eSIM of lokale simkaart ZO Azie?

28-04-2025 09:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Binnenkort gaan we naar ZO Azië. Voor het eerst na bijna tien jaar.

In de oude tijd reisde ik rond met papieren reisgids (Rough guide). Later haalde ik een lokaal simkaartje om online te zijn. Maar wat is tegenwoordig nog handig? Kan ik beter een eSIM bestellen?

Ik neem werk/privetelefoon en laptop mee. Voor laptop voldoet wifi in hotels. Maar op telefoon wil ik graag routes, ov, horeca en attracties kunnen opzoeken.

Wie is recent nog in ZO Azië geweest en hoe heb jij je internettoegang geregeld?
Ik koop meestal een lokale simkaart, maar dat is meer omdat ik niet helemaal snap hoe een eSIM werkt. Geloof dat als het werkt, het een prima alternatief is (en je loopt niet het risico je eigen sim kwijt te raken!).
eSIM gebruik ik meestal. Gewoon van Airalo

Ik heb wel kortingscode ANNEMA6043

Werkt prima en heb goede dekking.
Ik was laatst in Vietnam, en heb daar lokaal een simkaart gekocht (direct op het vliegveld). Qua prijs kwam ik beter uit, het voordeel van een Esim is denk ik vooral dat je direct door kan lopen zonder dat een blik in de richting van een kraampje direct een stortvloed aan verkopers teweeg brengt.
Verder had ik een oude telefoon mee, scheelde wisselen.
poldervrouw schreef:
28-04-2025 09:56
eSIM gebruik ik meestal. Gewoon van Airalo

Werkt prima en heb goede dekking.
Deze hadden wij afgelopen zomer ook. Werkte perfect.
Geen Azië, maar ik heb recent HolaFly gebruikt.
Vind het lekker dat je niet hoeft te hannesen met je telefoon open maken en lekker op de eigen device prijzen kan vergelijken.
Misschien dat een lokaal fysiek simkaartje in sommige gevallen een paar euro goedkoper is, maar ik vind het gemak van een e-sim wat meerkosten wel waard.

Je regelt het lekker thuis of op de luchthaven en als je land heb je meteen bereik. Je hoeft niet te husselen met verkopers en in sommige landen is het echt een gedoe met je paspoort laten zien en een registratie die best wat tijd kost.

Airalo is goed en betrouwbaar maar wel vaak de duurste. Ik ben zelf naast Airalo erg gecharmeerd van Saily. Daar zit een VPN bij inbegrepen. Maar wat ik meestal doe vlak voor vertrek is Googlen op “cheapest e-sim {bestemming}”. Voor ik daadwerkelijk een aanbieder kies, lees ik wel eerst reviews. De e-sim markt is booming en er zitten ook veel semi-oplichters tussen.

Aangezien je drie apparaten mee hebt is het handig om er op te letten dat je bundel een hotspot/tethering heeft.

En een extra tip wat 10 jaar geleden nog niet bestond: zet de Aziatische Uber: Grab op je telefoon met je creditcard gekoppeld. Ideaal!
https://www.grab.com/sg/download/
Ik heb 2x een lokale kaart gekocht, maar dat was puur omdat mijn telefoon te oud is voor een e-sim. Het voordeel was wel dat ik een telefoon heb die geschikt is voor dualsim.

Als ik een andere telefoon zou hebben, dan zou ik voor een e-sim gaan, omdat je dit van te voren al kunt regelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mariejan schreef:
28-04-2025 10:17
En een extra tip wat 10 jaar geleden nog niet bestond: zet de Aziatische Uber: Grab op je telefoon met je creditcard gekoppeld. Ideaal!
https://www.grab.com/sg/download/

Dank voor alle advies aan iedereen. Grab had ik inderdaad al geïnstalleerd :)
Ik ging ter plekke naar zo'n winkeltje voor een lokale SIM-kaart. Werkte prima.
In Indonesië op het vliegveld een simkaart gekocht. Ik vind dat een fijner idee dan een e-sim, maar dat is omdat ik oud ben.

Ik neem meestal nog wel een lonely planet mee. Ook al: omdat ik oud ben.

Later dit jaar naar Maleisië. Dan koop ik weer een simkaart. Meestal met achterlijk veel gig omdat het toch goedkoop is en je je dan niet druk hoeft te maken.

Ik ben wel eens afgesloten door een provider vanwege te hoge kosten die ik gemaakt had en dat was super super vervelend.
Taskmaster schreef:
28-04-2025 15:11
In Indonesië op het vliegveld een simkaart gekocht. Ik vind dat een fijner idee dan een e-sim, maar dat is omdat ik oud ben.

Ik neem meestal nog wel een lonely planet mee. Ook al: omdat ik oud ben.

Later dit jaar naar Maleisië. Dan koop ik weer een simkaart. Meestal met achterlijk veel gig omdat het toch goedkoop is en je je dan niet druk hoeft te maken.

Ik ben wel eens afgesloten door een provider vanwege te hoge kosten die ik gemaakt had en dat was super super vervelend.
Wij hadden gewoon onbeperkt via e-sim, dus dan kun je er ook niet over heen.
We waren met zijn vieren. Slechts 2 hadden een telefoon die geschikt was voor e-sim. 2 gekocht, hotspot aangemaakt. En de andere 2 telefoons en de iPads konden allemaal via de hotspot op mijn mobiel. Ik vind het ideaal, gelijk bij aankomst heb je internet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven