Scriptie begeleiding wie heeft hier ervaring mee?
maandag 21 april 2025 om 20:40
Topictitel moet zijn scriptiebegeleiding tegen betaling.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
woensdag 23 april 2025 om 09:38
Nou ja, ook op het hbo hebben mensen er moeite mee.Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 09:35Een WO diploma staat voor een bepaald niveau. De scriptie op wetenschappelijk niveau hoort daar bij.
Als je een scriptie schrijven onzin vindt, of je kunt het niet, kun je beter naar het mbo.
Of je schrijft een flut scriptie op het hbo, daar is het niet zo moeilijk.
woensdag 23 april 2025 om 10:07
Het ligt waarschijnlijk aan de studie maar ik leid orthopedagogen op. De onderzoeksvaardigheden die ze tijdens hun studie hebben geleerd gaan ze naar alle waarschijnlijkheid helemaal nooit meer gebruiken.florence13 schreef: ↑23-04-2025 08:16ook wetenschapper en scriptiebegeleider hier, en ik ben het niet met je eens. We leiden op tot master of science, daar horen onderzoeksvaardigheden bij. Als iemand geen master of science wil worden, is dat natuurlijk prima, maar als je dat wel wil worden horen deze vaardigheden daar gewoon in. Als je solliciteert op een baan en je zet dit op je cv dan verwacht je potentiele werkgever dus dat je deze vaardigheden ook hebt, het is gewoon onderdeel van het diploma.
Mijn ervaring is ook dat studenten methodologie en research design pas echt goed gaan snappen tijdens het schrijven van de scriptie, ook het beoordelen van bronnen is daarbinnen een belangrijk leerpunt, evenals consistentie van onderzoeksvraag, doelstelling, strategie en methoden.
Ik zie dus niet hoe je aan de leerdoelen van de opleiding kunt voldoen zonder een scriptie te schrijven.
Ben het wel met je eens dat studenten naar de eindstreep moeten slepen echt heel demotiverend is, voor docent en student.
Veel andere vaardigheden wel en dat is waar ze de opleiding voor doen. De scriptie is een verplicht vinkje voor de meesten, dat nou eenmaal bij de rest van de opleiding hoort.
Wat ze hooguit hopelijk gaan doen later, is af en toe nog eens een wetenschappelijk artikel lezen. Ik zou ze daarom liever een mogelijkheid geven om de scriptie te vervangen door een intensieve cursus hoe je nou écht goed en kritisch leest. Heel nuttige vaardigheid en het onderwijs duikt daar zelden tot nooit de diepte voor in. Studenten nemen wat ze lezen voor kennisgeving aan, als het maar in een artikel staat (zover zijn ze gelukkig dan wel weer).
woensdag 23 april 2025 om 13:43
Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 09:31Weet niet hoe t bij jouw opleiding zit, maar bij ons moet je dan wel een bijlage maken met hoe je AI gebruikt hebt.
Ik vind t echt dom om AI te gebruiken, omdat AI zélf nogal dom is. En een beetje docent ziet ook zonder detectie wel dat je t niet zelf geschreven hebt.
Een diploma staat ook voor een stukje schrijfkwaliteit en doorzettingsvermogen.
Dat schreef ik ook al. Maar AI suggesties laten doen voor verbetering is niet hetzelfde als het door AI laten schrijven. En AI kan wel degelijk bruikbare suggesties voor verbetering doen, of nuttige feedback geven op een tekst. Ik zeg niet dat ALLE suggesties of feedback van AI nuttig zijn, ik zeg dat er bruikbare dingen tussen zitten.
En ik heb een hele grote bak aan ervaring als docent en scriptiebeoordelaar.
Een diploma staat ook voor schrijfkwaliteit en doorzettingsvermogen, dat ben ik met je eens, en met name voor dat laatste is die scriptie best bruikbaar. Het laat wel zien dat je je door een taaie bak werk heen kunt worstelen ook als die even niet zo leuk is. Aan de andere kant verandert de wereld en gebruiken mensen overal AI om hun werk vooruit te helpen, dus waarom zou je tijdens je studie niet kunnen laten zien dat jij ook op een goede manier gebruik kunt maken van de techniek (wat, ik zeg het nog maar eens, dus iets anders is dan AI je werk laten doen).
De schrijfkwaliteit vind ik daarentegen vrij treurig bij veel studenten, en ik hoop dat de veranderingen die in het onderwijs op til zijn daar ook wat aan gaan veranderen.
woensdag 23 april 2025 om 15:21
Als wij wekelijks bijeenkomsten hadden in een kleine afstudeer kring, waarbij we vragen konden stellen en handvatten mee zouden krijgen, dan zou dat een hoop schelen. Maar juist nu wordt er een hoge mate van zelfstandigheid verwacht. Die scriptie wordt uiteindelijk ook beoordeeld door twee docenten, dat is best veel.Wombat schreef: ↑22-04-2025 21:17Ik ben er ook niet zo blij mee dat alle studenten een scriptie moeten schrijven.
En dat zeg ik als wetenschapper en scriptiebegeleider.
Maar er zijn zoveel studenten die een hekel hebben aan onderzoek doen en een scriptie schrijven, die deelproducten van een laag niveau inleveren omdat ze zelf niet snappen waar ze mee bezig zijn en duidelijk nooit onderzoek moeten of willem gaan doen. Die studenten met heel veel moeite door het scriptietraject heen loodsen zodat ze maar hun papiertje hebben waar ze daarna toch heel ander werk mee gaan doen, daar is voor mij ook geen lol aan.
Van mij mag de scriptie beperkt worden tot de research masters. Die willen er echt mee verder.
woensdag 23 april 2025 om 15:24
Met deze laatste zin maak jij geen vrienden.Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 09:35Een WO diploma staat voor een bepaald niveau. De scriptie op wetenschappelijk niveau hoort daar bij.
Als je een scriptie schrijven onzin vindt, of je kunt het niet, kun je beter naar het mbo.
Of je schrijft een flut scriptie op het hbo, daar is het niet zo moeilijk.
woensdag 23 april 2025 om 16:00
En begrijpend lezen was ook al niet al te best gesteld, na de conclusie over AI terwijl er meerdere keren is uitgelegd hoe je AI kunt gebruiken zónder er je scriptie mee te schrijven, dat stelt natuurlijk niemand voor.
lebow wijzigde dit bericht op 23-04-2025 16:10
2.07% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
woensdag 23 april 2025 om 16:09
En niet alleen bij de HBO-ers.
Ik heb een pittige WO-opleiding maar helaas wel een die ervan uitging dat wetenschappelijk onderzoek iets was wat je vanzelf wel oppikt. Nou, na vier jaar projecten doen en adviesrapporten schrijven - en als eerste-generatie student zonder enig referentiekader - had ik geen idee. En ik blijk ook bepaald geen talent te hebben om me langere tijd met één onderwerp bezig te houden. Uiteindelijk bij het derde scriptieproject toen ik al 8 jaar werkte eindelijk raak.
Maar in mijn vriendengroep met diverse gepromoveerden, ben ik zeker niet het domme blondje hoor. Ik ben als strateeg heel goed in mijn werk. Wat ik wel heb geleerd op mijn studie: heel veel informatie verwerken, nieuwe onderwerpen snel leren, hoofd- en bijzaken snel scheiden, zowel rekenkundig, technische en en op managementniveau sterk. Mogen anderen fijn wetenschappelijk onderzoek doen.
Je zou eigenlijk een differentiatie moeten hebben op voorsorteren op wetenschappelijk onderzoek of bedrijfskundig werk in je studie.
woensdag 23 april 2025 om 16:21
Bij mij was ook de concentratie en de stip aan de horizon het probleem. Vreselijk, je staat er mee op en je gaat ermee naar bed. Ik ben een soort ongediagnosticeerde ADHD’er en ik ben gewoon heel snel uitgekeken op dingen. Begin vol enthousiasme en ben het dan al snel zat. Dus dat matchte niet lekker met een scriptie schrijven.
Ik heb nu dus ook werk waarbij we in korte sprints naar deadlines toewerken, in wisselende teams en met steeds nieuwe onderwerpen. Dat past mij veel beter dan zwaar de diepte in om iets uit te zoeken wat me eigenlijk niet tot op dat detailniveau interesseert. Ik heb wel wo gedaan, maar ik ben eigenlijk totaal niet wetenschappelijk. Dat weet je niet altijd als je van het vwo komt, zeker als je goede cijfers hebt ga je maar gewoon studeren. Maar goed, het ligt goddank al jaren achter me. De studie zelf heb ik wel lol aan beleefd.
Ik heb nu dus ook werk waarbij we in korte sprints naar deadlines toewerken, in wisselende teams en met steeds nieuwe onderwerpen. Dat past mij veel beter dan zwaar de diepte in om iets uit te zoeken wat me eigenlijk niet tot op dat detailniveau interesseert. Ik heb wel wo gedaan, maar ik ben eigenlijk totaal niet wetenschappelijk. Dat weet je niet altijd als je van het vwo komt, zeker als je goede cijfers hebt ga je maar gewoon studeren. Maar goed, het ligt goddank al jaren achter me. De studie zelf heb ik wel lol aan beleefd.
woensdag 23 april 2025 om 17:38
Helaas krijgen wij voor zoiets niet de begeleidingsuren. Dan zou ik geen tijd meer hebben om de stukken te lezen en van feedback te voorzien. Scripties begeleiden is niet heel ruim bedeeld.Miskotto schreef: ↑23-04-2025 15:21Als wij wekelijks bijeenkomsten hadden in een kleine afstudeer kring, waarbij we vragen konden stellen en handvatten mee zouden krijgen, dan zou dat een hoop schelen. Maar juist nu wordt er een hoge mate van zelfstandigheid verwacht. Die scriptie wordt uiteindelijk ook beoordeeld door twee docenten, dat is best veel.
Al zal ook dat wisselen per opleiding.
woensdag 23 april 2025 om 17:48
woensdag 23 april 2025 om 17:50
Maar hoezo dan flut? Natuurlijk doet iedereen iets op zijn niveau, dus je zou kunnen zeggen dat alles in verhouding is.Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 17:48Mijn vrienden hebben over het algemeen dan ook een wo scriptie geschreven.
Het is gewoon anders op het hbo. Niet wetenschappelijk. Dus minder ingewikkeld.
woensdag 23 april 2025 om 20:01
Ik heb niet de ambitie om verder te studeren, hooguit wat cursussen. Maar ik vond hbo soms best ingewikkeld hoor. Ik heb het niet kado gekregen zeg maar.Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 17:48Mijn vrienden hebben over het algemeen dan ook een wo scriptie geschreven.
De mbo heb ik destijds met twee vingers in mijn neus behaald, maar dat lag bij de hbo even anders.
woensdag 23 april 2025 om 20:48
TO doet hbo he. En heeft daar moeite met de scriptie. En het enige wat jij doet is zeggen dat een scriptie op hbo-niveau niks voorstelt. Lekker constructief, vind je zelf?Taskmaster schreef: ↑23-04-2025 17:48Mijn vrienden hebben over het algemeen dan ook een wo scriptie geschreven.
woensdag 23 april 2025 om 22:05
TO, ik denk echt dat dit een goed idee is.Lebow schreef: ↑22-04-2025 11:27Krijg helemaal een flashback naar mijn studietijd, waar ik een afspraak moest maken met scriptiehoofd om een afspraak met hem te kunnen maken (“kan ik misschien maandag langskomen om een afspraak te maken?”).
Ik zeg vast iets dat not done is, maar kan AI je niet op weg helpen? Ik denk dat ik dat met zekerheid wel zou hebben ingezet, alleen was het er toen nog niet.
Let wel, niet om (stukken van) je scriptie te schrijven, maar om je op weg te helpen met de zaken waar je nu concreet mee zit.
Niet om stukken te laten schrijven, maar AI inzetten als sparringspartner.
Goh Chat, geef mij eens 3 tips hoe ik mijn onderzoeksvragen beter kan laten aansluiten bij mijn probleemstelling...
Hey Chat, ik heb deze operationalisering gemaakt van de concepten in deze onderzoeksvraag en xxxxxxxxyyyyyyyy is de context. Geef me uitgebreide feedback op deze operationalisering op het gebied van `item uit het beoordelingsformulier van je scriptie`
donderdag 24 april 2025 om 08:27
helaas, heel ander vakgebied als jij (beta) en wij hebben ook veel te weinig tijd voor de scripties, het aantal uren wat je krijgt per student is echt niet voldoende om op die manier te begeleiden. Volgens mij is het overal zo.
donderdag 24 april 2025 om 20:09
Eigenlijk wat iedereen zegt: om meer begeleiding vragen en inderdaad met gerichte vragen komen (waarin je dus al suggesties doet van, mij leek dit een goeie keuze, want dit en dat, wat vind jij?). Ook Chat GPT als sparringspartner gerbuiken, let dus wel erop dat je goeie prompts geeft (tips hierover vind je op Google). En wellicht nog een boek als 'Praktijkgericht onderzoek' gebruiken waarbij je stap voor stap mee wordt genomen hoe je een HBO-onderzoek opzet.
zaterdag 26 april 2025 om 11:20
Als je AI als sparringspartner gaat gebruiken vermeld dit dan netjes in een bijlage of als onderdeel van je bronnenverantwoording. De meeste hogescholen hebben hier inmiddels handreikingen voor.
Wees daarnaast echt kritisch op wat je gebruikt vanuit AI en gebruik niets wat je niet daadwerkelijk begrijpt. Vaak zien wij (ook hbo-docent en scriptiebegeleider) dat studenten teveel overnemen van de informatie die ze terugkrijgen van AI zonder dat ze het daadwerkelijk zelf begrijpen. Als deze studenten voldoende beoordeeld worden op het geschreven deel (ALS dus) dan halen ze vaak het eindgesprek niet, omdat ze onvoldoende kennis van hun onderwerp hebben en zelf onvoldoende begrip hebben van wat ze ‘zelf’ geschreven hebben.
Wees daarnaast echt kritisch op wat je gebruikt vanuit AI en gebruik niets wat je niet daadwerkelijk begrijpt. Vaak zien wij (ook hbo-docent en scriptiebegeleider) dat studenten teveel overnemen van de informatie die ze terugkrijgen van AI zonder dat ze het daadwerkelijk zelf begrijpen. Als deze studenten voldoende beoordeeld worden op het geschreven deel (ALS dus) dan halen ze vaak het eindgesprek niet, omdat ze onvoldoende kennis van hun onderwerp hebben en zelf onvoldoende begrip hebben van wat ze ‘zelf’ geschreven hebben.
Forever is a hell of a long time
zaterdag 26 april 2025 om 16:47
Gisteravond om 20.38 kreeg ik een mail van mijn scriptiebegeleider, dat ze per direct stopt vanwege medische redenen.
Na de vakantie horen wij meer over het verdere verloop.
Dus dit krijg ik er ook nog eens bij.
Het heeft al meer dan 3 weken geduurd voordat ik aan deze scriptiebegeleidster gekoppeld werd,omdat er niemand voorhanden was en 2 maanden later gebeurd dit. Yep!
Het heeft al meer dan 3 weken geduurd voordat ik aan deze scriptiebegeleidster gekoppeld werd,omdat er niemand voorhanden was en 2 maanden later gebeurd dit. Yep!
zaterdag 26 april 2025 om 17:07
Okay en nu even heel diep in en uit ademen. Er komt heus een andere begeleider en daar kun jij dan opnieuw je scriptie voorleggen en toetsen. Dit zou zelfs in je voordeel kunnen zijn.Miskotto schreef: ↑26-04-2025 16:47Gisteravond om 20.38 kreeg ik een mail van mijn scriptiebegeleider, dat ze per direct stopt vanwege medische redenen.
Is er niemand die met je mee kan kijken? Uit je privé?
maandag 12 mei 2025 om 14:27
Onze zoon liep ook flink vast met de begeleiding op school. Hij kreeg feedback, en dan de volgende keer weer feedback die in strijd was met de eerste ronde. Dat was zeer frustrerend en ik zag de motivatie steeds verder weg zakken. Uiteindelijk hebben we daarom gekozen voor betaalde scriptiebegeleiding en enkele bedrijven aan geschreven. Het is dus echt wel heel veelvoorkomend en veel studenten kiezen voor externe begeleiding. Ook het verhaal dat wij hadden over tegenstrijdige begeleiding kwam veel voor zeiden ze. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? De medewerkster van Scriptium waar wij waren zei ook dat ze eigenlijk zouden moeten kunnen bestaan als bedrijf als het onderwijssysteem gewoon hun werk goed deed. Vond ik een treffende typering.
maar goed, in ons geval is het maar goed dat ze bestaan want anders had mijn zoon geen voldoende kunnen halen. Het ging ook om een stukje rust en vertrouwen dat mee kwam met zo'n bedrijf dat al duizenden van deze trajecten heeft gezien.
maar goed, in ons geval is het maar goed dat ze bestaan want anders had mijn zoon geen voldoende kunnen halen. Het ging ook om een stukje rust en vertrouwen dat mee kwam met zo'n bedrijf dat al duizenden van deze trajecten heeft gezien.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:41
Dank voor deze waardevolle bijdrage. Was de prijs te doen?Theeleut34 schreef: ↑12-05-2025 14:27Onze zoon liep ook flink vast met de begeleiding op school. Hij kreeg feedback, en dan de volgende keer weer feedback die in strijd was met de eerste ronde. Dat was zeer frustrerend en ik zag de motivatie steeds verder weg zakken. Uiteindelijk hebben we daarom gekozen voor betaalde scriptiebegeleiding en enkele bedrijven aan geschreven. Het is dus echt wel heel veelvoorkomend en veel studenten kiezen voor externe begeleiding. Ook het verhaal dat wij hadden over tegenstrijdige begeleiding kwam veel voor zeiden ze. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? De medewerkster van Scriptium waar wij waren zei ook dat ze eigenlijk zouden moeten kunnen bestaan als bedrijf als het onderwijssysteem gewoon hun werk goed deed. Vond ik een treffende typering.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in