Homo als scheldwoord (en veel moeite mee)

29-04-2025 16:20 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het altijd al heel stom gevonden als mensen homo als scheldwoord gebruiken maar sinds mijn zoon van 15 laatst aangegeven heeft op jongens te vallen ben ik er nog veel feller op.

Ik voel mij net zo 'n leeuw die haar kind wil beschermen (ook al weet ik dat dat averechts werkt en mijn zoon daar totaal niet op zit te wachten).

Op mijn werk werken veel jongens van 22-30 jaar en die roepen al heel makkelijk homo als iemand iets niet goed doet bijv.

Ik sta dan al op mijn achterste benen. Ook op straat hoor ik het vaak nu ik er op let.
Ik kan de wereld niet redden voor mijn zoon maar heeft iemand tips hier mee om te gaan?

Alvast bedankt!
Een beetje losjes denk ik, misschien iets in de trant van "bedoel je de hema, daar kom ik ook wel eens".

Ik vind het ook storend trouwens. Al vind ik ziekte-schelden nog storender.
.
Ik roep gewoon 'hou es op met die domme onzin'. Na een tijdje hebben ze dan meestal wel door dat ze in ieder geval in mijn bijzijn dat soort dingen niet moeten roeptoeteren als ze het gezellig willen houden.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Hetro terugroepen
Goeie vraag! Ik kom veel op een basisschool, jongens uit groep 7 en 8 roepen/schelden hier ook vaak mee en ik wil er ook altijd graag iets op zeggen maar weet nooit goed wat!
(Ben daar overigens als vrijwilliger, geen/nauwelijks gezagsverhouding tot die leerlingen verder)
Azalea747 schreef:
29-04-2025 16:53

(Ben daar overigens als vrijwilliger, geen/nauwelijks gezagsverhouding tot die leerlingen verder)
Dan nog mag je best aangeven dat jij die domme onzin niet wenst te horen.
(Herman Finkers)
ik zou op het moment dat er gescholden wordt er iets van zeggen. Duidelijke grens

en verder eens, in kleinere groepjes of 1op1, bespreken waarom dit gewoon echt niet oke is
Thanks voor jullie reacties! Daar kan ik echt wat mee. Het is ongelooflijk hoe vaak het gebeurt nu ik er echt op let :-(
In mijn werk (onderwijs, vo) gebeurt dit ook veel. Ik zeg heel duidelijk dat ik dat niet als scheldwoord wil horen in mijn lokaal omdat iedereen welkom is zoals hij is. Het gebeurt in de eerste weken van het schooljaar wel eens in mijn les, daarna zelden meer. Ik trek dus zelf heel duidelijk de grens en die wordt dan geaccepteerd. Ongetwijfeld roepen ze het buiten mijn lokaal nog net zo hard, zo makkelijk verbeter je het allemaal niet, maar in elk geval hoef ik het dan niet aan te horen.
Als leerkracht van groep 8 krijg je me met weinig dingen op de kast, maar dit is er één van.

Bij de eerste de beste gelegenheid, leg ik de les stil en vertel ik dit de kinderen. Dat ik de interne strijd die sommige mensen moeten leveren om zichzelf te mogen zijn, verdrietig en onnodig vind. Dat de kans groot is, dat er in deze klas ook iemand zit die uit de kast gaat komen en door het woord 'homo' als scheldwoord te gebruiken, hij of zij wellicht dit langer niet durft.

Tot nu toe vaak klassen gehad die hier heel goed op reageren.

Wat er buiten gebeurd, tja, dat heb ik ook helaas niet in de hand.
Altijd meteen wat van zeggen, dat is de enige manier waarop dat stopt.
In ieder geval in jouw aanwezigheid.
Soms kun je helaas niet anders dan accepteren dat sommige mensen het woord 'homo' nog steeds op een negatieve manier gebruiken of er zelfs om lachen. Ervaart jouw zoon hier last van wanneer mensen het als scheldwoord gebruiken?
Dagschijn schreef:
29-04-2025 17:41
Soms kun je helaas niet anders dan accepteren dat sommige mensen het woord 'homo' nog steeds op een negatieve manier gebruiken of er zelfs om lachen. Ervaart jouw zoon hier last van wanneer mensen het als scheldwoord gebruiken?
Ik jouw bijzijn hoef je dat niet te accepteren.

Ik zou er iets van zeggen als het weer gebeurt.
'Goh, vreemde opmerking. Er is namelijk helemaal geen verband tussen karaktereigenschappen (als iemand scheldt omdat iemand anders iets stoms/onaardigs doet) en seksuele voorkeuren. Waarom zeg je dit zo?

'Weet je dat jouw opmerking heel raar is?'

'Zeg, scheld eens op een volwassen manier!'
Ik spreek diegene er op aan. 'Waarom zeg je dat? Wat bedoel je er mee? Op mijn werk heb ik er zero tolerance mee. Dan zeg ik letterlijk dat ik dat soort schelden niet tolereer.
(Dat zeg ik overigens ook als iemand k*t of l*letterlijk zegt.) Maar homo als scheldwoord dan wordt iemand direct naar beneden gehaald, zo onnodig kwetsend.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
A-ha schreef:
29-04-2025 17:29
Als leerkracht van groep 8 krijg je me met weinig dingen op de kast, maar dit is er één van.

Bij de eerste de beste gelegenheid, leg ik de les stil en vertel ik dit de kinderen. Dat ik de interne strijd die sommige mensen moeten leveren om zichzelf te mogen zijn, verdrietig en onnodig vind. Dat de kans groot is, dat er in deze klas ook iemand zit die uit de kast gaat komen en door het woord 'homo' als scheldwoord te gebruiken, hij of zij wellicht dit langer niet durft.

ik weet niet hoe groot je klas is (25?) en je definitie van homoseksualiteit, maar als je zowel biseksueel als homoseksueel bij elkaar optelt, kom je op 3 a 4 kinderen per klas die niet voldoen aan de hetero norm.
Dagschijn schreef:
29-04-2025 17:41
Waarom zou ik die onzin moeten accepteren? Hou op hoor.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
29-04-2025 18:00

In veel situaties kun je er iets van zeggen. Ik zou als een half voetbalstadion supporters het woord homo scandeert er niet zo snel iets van zeggen. Dan accepteer ik dat.
Tja, met 'homo', 'mietje' 'je bent toch geen wijf' etc. zie je dat aan vrouwelijkheid gelinkt worden een degradatie voor bepaalde mannen is.
Je komt dus ook voor jezelf op door je uit te spreken, wees niet bang en laat je stem horen. Ik doe dat ook altijd, ben echt niet bang meer om stom gevonden te worden.
NomenNesci0 schreef:
29-04-2025 17:54
ik weet niet hoe groot je klas is (25?) en je definitie van homoseksualiteit, maar als je zowel biseksueel als homoseksueel bij elkaar optelt, kom je op 3 a 4 kinderen per klas die niet voldoen aan de hetero norm.

Dan er is er nog steeds niets mis het praatje.
NomenNesci0 schreef:
Niet voldoen aan de norm... nog zo'n omschrijving die negatief klinkt. Alsof het minder is /je niet goed genoeg bent.
NomenNesci0 schreef:

Sterker nog, dat leg ik ook letterlijk uit aan de kinderen. Ik heb ooit gehoord, 1 op de 10. Dus in mijn groep wellicht twee kinderen. Misschien meer, misschien minder.
A-ha schreef:
29-04-2025 17:29

Ik denk eigenlijk dat dit de enige manier is die echt werkt en ook op langere termijn.
Kinderen (en volwassenen) moeten snappen/voelen waarom het verkeerd is en van daaruit het niet meer doen. Niet omdat ze bang zijn voor straf (of het van die ene docent niet mag).
Lady*Voldemort schreef:
29-04-2025 18:00
Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat je niet altijd de macht hebt om anderen te veranderen. Soms is het dan beter om je energie te richten op wat wél helpt, zoals degene steunen die er last van heeft. Tegelijkertijd geloof ik ook dat je steun kunt bieden door er iets van te zeggen tegen degene die dat woord gebruikt. Al vraag ik me wel af of dat niet juist averechts werkt—misschien vinden ze die aandacht juist leuk, waardoor het kan escaleren. Het blijft een lastige, dubbele situatie.
Ik voel mij echt heel gesterkt door jullie berichten.
Ik kan de wereld niet veranderen maar een klein begin begint bij je zelf. Hetzelfde als dat ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten maar zelfs daar komt zoveel commentaar op. En waar dat op gebaseerd is? Werkelijk geen idee 😞
Prima tips voor tegengeluid worden hier gegeven. Je kunt het ook nog breder trekken, want elkaar uitschelden op de werkvloer is sowieso heel onprofessioneel. Dat kun je een 22-jarige best meegeven.

Maar snap helemaal dat je hier extra allergisch voor bent, heb ik ook. Meestal wordt wordt hier iets als 'gay' bestempeld (niet op werk) en dan ben ik er als de kippen bij om te bevragen wat datgene precies met seksuele voorkeur te maken heeft. Werkt prima.
biciclette wijzigde dit bericht op 29-04-2025 18:40
0.99% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven