Tips noord Normandië? Bij bayeux?

28-04-2025 15:40 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Benieuwd naar! Veel musea maar wat mogen we niet missen met kids tussen 10-15 jaar..?
Alle tips meer dan welkom!
Dank alvast
Op de heenweg:

Stoppen in Honfleur.

Prachtige jachthaven én één van de mooiste en speciaalste kerken die ik in Frankrijk ooit zag. De Sint-Catharinakerk.

Ik wil ook nog altijd eens terug naar Caen. Het chateau zag er echt wel de moeite uit om te bezoeken, maar we hadden helaas geen tijd.

Als de kinderen into oorlogs-geschiedenis zijn ... bezoek één van de beroemde stranden.

Voor hoe cider gemaakt wordt zijn ze wat jong waarschijnlijk :-).
Genoeg boeren die her en der op 't platteland hun deuren - zeker in 't weekend - open hebben anders.

Als je nog een eind verder wil rijden ... Le Mont-Saint-Michel.
En dan helemaal tot boven beklimmen.
Beneden is het oerdruk, tegen dat je hoger klimt wordt het kalmer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bayeux zelf is een leuk stadje met een mooie kathedraal en lekkere restaurants.

Wij gingen echt voor de oologsgeschiedenis, maar hebben dat voor de kinderen afgewisseld met strand activiteiten. Een interessant museum vond ik het Airborn museum, maar ook het
Musee du embarquement is erg de moeite waard (pak dan ook Arromanches 360 mee als je daar in de buurt bent) en in Bayeux het Museum of the battle of Normandie.

Vlakbij de kust is https://nl.normandie-tourisme.fr/bezien ... s-sur-mer/ een aanrader. Gratis parkeren en te bezoeken en mooi om de verdedigingslinie te zien.

De kinderen vonden https://dday-experience.com/ erg interessant. En bezoek uiteraard ook het American Cemetry, heel indrukwekkend.

Mont Saint Michel is al genoemd en is ook absoluut de moeite waard, maar vanuit Bayeux wel even een stukje rijden. Ga of heel vroeg of wat later op de dag, anders is het echt niet te doen zo druk.
https://musee-arromanches.fr/

In Aromanches-les-bains

Eén van de minder bekende landingsstranden, mooi museum, nog caissons van de kunstmatige haven op het strand/in de zee.
Juno beach, ter hoogte van Saint Aubin sur mer. Niet zo heel druk, prachtige rit door het achterland met schattige dorpjes op weg naar Bayeux.
Ik ben door het natuurgebied tegenover Quistreham gefietst en dat vond ik best mooi.
Een echte riviermonding met veel zandplaten, een beetje als de Wadden in Nederland.

Maar je moet er niet op zoek gaan naar een terrasje!
Ik wil nog een keer in Bayeux hét wandkleed bekijken, zo'n 40 meter waarin de verovering van Engeland (vanuit Normandië) afgebeeld is.
Uit 1044 dus.
Quote ipv edit
tahini wijzigde dit bericht op 28-04-2025 22:20
91.47% gewijzigd
Tahini schreef:
28-04-2025 22:18
Inderdaad Honfleur is een leuk (wel erg toeristisch ) stadje.

En tip voor het wandkleed van Bayeux: doe de audiotour want dan komt het hele verhaal tot leven. Heel erg de moeite waard, anders blijft het een mooi kleed, met audio een fantastisch stuk geschiedenis!
Het tapijten museum., het sluit begin september voor 2 jaar.

Maak een uitstapje naar Ohama Beach, Caen. Ouisterham

Of iets verder weg Courances en Granville

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven