ziet hem dus al als zin.Handig!
Bij twijfel over bijvoorbeeld een komma kan hardop lezen van een zin helpen, ja. Ik weet het meestal op gevoel wel. Maar daar, hardop lezen, ging het toch niet over?
canis-felis schreef:
26-04-2025 13:17
Dat vind ik wat anders. Als iemand zinnen schrijft waar ik in verdwaal is het voor mij ook makkelijker om hardop, met geluid dus, te lezen. Maar het ging juist over niet hardop, een soort interne stem, bij lezen en schrijven. En dat heeft niet iedereen.
Eens hoor, normaal red je het prima met je innerlijke stem, maar soms heb je echt geluid nodig.
Boeiend topic dit.
Ik lijk het meest op wat Pina beschrijft.
Een innerlijke stem die woorden leest, hmm, misschien wel ja. Maar dan zachtjes op de achtergrond. En zou dan wel snel zijn inderdaad. Want lezen gaat sneller dan 'praten'. Interpunctie gaat bij mij volkomen geautomatiseerd. Ik weet echt wel wanneer er een vraagteken moet komen en ook komma's en zo zijn geen probleem.

Bij meditaties loop ik er ook altijd tegen aan dat ik dingen moeilijk kan visualiseren. Maar ik wil dat dan wél heel graag. En vervolgens blokkeer ik daar dan op. Hoewel het me met enige oefening wel weer lukt om me er niet door af te laten leiden. Ik kán wel beelden maken, maar zo'n ideaal-plaatje van 'je zit aan een beek met bloemen en een mooi bos', dat kost gewoon tijd om te boetseren. Ik zal dan ook altijd hetzelfde plaatje gebruiken als het me eenmaal gelukt is.
Ik wil het wel omdat het gevoel erbij aangenaam is.
Maar misschien moet ik dat wat loslaten en inderdaad meer het gevoel oproepen dat er bij hoort. Dat lukt wel. Maar bij een nieuwe meditatie weet je nog niet altijd welke kant men op wil met een beeld. Dan wordt het weer lastig. :P Moet er een deur open? Gaat het om een vredig gevoel in je zelf? Gaat het er om dat je de kleuren van je chakra's ziet?
Ik vind het met die interpunctie wel geestig, want er is hier op Viva iemand die altijd actief meeschrijft en ik herken haar altijd direct aan het gebruik van komma’s, die staan in mijn optiek altijd op de verkeerde plek. Misschien spreekt zij met een ander ritme dan ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven