Geld & Recht alle pijlers

Witgoedregeling studenten

26-04-2025 16:05 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hbo-student en ik woon in een studio. Onlangs is mijn wasmachine kapot gegaan. Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb. Ik heb daarom via de witgoedregeling bij mijn gemeente gevraagd om geld voor een nieuwe wasmachine.

De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.

Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
Ach, en nu ineens een functiebeperking. Dat maakt het een stuk zieliger allemaal inderdaad. Heeft er al iemand een crowdfunding opgezet? Dan ga ik meteen storten.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:03
Ik heb er dus recht op maar de voorliggende regeling sluit mij uit.

De voorliggende regeling ligt ERVÓÓR, dat houdt in dat je er sowieso bij VOORbaat al geen recht op hebt.
Mette schreef:
26-04-2025 21:22
Een functiebeperking heeft niets te maken met witgoedrechten voor studenten.

Er zijn meer dan een miljoen studenten in Nederland. Het zou een zotte boel worden als we die op kosten van de belastingbetaler allemaal een wasmachine cadeau doen bij hun stufi. ik heb zo'n vermoeden dat er dan wel wat Kamervragen volgen.
En waarom wél een wasmachine en geen droogkast?

En ik had liever een haardroger op mijn kamer dan een wasmachine.
Krijg ik dan het restant geld - het verschil tussen een wasmachine en een haardroger - ook nog op mijn rekening gestort?

Op die 9 vierkante meter waar ik op zat paste sowieso geen wasmachine tussen mijn bureau, bed, kast, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
En tel je zegeningen!

Je studeert, woont in een studio. Denk eens aan leeftijdsgenoten die bijvoorbeeld fulltime werken en op hun 27e nog bij hun ouders wonen. Of fulltime werken en op kamers wonen, met gedeelde voorzieningen. Etc.
dweedledee schreef:
26-04-2025 19:24
Kinderen erop wijzen is een ding. Kinderen leren er toch aanspraak op te maken terwijl ze er geen recht op hebben is een tweede. Dan ontstaat entitlement, zoals bij deze TO.
Is nog riskant ook. Wat nu als je per ongeluk iets toegewezen krijgt en je mag het later met terugwerkende kracht terugbetalen.
Wissewis schreef:
26-04-2025 21:25
En waarom wél een wasmachine en geen droogkast?

En ik had liever een haardroger op mijn kamer dan een wasmachine.
Krijg ik dan het restant geld - het verschil tussen een wasmachine en een haardroger - ook nog op mijn rekening gestort?

Op die 9 vierkante meter waar ik op zat paste sowieso geen wasmachine tussen mijn bureau, bed, kast, ...
Ik zie online een mooie Miele a 2.400 euro. En een verdienmodel. Je declareert de Miele, stuurt 'm terug, koopt er een op Ali voor 100 euro en je hebt in 1 dag ruim 2k verdiend. Dat red je niet met je bijbaantje als hamburgerbakker.

Kan je wel 20 föhns kopen.
pina schreef:
26-04-2025 21:30
Is nog riskant ook. Wat nu als je per ongeluk iets toegewezen krijgt en je mag het later met terugwerkende kracht terugbetalen.
Dat is dan weer oneerlijk natuurlijk
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Lady*Voldemort schreef:
Ach, en nu ineens een functiebeperking. Dat maakt het een stuk zieliger allemaal inderdaad. Heeft er al iemand een crowdfunding opgezet? Dan ga ik meteen storten.
Jij zat toch in die handel :lol: wasmachines enzo?
Voor iedereen een groene tuin
Mette schreef:
26-04-2025 21:35
Ik zie online een mooie Miele a 2.400 euro. En een verdienmodel. Je declareert de Miele, stuurt 'm terug, koopt er een op Ali voor 100 euro en je hebt in 1 dag ruim 2k verdiend. Dat red je niet met je bijbaantje als hamburgerbakker.

Kan je wel 20 föhns kopen.
Kost een föhn 100 euro tegenwoordig? Dan stop ik mijn kop wel in de droger, die valt tenminste onder de witgoedregeling.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 21:41
Kost een föhn 100 euro tegenwoordig? Dan stop ik mijn kop wel in de droger, die valt tenminste onder de witgoedregeling.
:rofl: je wilt niet weten wat die van Dyson kosten :O 350/500 euro/
Lady*Voldemort schreef:
Zoiets denk ik? Geen idee, doe al sinds mijn studententijd met mijn föhn. En da's best een eeuwigheid. Die studie deed ik deeltijd trouwens, naast 40 uur werken want toen ook al geen witgoedregelingen voor studenten. Moest wel een wasmachine hebben. En kon zo ook een fohn betalen.
GroenTuintje schreef:
26-04-2025 21:40
Jij zat toch in die handel :lol: wasmachines enzo?
Nee joh, was het maar zo'n feest. Ik ben meer van de uitvoerende kant, onderbroeken vouwen en zo.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 21:48
Nee joh, was het maar zo'n feest. Ik ben meer van de uitvoerende kant, onderbroeken vouwen en zo.
:mrgreen:
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:03
Ik heb er dus recht op maar de voorliggende regeling sluit mij uit.
Dus heb je er géén recht op.
Lady*Voldemort schreef:
Nee helaas valt een droger niet onder de witgoedregeling.

U heeft recht op een bijdrage van maximaal € 595 per kalenderjaar.
U vraagt de bijdrage aan voordat u het apparaat koopt.
Gemeente heeft 8 weken om een beslissing te nemen.

U kunt voor elk apparaat 1 keer in de 7 jaar een bijdrage aanvragen.
Een computer kunt u 1 keer in de 5 jaar aanvragen.
Apparaat
Maximale bijdrage wasmachine€ 630
koelkast (koelvriescombinatie)€ 620
stofzuiger€ 145
kookplaat (gas)€ 175
kookplaat (elektrisch/keramisch)€ 325
televisie € 260
computer (laptop, tablet of desktop)€ 525
granny71 schreef:
26-04-2025 22:20
Nee helaas valt een droger niet onder de witgoedregeling.

U heeft recht op een bijdrage van maximaal € 595 per kalenderjaar.
U vraagt de bijdrage aan voordat u het apparaat koopt.
Gemeente heeft 8 weken om een beslissing te nemen.

U kunt voor elk apparaat 1 keer in de 7 jaar een bijdrage aanvragen.
Een computer kunt u 1 keer in de 5 jaar aanvragen.
Apparaat
Maximale bijdrage wasmachine€ 630
koelkast (koelvriescombinatie)€ 620
stofzuiger€ 145
kookplaat (gas)€ 175
kookplaat (elektrisch/keramisch)€ 325
televisie € 260
computer (laptop, tablet of desktop)€ 525
Dus enerzijds krijg je zogezegd 595 euro per jaar.
Anderzijds kan je een wasmachine van 630 euro vragen.

Ergens loopt iets mis in de boekhouding van de gemeente :-).

Of gaan ze die 35 euro het volgende jaar nog achterna storten?
Is dit nu later?
To, voordat je jezelf rijk rekent, dit zijn de bedragen en regelingen in mijn gemeente.
Iedere gemeente vult het in naar eigen wensen/mogelijkheden.
Wissewis schreef:
26-04-2025 22:22
Dus enerzijds krijg je zogezegd 595 euro per jaar.
Anderzijds kan je een wasmachine van 630 euro vragen.

Ergens loopt iets mis in de boekhouding van de gemeente :-).

Of gaan ze die 35 euro het volgende jaar nog achterna storten?
Heb de bedragen enigszins aangepast. Niet iedereen hoeft te weten in welke gemeente ik woon.

Als het toegekend wordt moet je aangeven in welke winkel je het apparaat wil kopen.
Dan krijg je een formulier van de gemeente dat je aan de betreffende winkel geeft en zij sturen dan de rekening naar de gemeente.
Wil je een duurder apparaat moet je de rest bijleggen. Teveel duurder kan alsnog zorgen voor afwijzing van je aanvraag.
Koop je wat goedkopers blijft het geld dat over is niet in een potje zitten voor het jaar erna.
Mette schreef:
Een functiebeperking heeft niets te maken met witgoedrechten voor studenten.

Er zijn meer dan een miljoen studenten in Nederland. Het zou een zotte boel worden als we die op kosten van de belastingbetaler allemaal een wasmachine cadeau doen bij hun stufi. ik heb zo'n vermoeden dat er dan wel wat Kamervragen volgen.
Waarom is dat zoveel belachelijker dan bij andere mensen met een laag inkomen die er wel recht op hebben? Een wasmachine en een koelkast zijn zó belangrijk dat de gemeente bijspringt als je inkomen te laag is om er zelf een te kopen, tenzij je student bent. TO formuleert het allemaal niet zo sympathiek in de OP. Dat helpt niet. Maar ergens is het wel gek, dat het ene lage inkomen het andere niet is.
Sniral schreef:
27-04-2025 00:45
Waarom is dat zoveel belachelijker dan bij andere mensen met een laag inkomen die er wel recht op hebben? Een wasmachine en een koelkast zijn zó belangrijk dat de gemeente bijspringt als je inkomen te laag is om er zelf een te kopen, tenzij je student bent. TO formuleert het allemaal niet zo sympathiek in de OP. Dat helpt niet. Maar ergens is het wel gek, dat het ene lage inkomen het andere niet is.
De gemeente lijkt mij eerst na te gaan of er andere mogelijke bronnen van inkomsten zijn.
Aangezien opstartster student is zijn die er. Ze kan lenen.

Als je al 10 jaar in de bijstand zit geeft de bank geen lening.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
27-04-2025 00:58
De gemeente lijkt mij eerst na te gaan of er andere mogelijke bronnen van inkomsten zijn.
Aangezien opstartster student is zijn die er. Ze kan lenen.

Als je al 10 jaar in de bijstand zit geeft de bank geen lening.

Genoeg snel-geld-lenen bedrijfjes die daar graag op inspringen hoor. Of is een lening dan opeens tóch geen bron van inkomsten?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Speculaastaart schreef:
26-04-2025 21:28
En tel je zegeningen!

Je studeert, woont in een studio. Denk eens aan leeftijdsgenoten die bijvoorbeeld fulltime werken en op hun 27e nog bij hun ouders wonen. Of fulltime werken en op kamers wonen, met gedeelde voorzieningen. Etc.
:facepalm:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Sniral schreef:
27-04-2025 00:45
Zoals de gemeente zei, je kunt lenen bij Duo of naast je studie gaan werken voor je geld. Of je gaat werken in plaats van studeren. Of je gaat werken en daarnaast in deeltijd studeren, zoal ikzelf gedaan heb. Niks mis mee.

Mensen in de bijstand zijn om wat voor reden dan ook en al dan niet tijdelijk niet tot studeren en/of werken in staat.

Aangezien er nu eenmaal beperkingen zitten aan de inhoud van de rijksschatkist, want opgebracht door belastingbetalers, lijkt het me vrij logisch dat er ergens een grens wordt getrokken voor wie wel en wie niet in aanmerking komt voor bepaalde regelingen.
Bij studeren hoort toch een bijbaan? Iedereen die ik kende werkte ernaast, in de horeca, thuiszorg of blijven hangen bij de stage. Alleen degenen met een rijke paps en mams, of die volledig leenden, werkten er niet bij.

Wij deelden onze wasmachine met het hele studentenhuis trouwens , met 14 mensen.
LaFolie schreef:
27-04-2025 01:09
Genoeg snel-geld-lenen bedrijfjes die daar graag op inspringen hoor. Of is een lening dan opeens tóch geen bron van inkomsten?
Tegen een rente van 14% en geen vooruitzicht op stijging van inkomen? Nee, zo’n lening is geen bron van inkomsten, maar wel een bron van ellende.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven