Napraattopic 2025.4, met geklets.

12-04-2025 00:31 1264 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.4 met geklets.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
En mogelijk kun je voor het tekort dat je daardoor oploopt bij toeslagen weer compensatie vragen bij de gemeente via de bijzondere bijstand.

Maar dat is wel een heel gedoe, qua berekening wat je dan misloopt. Dus dat zou ik via sociaal raadslieden laten lopen. Het toevoegen aan het belastbaar jaar 2024 ook trouwens: weten ze vast meer van.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
yasmijn schreef:
30-04-2025 12:34
Ik heb weer stroom. Het heeft maar 2 uur geduurd gelukkig. En dan raak je over de rooie omdat je telefoon bijna leeg is. 🫣

Missie: powerbank aanschaffen.
Wij hebben een solar powerbank. Laad wel erg langzaam op maar beter dan niks.
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
30-04-2025 13:16
Wij hebben een solar powerbank. Laad wel erg langzaam op maar beter dan niks.
Als je maar wat hebt :lol:
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Moiren schreef:
30-04-2025 11:43
Als je in januari 25 een herberekening uitkering krijgt over 2024 geldt ie dan voor je inkomen over 2024 0f 2025 (belastingaangifte)?
Het gaat om het jaar waarin je de nabetaling ontvangen hebt, dus 2025. Staat het trouwens niet in de brief van het UWV? Vaak staat er een waarschuwing bij als 'let op, deze nabetaling kan invloed hebben op de hoogte van je toeslagen'.

Voor alle zekerheid kun je ook even de belastingtelefoon bellen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nst-bellen

Ik weet niet of je huurtoeslag hebt, maar om vermindering van huurtoeslag te voorkomen kun je de BD ook vragen deze nabetaling als 'bijzonder inkomen' aan te merken (kan niet voor de zorgtoeslag).
Meer info https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag
Lucy schreef:
30-04-2025 13:06
2025. En dat is enorm lullig.

Ik geloof dat je bij het uwv wel kan aanvragen om het toe te laten voegen aan het belastbaar jaar 2024, maar weet niet meer zo goed hoe dat moet.

https://www.uwv.nl/nl/uitbetaling/nabetaling

Het staat er niet echt duidelijk trouwens...
Juist niet. Ik krijg een huurverhoging van 50€ p/m terwijl mijn inkomen dus fiks gedaald is. Wil bezwaar maken.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Als ik morgen aan het werk ben wil ik wel even voor je zoeken. Ik weet dat er rechtzaken zijn geweest ivm nabetaling bijstand/uwv en daardoor lagere toeslag.

Wil je bezwaar aantekenen bij de belastingdienst? Of het uwv?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Moiren schreef:
30-04-2025 13:47
Juist niet. Ik krijg een huurverhoging van 50€ p/m terwijl mijn inkomen dus fiks gedaald is. Wil bezwaar maken.
Als de 2e Kamer akkoord gaat, krijg je toch huurbevriezing?
Mocht dat niet gebeuren, is mijn verhoging bijna 35 euro bij nu 1/3 minder inkomen dan vorig jaar.
hela wijzigde dit bericht op 30-04-2025 15:33
16.75% gewijzigd
Hela schreef:
30-04-2025 15:30
Ik zou het daar dan niet van laten afhangen en bij voorbaat gewoon bezwaar maken.
Lucy schreef:
30-04-2025 15:14
Als ik morgen aan het werk ben wil ik wel even voor je zoeken. Ik weet dat er rechtzaken zijn geweest ivm nabetaling bijstand/uwv en daardoor lagere toeslag.

Wil je bezwaar aantekenen bij de belastingdienst? Of het uwv?
Bij de woningbouw.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Hela schreef:
Mocht dat niet gebeuren, is mijn verhoging bijna 35 euro bij nu 1/3 minder inkomen dan vorig jaar.
Ook al zo’n achterlijk bedrag. Het is nog nooit zo enorm hoog geweest en ze doen alsof het niets is in de bijgevoegde flyer waarom huurverhoging zo goed is (maar 50 euro…) en dat het goed is als dat voorstel van bevriezing niet doorgaat.
Moiren schreef:
30-04-2025 13:47
Deze huurverhoging gaat over je inkomen van 2023, toch? Als je inkomen in 2024 veel lager was moet je wachten tot je je inkomensverklaring van de belastingdienst hebt. Dan kun je de verhuurder verzoeken de (inkomensafhankelijke)huurverhoging terug te draaien.
Als je inkomen over 2024 ook te hoog was en je inkomen is pas vanaf dit jaar flink gedaald, dan moet je helaas wachten tot je je inkomensverklaring van dit jaar hebt (dus pas volgend jaar) om het terug te laten draaien.
What would Patsy do?
Bij sociale huur is dit jaar geen inkomensafhankelijke huurverhoging.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Hela schreef:
Ik kreeg een brief van de woningbouwvereniging dat de verhogingsboodschap het wetsvoorstel had gekruist, ook hier een absurde verhoging, ik heb het nog nooit zo mal meegemaakt. Ik kreeg een béétje het idee dat de wbv er mooi wat bovenop gooide, júist om die bevriezing en ik denk dat ze daarom ook die brief stuurden, ik denk dat het klachten regende!
.
Solomio schreef:
30-04-2025 15:45
Ik heb de brief hier liggen hoor.
Moiren schreef:
30-04-2025 15:47
Ik heb de brief hier liggen hoor.
Maar de verhoging is voor iedereen hetzelfde percentage, dus niet inkomensafhankelijk.

Hannah Arendt
vivapimpelmees schreef:
30-04-2025 10:45
Ik blok niet snel iemand maar die Pina in het koninklijk huis topic is echt strontvervelend.
Ja die heb ik ook geblokt en Dante ook. Die vind ik ook irritant.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Hier stuurde de wbv een vriendelijke brief met voorstel tot verhoging, wel van 4,5%.
Daarbij een vriendelijke brief met uitleg over wel of geen verhoging.
Ik hoop dat de verhoging niet doorgaat!
Solomio schreef:
Is dat alleen dit jaar?
Zo ver ik het snap gooien ze er gewoon elk jaar een percentage van de oude huurprijs op.
.
Solomio schreef:
30-04-2025 15:48
Maar de verhoging is voor iedereen hetzelfde percentage, dus niet inkomensafhankelijk.
Uw verhoging hangt af van uw inkomen en de huur die u nu betaalt.

En dan verdeeld in laag, midden en hoog met een max bedrag per categorie.
Solomio schreef:
Waar heb je die informatie vandaan? Als ik bij de Woonbond kijk zie ik dat niet.

https://www.woonbond.nl/thema/huren-en- ... ging-2025/
What would Patsy do?
Hela schreef:
30-04-2025 15:50
Hier stuurde de wbv een vriendelijke brief met voorstel tot verhoging, wel van 4,5%.
Daarbij een vriendelijke brief met uitleg over wel of geen verhoging.
Ik hoop dat de verhoging niet doorgaat!
Ik ook. 2 jaar geen verhoging betekent dat bij de belastingdienst staat dat mijn inkomen op randje laag/midden zit en dus niet hoog midden.
Moiren schreef:
30-04-2025 15:53
Ik ook. 2 jaar geen verhoging betekent dat bij de belastingdienst staat dat mijn inkomen op randje laag/midden zit en dus niet hoog midden.
Precies, dat geldt voor mij ook
Er zijn 2 soorten huurverhoging. Eén huurverhoging telt voor de zogenoemde 'scheefwoners', dat staat helemaal los van de huurbevriezing (die nog niet definitief is) waar het kabinet het over heeft.
Rooss4.0 schreef:
30-04-2025 15:51
Is dat alleen dit jaar?
Zo ver ik het snap gooien ze er gewoon elk jaar een percentage van de oude huurprijs op.
Vorig jaar ook.
Daarvoor was de huurverhoging een paar jaar wel inkomensafhankelijk.
Dan kreeg je eerst een brief van de wbv dat ze bij de belastingdienst je inkomen hadden opgevraagd en later de mededeling van de huurverhoging, waarbij het percentage dus afhing van je inkomen.

Hannah Arendt
Moiren schreef:
30-04-2025 15:36
Bij de woningbouw.
Volgens mij moet je dan bezwaar maken bij de huurcommissie of bij de gemeente, niet bij de woningbouw.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven