Tips gevraagd West Sicilië

29-04-2025 20:21 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga samen met een goede vriend in juni voor het eerst naar Sicilië.

We willen graag naar het Westen en het liefst zo dicht mogelijk bij de zee.
We gaan geen auto huren dus willen niet te ver af zitten van een stad/dorp en eventueel een bus of trein kunnen nemen om wat te gaan zien.

Wat zijn nu de leuke plekken aan de Westkust om te verblijven die niet al te afgelegen zijn? We landen in Palermo.

Ik zelf heb al gekeken naar San Vito Lo Capo, Trapani, Marsala en Sciacca maar weet niet welke stad nu een goede keuze is.

Tips zijn zeer welkom, alvast bedankt!
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 29-04-2025 20:37
4.48% gewijzigd
Tvp want die staat bij ons op het lijstje voor het najaar .
Ik volg ook...
Palermo is een leuke stad om te bezoeken. En Monreale is een leuk klein stadje in de buurt, met een prachtige kathedraal om te bezoeken.

Wij zaten gewoon in Palermo (als onderdeel van een rondreis) en Palermo heeft ook strand. Maar of dat verder leuk is weet ik niet, ik houd niet van strand om op te liggen.
Wij ook Palermo tijdens rondreis, ergens bovenin. Hotel Bel 3 als ik me goed herinner.
Prachtige stad!
En het strand vond ik ook mooi, ingesloten tussen enorme rotsen.
TAFKAPML
De zee bij San Vito is erg mooi. Als uitstapje kun je bijvoorbeeld naar de Riserva dello Zingaro. Als je een beetje leuk stadje wilt waar je ook naar het strand kunt is Castellammare del Golfo wel een aanrader.
Ik ben gek op Sicilië, heb er ook een tijd gewoond. Ik zou wel altijd aanraden om een auto te huren, maar je geeft aan dat niet te willen. Er is zó veel te zien en te doen en dat is met een auto gewoon veel makkelijker, en goedkoper.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Wij verbleven jaren bij Terrasini. Mooi plein met restaurants waar het ´s avonds erg gezellig was.
Het ligt aan de kust maar ik kan me het strand niet meer zo goed herinneren. Ook omdat wij een auto hadden en er elke dag op tijd gingen.
Houd er rekening mee dat Sicilië erg groot is, en je met alleen met OV misschien niet zo ver komt.
Ik vond de Sicilianen wel rijden als gekken.
Durfde daar zelf niet te rijden, dat heeft man gedaan.
TAFKAPML
Haha hier hetzelfde, vind ik zo stoer van man dat hij gewoon ertussen duikt op die tweebaansweg die ook best vierbaans blijkt te kunnen :D
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lebow schreef:
29-04-2025 23:51
Haha hier hetzelfde, vind ik zo stoer van man dat hij gewoon ertussen duikt op die tweebaansweg die ook best vierbaans blijkt te kunnen :D
De regels lijken anders. Gewoon voorrang nemen en dan stoppen ze wel :-D

Wij zaten in Cefalu aan het strand. Erg mooi.

Vanuit Palermo kan je wel makkelijk de trein nemen.
Ik zelf heb geen rijbewijs en mijn vriend durf inderdaad niet zo goed auto te rijden op Sicilië. Hij is bijna 69 en merk dat hij autorijden in Nederland al niet zo fijn meer vindt.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om in de buurt van Palermo te blijven ook met oog op dat we vanuit daar wat meer mobiel zijn om eventueel wat te zien van de omgeving.

Het gaat ons ook niet zo zeer om een een strandvakantie maar wel uitzicht op zee.

Tot zover bedankt voor de tips, het is voor mij echt helpend.
Lebow schreef:
29-04-2025 23:31
De zee bij San Vito is erg mooi. Als uitstapje kun je bijvoorbeeld naar de Riserva dello Zingaro. Als je een beetje leuk stadje wilt waar je ook naar het strand kunt is Castellammare del Golfo wel een aanrader.
Ik ben gek op Sicilië, heb er ook een tijd gewoond. Ik zou wel altijd aanraden om een auto te huren, maar je geeft aan dat niet te willen. Er is zó veel te zien en te doen en dat is met een auto gewoon veel makkelijker, en goedkoper.
Mag ik je DM'en, want ik wil later dit jaar wat langer naar Sicilië!
Lebow mag ik ook wat vragen ?
Hoe is het weer in oktober en is er dan al veel dicht ? Volgens het plaatselijke reisbureau is dat het geval.
Ik vond het rijden in Sicilië wel te doen, behalve in Palermo dan. Wat een gekkenhuis!! wat een drukte! En ik rij vaker in Italie. Palermo zijn we direct weer uitgereden.

Er is zoals gezegd veel te zien en dan is een auto wel fijn. Ik weet niet wanneer je gaat, maar het is er bloedheet en als je dan in de brandende zon op een bus moet wachten, die soms gewoon niet komt, dan is dat niet fijn.
Sjaantje37 schreef:
30-04-2025 11:04
Ik zelf heb geen rijbewijs en mijn vriend durf inderdaad niet zo goed auto te rijden op Sicilië. Hij is bijna 69 en merk dat hij autorijden in Nederland al niet zo fijn meer vindt.
Nee dan snap ik dat jullie liever geen auto huren.

Overigens vond ik rijden op Sicilië wel te doen, met uitzondering van in Palermo en Catania. Echt een gekkenhuis.
Wij zaten aan de andere kant (Oosten) en het is al aantal jaar geleden. Dus locatie tips kan ik je niet echt geven.

Wel kan je goed met bussen verplaatsen. Wij hebben 4 steden/plaatsen gedaan en de touring bussen geboekt. Wel goed uitzoeken ter plaatse wat de tijden zijn. Dit is soms onduidelijk.
De trein is namelijk drama en duurt langer vanwege Etna gebergte.

Zal graag nog eens teruggaan.
Of het met OV te bereiken is durf ik niet te zeggen, wij waten net de auto, maar wij vonden Erice een heel fijn plaatsje, vlakbij Trapani. Castellamare ook inderdaad. Strand bij San Vito Lo Capo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven